De Nederlander Sjoerd Knipping is heel recent benoemd tot Vice President of Marketing and Product bij Kia. Reden genoeg voor een paar vragen over Kia’s toekomst.
Gedeelde mobiliteit
Welkom Sjoerd, eerst even een terugblik op 2021. Wat waren de dieptepunten? En wat waren de hoogtepunten?
“Ook welkom! 2021 is voor ons een heel druk jaar geweest. We hebben twee belangrijke modellen gelanceerd: de geheel nieuwe EV6 en de vijfde generatie Sportage. Dat waren twee absolute hoogtepunten. De grootste uitdagingen waar de hele auto-industrie in 2021 mee te maken heeft gehad, zijn de aanhoudende problemen veroorzaakt door Covid en het wereldwijde tekort aan halfgeleiders.
Kia heeft desalniettemin een heel sterk jaar gehad; in het derde kwartaal bereikten we in Europa zelfs ons hoogste marktaandeel ooit van 5,4%. Onze collega’s van de Europese productiehub in Slowakije hebben ervoor gezorgd dat we de productie snel konden aanpassen aan de vraag.”
Elektrische line-up van Kia
Door naar 2022, wat zijn jullie ambities en doelstellingen?
“Ons doel voor 2022 en daarna is om Kia te positioneren als leider in elektrificatie en duurzame mobiliteitsoplossingen. We willen tegen 2035 een volledig geëlektrificeerde line-up in Europa hebben gecreëerd. Modellen als de EV6, de e-Niro, e-Soul en de geëlektrificeerde versies van Sportage, Ceed, XCeed en Sorento zijn daarvan de eerste voorbeelden. We onderzoeken ook tal van vormen van gedeelde mobiliteit, waaronder autodelen en abonnementsdiensten, die zeer interessant worden voor Europese consumenten. Ik kijk ernaar uit om in het komende jaar meer informatie te delen over deze vooruitstrevende diensten.”
Dankzij all-solid-state batterijen (ASSB’s) kunnen onze klanten aanzienlijk verder rijden en ervaren ze meer gemak bij het opladen.
Er komt ook een nieuwe generatie Kia Niro. Wat zijn jullie verwachtingen van dit nieuwe model, gezien het succes van de huidige generatie?
“De huidige Niro is een enorme hit. De helft van alle Niro’s die op de planeet zijn verkocht, meer dan 300.000, rijdt rond in Europa. En in Nederland zijn er al meer dan 40.000 verkocht. In 2020 en 2021 was de Niro zelfs de bestverkochte auto van Nederland. Ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe model het succes van de huidige versie verder zal uitbouwen. Ook de volgende generatie Niro biedt keuze uit hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en volledig elektrisch (BEV). Daarmee spreken we een zeer brede doelgroep aan.”
Verschuiving naar elektrificatie
Hoe loyaal is de Kia-koper? Koopt iemand die nu een Kia rijdt meestal ook een nieuwe Kia? Of zijn er tegenwoordig veel ‘vreemd-merkrijders’?
“Geen enkel automerk kan puur en alleen vertrouwen op loyaliteit. Tegenwoordig is de concurrentie sterker dan ooit. De enige manier om zowel nieuwe als bestaande klanten aan te trekken, is door auto’s en diensten aan te bieden die de beste mix van gewilde eigenschappen hebben, of het nu gaat om rijeigenschappen, technologie en veiligheid, een opvallend design, prestaties en efficiency. Door te blijven innoveren en vooruit te plannen op belangrijke thema’s zoals de wereldwijde verschuiving naar elektrificatie, kunnen we een voordeel blijven bieden ten opzichte van onze concurrenten.”
We willen tegen 2035 een volledig geëlektrificeerde line-up in Europa hebben gecreëerd.
Welke rol heeft de Stonic nog bij Kia? Blijft dit model relevant?
“De Stonic blijft een zeer belangrijk model voor ons, in een enorm populair segment.”
Wat zijn jullie elektrificatieplannen in het B-segment? Je hebt nu al een Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Kunnen we een elektrische Rio verwachten?
“Elektromobiliteit staat centraal in onze plannen om aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden. Kia doet geen uitspraken over toekomstige modellen.”
De EV6 is net onthuld en de volgende is de EV9. Kun je ons meer vertellen over de nieuwe Kia EV9?
“De EV9 Concept verwijst naar een volgende mogelijke toevoeging aan onze line-up van dedicated elektrische auto’s. De EV9 Concept is, net als de EV6, gebaseerd op E-GMP. Dit platform is dus extreem modulair.”
Kia zet in op Solid State-batterijen en waterstof
Wat zijn jullie plannen voor Solid State-batterijen?
“We bespoedigen de ontwikkeling van batterijtechnologieën van de volgende generatie, waaronder all-solid-state batterijen (ASSB’s), waarmee onze klanten aanzienlijk verder kunnen rijden en nog meer gemak bij het opladen gaan ervaren.”
Tot slot: waterstof: wat zijn de plannen van Kia? En als er plannen zijn: wanneer worden de eerste modellen uitgerold?
“We verwachten vanaf 2028 personenauto’s op waterstof te gaan lanceren. Onze eerste waterstofauto wordt gebaseerd op een multifunctioneel model. Op termijn lanceren we in verschillende segmenten nieuwe modellen op waterstof.”
DeWitteCondor zegt
“Ons doel voor 2022 en daarna is om Kia te positioneren als leider in elektrificatie en duurzame mobiliteitsoplossingen. We willen tegen 2035 een volledig geëlektrificeerde line-up in Europa hebben gecreëerd.”
Dat klinkt als een behoorlijk uniek doel, volgens mij doet geen enkele fabrikant dat …
Is waterstof voor de Europese particulier nu echt interessant? Is dat niet meer een oplossing voor zwaar vervoer en mensen die op de toendra wonen?
Ik vind Kia overigens verder leuk bezig, niks mis mee.
potver7 zegt
Van een marketeer kun je natuurlijk vooral marketingpraat verwachten. En deze meneer levert precies dat. Lekker veel ambitie tonen, maar niks zeggen waar je hem op vast kunt pinnen, of waar hij niet onderuit kan komen met artumenten als ‘een veranderend krachtenveld’ of ‘andere inzichten’ (of hij denkt tegen die tijd allang weg te zijn bij Kia, maar dat gaat-ie hier niet vertellen natuurlijk).
Ik zou niet weten waarom waterstof niet interessant kan zijn voor personenauto’s. Bij ICE’s had je ook meerdere brandstoffen (benzine, diesel, LPG) die naast elkaar kunnen bestaan en ieder hun eigen toepassing hadden. Waarom zou je je voor de energie-opslag van EV’s beperken tot één techniek als er meerdere zijn die op een efficiente manier hetzelfde kunnen leveren?
DeWitteCondor zegt
Omdat ik heb begrepen (maar ik ben technisch slecht onderlegd) dat waterstof helemaal niet zo efficiënt is. Dus waarom dat nodig is naast EV’s op deze Europese markt is mij niet duidelijk. Naast dat je dan naast laadpalen en de traditionele pompen nog een 3e infrastructuur moet gaan aanleggen. Maar ik hoor graag tegenargumenten, sta voor alles open.
Ik dacht dat de meerwaarde van waterstof vooral zou zitten in gebieden waar opslag van elektriciteit en een laadpaleninfrastructuur niet zo makkelijk / rendabel is. Volgens mij is dat niet in Europa.
Richmond zegt
@DeWitteCondor: onder voorbehoud van toekomstige ontwikkelingen natuurlijk is er nu niet direct een voordeel voor particulieren / lease rijders. De techniek is ingewikkelder, kost meer moeite om te produceren, lost her probleem van de batterij productie niet op en je moet dus idd nog een derde infra aanleggen. En die stations zijn kneiter duur. Plus je kunt maar 1 auto per kwartier ofzo tanken. Het tanken gaat wel snel, maar dat is ook het enige. En geen overbelasting van her energienet en op dit moment een relatief grote actieradius. Maar je moet heel veel doen in de keten en in de auto om aan die actie radius te komen. Ik denk dat mensen zich blind staren op het idee van tanken en snel weg kunnen en range anxiety
tmenges zegt
Vice president of marketing , is aan zijn antwoorden wel te zien!
pramm zegt
Toch weer bijzonder mooi dergelijke “koppen”.
Elektrische ontwikkelingen, elektrische modellen, groei dankzij elektrisch… bla bla bla… meer dan 1000 woorden verder over de toekomst van elektrisch, wordt de vraag gesteld, doen jullie nog iets met waterstof en jawel, 29 woorden over het feit dat waterstof overwogen wordt samen met wat vage toekomstverwachtingen.
mashell zegt
Past toch? Dat is het enige een klein beetje nieuwswaardige, vol inzetten op elektromobiliteit doet elke fabrikant die de ambitie heeft de komende 10 jaar te overleven.
DeWitteCondor zegt
Bijna niemand durft waterstof uit te sluiten. Volgens mij weet niemand nu echt of dit aan gaat slaan / een grootschalige oplossing gaat worden dus ze houden allemaal de deur op een kiertje zodat ze niet later hoeven te zeggen dat ze er helemaal naast zaten. Iedereen kijkt de kat uit de boom en iedereen doet alsof ze voorop lopen.
Het is denk ik ook bijna niet met zekerheid te zeggen. De autoindustrie heeft volgens mij in 100 jaar nog nooit zo’n grootschalige transitie meegemaakt. Dit in combinatie met wereldwijd toch wel een onzeker klimaat met kredietcrisis, diverse oorlogen, klimaatverandering en corona maakt ook niet dat je daar makkelijk even wat ballonnen over gaat oplaten. Ook omdat de techniek allemaal nog vrij pril is.
flutterby zegt
@pramm: accu’s hebben zich financieel rendabel bewezen, waterstof nog (steeds) niet. Daarnaast is het vrij eenvoudig te voorspellen dat door schaalvergroting de prijzen van accu’s nog enorm kunnen zakken.
Je ziet nu pas de batterijen op de markt komen die geschrikt zijn voor auto’s (BYD Blade), tot heden was het altijd een compromis.
luittinke zegt
“Meer gemak tijdens opladen”
Nog meer? Je moet nu al geen haast hebben als je wilt laden.
En hoe veel gemakkelijker dan het steken van een stekker in het juiste gat kan het worden?
Typisch marketing; bijzonder grootsprakig doen, maar weinig echt zeggen
flutterby zegt
@luittinke: Toch zijn er nog steeds mensen die geloven in waterstof.. Zo lang het drie keer zo veel energie kost per kilometer gaat het nooit interessant worden.
Daremaster Co zegt
Elke 3 uur een half uurtje stoppen is genoeg om een volle batterij te hebben hoor.
Enne, plas jij onderweg in een flesje?
Daremaster Co zegt
Belachelijk. Ten eerste kunnen ze geen 6 jaar vooruit kijken en zoals het nu gaat is 80% van de verkochte auto’s rond 205-26 batterij. De prijs van batterijen gaan zeker nog 40-50% omlaag voor 2028. Waterstof voor auto’s wordt niets.
In Montpellier hebben ze een project voor 51 waterstof bussen omgegooid naar bussen met batterijen omdat het veel goedkoper is. Elon Musk noemt het niet voor niets “Fool Cells”..