Dat is een boud statement, maar de Kia Stinger hoefde niet uit productie als jullie ‘m massaal gingen kopen of leasen.
We zijn allemaal een stelletje badge-snobs bij elkaar. Het logo bepaalt of we iets wel of niet kopen. Dat is op zich ook niet direct heel erg vreemd, want een merk is natuurlijk ook een soort belofte. Je weet precies wat je kan verwachten. Zo verkoopt Audi geen driecilinders, doet BMW niet aan voorwielaandrijvers en verkoopt Mercedes-Benz geen Renault-motoren.
In het geval van Kia moeten we telkens onze mening bijstellen. De tijden van de Shuma, Clarus en Sephia liggen echt ver achter ons. In het geval van de Kia EV6 hebben ze zelfs een rol als maatstaf in hun klasse. Voor die auto moet je ook maanden wachten voordat je er eentje kunt krijgen.
Daar heeft de Kia Stinger geen last van. Er is namelijk nauwelijks vraag naar. Het gaat dermate slecht dat de Zuid-Koreaanse autofabrikant de Kia Stinger uit productie haalt. Dat meldt Auto Times. Begin 2023 haalt Kia de stekker eruit. We houden een kleine slag om de arm, want deze gave achterwielaandrijver zou al eerder met vervroegd pensioen gaan.
Verkoopcijfers
Dat de auto in Nederland niet verkoopt, is op zich logisch. Je betaalde hier namelijk behoorlijk wat BPM, waardoor de auto wat duurder was. Ook in de Verenigde Staten en op de thuismarkt is het dramatisch gesteld met de verkopen.
In september zijn er nog geen 1.500 (namelijk 1.499) van verkocht op de thuismarkt. Daarmee is het de slechtst verkochte Kia van Zuid-Korea.
Een opvolger gaat er niet komen van de fraaie achterwielaandrijver. Logisch, want niemand zat op de eerste generatie te wachten dus waarom een tweede ontwikkelen die niet verkoopt?
Daarbij zou je kunnen zeggen dat de Kia EV6 GT een gedeelte van de markt kan bedienen. Daarnaast schijnt – eveneens volgens Auto Times – Kia bezig te zijn met een grote, stijlvolle. elektrische sedan.
Kia Stinger uit productie: gaan we ‘m missen?
Ja, we zullen de Stinger gaan missen. De Kia Stinger was leverbaar met een 2.0 T-GDI motor (265 pk), 2.2 CRDi diesel (200 pk) en als Stinger GT met een 3.3 V6 T-GDI met 370 pk.
Het model kreeg een facelift in 2020. Daarbij werd de 2.0 liter vervangen door een 300 pk sterke 2.5 T-GDI motor. In Nederland was na de facelift alleen de 3.3 V6 leverbaar.
Dat zijn inderdaad alleen maar lekker dikke motoren. Kia Stingers zijn zeer rijk uitgerust. Sterker nog, dermate rijk dat ook mét de BPM-boete een BMW 4 Serie Gran Coupé met gelijke uitrusting een stukje duurder was.
Ze rijden ook nog eens uit de kunst, met dank aan achterwielaandrijving en een achttraps automaat. Je zult het niet moeten doen met een occasion. In Nederland zijn er nog geen 200 exemplaren van verkocht in al die jaren. In Duitsland nog een kleine 3.300 stuks, dus je kan ze nog importeren.
Uiteraard hebben we nog een Kia Stinger rijtest-video voor je:
Meer lezen? Dit zijn 12 onderschatte auto’s!
alcantara zegt
Nee het is de schuld van de BPM. Als je zoveel geld gaat neerleggen voor een auto dan kies je niet voor een Kia.
sportabgasanlage zegt
Je spreekt jezelf dus tegen. Het probleem zit dus bij het imago van KIA. Willeme schrijft ook dat een vergelijkbare 4-serie duurder is, maar die kopen we wel. Want BMW.
Wij als consument bepalen de waarde van het imago, niet de BPM.
alcantara zegt
Waarom zie ik de laatste tijd dan opvallend veel Kia EV’s rijden? Heeft Kia met elektrische wagens wel een premium imago? Of is het gewoon omdat ze gunstiger geprijsd zijn dan die van de Duitse merken. Zonder me in de prijzen te hebben verdiept gok ik het laatste. Een Kia wordt voornamelijk verkocht als men voordelig wilt rijden. Als het prijsverschil te klein wordt met de Duitse concurrent dan laat men Kia al gauw links liggen. En terecht, al is het maar om de restwaarde. 44k aan BPM is gewoon teveel voor Kia.
mashell zegt
De Koreanen zijn de marktleiders op het gebied van EV’S. Tesla voorbij.
Datzelfde Tesla is ook gewoon het voorbeeld dat het er om gaat een auto te hebben waar de markt om vraagt (lage bijtelling), dan maken logo’s of kwaliteit ook niet meer uit.
De Stinger was gewoon te duur voor wat deze bood. De kosten van een auto zijn is ook niet de cataloguswaarde. Maar de cataloguswaarde – restwaarde + gebruikskosten. Dus een BMW 4 serie kan zomaar goedkoper zijn dan een Stinger.
FB_100003908191927 zegt
Het is de schuld van logo liefhebbers die graag duizenden euro’s meer neerleggen om stoer mee te doen tegen de buren. Ik rij graag in auto’s die niet lijden onder kwaliteits issues maar toch bepaalde logo’s op de neus hebben.
minimoke1984 zegt
De Stinger is gewoon niet voor NL interessant. Jammer is echt een mooie en goeie auto. Hadden ze er een plugin / elektra van gemaakt dan had ie waarschijnlijk als warme broodjes over de toonbank gegaan.. Helaas was dit niet het geval..
Edge zegt
Onze schuld? Misschien kan Kia de overheden de schuld geven die dit soort auto’s met belastingen haast onbetaalbaar maakt. Of misschien moeten ze toch even in de spiegel kijken en zichzelf afvragen waarom ze er geen dikke (sjoemel) PHEV van hebben gemaakt, dat was hier in Europa stukken beter te verkopen.
sportabgasanlage zegt
De concurrentie heeft daar toch ook geen echte last van? De dikke sedans van Audi, BMW en Mercedes verkopen gewoon.
Het probleem is dus merkimago, en de consument bepaalt dat imago.
Jagris zegt
Het is zowel merkimago als de motoren die niet milieuvriendelijk genoeg waren. We kunnen er allemaal omheen draaien, maar de kia stinger was in Nederland fors duurder dan in omringende landen. In België en Duitsland was de kia gewoon een stuk gunstiger geprijsd, ook in vergelijking met de ‘premium’ merken.
HelldogBE zegt
Ook in België wordt een 3.3l-motor genadeloos afgeschraft:
– Belasting op inverkeerssteling: 5000€ (bij inschrijving te betalen voor elke eigenaar, ook 2e, 3e, 4ehands enz.)
– Verkeersbelasting: 1400€ (jaarlijks, bovenop de bovengenoemde belasting)
De mensen die een motorinhoud groter dan 2.0l kopen zijn hier al redelijk zeldzaam, laat staan de grens van 3.0l overschrijden. Mensen die dit kunnen kopen willen hem op de zaak en ook daar wordt ie genadeloos afgestraft waardoor men een X5 45i met plug-in batterijtje koopt als je zescilinder wil rijden.
pignon zegt
Misschien vinkt’ie alle vakjes bij autobloggers aan; ik vind hem gewoon niet mooi. Dat kan voor meer mensen de reden zijn om niet te tekenen bij het kruisje.
FB_100003908191927 zegt
Gezien de gedrochten die BMW de laatste tijd op de weg zet met een wegwerp BBQ op de neus is het uiterlijk voor de meeste mensen niet de reden om een auto te laten staan.
Uit ervaring weet ik dat het bij mensen die zulke auto’s kopen vooral om het stoer doen bij de buren draait. En vertellen dat je een (probleemloze) Kia hebt gekocht is voor zulke mensen niet stoer genoeg.
In het verleden zijn er al genoeg voorbeelden geweest van dure topmodellen van diverse merken die niet goed verkochten
sportabgasanlage zegt
“Uit ervaring weet ik…”
Het begin van de meeste slecht onderbouwde stellingnames, want N=1
Of heb je zelf een buurman met een BMW en ben je stiekem toch jaloers? Of ben je zelf de buurman met de BMW?
mashell zegt
Uit eigen ervaring weet ik dat BMW’s best wel heel fijne auto’s zijn, rijdt lekker, top navigatie, goed dealer netwerk. Kosten behapbaar. Als je van je auto afhankelijk bent (wat veel zakelijke rijders zijn) kunnen dat goede redenen zijn om gewoon BMW te blijven rijden. Geen idee of Kia net zo goed is.
W115 zegt
Koreaans is een beetje unter-Japans. Als een sportieve Honda slecht verkoopt kan je het als Kia helemaal schudden.
mustang750supersnake zegt
zonde want het is een prachtbak…..