De Kia Stinger Tribute Edition viert een feestje voor zichzelf. Wel een heel erg treurig feestje.
Gewoon een dikke, mooie en goede auto bouwen is nooit goed genoeg geweest voor de consument. Er moet een premium-badge op, de auto moet duur ogen en andere moeten weten wat het is. We zeggen dat we een goede, betrouwbare en complete auto willen, maar dat is niet waar.
Geloof je dat niet? Check je Lexa-profiel maar eens. Jij bent echt niet op zoek naar een spontane partner met mooie ogen en een gevoel voor humor. Nee, je zoekt iemand die nét iets knapper is dan jij en hopelijk ook een betere baan heeft. De Kia Stinger is het automobiele equivalent van een spontaan iemand met mooie ogen en gevoel voor humor.
Kia Stinger Tribute Edition
Sterker nog, alle kwaliteiten die je kunt bedenken zijn aanwezig. Ze hadden een Kia Optima een grotere motor kunnen geven en er bijzondere bekleding in kunnen doen. Maar nee, het is een achterwielaangedreven liftback met potente motoren. Het mocht echter allemaal niet baten. Het model gaat productie en de Kia Stinger Tribute Edition is een eerbetoon aan eh, zichzelf.
Het is een speciale editie om de laatste paar exemplaren te kunnen slijten. Je kunt kiezen uit twee kleuren. ‘Ascot Green Metallic’ of dit nieuwe ‘Moonscape’, matgrijs. De 19 inch wielen zijn hoogglans zwart, net als de Brembo remklauwen en spiegelkappen.
Interieur
Het interieur van de Kia Stinger Tribute Edition is verrassend fraai met Terracotta-kleurig lederen bekleding. Daarnaast is er koolstofvezel als versiering. Althans, het moet lijken op koolstofvezel, maar is het eigenlijk niet. Dat is waarschijnlijk ook een beetje de reden waarom de grote Kia geen succes is geworden. Die laatste paar procentjes afwerking, verfijning, materiaalgebruik en finesse hebben die Duitsers uitstekend voor elkaar.
De motor is de bekende 3.3 T-GDI V6. Dit Turbo-blog is goed voor 370 pk aan vermogen en 510 Nm aan koppel. Of deze versie vierwielaandrijving of gewoon premium achterwielaandrijving heeft, zegt Kia nog niet zeggen.
Wel kunnen ze vermelden dat er slechts 1.000 stuks gemaakt gaan worden van de Kia Stinger Tribute Edition. Of er ook exemplaren naar Nederland komen, is niet bekend. Daarna is het over en uit voor de sportieve liftback. Een directe opvolger komt er niet. Volgens Kia is dat de Kia EV6 GT min of meer.
Meer lezen? Dit kost een middenklasse sportsedan in Nederland!
AudiRS zegt
Serieus gave sloep. Jammer dat ie door Linkse hobby’s totaal onbetaalbaar is in NL.
c4seum zegt
De V6 is nu al de leukte ocasie youngtimer van 2032
Dutchdriftking zegt
@c4seum: Hopelijk zien we hem nog vaak in het occasion aankoopadvies op zaterdag middag.
vpowert zegt
Ik vind het een tof ding, maar hij is gewoon te zwaar en die motor te onzuinig. Een BMW 4-serie is lichter en zuiniger en biedt dezelfde performance. Volgende keer beter, Kia!
Richmond zegt
Mooie auto, maar niet in het mat grijs of andere matte kleur
Dutchdriftking zegt
@DarkSchneider: Ik vond die geel/oranje toen op Sema wel goed gelukt.
rollingstoned zegt
https://i.ytimg.com/vi/9zs8VEyucqY/maxresdefault.jpg
In Ascot Green met zilveren velgen (helaas wel two tone) ziet ie er beter uit dan in dat mat grijze met zwart.
Edge zegt
Helaas was de Kia Stinger hier in Nederland al ten dode opgeschreven toen Kia de prijs publiceerde. In de goedkoopste uitvoering was ‘ie nog steeds een dikke 7k duurder dan een vergelijkbaar gemotoriseerde 4-serie Gran Coupé of A5 Sportback. In het geval van de topversie groeide dat verschil zelfs naar 18k met de Audi en 33k met de BMW. Oke, je zult wellicht wel nog even wat opties aan moeten vinken om dezelfde uitrusting te krijgen als de Kia, maar dan heb je wel een dikke BMW of Audi op de oprit staan.
Als je als Kia in zo’n segment serieuze verkoopaantallen wil realiseren, zal je je auto concurrerend in de markt moeten zetten. Dat wil zeggen, ófwel een auto die met vergelijkbare specs fors goedkoper is dan de BMW of Audi, of een auto die op hetzelfde prijsniveau zit, maar fors meer biedt (zowel qua power als qua opties) dan de concurrenten. En specifiek in Nederland zou een PHEV uiteraard ook welkom zijn geweest. Dan had je de auto sowieso al goedkoper in de markt kunnen zetten door de lagere BPM, en hadden leaserijders sneller voor de Kia gekozen omdat ze (toen wel nog) konden profiteren van een lagere bijtelling.
Ik hoop dat Kia op termijn alsnog met een opvolger komt. Neem die aandrijflijn van de EV6 GT, en teken daar een mooie liftback/vierdeurs coupé op. Dan heb je een leuke concurrent voor de Mercedes EQE en instapversies van de Taycan.
dree16v zegt
Helaas prijst hij zichzelf uit de markt in NL. Mooie auto!
alloallo zegt
Mooier dan een maserati ghibli en meer value for money dan een c 43 AMG met 4 cylinders.
weijs zegt
Ik woon in Nieuw-Zeeland en hier rijden er aardig wat Stingers rond. Ik vond het echt een mooie auto toen die net uitkwam, maar moet toegeven dat hoe regelmatiger je hem ziet, hoe gewoner het wordt. Het is echt niet veel bijzonders meer. Dus gek genoeg zeg ik, wees blij dat er niet veel van rondrijden in NL want dan blijft het tenminste speciaal.
rs6avant zegt
Laten we niet doen alsof de Stinger alleen maar vermoord is door het feit dat mensen geen wagens kopen in dit segment als ze niet Duits zijn, of door een ongunstig belastingklimaat.
Ik heb de Stinger ernstig overwogen naast een Arteon. In vergelijking met de Arteon was dit veruit de fijnst sturende auto, en een betere value for money, maar voor de grootte van de wagen was de kofferruimte belachelijk klein. 406 liter is echt niet voldoende voor een wagen die ook als gezinswagen moet dienen.
Zonde, want het had alles kunnen zijn. Maar onder streep hou je een grote vijfdeurs coupé over die de praktische bruikbaarheid van een kleine sportwagen heeft.
wernerv8 zegt
Tsja bij voorbaat al kansloos. Een hoop mensen die dit kunnen betalen zijn vaak zeer bevooroordeeld en vinden het vooral heel belangrijk wat de buurman er wel niet van vind. En welke sleutel je op de bar gooit schijnt ook een dingetje te zijn😂😂