







Asjemenou.
Ja tuurlijk Kia, wrijf het er nog maar lekker in dat de Amerikaanse markt al het leuks krijgt. De Stinger is bij ons in Nederland al aan de dure kant en deze GTS zou helemaal onbetaalbaar worden. Het is dan ook niet zo vreemd dat Kia deze GTS exclusief op de Amerikaanse markt gaat lanceren.
De Kia Stinger GTS is de leukste Stinger tot nu toe. De Zuid-Koreanen gaan slechts 800 exemplaren van de gelimiteerde auto maken en de onthulling vond plaats op de New York International Auto Show. Onder de oranje kap levert de 3.3-liter biturbo V6 nog steeds 370 pk en 510 Nm koppel, gekoppeld aan een 8-traps automaat. Kia heeft wel gesleuteld aan de aandrijflijn die het rijden van de Stinger leuker moeten maken.
Het merk spreekt over vierwielaandrijving ‘met het gevoel van een achterwielaandrijver’. Dit systeem, genaamd Dynamic All Wheel Drive (D-AWD), stuurt in de Drift-stand 100 procent van het vermogen naar de achterwielen. In combinatie met een mechanisch sperdifferentieel moet je volgens Kia rookwolken kunnen trekken zoals op de foto te zien is. Huh, is dit nog steeds datzelfde Kia van de Ceed en de Rio? In Comfort-stand stuurt het systeem 60 procent van het vermogen naar achteren en in de Sport-stand is dat 80 procent. Overigens is de GTS ook zonder vierwielaandrijving te krijgen.
In de Verenigde Staten krijgt de Stinger GTS een MSRP-prijs vanaf 44.000 dollar voor de achterwielaangedreven variant en 46.500 dollar voor de variant met dynamische vierwielaandrijving.
De auto die je wist dat zou komen
@gulli: of juist helemaal niet.
@gulli: de auto waarvan je wist dat hij hier niet zou komen..?
Toen ik dit postte stond er nog ‘die’ in de titel ipv ‘dat’ ?
Wel een gaaf ding.
Zo’n kleurtje en dan niet in NL te koop?!
@ouwedibbes83: ideaal met Koningsdag!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat prijs verschil..waarom.moeten wij altijd extra dokken
@elemento:
Omdat jij in een land woont waar het grootste deel van de mensen geen ene f*ck geeft om toffe auto’s en het enkel ziet als noodzakelijk kwaad. Daarom hebben wij altijd regeringen die de auto volledig uitmelken met de meest bizarre belastingtarieven.
Daarom.
@stationcar: En wellicht ook wel een klein beetje omdat we ietjes meer voorzieningen hebben dan aan de overkant van de grote plas.
@r525: En wellicht ook omdat dit nog prijzen zijn zonder “BTW”…
@mcshine: gemiddelde sales tax in de USA is slechts 5%. Dus dat is nou niet echt het verschil. Blijft gewoon ontzettend goedkoop daar vergeleken met NL.
@mcshine:
Gelukkig worden die goede voorzieningen niet allemaal betaald uit autobelastingen :-)
@r525: welke voorzieningen hebben ze hier voor de werkende mens? Je gelooft in sprookjes van de regering. Wij betalen gewoon voor hun linkse hobby’s. En that’s it. Minimaal 40% inkomstenbelasting. In VS is dat amper 10%. 21% BTW, daar 5%. En voor die ‘goede’ gezondheidszorg hier: €180 per maand ex eigen risico van €400.
Geloof me. Voor het geld wat je daar overhoud, zijn veel maatschappijen die jou willen verzekeren tegen ww, aow en noem maar op.
@pa045: Je bekijkt het puur uit je eigen standpunt. Tuurlijk, als je daar een goed salaris hebt, houd je meer over. Maar met die voorzieningen doel ik ook op de afdracht die je dus hebt voor de minder welgestelden.
Overigens hoop ik niet dat je serieus denkt dat je als modale Amerikaan gemakkelijk een zware ziekenhuisbehandeling kan ophoesten, wat hier in Nederland wel kan.
@pa045: Als je goed verdient, dan heb je het in de VS volgens mij inderdaad beter dan hier. Echter, de mensen die niet veel hebben, worden daar volgens mij ook echt in de steek gelaten. De inkomensverschillen zijn enorm in de VS, hier valt dat nog enigszins mee.
@berlinetta: Dat valt nog vies tegen. Nederland schijnt op de tweede plaats te staan na de VS kwa inkomensongelijkheid.
@mopar: Als ik het op zoek op Wikipedia, zie ik dat het bij ons wel meevalt en dat de VS een stuk hoger staat. Geen idee hoe betrouwbaar deze lijst is overigens.
@pa045: laten we beginnen met het feit dat je je huis niet hoeft te verkopen hierzo als je een ziekte krijgt. Vroeger had Nederland ook weinig belastingen en geen overheidsbemoeienis. Dat waren de tijden dat arbeiders minimaal 60 uur per week moesten werken en kinderen vanaf 9 jaar konden meehelpen voor een loon waarvan je net genoeg van kan eten. Die zogenaamde linkse partijen hebben ervoor gezorgd dat jij nu zo een luxe leven kan leiden als arbeider en dat niet al het geld naar een handje vol mensen gaat.
@stationcar: als je ziet hoeveel auto’s er hier per oppervlak rondrijden, en hoe weinig oppervlak we eigenlijk maar beschikbaar hebben, dan is die redenering van de regering volledig terecht.
@bara: Maar de reden van de hoge prijs, is omdat de ze ‘vervuilend zijn’. Maar ondertussen meren er tientallen mega cruise schepen (grootste vervuilers) aan in Nederland.
@e550: Alleen kan die overheid die schepen niet zwaar gaan belasten, want dan meren ze in Antwerpen of Hamburg aan. De burgers gaan toch nergens heen dus die kan de overheid lekker opleggen wat ze wil.
@stationcar: absurd dat ik in een land woon waar mensen vanaf de basisschool worden gehersenspoeld in “auto = evil” en ” stinkdieselbus = goed”, via “gratis” (vroeger) en nu korting semi verplicht OV kaart. Terwijl zo’n 200km naar het oosten en westen en zuiden mensen opgroeien met auto = cool
@schuimbekje3: Dankzij jouw Europese paspoort kan je heel makkelijk in die landen gaan wonen hoor. Dus het enige absurde is het feit dat je hier nog woont, ondanks dat je het hier schijnbaar niet naar je zin hebt ;)
@elemento: ter compensatie voor de mensen aan de overkant van de oceaan en de mensen in China.
@elemento: omdat wij niet zelf auto’s maken. Dat is de belangrijkste reden denk ik. Want de politiek neemt beslissingen en dat is heel wat anders dan de meerderheid.
Gaaf ding…..maar een 3.3 V6 Biturbo met “slechts” 370 pk’s vind ik een beetje magertjes. Ik had eerder en vermogen rond de 450pk’s verwacht
@bennyweisz: even langs de tuningboer, dan ga je de 450 wel halen
Ik kan er niets aan doen maar ik vind de Stinger heel erg snel oud worden. Bij zijn debuut vond ik het een waanzinnig mooie auto maar hij is zijn aantrekkingskracht snel kwijt wat mij betreft. Heel veel wordt hij ook niet verkocht dus het komt ook niet doordat je ze op iedere hoek van de straat tegen komt.
@rhellema: Komt in mijn ogen door de snelle technologische ontwikkeling van verlichting en de digitalisering in het interieur. De afgelopen jaren is dat zo hard gegaan dat bepaalde redelijk jonge auto’s er een stuk ouder uit zien dan ze werkelijk zijn.
@berlinetta: ja dat klopt helemaal wat je zegt. Persoonlijk vind ik hem nu veel lomper kwa lijn. Als ik ook kijk naar die carrosserienaad van het achterportier, die loopt door in de naad van de achterklep maar die is daardoor zo enorm prominent aanwezig dat ik het een storend punt vind inmiddels.
@rhellema: Ja daar kan ik me ook wel in vinden. Voor mij zijn het ook de details waardoor ik deze auto niet supermooi vind. Hij ziet er cool uit, maar je moet je er niet te lang naar kijken. Dan ga je steeds meer dingen zien die storend zijn.
@berlinetta: gisteren zag ik nog een Subaru SVX rijden. Ik verbaasde me hoe mooi die auto nog steeds is, hoe tijdloos. Dat was toen een auto die vergelijkbaar was met de Stinger, een buitenbeentje, een outlaw. Alleen de SVX vind ik in ieder detail nog steeds zeer fraai.
De 6-cilinder is in NL onbetaalbaar. Maar hoe zit het met de 2 liter 4-cilinder benzine en de diesels? Hoe goed verkopen die alhier? Ik twijfel of ik ooit één ‘in het wild’ heb gezien op Neerlandsch wegen. Jullie wel?
@ramshoek: Je ziet ze heel erg weinig inderdaad, ook de viercilinders. Die zijn voor NL namelijk ook gewoon te duur. Alleen de echte liefhebber koopt er een. De rest kiest eerder voor het Duitse spul. En ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Vind de Stinger een cool ding, maar ben er ook niet weg van.
@berlinetta: De prijs maakt hem eigenlijk ook minder mooi. Het is een hele mooie auto vind ik, maar omdat hij zo duur is vind ik hem lelijker worden omdat er mooiere, betere en leukere alternatieven zijn voor dit geld.
Maar als je in Amerika woont en je zoekt een leuke, sportieve en snelle sedan en je budget is 45.000 dollar… Dan is zo Stinger wel een erg mooie auto!
@viezefreddyw: Vind ik ook wel inderdaad. Die viercilinders gaan al over de 60k (vanafprijs). Voor dat geld rij je ook in een leuk aangeklede Duitsers, een Giulia Veloce of een mooie Jag XE om maar wat te noemen. Volgens mij ook nog allemaal met meer pk’s. Allemaal auto’s die ik ook een stuk mooier vind, vooral in het interieur. De Kia is daarmee in NL gewoon niet zo’n goede deal. Niet omdat het een slechte auto is, maar vanwege de prijs. In de VS is het inderdaad een ander verhaal.
@ramshoek: een keer in een ooghoek aan de andere kant van de snelweg in tegenovergestelde richting. In Duitsland heb ik bij een tankstation aan de snelweg een 6-cilinder horen wegrijden, en allemachtig wat klinkt dat fantastisch…. De auto heeft live hele andere proporties dan ik op de foto’s vermoedde
Verkoopt de Stinger dan goed genoeg om een nieuwe versie rendabel te maken? Ik lees toch zeer regelmatig verhalen van Amerikanen die een Stinger hebben gekocht met een fikse korting op de MSRP, omdat de dealers er anders mee blijven zitten.
Als Kia er potverdorie nou even een plugin hybride van maakt, dan wordt ie ook voor ons interessant. Hup Kia, aan de slag!
Huilt in het Amerikaans;
‘Wrijf het erin dat de Amerikaanse markt al het leuks krijgt’
Hier in Amerika;
Bijna geen stations
Geen RS4/6
Geen Alpine
Geen Suzuki Jimny
Bijna geen (hot) hatches
Bijzonder weinig auto’s met handbak
Speciaal voor koningsdag!
Lekker autootje hoor
Zo een prachtkar die we dus niet zien gaan