De Kia Sorento PHEV heeft het in zich om behoorlijk populair te gaan worden in Nederland. Een leuke opvolger voor je huidige Mitsubishi Outlander!
De eerste generatie Kia Sorento is misschien wel de eerste dikke Koreaanse auto die je écht wilde hebben. Althans, als je hem ook zelfs moest betalen. De Kia Sorento rekende af met een paar hardnekkige vooroordelen omtrent Zuid-Koreaanse auto’s.
Koreaanse verrassing
De Sorento was relatief luxe, ruim, comfortablel zag er lekker stoer uit. De styling viel helemaal in de smaak bij de Europeanen. Omdat er nauwelijks Europese merken waren die een dergelijke auto leverden, was het een enorm succes. Ondanks dat Guus Hiddink het Zuid-Koreaanse voetbalelftal naar ongekende hoogte stuwde, was de Kia Sorento de grote Koreaanse verrassing van 2002.
Succesje?
De tweede en derde generatie Sorento waren iets minder succesvol, mede dankzij enorm hoge CO2-taksen vanuit de overheid, waardoor er van het USP (de lage prijs) weinig overbleef. Nu is er echter een Kia Sorento PHEV en die kan in Nederland weleens voor een succesje zorgen. De auto werd al eerder aangekondigd, maar dankzij corona (hoogstwaarschijnlijk) heeft het iets langer geduurd.
265 pk en 350 Nm
De Kia Sorento PHEV heeft een 1.6 liter grote T-GDI motor met 180 pk en 265 Nm. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor van 91 pk en 304 Nm. De elektromotor wordt gevoed door een 13,8 kWh-accupakket. Het systeemvermogen is 265 pk en het gezamenlijk maximale koppel is 350 Nm. Wel humor: Kia geeft toe dat de bagageruimte kleiner is geworden dankzij dat accupakket. De zevenzitter heeft 809 liter en de vijfzitter biedt alsnog 898 liter. Dat is echt meer dan voldoende, dus. In het geval van de zevenzitter geldt de inhoud met de twee achterstoelen naar beneden geklapt.
Luxe
Het verbruik, de actieradius en de CO2-uitstoot moeten allemaal nog gehomologeerd worden. Dus over prijzen kunnen we nog niets zeggen, ook niet hoeveel kilometers je elektrisch kunt rijden. Wel is de Sorento PHEV uitermate luxe. Een 10,25 inch scherm voor het infotainment-systeem is standaard, samen met Apple Car Play, Android Auto, Bose stereo, Mood Lighting en navigatie. Optioneel is ADA (Advanced Driver Assistance Systems) leverbaar.
De nieuwe Kia Sorento PHEV staat begin 2021 bij de dealers. Prijzen zijn niet bekend, wel dat je 7 jaar (of 150.000 km) garantie krijgt, ook op het batterijpakket en de elektromotor.
saffie89 zegt
Mooie auto, beetje een Amerikaanse look. I like it!
3246cm252kw zegt
@saffie89: ik vind het net een VW…
JamesBond007 zegt
Ja kan ook niet ontkennen dat ik het een fraai ontwerp vind, zowel van binnen als buiten. Laat maar komen!
jvthof zegt
Heb recentelijk een paar weken in het huidige/vorige model gereden toen mijn optima bij de garage stond. Wat een heerlijke suv. Ruim, luxe, krachtig genoeg. Naar de Ardennen, aanhanger, bagage bergen, heerlijke Belgische kuilen paadjes, geen kick. Jammer dat ze onbetaalbaar zijn wegens de co2
flutterby zegt
@jvthof: die accu zorgt voor een flinke deuk in CO2 uitstoot (volgens de WLTP).
moveyourmind zegt
Mooie wagen, van buiten, maar ook van binnen. Weer eens een dashboard dat lekker om de bestuurder heen gebouwd is als een soort cockpit.
En het lijkt me ook een erg fijne auto qua bediening: een apart gedeelte voor de airco en verwarming, gewone simpele draaiknopjes naast het display bovenin de middenconsole, lijkt me ideaal.
vpowert zegt
@willeme, is die bagageruimte niet met zowel de tweede als derde zitrij neergeklapt? Anders zou het wel heel bizar groot zijn?
willeme zegt
@vpowert:
Goede vraag! Ik denk zelf dat Kia het heeft over de bagageruimte tot het dak, terwijl wij meestal de ruimte tot het afdekzeil communiceren. Maar ook dan is het een flinke bagageruimte.
flutterby zegt
@vpowert: zonder de tweede rij zou ik minimaal een 1 ervoor verwachten. 800 liter in een fullsized SUV is niet zo veel hoor. Volgens mij komt de Outlander (zonder stekker) ook ruim boven de 700 uit.
krisp zegt
– Het is geen EV, dus hoge bijtelling
– De prijs (en de CO2-uitstoot) is nog niet bekend, dus geen idee of het een prijspakker is
Hoezo wordt dit een potentieel succes?
GH zegt
@krisp: Die vraag kan je zelf beantwoorden. De prijs is nog bekend en zodra dit wel het geval is, kun je ‘incalculeren’ of het in de markt wel of niet een kanshebber is.
koeberg zegt
– Schrijver heeft het niet over lease, maar over auto’s “die je zelf moet betalen”.
– Schrijver stelt dat de eerste generatie een succes was en de tweede en derde generatie niet door hoge BPM. De verwachting is dat een plugin hybride een veel lagere uitstoot gaat hebben in de WLTP en dus minder BPM.
Daarom potentieel succes.
willeme zegt
@krisp:
de EV is voor veel mensen geen serieus alternatief als het aankomt op vervoer. Denk aan woonsituatie, werksituatie, afstand naar kantoor, vakanties, familie, budget et cetera.
Een PHEV heeft twee voordelen. Halftarief met MRB de komende tijd en vooral een lage uitstoot. Als deze erg laag uitvalt, betaal je nauwelijks extra BPM zoals je met een benzine of diesel wél zou moeten.
Daarbij is het gewoon een bijzonder keurige auto met een fraai exterieur en behoorlijk geslaagd interieur. Dan is de standaarduitrusting waarschijnlijk erg goed voor elkaar. Dus ja, dit is potentieel een succes. Hopelijk is het zo iets duidelijker ;-)
krisp zegt
Begrijpelijk! De wereld zou er iig niet slechter op worden als het gebeurt. :)
tenaci zegt
Mooi zeg! Beetje lekkere prijsstelling en een nette elektrische actieradius en ik zou hem wel willen.
Benieuwd naar de specs dus.
iphonistvongates zegt
Een T-GDI motor. Is dit een kindje van Jet Propulsion Lab uit California?
De KIA’s worden steeds beter.
nietcreatief zegt
GDI was toch een systeem van Mitsubishi en Hyundai wat ze met Kia gedeeld hebben?
Wat dan uiteindelijk de GDI+turbo is geworden?
Of zit ik er nu gruwelijk naast?
jarnobakker zegt
@nietcreatief: de T- GDI van Kia en Hyundai is al een paar jaar op de markt ….
staal zegt
Is dat nou een aparte mistlamp?
tourannetje zegt
Ze waren zo goed bezig bij Kia maar deze doet mij een beetje pijn aan mijn ogen.