De Kia Sorento Hybrid komt naar Nederland! Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Dan heb je 230 pk in een grote familieauto en de kans op een relatief gunstig verbruik.
De eerste Kia Sorento mag met recht een hit genoemd worden. De auto leek een beetje op een Mercedes-Benz ML, maar was véél goedkoper. Nu waren Zuid-Koreaanse auto’s wel vaker voordelig, maar de Kia Sorento was ook een gave bak waar je wat mee kon.
Kia Sorento
In het terrein stond de auto zijn mannetje en je kon er (zeer) zware karren mee trekken. De techniek was degelijk en je kon er allerlei leuke accessoires voor krijgen. Zelfs Brabus maakte onderdelen voor de Sorento! Kun je nagaan. Ondanks dat de Sorento per generatie beter en beter werd, was de laatste iteratie geen hit te noemen. Althans, in Nederland niet.
Minder populair
De reden was simpel: CO2-taks. Ondanks de vele kwaliteiten van de Sorento, waren de verkoopcijfers niet al te denderend. Dit terwijl concurrent Mitsubishi wel duizenden Outlanders wist weg te zetten. Daarom pakt Kia Nederland het ook slim aan. De diesel en benzineuitvoering laten ze voor wat het is. De 2.2 zelfontbrander en de V6 benzine zullen niet naar Nederland komen. In plaats daarvan krijgen we vooralsnog alleen een Kia Sorento Hybride.
Sorento Hybrid
Nu wisten bij de introductie al dat er een Kia Sorento Hybrid zou komen en dat deze 230 pk levert, maar meer ook niet. Nu weten we wel meer. De Kia Sorento Hybrid maakt gebruik van een ‘Smartstream’ aandrijflijn. Over die naam is ongetwijfeld urenlang op een skippybal vergaderd. De combinatie bestaat uit een 1.6 T-GDI viercilinder benzinemotor met 180 pk en een elektromotor met 60 pk en 264 Nm. De elektromotor wordt gevoed dankzij een 1,49 kWh accupakketje. Het systeemvermogen is 230 pk en het maximum systeemkoppel bedraagt 350 Nm. Let wel: dit gaat om de Kia Sorento Hybrid, een plug-in hybride zal op latere termijn volgen.
Zomer 2020
Verbruik en prestaties worden helaas niet vermeld. Gezien het feit dat de hybride meer dan 1.700 kilogram weegt en enkel de voorwielen worden aangedreven, moet je geen al te flitsende tijden verwachten. De auto is ook niet als scheurijzer bedoeld, het is een familieauto. Over families gesproken: de Kia Sorento komt er als vijf- en zevenzitter. De Kia Sorento Hybrid wordt aan het einde van de zomer bij de Nederlandse dealers verwacht.
denx zegt
Gewoon een knappe wagen.
artje zegt
Guitig bakkie!
Dutchdriftking zegt
Serieus knappe wagen. Erg goed gedaan.
toyotafortuner zegt
Hopelijk zorgt dit voor betere verkopen in ons land
flik2punt0 zegt
En mag deze dan net als de outlander gewoon 1500 kilo trekken. Want dan verkoopt die wel
HIM zegt
Hele mooie wagen zeg! Ik eas laats in Saudi Arabie en zag daar aardig wat super grote esjoevies rijden en kwam de KIA Telluride tegen. Wat een meesterlijk ding is dat zeg!! Ik ben helemaal niet van die lompe dingen alleen daar was het veruit de mooiste, zelfs de Cullinan (lelijk hok)zag er gewoontjes uit naast die KIA.
eklasse zegt
Zolang hij niet fors goedkoper is dan 56000 gaat ‘iedereen hier op Autoblog’ gewoon een Stelvio kopen.
GH zegt
@eklasse: Haha, ja, wat die zitten in dezelfde klasse. Volgens mij is de Stelvio meer Sportage-formaat. Correct me if I’m wrong.
eklasse zegt
@gh: kun je nagaan
kempenaer zegt
Leuke auto maar liever wel met een in de praktijk prettig en zuinig dieselblok in plaats van deze gekunstelde combinatie van technieken en motoren die in de praktijk alleen op papier zuinig is en die bij productie veel meer energie kost en door accu’s ook nog eens vervuilender gaat zijn bij sloop.
vpowert zegt
Dat is een stap in de goede richting, maar het wordt pas echt een feestje voor de BPM met een plug-in hybrid. En dat dan ook graag voor de Stinger en de Telluride. Hip, doorpakken, Kia!