Kia heeft de laatste jaren aardig voet aan de grond gekregen in Europa en wil dit natuurlijk blijven uitbouwen. De Koreanen snappen dat dit alleen lukt wanneer je ook Europeanen in je team hebt, die de Europese sentimenten kunnen vertalen naar een aansprekend ontwerp. Hierbij moet Peter Schreyer Kia gaan helpen. Schreyder was chef van de designafdeling bij Volkswagen en stapt nu over naar Kia.
De 53-jarige Schreyer was van 1994 tot 2002 verantwoordelijk voor het design bij Audi. Onder zijn leiding heeft Audi het imago versterkt en een verjonging doorgemaakt. Sinds 2002 stond hij aan het roer van de ontwerpafdeling van Volkswagen. Na een “verschil in inzicht” (zoals dat zo mooi heet) met Murat Günak, die bij het gehele Volkswagen concern eindverantwoordelijk is voor de vormgeving, heeft Schreyer besloten bij Kia een nieuwe uitdaging aan te gaan.
Dit past precies in de strategie van Kia. Een paar maanden geleden liep ook Len Hunt, de topman van de Amerikaanse divisie van Volkswagen, over naar Kia. Hoewel het een feit is dat je bij Kia relatief veel auto voor je geld krijgt, moet er aan het imago van het merk nog hard gewerkt worden. Het probleem is namelijk dat wanneer je mensen vertelt dat je in een Kia rijdt, je direct de aandacht kwijt bent. Het is nog lang geen auto waarover je trots kunt opscheppen en ik vrees dat het nooit zo’n auto zal worden.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Je hoort wel verdacht veel over Kia op de blog…… Is Kia taking over the world?
Ejay zegt
Ach, als je gaat opscheppen over je Volkswagen ben je ook diep gezonken. VW, Kia; beiden niet echt dat je zegt ‘oeh, wouw’ Maargoed, liever een Kia dan een VW en dat denkt deze man ook en laten we hopen dat het wat gaat worden.
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Ik prefereer altijd nog Duitse degelijkheid boven japanse schroot of waar Kia ook vandaan mag komen!
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Maargoed, met deze designchef in hun team staat het bijna wel garand voor leuke modellen.
Ejay zegt
@ Junior, het is Korea
vincent#1 zegt
zie je wel Kia is cool ;-) ;-)
vincent#1 zegt
Althans…. Kia wordt cool
karlo zegt
ik hoop dat het nooit zo’n auto zal worden
JH zegt
Schreyer was design chef bij Audi tot 2002; dat betekent dat alle huidige audi’s onder zijn leiding ontstaan zijn (tussen eerste design tekening en productie zit 4 tot 6 jaar) dus er zal beslist iets gaan gebeuren bij KIA…
Dennis zegt
@JH: Ik bedoel maar!
Wouter1 zegt
@Ejay
van mij mag je best een beetje opscheppen met een vw phaeton w12 of touareg w12
Timmy Highflyer zegt
@ Ejay.
Liever Kia dan VW is een stelling die toch algemeen zeer weinig aanhang kent.
Bij VW is alles duurder, maar toch wel degelijker.
Doet mij overigens terugdenken aan de ‘Pacific cars’ bij Topgear: een test van een dertigtal auto’s uit (Japan), Korea… (merken als KIA, Hyundai, Proton… en niet Toyota, Honda; Mitsubishi…)
Hun besluit was dat slechts één auto voldeed… Maar diens prijs was vergelijkbaar met een Europese auto.
Ejay zegt
Kijk, Kia is gewoon ruig blijkt uit een onderzoekje. Ik vind van niet, net als VW. Maar als ik dan toch moest kiezen dan maar een Kia.
q7 zegt
kia is van pllastic
ze stralen niks uit
w0o0dy zegt
Als je auto wilt met wat ruimte en een V6 en het budget is niet al te ruim dan heb je aan een V6 Magentis een hele aardige auto…… en voor het geld krijg je echt geen VW Passat. Sterker nog….. geen enkele V6 sedan komt qua prijs dichtbij, geloof ik….
Timmy Highflyer zegt
Als mijn budget beperkt is, zal ik ook niet de pretentie tonen om een V6 te kopen
w0o0dy zegt
waarom niet? Een zescilinder rijdt in zo’n middelklasser echt heel fijn, vrijwel zeker fijner dan een 4cilinder.
Overigens….. er is een V6 te krijgen in de Mondeo en die kost (aan het einde van de levenscyslus van de huidige Mondeo) ongeveer net zoveel/weinig als de Kia Magentis. Of dat slim is qua restwaarde weet ik niet, maar de Mondeo is ook nog eens een auto die erg lekker rijdt (en goed stuurt).
Timmy Highflyer zegt
Ik zie een auto eigenlijk als een totaalpakket. Ik zal dus nooit een auto kopen louter omdat hij mooi is, louter omdat deze de beste motor heeft.
Ik heb liever een volledig uitgeruste viercilinder dan een 3 liter V6 met stoffen kussens zonder GPS…
Het filmpje uit TopGear
http://www.car2max.com/video/Top%20Gear%20-%20Jap%20Crap.wmv
w0o0dy zegt
beetje flauw, want dit is een tamelijk oud filmpje en er is al een tijdje een nieuwe Magentis en die is veel mooier en beter…. (er is trouwens ook een nieuwe Rio).
Deze dus:
Bovendien zit zo ongeveer alles wat je kunt verzinnen aan luxe ook standaard in de V6 uitvoering (iets boven de 33.000 euro voor de V6 met automaat).
Een Canadees tijdschrift was behoorlijk enthousiast over de nieuwe Magentis..
http://www.thecarmagazine.com/en/details.asp?sno=960&catid=2
En Fifth Gear (Tiff, Vicky en Jason en nog zo’n gast) zegt over de auto:
“Hats off to Kia. It has produced a large saloon that is smooth to drive and generously equipped, for a fraction of the cost of its competitors.”
“The boot is very spacious, the engines all offer keen performance and, with its light steering, the Magentis is a very easy car to drive, making it the perfect choice for mile-eaters and city dwellers alike”
Ejay zegt
Tegenwoordig is het zo dat wanneer iets niet duur is het per definitie ook niet goed is en dat is gewoon niet waar. Kia is niet mijn favoriete merk, maar voor dat geld zou een Magentis een serieuze overweging kunnen zijn.
Timmy Highflyer zegt
Lijkt me wel een enge gedachte om meer dan € 33.000 aan een KIA te geven.
Ik kan er eigenlijk weinig aan doen maar ik vind hem op alle vlakken onderdoen voor zijn Europese rivalen:
Het motorenaanbod is klein ( een V6 automaat is misschien gemakkelijk maar manueel zou zeker zo leuk zijn); slechts 6 mogelijke kleuren; Het interieur is ook maar te nemen zoals men het aanbiedt…
En mooier dan een passat of een mondeo vind ik hem nu ook niet
Betreffende de restwaarde van die mondeo. Ik denk dat je je die vraag zowel kan stellen van de mondeo ‘op het einde van zijn levenscyclus’ als van de magentis
Kia heeft zich tot nog toe niet echt kunnen waarmaken tussen Europese en Japanse merken.
vw r32 lover zegt
laat ze die koreaanse auto’s daar maar houden wij houden het bij de europese VOLKSWAGEN THE BEST
Ejay zegt
@ Timmy Highflyer, daarom is hij ook niet zo aan de prijs. De reden dat een BMW duur is, is vanwege het feit dat hij in Europa geproduceerd word, dure arbeidskrachten, het merk meetelt, maar ook omdat er per model ontzettend veel mogelijkheden zijn qua opties (plusminus 1 miljoen en per jaar verlaten gemiddeld 1,5 van dezelfde uitvoeringen de fabriek) Kia heeft dit allemaal niet. VW heeft niet zoveel keuzes en zijn derhalve veeel te duur. Sowieso het feit dat je in de Hitler’s automerk rijd is al een beetje dubieus.
audimen zegt
kia is cool nooit niet
Timmy Highflyer zegt
Ik denk nu niet dat we Volkswagen om zijn oorsprong een dubieus merk moeten noemen:
*VW maakt tijdens WO II beruik van zowat 20.000 slavenarbeiders (krijgsgevangenen)
*BMW 25.000 à 30.000; als al een een loon betaald werd dan ging het rechtstreeks naar de SS.
BMW leveringen aan het Nazi-regime waren vliegtuigonderdelen en de welbekende motor met zijspan.
*Daimler Benz: 27000 slavenarbeiders
“As the war progressed and it became obvious that Germany would lose, Daimler-Benz factories became even more cruel, using more and more prisoners, and sending greater numbers of dissident workers to the camps. ”
“The company was able to survive in a relatively healthy position down to the end of the war at least partly at the expense of the health, and indeed in many cases the lives, of these thousands of victims of forced labor.”
Bij opkomst van Merecedes kan je dus ook al vraagtekens plaatsen.
*Opel was eveneens touw leverancier van het Nazi regime (opel trucks). Ook in de Opel fabrieken werkten enkele duizenden dwangarbeiders
*Ford: Ook in Ford Werke werden dwangarbeiders gebruikt.
“A US Army report shows Ford, the company, as an enthusiastic supporter of Hitler’s regime whose German division made huge profits in becoming an arsenal of Nazism.”
We kunnen dus stellen dat alle toenmalige Duitse autofabrikanten op Hitlers kar zijn gesprongen. Ze hebben allemaal gezocht naar de voor hun meest economische oplossing.
w0o0dy zegt
daar wil ik nog wel even iets aan toevoegen: Of men het nou eens was met Hitler en zijn maatjes of niet maakte toen niet veel uit, men deed wat er verwachte werd. Het was niet echt een keuze, eigenlijk altijd werden de mensen en bedrijven verplicht de opdrachten van de Nazi’s te volgens. Men redeneerde toen “als iemand niet voor ons is dan is hij/zij tegen ons” En we hebben voorbeelden genoeg gezien van wat er gebeurde met tegenstanders….
Trots zijn op de geschiedenis kunnen deze bedrijven natuurlijk niet, maar zo zat hun wereld op dat moment in elkaar…
Ejay zegt
Maar er is er maar eent merk door dat kleine mannetje zelf opgericht om een auto voor het hele volk te bouwen. Sterker nog, de vierkante doos van Ferdinand Porsche werd door Hitler persoonlijk omgetoverd tot wat wij nu kennen als de Kever met dat lieve gezichtje.
Tevens is het erg makkelijk om te zeggen dat Duitse bedrijven fout in de oorlog waren. Voor Nederlandse bedrijven heet het collaboratie, heulen met de vijand, maar de Duitse overheid gaf Duitse bedrijven grote orders en als bedrijf zou het waarschijnlijk je ondergang geweest zijn om nee te zeggen, want de eigen overheid was in dit geval geen vijand, maar een grote klant.
w0o0dy zegt
nee zeggen betekende een enkele reis naar het vuurpeleton/concentratiekamp….. hooguit enkele uitzonderingen zullen die keuze hebben durven maken. Als mensen eerlijk zijn zullen ze moeten toegeven dat zij waarschijnlijk dezelfde keuze zouden hebben gemaakt…..
Ejay zegt
Inderdaad
Timmy Highflyer zegt
Ik ben het eens met wat jullie zeggen. Maar ik vind niet dat je VW Hitlers auto mag noemen. VW heeft in de oorlog zelfs toch praktisch geen auto’s geproduceerd. VW op zich is toch pas echt na WO II van start gegaan.
Meeheulen was misschien noodzakelijk maar rechtvaardigt geenszins wat ik reeds eerder citeerde
“As the war progressed and it became obvious that Germany would lose, Daimler-Benz factories became even more cruel, using more and more prisoners, and sending greater numbers of dissident workers to the camps. ”
Ejay zegt
Tja, het was geen pretje, maar werken betekende vaak overleven. Want in kampen ging je echt kapot. Tja, VW begon na de oorlog echt met produceren maargoed zijn oorsprong verliest het nooit. Het is dus gewoon een auto voor het volk en dat zie je ook gewoon weer terug op de weg. Het zijn in mijn ogen dan ook een beetje inferieure wagens. Zo van ik wil een Duitser, maar heb niet de potentie voor een Audi. De prijs is te hoog voor een auto waaraan geen status kan worden ontleend. Een Kia kan ook geen status aan worden ontleend, maargoed daar is de prijs ook naar.
Timmy Highflyer zegt
Ik dacht dat de groep die een Duitser wilde maar niet de potentie had opteerde voor tweedehands BMWs, Mercedessen of Audi’s.
Niet ver van mijn woonplaats is een een garage in tweedehands auto’s vnl Duitsers. Daardoor heeft in mijn ogen een VW met een logo van een VW dealer een hogere status dan pakweg één van “de grote 3” met het logo van de tweedehandsverkoper.
Ik vind het dus gewoon eerlijk van die mensen om toe te geven dat ze een degelijke auto willen maar daarom geen Audi, BMW of Mercedes moeten hebben.
Timmy Highflyer zegt
Een heel opmerkelijke groep hier is dan nog de volgende.
Enkele jaren geleden zat bij de verkiezingsfoldertjes voor (toen nog het) Vlaams Blok een sticker met Vlaamse Leeuw en VL erop. Een Vlaams nationalist zal deze over de B van België plakken. Een aantal eigenaars van tweedehands Duitsers plakt dit echter over de garage waar ze hem gekocht hebben. B en VL op één auto kan niet!
Ejay zegt
Misschien omdat het verboden is de B te bedekken? In NL hadden wat Friezen Fr over NL geplakt met als gevolg dat ze een bekeuring kregen.
Raoul zegt
In mijn optiek jammer dat die weggaat.
Aan de andere kant komt er misschien wat meer extremiteit erbij. De huidige recepten bij VW en her en der iets meer durf = born to win!
VW staat in mijn ogen (en velen naast mij) voor een zeer degelijk, betrouwbare en representatieve auto.
Kia ken ik door en door aangezien ik hiermee naaste vele andere merken dagelijks werk. En als ik mijn woord als betrouwbaar mag doen overkomen, is deze niet te vergelijken met het betrouwbare Oosterse merk Toyota. Sterker nog, in de verste verte niet! De diesels zéér luidruchtig, veel motorisch onderhoud, goedkoop interieur en zo kan ik nog even doorgaan.
Daarom hoop ik voor Kia dat er naast het Design ook meer aan de noodzakelijke dingen gedaan worden, anders zal Kia zich vanzelf nog tegenkomen.
VW is daarom ook een waar Voertuig Wonder!
Met vriendelijke groeten,
Raoul
NeFReT zegt
ik sluit me aan bij Raoul:D
vw staat gewoon voor betrouwbaarheid
en over kia kunnen we dat niet zeggen
kia weet geeneens een eigen model uit te brengen
denk aan een paar jar terug enzovoort toen werd de kadett na ge aapt
Timmy Highflyer zegt
VWs zijn inderdaad erg representatief, degelijk en betrouwbaar.
Ik vind de huidige recepten van volkswagen zeer zeker mooi.
De passat ziet er veel beter uit dan zijn voorganger, dit geldt ook voor de Polo. De Eos is een mooie toevoeging aan het VW gamma.
@ Raoul. Je vermeldt dat je dagelijks met verschillende automerken werkt.
Met wat vergeleken is de KIA zo luidruchtig. De enige KIA in mijn omgeving (een KIA cerato 1.5 CrDI vind ik niet echt opvallend luidruchtig
Cedric zegt
als ik moet kiezen liever de kia, maar waarom geen sonata of een grandeur, ook 2 klassebakken met alles erop en eraan voor een (erg) lage prijs
E-Tec zegt
was vorig jaar naar de auto RAi kom zegt mijn vriendin we gaan op de KIA stand kijken ik wou niet maar ik kon niet ontsnappen aan de klauwen van m’n meisje dus ik ging in een rio zitten kreeg meteen grijze haren en voelde me 50 jaar ouder nee KIA moet het vooral hebben van oudere mensen geen emotie in die auto,s saai en gaaaaap!!! en snurk.
Ik hoop dat die gasten van VW wat betere auto’s kunnen schetsen voor KIA want dat is wel nodig.
E-TEC
Pieter zegt
Als monteur rij ik in veel verschillende auto’s, ik vind dat je kia helemaal niet kan vergelijken met een europees automerk, ik heb van laatst een sorento rijklaar gemaakt, ik dacht “leuk modelletje ziet er leuk uit”, maar dan stap je in het plastic interieur dat ziet er in het begin leuk uit. maar dan als je gaat rijden, het is een verschrikking, het rijd echt als een veredelde tractor, maar aan de andere kant, de prijs is wel aantrekkelijk voor wat je krijgt, maar verwacht dan niet dat zon auto aan een 2x duurdere europese auto kan voldoen, de materialen zijn echt goedkoop, voorbeeld. het interieur is veel slijtage gevoeliger en het plastic verkleurd gewoon snel. het ziet er nieuw allemaal heel leuk uit, maar kijk niet over 5 jaar weer.
doe mij maar een europees,
Pieter
westy B zegt
Leuk al die prototypes..mooi weer, leuke velgen, leren sportstoeltjes, wat high tech op het dashboard en een koppel knappe meiden.
Ook de testexemplaren die door de heren journalisten worden gereden worden leuk uitgedost, geen slecht woord te schrijven dus….
Kom je uiteindelijk in de showroom om een CEED te bekijken en blijkt het basismodel wel een plastic broodtrommel.