Doe eens gek en maak van je Optima T-Hybrid een veredelde kijkdoos.
Kia pakt Parijs eens lekker uit met deze hybride Optima. Onder de kap ligt een 1.7-liter CRDi turbodiesel die een gezonde 136 pk levert. Deze krachtbron krijgt op zijn beurt hulp van een 48V lood-carbon batterij, elektromotor en een elektrische supercharger, wat alles bij elkaar een vermogen oplevert van 170 pk bij een koppel van 380 Nm.
Nu klinkt dat op papier (of scherm) allemaal hartstikke leuk, maar een echte petrolhead wil natuurlijk zien hoe dat er onder de kap uitziet. Ofzo. In elk geval is deze Optima T-Hybrid voorzien van een doorkijkje, zodat je eens rustig in onderstaande gallery kunt aanschouwen hoe de Koreanen al die techniek onder de kap hebben kunnen frotten.
De elektrische supercharger is vooral bedoeld om het koppel bij lagere toerentallen een duwtje in de rug te geven, al kun je je afvragen of dat bij een zelfontbrander wel echt nodig is. De keuze viel op een lood-carbon batterij, omdat deze volgens Kia geen actieve koeling nodig heeft en bovendien makkelijker te recyclen is dan een lithium-ion accu.
Kia mikt met deze T-Hybrid op een nóg lager verbruik dan dat van de gewone hybride Optima (rond de 10%). Klinkt allemaal best vooruitstrevend, maar helaas maakt het geen bal uit of je gecharmeerd bent van het hele idee of niet. Kia heeft namelijk al aangegeven dat er vooralsnog geen plannen zijn om de auto in productie te nemen.
gtwillem zegt
Klinkt goed, alhoewel 170pk ook weer niet baanbrekend is. De standaard versie heeft al 136pk,170pk zou met een chip ook wel lukken. Aangezien dezeconfiguratie is afgestemd op zuinigheid ben ik benieuwd hoe zuinig deze Optima is. Ik bliijf het een mooie auto vinden, dus hopelijk gaan we deze ook wat vaker op de NL snelwegen terugzien.
davelepeef zegt
Afvragen of een diesel een compressor nodig heeft?? Zoek eens een hedendaagse diesel zonder drukvulling dan!?
ferrari94tr zegt
@davelepeef: Kuch, Mazda 6
ej20g zegt
@ferrari94tr: die heeft gewoon drukvulling hoor. Alleen bij de benzinemotoren gebruikt Mazda geen drukvulling.
mrs250 zegt
@ej20g: de laatste atmo diesel die groot verkocht werd was volgens mij de Golf 4 sdi?
hplh zegt
@davelepeef: ze bedoelen denk of een extra compressor nodig is. Ik neem aan dat er ook gewoon een turbo op zit.
koenigseggccxr zegt
Haahhahah dit is wel de eerste elec auto met een supercharger en met een 1.7 170 hp
alfablog zegt
Kia lijkt me goed bezig, zelfde idee leeft ook bij Audi. Hergebruik van energie die anders wordt omgezet in warmte is altijd goed.
cthijs zegt
Kun je zien hoe een stofzuiger werkt
schuimbekje3 zegt
Elektrische suoerchargers zijn bullshit.
Voor een beetje drukvulling heb je meer stroom nodig dan een dynamo kan leveren, en stroom leveren (200 ampere continue) daar wordt auto niet zuiniger van.
Daarom zijn er turbochargers, vermogen door uitlaatgas, of superchargers door krukas, elekromotoren gaan niet goed bij hoge druk en temperatuur.
maurice_vandewaarsenburg zegt
@schuimbekje3: haha, altijd grappig hoe een gezonde boerenknul uit Holland, de geleerden van Kia durven te betwijfelen… ;) Denk je nou werkelijk dat als een electrische supercharger niet werkt dat Kia hem in hun auto’s gaat bouwen als show item ?
mglopez zegt
@maurice_vandewaarsenburg: Haha Maus, iets voor op de Mazda?
Ot: Dit is wel mooi om het turbogat op te vullen, wordt diesel rijden misschien toch nog leuk (soort van).
endofline zegt
@schuimbekje3: nee hoor. Het doel van de supercharger is even kort een hevige boost te geven bij het accelereren. Ze kunnen idd met deze charger niet volcontinu druk geven maar daarom hebben ze ook een turbo erbij. Zo kunnen ze de relatief kleine motor voldoende koppel geven in de lage toeren. De combinatie charger en turbo doen ze op veel kleine diesels maar tot nu toe mechanisch en net om dezelfde reden koppel in de lage toeren.
Als ze het goed krijgen werkt de relatief grote turbo monteren voor de power en gebruik je enkel de elekt charger voor het eerste zetje. En dit op een goedkope en eenvoudige manier. Je hebt geen riempjes enzo nodig en ook minder koeling.
406_v6 zegt
Zoals voor alle hibriets geldt, ook voor deze Kia…Kill it with fire.
Mueslimeuk komt er hier niet in…. hoe graag Den Haag/EU dat ook wil.
mout zegt
lood carbon?
Dat klinkt hip, maar is gewoon dat lood-aquarium met accuzuur dat in elke* auto ligt, al is ie daar 12V. Dat was de laatste stand van techniek, in 1859.
* Ja, ik weet het. Voor sommige superleggera’s zijn er lichtgewicht accu’s. Als je daar in de winter mee wilt rijden heb je alsnog een klassieke accu nodig.
ramshoek zegt
Veel vraagtekens betreffende de techniek.
Een elektrische compressor voor veel lucht / trekkracht bij lage toeren, is op zich een mooie uitvinding. Wanneer die elektr. blazer het lage toerengebied voor z’n rekening neemt, zou een grotere (dan standaard) turbo voor voldoende lucht bij hoge toeren kunnen zorgen en dus voor een hoog topvermogen. Gelden die 170pk en 380 Nm nu alleen voor de verbrandingsmotor?
En wat is dan de bijdrage van de elektromotor (het hybride deel)?
Trouwens, zo’n elektromotor is vooral goed in heel veel koppel leveren bij lage toerentallen, dat maakt die elektrische compressor feitelijk overbodig.