De kans dat wij deze sedan terugzien wordt kleiner en kleiner. En dat is jammer.
De dagen dat elke koper van een Koreaanse auto een goede uitleg moest hebben voor zijn keuze, dat is achter ons. Na de opkomst van de Japanse auto’s mogen we wel stellen dat diezelfde ‘revolutie’ het nabijgelegen Aziatische schiereiland heeft bereikt. Daarmee moet je niet verwachten dat het nu de beste auto’s zijn die je kunt kopen, maar het toverwoord is prijs-kwaliteitsverhouding. Ook het argument ’te Aziatisch’ gaat niet meer op omdat een groot deel van het onderzoek en de ontwikkeling plaatsvindt in Europa, terwijl ze de Aziatische betrouwbaarheid nog in de vingers hebben.
Goed, waar gaat deze lofzang heen? Zoals gezegd is het nog helemaal niet zo lang dat dit soort spreuken over Koreaanse auto’s verteld werden. Er is een periode geweest dat Zuid-Korea zich in onze automarkt plaatste door goedkoop te zijn. Een goede binnenkomer, wij houden van goedkoop. Wij houden echter niet van, bij wijze van spreke, alles verloren te laten gaan voor die goede deal. Het kostte niks, maar het was dan ook niks. En dan hebben we het nog over alles tot en met pak hem beet 2010. Dit was bijvoorbeeld een Optima (hier Magentis) van net voor die periode.
De kracht is dat de auto zo ‘vlees noch vis’ is dat je juist gaat jagen op leuke designdetails. Zoals die dubbele koplampen. En eh… die dubbele koplampen. Nee, het was niet een bijster inspirerende auto. Dat gold voor het gros van het Kia-gamma: weinig sjeu, weinig luxe, veel geldbesparing. Tot dus ongeveer 2010. Er kwam nog één tamelijk inspiratieloze Magentis voordat ook wij Nederlanders kennis mochten maken met de eerste Optima: een verademing, want het was een iets spannendere, dan wel betere auto. Een goed begin van een nieuw Kia.
Die trend werd doorgezet en ondertussen koop je met een Optima een auto die zich op meer vlakken dan ooit welhaast geheel Europees kan noemen. Trouwe Kia-kopers kregen ineens een zin te horen die ze waarschijnlijk nog nooit hebben gehoord: “Wow, wat een mooie auto!” En geef ze eens ongelijk. Het is geen Mercedes en waarschijnlijk ook nog niet eens een Volkswagen, maar als je dat niet verwacht dan krijg je voor ongeveer Volkswagen-geld een zeer nette middenklasse sedan of zelfs een stationwagon voor terug. Waar de Koreanen nog steeds scoren: standaarduitrusting én lange garantie. Kortom: de goedkope dagen zijn voorbij en dat weerhoudt een hoop mensen nog van de Koreanen, maar die reputatie dat de auto’s dan ook met slijm en tissues vastgelijmd zitten, dat is achter de rug.
De Optima, die we dus al een tijdje (als Magentis) kennen, is dus één van de die hards in de Europese Kia-carrière. Het is misschien wel dé auto die de groei van Kia laat zien. De Magentis bleef zijn poot stijf houden. Tot vandaag de dag.
De nieuwe reputatie van Kia verdient het om gevierd te worden met iets radicaal nieuws. Iets wat de Europeanen eens laat zien dat je misschien je Europese bijgeloof eens een klein beetje aan de kant moet zetten en in plaats van een Insignia, 508, Passat of Superb eens een Optima moet overwegen. En als je dan toch bezig bent, doe het gewaagd, zoals Hyundai met de Sonata (de broeder van andere moeder van de Optima) doet.
Wanneer Kia dan dit soort designschetsen deelt, lijkt het alsof ze precies daar mee bezig zijn. Goed, het betreft de K5, maar dat is potayto potahto: in andere markten dan thuisland Zuid-Korea noemt men hem gewoon Optima. We zien er nog niet heel veel van, maar wat we zien is mooi. De vertrouwde tiger nose grille, nieuwe LED-koplampen en achterlichten en een bijna coupé-achtige lijn waarvan je je gaat afvragen of hij de Stinger niet dwars gaat zitten. Kortom: ongeveer wat Peugeot doet met de nieuwe 508. Het lijkt bijna meer een vierdeurs coupé dan een sedan te worden. Het is knap als ze dat lukt.
Of het lukt, dat moeten we zien wanneer de schetsen zich vertalen in een productiemodel. Of het hier lukt, kunnen we je alvast verklappen: waarschijnlijk niet. Ten eerste: ga maar eens na wanneer je voor het laatst een Optima hebt gespot. Sterker nog: we durven te stellen dat de Optima die op die blauwe maandag in 2018 zag rijden, een Sportwagon was. De sedan is hier zo goed als dood. Niet alleen de Optima, ook de sedanversies van de Passat, Superb, Insignia, Talisman en 508 moeten onderscheidend zijn om kopers over de sedan-drempel te tillen. De Optima doet het dramatisch slecht in Nederland als je nagaat dat er in het geheel van 2019 slechts zo’n 250 zijn verkocht. En het gros daarvan zal de Sportwagon zijn, want Nederlanders zijn notoire estate-fanaten.
Ook op de website van Kia kun je enkel de Sportwagon nog bestellen. We horen je denken: dan koop je toch een Stinger? En ja, doe dat, maar dan mag je wel 62.995 euro neerleggen, wat zelfs voor het nieuwe Kia een flinke smak geld is. En nee, het gaat helemaal niet slecht met Kia, maar het zijn vooral auto’s als de Niro, Stonic, en Picanto die het verschil moeten maken. Vergeet niet dat het nieuwe Kia wel gedag heeft moeten zeggen tegen hun gigantische prijsverschillen met concurrenten. Sterker nog: de Optima SW is duurder dan een Opel Insignia Sports Tourer!
We mogen geen verwachtingen als feiten stellen, maar dit gebrek aan interesse kan het einde betekenen voor de Optima in Nederland. Elders in Europa gaat het naar verluidt niet heel veel beter met de grote sedan. Dat betekent dat de aanval van Kia op zijn hoogtepunt hier stopt. In de VS en Zuid-Korea kun je nog een grote sedan aan de man krijgen, en zal de Optima hopelijk succesvol zijn. Voor het straatbeeld zou het mooi zijn als Nederland daar een graantje van mee kon pikken. Oké, misschien dat stiekem de speerpunt van het nieuwe Kia ook wel de Stinger is, maar die was door zijn hoge vanafprijs meer een imagebuilder. De Optima had een kans, en die heeft Nederland niet gepakt. Het is misschien voorbarig, maar wij zeggen het alvast: rust in vrede, Optima.
Erikkiee zegt
Erg zonde wat mij betreft. Wij hebben zeld een vorige generatie Rio (niet kapot te krijgen) en een splinternieuwe Ceed voor de deur staan. Zeer tevreden mee. Ik zie een Optima sedan eigenlijk als mijn volgende auto en als hij niet meer te krijgen is zou dat heel jammer zijn. Misschien een goede tweedehands tzt :)
Dutchdriftking zegt
Tja, het is vooral een heel erg mooie station. Ook wat waard toch?
jpoers zegt
@dutchdriftking: eens, daarom staat er hier ook eentje op de oprit. :)
shibby zegt
Jammer, deze staat toch op de shortlist voor de volgende daily… Dan maar op zoek naar een jong gebruikte okkazie
faalhaas zegt
@shibby: Ik keek naar de hybride, maar door het hoge gewicht(wegenbelasting) valt het kostenplaatje best tegen.
shibby zegt
@faalhaas: ik keek meer naar de diesel met automaat
Avir zegt
@shibby: ik kijk met name naar een echte auto
mashell zegt
@riva: voor jou is er de Kia Stinger.
shibby zegt
@riva: wat goed!
114i210pk zegt
‘de Optima SW is duurder dan een Opel Insignia Sports Tourer!’. Logisch, de kwaliteit van een Kia is ook een pak beter dan dat van Opel.
sanderz28 zegt
Ik werkte bij een kia dealer toen de optima hybrid uitkwam, reed prima en standaard al vol opties. Zelfs stuurverwarming(heerlijk was dat). Auto’s zitten tegenwoordig gewoon goed in elkaar en waar vind je nog zo lange garantietermijn?
racerx zegt
Zonde. Ben net terug uit Seoul, daar lijkt de SUV rage totaal niet aan de orde te zijn en rijden er talloze zeer fraaie sedans rond van Koreaanse makelij. Zo’n Genesis G80 zou ik best op de oprit willen hebben, mooie wagen!
mashell zegt
De Optima is helemaal van de markt geveegd door de Kia Stinger natuurlijk…
moveyourmind zegt
Jammer als die Optima sedan geen opvolger gaat krijgen. Bij het huidige model is het een veel mooiere en onderscheidende auto dan de Estate. Maar wie weet leven de designers zich flink uit op de opvolger van die Estate.
Overigens is KIA zelf ook wel een klein beetje verantwoordelijk voor het uitsterven van de sedan, samen met moederbedrijf Hyundai. Want het waren juist deze twee Koreaanse merken die de met betaalbare SUV’s kwamen en daarmee een trend in gang hebben gezet.
En door die SUV’s hebben autotypes als de sedan en de hatchback dusdanig marktaandeel ingeleverd dat deze types stukken minder interessant zijn voor fabrikanten. Maar ook MPV’s die destijds bovenaan in de verkooplijsten stonden hebben op een paar na het veld moeten ruimen. Wat dan weer positief is. Kan me niet voorstellen dat iemand hokken als de Mazda Demio, de Daihatsu Move en de Mercedes A-klasse type 1 heel erg mist.
hannibal zegt
Als eigenaar van een optima sedan van de huidige generatie zou ik dit een spijtige stap vinden. Nee, het is geen spannende auto, maar ik heb nog nooit een auto gehad die me in zoveel rust en comfort naar mijn werk brengt als de optima. En dat is toch waar de meeste mensen hun auto 90% van de tijd voor gebruiken.
racerx zegt
@hannibal: en waarschijnlijk heb je er weinig gezeik mee.
birdnerd84 zegt
Ik vind de huidige niet zo spannend (net als de Ceed, Rio en Sportage minder mooi werden), maar degene ervoor was echt een prachtige sedan! Stoer, strak, vind ‘m moderner ogen dan de huidige eigenlijk
jvthof zegt
Optima inclusief alle opties is goedkoper dan de insignia…!! En ik rij met veel plezier in een goedkopere maar fijnere auto!
henrie zegt
Dat de sedan uitsterft (in Europa), vind ik niet zo vreemd. Het is eigenlijk een heel onhandig type auto. De kofferbak van een sedan is vaak wel groot wat inhoud (aantal liters) betreft, maar de opening is vaak vrij klein, waardoor je er alsnog geen grote dingen in kwijt kan. De bagageruimte van een stationwagen heeft misschien net zo veel inhoud, maar is met z’n grote achterklep dan gewoon een stuk praktischer. En vaak ook mooier. Niet altijd, maar meestal wel. Ook een hatchback is om die reden veel praktischer, ondanks dat die vaak minder ruim zijn…
Een ‘sedan’ met een klep die tot aan het dak open gaat (heet dat dan een hatchback? liftback?), zoals de (nieuwe) Peugeot 508, de VW Arteon, de Kia Stinger, enz. is dan misschien een wel een mooi compromis. Wel de ‘sportieve looks’, en toch tamelijk praktisch…
racerx zegt
@henrie: zo zag he ze vroeger wel meer, Renault 25 en Laguna I. Gek genoeg zijn ze daarna verdwenen en leek het alsof BMW het opnieuw had uitgevonden met de 4 GranCoupé. Volgens mij kun je de huidige Insignia ook als liftback krijgen, ik vind het wel een goed concept: sedan looks met meescharnierende achterruit
hugo_vanroose zegt
Ik heb onlangs mijn Sorento 2.2D automaat met 197 PK ingeruild voor een Optima met 140 PK. Nog geen seconde beklaagd ! Mooi gestroomijnde 4-deurs coupe noem ik dat, met alles erop en eraan. Heel veel veiligheidssnufjes, sommigen vinden het irritant om signalen te horen als je over een witte lijn rijdt of dat de auto vertraagt als de auto vóór je vertraagt als je op adaptive cruise control rijdt. Ik vind dat juist allemaal super veilig. Hier heb je echt heel veel auto voor een redelijke prijs en dan nog 7 jaar garantie. Ik rijd reeds 15 jaar met SUV’s van Kia en deze sedan bevalt mij super goed. Ja, er staat geen tekentje van BMW, Mercedes of Audi op (goed voor het visitekaartje !), maar de Optima moet er zeker niet voor onder doen. Een echte aanrader op alle gebied.
alper zegt
Heb altijd de Optima, bouwjaar 2012 mooi gevonden. Vooral in parelmoer wit. Schuin van achter bekeken, leek het wel een Maserati Ghibli. Alleen jammer van kofferbak (330liter is echt te klein),anders had ik zeker weten aangeschaft.
bauke_vandijk zegt
Koop dan maar gewoon een 2 serie gran coupe. Geeft hetzelfde beeld en net zo veel rijplezier.
willywodka zegt
Zonde, ik rijd een Optima sedan 2017 PHEV en deze bevalt voortreffelijk. Het mooiste is nog wel dat dit het laatste type Optima sedan is welke geproduceerd is, ik heb dus geen last van nieuwere modellen (of facelifts) waardoor die van mijn snel outdated lijkt. Daardoor dus een unieke verschijning hier in Nederland.
Ik snap dat de sedan het onderspit delft tegenover de sportwagen, als ik die voor dezelfde prijs/kwaliteit-verhouding had kunnen kopen had ik daar ook voor gegaan.
Maar even eerlijk, hoeveel gebruikers hebben die ruimte daadwerkelijk nodig? Als je dan toch voor iets unieks wilt gaan, dan geen sportwagen maar een gelikte sedan die qua looks niet onderdoet aan de meer gevestigde Europese merken. Maar dan wel standaard met alle opties en luxe die je bij eerder genoemde als extra moet aanvinken en een mogelijk sjoemel-schandaal of storende automaat er gratis bij krijgt.
Niets mis met deze Korean welke mij elke keer weer ‘optimaal’ van A naar B brengt.