Af fabriek bedoelen we dan, want er is vast wel een keer eerder een hybride omgebouwd.
LPG is niet meer zo populair anno 2024. Als je zuinig wil rijden dan koop je wel een hybride. Maar wat nu als je een hybride hebt die ook LPG lust? Dan kun je in theorie pas echt goedkoop rijden. Dat is dus het idee achter de Kia Niro Tri-Fuel.
Bij de Kia Niro was er al de keuze uit een hybride, een plug-in hybride en een volledig elektrische versie, maar nu heeft Kia dus nog een nieuwe smaakje bedacht. De Niro Tri-Fuel is de hybride zonder stekker, maar dan kun je dus zowel benzine als LPG tanken. En de derde ‘brandstof’ is dan elektriciteit.
We zullen er maar meteen bij vertellen dat de Niro Tri-Fuel vooralsnog niet voor Nederland is. Deze versie is speciaal voor de Italiaanse markt gemaakt, waar LPG kennelijk nog wat meer in zwang is dan hier.
Naast de reguliere brandstoftank van 42 liter heeft de Niro Tri-Fuel ook nog een LPG-tank van 40 liter. Als je die allebei leeg zou rijden zou je maar liefst 1.600 kilometer ver kunnen komen, ook al is dat vooral hypothetisch. Als je een auto op LPG koopt wil je waarschijnlijk ook zoveel mogelijk op LPG rijden.
Zoals gezegd is de Kia Niro Tri-Fuel een Italiaanse aangelegenheid, dus op de Nederlandse markt hoeven we deze auto niet te verwachten. Als je in Nederland een gloednieuwe auto op LPG wil hebben kun je alleen terecht bij Dacia en Renault.
Johanneke zegt
Zijn wel mensen die LPG in hun Prius hebben gezet, rij je echt heel goedkoop.
Zelf snap ik niet zo waarom LPG niet meer gebruikt wordt. Maat van mij heeft een polo 1.2 tsi op LPG van Vialle. Ding zit nu op 350k ofzo, uiteraard al een hoop onderhoud gehad, maar rijdt nog prima en zeer goedkoop per km.
Robert zegt
… en veel minder kans op een dicht gekoekt inlaattraject, denk ik.
Ik heb bijna m’n halve autoleven met lpg als brandstof rondgereden. Los van Dacia, die het af-fabriek kan leveren op verschillende modellen, zie je het zelden meer ingebouwd worden. Wat ik nog wel eens voorbij zie komen is dat er auto’s met een cng installatie worden omgebouwd naar lpg, met name vanwege het verschil in beschikbaarheid en de kostprijs per kilometer. (Maar dat laatste heb ik niet nagerekend.)
B00G1E zegt
Mijn ouders hebben een captur met lpg, prima ding maar het is altijd toch een beetje zoeken naar pompen die lpg hebben. Vooral als je naar het buitenland gaat. Gelukkig kun je altijd nog op peut rijden.
mashell zegt
Passen er naast al die tanks en batterijen ook nog passagiers en bagage in? Het is een wagen die om een rijtest schreeuwt vanwege de interessante afwijkende techniek.
luchtgekoeld zegt
Ben wel eens benieuwd wat er met de wegenbelasting gaat gebeuren voor de lpg rijders. Ik lees dat deze in 2026 nogal omhoog gaat. Hoe kun je mensen die “schoon” rijden pakken….
pietertje123 zegt
Outlanders werden ook best vaak voorzien van een LPG tank onder de acherbak. Plek zat daar. Hielp voor de range meteen flink want het benzinetankje is maar 43 liter groot. Ook daar was een grotere versie van. Dus meer peut plus LPG en elektriek voor de files en stadsverkeer. Jammer dat het merendeel het voor de fiscale truc deed en de auto niet gebruikte zoals ie bedoeld was (lees: wel lange afstanden, niet laden, flink trappen) en dat ie daardoor een slecht imago kreeg. Toch is dat ding nog steeds veel te zien en nu wel een gewilde auto. Alleen door het MRB ‘korting’ tarief? Deels wel maar ook omdat ze nu gebruikt worden zoals wel bedoeld (veel korte stukken, af en toe verder weg, flinke laadbak en ruimte achterin)
MRB heeft LPG de das omgedaan denk ik. Ik had een E39 Touring die met een LPG installatie én meer MRB moest kosten want minder uitstoot (HUH?) plus een klasse zwaarder/hoger dus nog een keer MRB erbij. Tja, dan moet je opeens km’s maken omdat je de kosten van minder uitstoten en minder accijns betalen toch moet compenseren voor de staatskas. Zo wisten we toen eigenlijk al dat het niet om het miljeu ging, toen niet en nu ook niet.