De Koreanen presenteren hun kijk op de toekomst.
Nu het maken van elektrische auto’s absoluut en zonder de twijfel de wave is, gaat ook Kia erin mee. Een prima zet, maar de uitvoering is waar we het verschil moeten gaan vinden. Tijdens CES 2018 presenteren ze hun eigen kijk op de toekomst, in de vorm van de Niro EV Concept. Het elektrische studiemodel is de eerste auto van hun modellenoffensief waaruit in 2025 tenminste 16 hybride, volledig elektrisch of auto’s met brandstofcellen voortgekomen moeten zijn.
De Niro EV Concept heeft een bijzonder aerodynamisch ontwerp, waarmee hij, ondanks zijn grootte, moeiteloos door de lucht kan snijden. De meest ingrijpende aanpassing aan het design heeft te maken met het verdwijnen van de verbrandingsmotor, waardoor de grille overbodig wordt. Nu werd het mogelijk om deze uit te wisselen voor een interactief display, waarvan ze direct gebruikt maakten. Op de beurs in Las Vegas, waar de auto gepresenteerd werd, gaf het scherm heel toepasselijk “Hello, CES” weer.
De auto wordt aangedreven door een gloednieuwe aandrijflijn, waarover Kia binnenkort zelf meer zal vertellen. Wat we in ieder geval wel over de aandrijflijn in dit exemplaar weten zijn de belangrijkere specificaties. Zo heeft de Niro EV Concept een lithium-polymeer-batterij van 64 kWh, die gekoppeld is aan een elektromotor die goed is voor 150 kW. Op één enkele lading komt de bolide zo’n 380 kilometer ver.
Omdat Kia verwacht dat de auto vooral in steden gebruikt zal worden, zetten ze goed in op technieken die de auto veilig maken voor zijn omgeving. Zo bezit hij het Active Pedestrian Warning System, die de auto met zijn omgeving laat communiceren. De auto krijgt vier camera’s aan de voorzijde, objectherkenningstechnologie en speakers ter waarschuwing. Het interieur is daarnaast enorm minimalistisch, een van de hoogtepunten van de auto.
De Niro EV Concept voegt zich naast de al bestaande Kia Niro, die er in zowel hybride als plug-in hybide uitvoeringen zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een vreemde bulten. Vraag me af hoeveel hij echt zal afwijken van de gewone Niro…
cossiekiller zegt
@esprit_de_flandre: Die koperen deurhendels zullen het wel halen!
dirkv zegt
@cossiekiller: Roségoud toch??
87sandyd zegt
@cossiekiller: Ik zou het voor de veiligheid fijn vinden als deze van koper zijn. Hoeven de dieven het spoor niet meer op. Ja, KIA denkt ook aan iedereen he
Gulli zegt
@87sandyd: tenzij het koper dat ze gebruiken om de hendels te maken van het spoor afkomstig is :P
gregorius zegt
Deze EV Niro kijkt als een stuk minder verbaasd uit zijn ogen!
Als die dit, precies zo, morgen te koop zou zijn bij de Kia dealer voor een concurrerende prijs, zou het best een succes kunnen worden.
Maar dat is niet zo; ze gaan nu 3 jaar hun best doen om al het leuke eruit te halen..
noosaheads zegt
@gregorius: Ik snap je reactie, een logisch vervolg op welk prototype dan ook. Ik heb in 00′ vele half uit elkaar geschroefde 156 Selespeeds gezien in de KIA fabrieken gezien te samen met gedupeerde ML’s Golfjes V incluis een karakterprobleem, en weer in elkaar gezette Toyota Camry’s en weet dat juist deze auto er gaat komen.Precies in deze vorm.
toyotavenray zegt
De auto’s worden ook steeds mooier met de jaren.
roquez zegt
Op de voorkant en het stuur na best te pruimen
Edge zegt
@roquez: Grappig, ik vind het stuur juist prachtig. Heel simpel, heel rustig qua ontwerp en knopjes, maar toch oogt het heel stijlvol en geeft het een gevoel van luxe. Zoals @enrique het hieronder mooi beschrijft roept het herinneringen van de Cadillacs uit de jaren 50 op.
roquez zegt
@Edge: smaken verschillen inderdaad :-)
drdre1 zegt
@roquez: vind het stuur ook niks. Net een Nintendo Wii stuurtje! Wel handig dat, wanneer je met je gezicht op het stuur klapt bij een ongeluk, je gelijk de panieklichten ontsteekt! I-de-aal!!
enrique zegt
Ik vind het dashboard wel wat klassieks hebben eigenlijk, zoals die jaren 50 Cadillacs bijvoorbeeld. Heel clean, geen tunnel vanuit het dash naar achteren, paar klokken die je door het 2-spaaks stuur ziet, en de radio. That’s all. Best mooi eigenlijk!
w0o0dy zegt
Nu deze techniek nog overhevelen naar de Ioniq electric en de Jona en onze “vrienden van Hyundai/Kia gaan de Duitse aanbieders behoorlijk onder druk zetten. Vergeet Tesla.. deze Koreanen zijn minstens zo “gevaarlijk”.
flutterby zegt
@w0o0dy: eerst zien dan geloven. De Ioniq is ene uitstekende auto, maar moet het afwegen tegen de nieuwe Leaf en is onvergelijkbaar met alle (incl aangekondigde) Tesla’s.
w0o0dy zegt
@flutterby: dan ben je even vergeten dat de Ioniq waarschijnlijk nog een versie met grotere accucapaciteit (bij dezelfde afmetingen) zal krijgen op t moment dat de Kona Ev geïntroduceerd wordt. 40kwh accu IPV de 28 die er nu in zit. Die auto wordt wel wat duurder maar zal dan ook bijna 400km range volgens NEDC moeten kunnen halen (of meer als er een efficiëntere elektro motor in komt. De Ioniq Electric verbruikt 11,5 kwh per 100 km…
flutterby zegt
@w0o0dy: leuk die theoriecijfers maar op ev-database lees ik een praktijkverbruik van 14,4 kWh per 100 km. Niks mis mee, dat doet de concurrentie ook.
Voor mij overigens geen optie want ik mis trekgewicht.
toyotafortuner zegt
Nette wagen, met prima looks. Specs klinken ook niet verkeerd