Met de Kia Mohave Gravity heb je niets te klagen als het gaat om ruimte, centimeters en lekker veel kilogrammen.
Kia heeft de afgelopen jaren enorm veel grote stappen gemaakt. Het knapste is nog dat ze nog steeds stappen maken en dat met name dat ze het wereldwijd doen. Dus hun gehele modelgamma is helemaal up to date met nieuwe technieken, fris design en de laatste gadgets.
Weerstand
Hun gehele modelgamma? Nou, nee. Er is één model dat dapper weerstand blijft bieden aan de vernieuwingsdrang van de Zuid-Koreanen: de Kia Mohave, die men in sommige landen Borrego noemt. Deze is al sinds 2008 in productie en werd in 2016 gefacelift. In 2019 werd de Mojave nogmaals voorzien van een facelift. De basis van de auto bleef gelijk, maar veel fabrikanten hadden ervoor gekozen om de auto als compleet nieuw te introduceren: de Mojave had een nieuw koetswerk en nieuw interieur.
Kia Mohave Gravity
Voor 2020 heeft Kia een nieuwe topuitvoering voor deze mastodont, de Mohave ‘Gravity’. Deze is sportiever, stoerder en luxer, zoals het een ware topper betaamt. Je kan de Gravity herkennen aan de nieuwe grille en met name de antracietkleurige velgen. Deze meten 20″. Mocht je ze er alsnog klein uit vinden zien: ze zijn gewoon enorm groot.
Alcantara
Het dikke thema van de Kia Mohave Gravity gaat door in in het interieur. De deurpanelen, het stuurwiel en de deksel van de centrale ‘box’ tussen de voorstoelen zijn met alcantara bekleed. Er zijn links en rechts wat nieuwe LED-lampjes. Groter nieuws is de komst van een, letterlijk, groot infotainment-systeem. Het meet nu 12,3 inch en is véél moderner dan de ouderwetse unit uit 2008.
Drie configuraties
Je kan kiezen uit drie verschillende configuraties voor de Kia Mohave Gravity: vijf personen (twee voorstelen, één achterbank), zes personen (twee voorstelen, twee stoelen in het midden, klein bankje achter) of zeven personen (twee voorstoelen, achterbank in het midden en een bankje achterin).
Ladderchassis
De reden dat Kia zo halsstarrig volhoudt aan de Mohave, is vanwege de markten waar de auto geleverd wordt. Zie het als een alternatief voor een Land Cruiser, Pajero of Patrol. De Kia Mohave Gravity is namelijk gezegend met een ladderchassis en is dus een échte SUV, geen crossover met grootheidswaanzin. Welke motoren er leverbaar worden voor de Mohave Gravity, is nog niet bekend. Voor de normale Mohave is er keuze uit een 3.0 V6 diesel, een 3.8 V6 en een 4.6 V8.
spidertje zegt
Korea ligt op vele terreinen inmiddels ver en ver voor op de oude wereld Europa. Tijd voor bezinning….
Arno's zegt
Waar baseer je deze uitspraak op? Vind de 3.0 diesel of 4.8 v8 nu niet zo vooruitstrevend klinken in de zin van modern
pindakoning zegt
@asmulders: zijn idd leuke uitspraken om zomaar te roepen, maar volgens mij hebben wij hier nog merken als Porsche ed waar geen Aziatisch merk tegenop kan
spidertje zegt
@pindakoning: porsche… dat merk dat al 50jr dezelfde autos maakt nadat men de techniek ooit van een Hongaarse jood heeft gejat?
Zoals gezegd, Korea ligt op vele terreinen ver voor op Europa.waaronder inmiddels ook in de automobiel industrie. Zie bv de elektrische autos die men levert of bv de N modellen of de i10s van Huyndai. En dat in zeer korte tijd, die autos uit Korea waren 10jr geleden niet om aan te gluren zowat….
Benieuwd hoe succesvol de Genesis modellen in Europa zullen worden, hebben alles in zich om bv Mercedes flink van repliek te dienen. Duitse auto industrie krijgt het zwaar de komende jaren, net als trouwens rest van Europese merken indien men niet snel zich herorienteert. Btw, dat zegt directie van VW en BMW zelf nb.
Jorrit zegt
@spidertje: Waarom zou Genesis opeens wel Mercedes omverlopen, als Infiniti, Acura en vooral Lexus dat tot op heden niet voor elkaar hebben gekregen?
gregorius zegt
Als Kia er een doel van maakt, iit Nissan, Honda en Lexus; die in principe gewoon auto bedoeld voor de Amerikaanse markt vrijwel hetzelfde in Europa aan de man willen brengen.
Dus: dat 2.0 blok met 275 pk moet erin komen, bijv gekoppeld aan een plug in batterij met nog een 150 pk of zo.
En dan moeten ze ook een 3.0 blok met 400 pk hebben. En ook die kunnen koppelen aan een Hybride.
En dus stations maken op basis van de Genesis
En strakke SUV;s.
Doe dat, en je verkoopt gegarandeerd in Europa.
Blijf je bij die lineup die je nu hebt, verkoop je net zoveel als Cadillac doet in Europa.
rhellema zegt
@spidertje: laat Korea dan eerst maar eens een auto ontwikkelen welke Porsche überhaupt evenaart. Dan praten we wel verder of Korea zoveel voor loopt ja of nee. Vooralsnog zijn ze daar nog niet in geslaagd en ook hun materiaalgebruik staat gelijk aan die van een kliko.
spidertje zegt
@rhellema:
https://www.google.nl/amp/s/www.wired.com/story/jd-power-korean-cars-beat-us-europe-quality/amp
Meer hoeft er niet gezegd te worden. Beste autos ter wereld komen uit Korea.
rhellema zegt
@spidertje: ah, je neemt JD Powers serieus, dat verklaart je kromme denkwijze.
spidertje zegt
@asmulders: nee klinkt idd ouderwets, bedoel meer in het algemeen en tav elektro autos ligt men voorop ism LG (batteries).
SvenskaAeroplanAB zegt
@spidertje: sinds de Koreaanse merken diverse Europese (design-)managers hebben overgenomen, begint het ergens op te lijken ja… Dat is nogal wat anders dan jij zegt
spidertje zegt
@svenskaaeroplanab:
https://www.intralinkgroup.com/en-GB/Media/Blog/February-2019/What-the-rise-of-Korean-car-makers-means-for-west
In Europa en ook in de USA hebben velen nog steeds niet door dat de nabije toekomst is aan de Koreanen & Chinezen. We lopen hier helaas op vele terreinen inmiddels ver achter.
Ga gewoon eens straks als het weer kan op reis in Korea dan zul je begrijpen wat ik bedoel.
Je kan trouwens ook gewoon op straat kijken, Huyndai-Kia is inmiddels al het 5e auto concern ter wereld. In amper 50jr en pas sinds zon 30jr een bruisende democratie is Korea leading geworden op vele vele terreinen.
Komt ook omdat men daar gewoon wel hard werkt…. of dat nu zo gezond is is dan vraag 2….
SvenskaAeroplanAB zegt
@spidertje: Ik ontken toch nergens dat ze succesvol zijn? Alleen je beredenering ‘daar kunnen de Europese merken nog wat van leren’ is feitelijk onjuist, omdat de groei bewerkstelligd is door JUIST Europese expertise aan te trekken.
spidertje zegt
@svenskaaeroplanab:
https://www.google.nl/amp/s/fortune.com/2020/03/17/coronavirus-impact-shutdown-european-auto-sector-volkswagen/amp/
Uiteraard ga je als verstandige Europeaan werkzaam in de automobiel industrie voor een Koreaans merk werken, tenminste als je je goed betaalde baan wil blijven behouden.
HIM zegt
De Telluride het vlaggenschip van Kia is al erg indrukwekkend alleen de vraag is… zou je het werkelijk wel kopen? Het blijft beleving bij een merk toch?
arhanso zegt
‘Het blijft beleving bij een merk…’
Die moet je ff uitleggen. Ben benieuwd wat je precies bedoelt.
Ik persoonlijk boeit me een merk helemaal niets. Elk merk heeft zijn toffe modellen er tussen zitten waar ik mijzelf wel in zie rijden. Deze Kia Mohave dan misschien niet. Lijkt me ook echt iets voor de VS markt.
dwfc zegt
Dit is het enige juiste antwoord. De Duitse wagens hebben het meeste aanzien … een historische achtergrond en ga zo maar verder.
mashell zegt
Als de wagen een ladderchassis heeft dan is het juist geen SUV, het is zelfs een echte terreinwagen.
willeme zegt
@mashell: Eh, nee, eigenlijk dus niet :-D. Een SUV heeft een ladderchassis. Wat wij vaak (onterecht) SUV’s noemen, zijn in feite crossovers.
https://www.autotrader.com/car-shopping/suv-vs-crossover-whats-difference-215843
https://www.cars.com/articles/what-is-a-crossover-417355/
https://auto.howstuffworks.com/car-models/crossover-cars/difference-between-crossover-and-suv.htm
https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-a-crossover-and-an-SUV
https://carfromjapan.com/article/car-comparison/difference-between-crossover-vs-suv/
https://www.autodeal.com.ph/articles/car-features/whats-difference-between-suv-and-crossover
https://www.motortrend.com/news/what-is-the-difference-between-an-suv-and-a-crossover/
Dankzij de marketingafdelingen van tegenwoordig noemen we een Citroen C3 op stelten al een SUV, maar dat klopt dus niet helemaal ;-).
Terreinwagens zijn weer een andere discipline. De SUV’s zijn gebaseerd op pickups. SOmmigen hebben dus niet eens vierwielaandrijving, terwijl het echt SUV’s zijn.
mashell zegt
Je gebruikt Amerikaanse bronnen, daar verkondigt zelfs de president nepnieuws, dat land kunnen we niet langer serieus nemen ;) De alwetende Viking https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle houdt de echte terreinwagens nog wel apart. Maar een Landcruiser (terreinwagen) vind ik persoonlijk net zo min een SUV als een T-Roc (crossover) en vind juist de Touareg en X5 SUV bij uitstek. Maar het is allemaal semantiek.
willeme zegt
@mashell: dat een narcistische seniele gnoom president is, wil niet zeggen dat het niet correct is.
Maw: als je eigen interpretatie als waarheid aanhoudt, heb jij gelijk ;-). Nu maken meer mensen dezelfde ‘fout’.
Maar technisch gezien is een SUV een hoge auto op ladderchassis.
SUV is ook een Amerikaanse ‘vinding’ en sowieso een breed begrip waarmee we hetzelfde bedoelen. Vandaar dat de Amerikaanse definitie mijn inziens correct is ;-).
RobUSA zegt
Nou nou seniele gnoom?wat een ongefundeerde haat .. als Trump over water zou lopen zou jij zeggen zie je nou hij kan niet zwemmen. Narcist klopt wel maar so what.
rhellema zegt
@RobUSA: sinds wanneer is realiteit haat?
dwfc zegt
Je wordt er suf van
kevertje zegt
Uiteraard heeft deze Kia heeft de elegantie van een nijlpaard behangen met juwelen – is ook bedoeld voor markten waar dit soort van auto vooral voor z’n footprint en valse chique gekocht wordt. Hoeveel namaakhout, leer en knopjes er ook op het dashboard staan, met welke motor uitgerust dan ook, koop hem vandaag en tegen het eind van de week heeft hij alleen nog z’n sloopwaarde.
dirkv zegt
@kevertje: Jij hebt er wel echt kijk op!