Vanaf nu heb je écht alles voor een vriendelijke prijs.
Als het gaat om prijs-kwaliteitverhouding op het gebied van elektrisch rijden, kun je eigenlijk niet om Kia en Hyundai heen. Met respectievelijk de e-Niro en de Kona Electric krijg je een WLTP-actieradius van zo’n 450 km, maar dan voor een nette 40.000 euro. Daarmee zijn het voor hun geld de auto’s die het verst komen, mits je concessies wil doen op het gebied van materiaalgebruik en afwerking. De e-Niro is de duurdere van het stel. Het is dan ook ietsje meer auto vergeleken met de Kona. Ruimer, iets meer opties en zelfs een paar kilometer meer theoretische actieradius.
Sinds kort staat de Kona echter weer één nul voor. Een nadeel van beide Koreanen (tot voor kort) is namelijk dat de mogelijkheid ontbreekt voor driefaseladen. Nou brak Hyundai het ijs voor de Koreanen door driefaseladen toe te voegen aan de komende Kona’s. Toen al zeiden we dat de e-Niro waarschijnlijk ook deze mogelijkheid zou krijgen: het is immers onderhuids exact dezelfde techniek.
Gelukkig heeft Autoblog ook waarnemend publiek. In dit geval lezer alsook reaguurder @gulli, die een e-Niro heeft besteld. Zoals bekend zit er momenteel nogal een wachttijd vast aan de Koreaanse elektro-SUV’s, de kans is dus aanwezig dat de nu geleverde Kona’s en Niro’s al een jaar geleden besteld zijn. Het heeft een voordeel: de Kia dealer had namelijk te melden aan onze olijke reaguurder dat zijn e-Niro alsnog geleverd kon worden met driefaseladen. Dit kost 695 euro extra.
Uiteraard is het dan aan Autoblog de schone taak om contact op te nemen met Kia. Daar wisten ze het volgende te melden:
In de huidige prijslijst op onze website is de prijs zichtbaar inclusief 3-fase laden (met een €695 meerprijs t.o.v. van de variant met 1-fase). Bestellen is nu mogelijk en we verwachten dat de eerste MY20 auto’s uitgeleverd gaan worden vanaf maart / april 2020.
De auto’s die vanaf maart 2020 uitgeleverd worden, zijn dus beschikbaar met driefaseladen. Als je je e-Niro nu bestelt, zit het er standaard op (je krijgt de auto immers pas een poos later). Dat verklaart ook waarom de basisversie DynamicLine nu voor 44.995 euro in de prijslijsten staat. Heel toevallig precies de grens waarop je nog nét kunt profiteren van acht procent bijtelling in 2020.
trasimo zegt
Goed bezig, ik word niet warm van het ontwerp maar het is voor die prijs wel echt een goede aanbieding.
Dutchdriftking zegt
De elektrische Trabant voor het volk!
magnetron zegt
Hé pssst wat is 3 fase laden? ?
rrvliet zegt
@magnetron: krachtstroom. Kan je veel hogere voltages (en dus ampères) erdoorheen jassen waardoor de laadsnelheid hoger ligt.
flutterby zegt
@magnetron: krachtstroom zoals voor je kookplaat. Daarmee laad je drie keer sneller dan één fase.
Gulli zegt
@magnetron: meer sneller! De standaard laadpalen zijn nu vaak 1-fase en dat zorgt ervoor dat je niet heel snel aan het laden bent. Als je een relatief nieuw huis hebt kan het zijn dat je een driefasen stoppenkast hebt en daarmee je auto sneller op kunt laden. Het schijnt dat de nieuwste openbare palen ook steeds vaker driefasen zijn. Snelladen is volgens mij vrijwel altijd via driefasen.
flutterby zegt
@gulli: snelladen is gelijkstroom en geen wisselstroom.
Gulli zegt
@flutterby: thx!
HyperTeHK zegt
@gulli: zoals flutterbt al zegt sneller is gelijkstroom (behalve voor de Zoe en Byd)
Maar je vergist je ook in de openbare laadpalen. Die zijn nagenoeg allemaal 3 fase. De meeste slechts 11kw waarbij 3.7kw over 1 fase. Op die palen is het dus x3 voor de maximale laadsnelheid.
Ons 1960 huis heeft ook sinds 2001 3 fase. Dan kan je nagenoeg overal krijgen.
HyperTeHK zegt
@hypertehk: sneller = snelladen (stomme autocorrectie)
Gulli zegt
@HyperTeHK: jij ook thx!
SvenskaAeroplanAB zegt
@gulli: Nog een vraag aan jullie experts: ik heb vernomen dat hoe ‘krachtiger’ je een accupakket laadt, hoe korter hij meegaat. Krijgen we met 3-fasen laden dan niet accupakketten die veel korter meegaan?
Captain zegt
@svenskaaeroplanab: het verhaal dat snelladen schadelijk is voor de accu klopt, maar 3fase laden is relatief niet snel. 3f ligt typisch rond 11kW, snelladen ligt al snel rond 50 a 150kW. En dat is inderdaad voor de meeste accu’s.
Vuistregel voor lithium ion op te laden van 0-100% is ongeveer 3u, ongeacht de grootte of aantal cellen. Ga je daar onder, zal er sneller degradatie optreden (geldt ook voor je laptop, gsm etc)
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: snelladen is als vergeten je tanden te poetsen. In principe kan het geen kwaad, maar je moet het niet dagelijks doen.
sjonniedeluxe zegt
Betekent Dit ook dat wachttijden van een jaar inmiddels verleden tijd zijn?
Gulli zegt
@sjonniedeluxe: nope. November besteld, november geleverd (2020 welteverstaan ? )
De dealer zei wel dat het 14 maanden zou worden maar dat is dus verlaagd naar ‘maar’ 12 maanden
sjonniedeluxe zegt
@gulli: ik vind zo een levertijd die langer is dan dat het duurt om een eicel te laten groeien naar een baby toch wel te lang ;-)
sanderp zegt
Stond al redelijk lang op kia’s site. Die van ons is gisteren, helaas zonder 3 fase, geleverd. Erg fijne auto!
bmw2coupeeigenaar zegt
Hopelijk zijn Kia’s qua wegligging beter geworden. Ik had een keer een Kia Ceed (bj. 2015) als tijdelijk auto. Ik had geen enkele connectie met het wegdek, doordat het zo licht en indirect stuurde.
throwingstars zegt
Een ander voordeel aan driefasenladen dat vaak wordt vergeten, is dat je plaatselijke stroomnetwerk ondanks het hogere vermogen minder wordt belast.
De meeste EV’s met eenfasige lader trekken tot 32A (230Vx32A=7,4 kW). In de meeste woningen vandaag komt max 40A binnen. Dus als je aan 32A laadt, blijft er niet veel kracht meer over voor de rest van je woning. Of anders gezegd: EV laden + wasje draaien + koken = hoofdzekering uit.
Als je driefasig laadt, ’trek’ je doorgaans niet meer dan 16A (11 kW) waardoor meer overblijft voor de rest van je stroomverbruikers en je dus in alle veiligheid meerdere toestellen kunt aansteken in je woning.
Voorwaarde is dan wel dat er 400V binnenkomt zodat elk van de drie fasen 230V krijgt.
Mensen met meer kennis van elektriciteit mogen hier gerust aanmerkingen op geven ;)
jdbi zegt
Deze redenering klopt, maar ik heb wel een kanttekening. Er zijn nu ‘load balancing’ laders op de markt die automatisch het laden beperken als in huis meer vermogen wordt gevraagd, bijvoorbeeld voor een wasmachine of oven. Zo maak je steeds optimaal gebruik van de netcapaciteit zonder kans op overbelasting.
borrelnoot zegt
Voor de leasewereld allemaal leuk en aardig. Maar ik blijf 45k veel geld vinden, er zijn niet veel mensen die zo’n ding ff privé aftikken.
subzero079 zegt
Voor 47K heb je een Model 3 st range+ met vergelijkbare range en veel meer rijplezier, features, regelmatige updates en rij je niet in een Kia.