Voor de wannabees. Wel de looks van een sportief model, maar niet de prestaties.
Kia introduceert op de Geneefse autoshow de GT-Line voor de Cee’d. Een opsmukpakketje bestaande uit sportievere bumpers met grote LED-installaties, zijskirts, dubbele uitlaatpijpen en gers 17-inch lichtmetaal. Daarmee lijkt ‘ie erg op de 200+ pk tellende Cee’d GT, maar er zitten nog genoeg verschillen om de twee uit elkaar te houden, wat vooral fijn is voor de echte GT-rijder. Het interieur verder wordt aangedikt met het lederen stuur uit de GT, pianozwart lak op het dash en een aantal GT Line logos. De kit wordt geleverd op alle drie de varianten: Cee’d, Pro_cee’d en Cee’d SW.
Viercilinder wordt driecilinder
Om het wel-de-looks-niet-de-cilinders-verhaal af te maken introduceert Kia meteen een geheel nieuwe motor: een 1.0-liter T-GDI. Een turbogeblazen driecilinder, want met al die 1.6’jes ga je het in het huidige speelveld vol downsizing niet meer redden natuurlijk. Ook de Aziatische merken beginnen dat door te krijgen. Deze concurrent van de EcoBoosts en de TFSI’s levert 120 pk en 172 Nm, en het verbruik zou 15 procent lager moeten liggen dan de 1.6 GDi, die meteen wordt vervangen door de driepitter. CO2-cijfers zijn nog niet bekend gemaakt.
Tot slot introduceert Kia ook meteen een nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling, maar die wordt vooralsnog alleen bij de 1.6-liter CRDi geleverd. De bak kan een koppel tot maximaal 300 Nm aan. De bak + blok + GT Line zijn vanaf het vierde kwartaal te verkrijgen.
tupperware zegt
@ricardo,
Wannabees kopen geen KIA, die rijden OOOO….
Daar is Koreaans te min voor, dat is meer voor nuchtere mensen die niets te bewijzen hebben, simpelweg omdat ze zelfverzekerd zijn..
Robert zegt
Hmmm… die units met mistlampen/dagrijverlichting in de bumper zien er uit alsof deze rechtstreeks uit de Autostyle catalogus is geplukt.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Ik vind het juist wel stoer, Apache stijl :)
tupperware zegt
@RRRobert:
Dan hebben ze bij Porsche zeker het zelfde besteld..?
Op diverse modellen (Cayenne, Panamera en 918) vind je dezelfde lampjes terug..
jochempie zegt
Jezus wat een racemonster!
heidekonijn zegt
Is dat niet gewoon “Kia”? Ik probeer even een Kia voor de geest te halen met sportieve prestaties, maarreuh.. niet meteen een idee.
w0o0dy zegt
@ricardo: oh dus dit is net zoiets als een R design Volvo, S-line Audi, M-pakketje op je muesli uitvoering? Damm Kia gaat dus ook al premium auto’s aanbieden….
ricardo zegt
@w0o0dy: Klopt. Maar die heb ik ook niet bewierookt.
gtwillem zegt
Nette auto. Paar maanden geleden nog in een GT gereden. Was een prima auto. Zoet er gewoon goed uit, rijdt goed en kost niet de hoofdprijs. Ik snap wel dat Opel het zwaar heeft, de Astra GTC heeft zo nauwelijks meerwaarde.
jrk68 zegt
Ik word wel vrolijk van al die 1.0turbo blokjes, heb ik straks genoeg keuze als ik een serieuze vermogens upgrade voor het Smartje zoek….
Met 120pk en 170nm is het leuk spelen in een MR autootje van 750 kg..
Dat is dan de basis waar nog het nodige uit te peuren is..
gtwillem zegt
@jrk68: de 1.0 Ecoboost van Ford schijnt redelijk probleemloos 185pk te kunnen leveren, mits de koeling in orde is. Ideetje?
En anders misschien een Triumph Bonneville blok erin?
gregorius zegt
De oude 1.6 GDI was niet zo’n ‘lage CO2’ blokje.
Als ze claimen dat ‘t 15% zuiniger wordt, met de 1.0, kan je rekenen op 107 gr voor de automaat en 120 gr voor de handbak. Dus dan zit je ruim in de 20% categorie voor de automaat en 25% voor de handbak.
Maar zijn er mensen die een proceed leasen?
gtwillem zegt
@gregorius: kijk naar het NL wagenpark. Als het goedkoop is leasen we alles. Civic Hybrids, Insights, Priussen, Tesla’s, Panamera Hybrids, Outlander PHEV’s, V60 PHEV’s, Golf
norge zegt
Simply the best…
mrrallycross zegt
Ziet er leuk uit, nu alleen nog meer power.
nicq zegt
@mrrallycross: dan neem je toch de GT………..
toyotafortuner zegt
Oogt zeker niet verkeerd!