Het zal je wellicht niet ontgaan zijn dat de New York motorshow momenteel aan de gang is. Uit die hoek zijn al de nodige berichten voorbij gekomen en aan dat rijtje voegen we ook de Kia KOUP Concept toe.
Nu moet jij natuurlijk net als ik direct aan de Honda Civic denken. Het design is dus behoorlijk afgekeken, maar zoals het gezegde luidt: “Beter goed gejat dan slecht bedacht”. Dus als je jat, jat dan goed, iets dat de Koreanen beter snappen dan bijvoorbeeld de Chinezen.
Naast de fraaie vormgeving, de dikke 19 inch velgen en het lekker strakke interieur, stelt ook een blik onder de motorkap niet teleur. Daar ligt namelijk een 2.0 liter turbomotor die goed is voor 290 pk en 392 Nm koppel. Dat is best fors voor een voorwielaandrijver, maar dankzij Wouter weten we dat 346 pk op de voorwielen ook nog wel te doen is.
Kia heeft vooralsnog geen productieplannen voor de KOUP. Het is een studiemodel die de volgens Kia: “Het Kia KOUP studiemodel vertegenwoordigt de toekomst van het merk Kia en onze dynamische modellen die onze merkwaarden tot uiting brengen.”.
Meer details in onderstaand persbericht en meer foto’s in de gallery.
Kia KOUP studiemodel debuteert tijdens New York Auto Show
• Opvallende styling en sportieve uitstraling
• Stijlvol en praktisch interieurontwerp maakt KOUP tot echte rijdersautoKia Motors Corporation heeft vandaag tijdens de New York International Auto Show (NYIAS) 2008 voor een primeur gezorgd met de onthulling van de KOUP conceptcar. De KOUP combineert jeugdige uitbundigdheid met het sportieve en slanke ontwerp van een tweedeurs coupé.
Het eenvoudig maar gedurfde en agressieve uiterlijk van de KOUP blikt vooruit op de vorm en evolutie van toekomstige Kia’s. Binnenin is de conceptcar realistisch en praktisch vormgegeven en biedt hij plaats aan vier inzittenden. De KOUP, die ontworpen is door het Kia Motors America Design Centre in Irvine, Californië, versterkt Kia’s ‘Power to Surprise’ merkstrategie dankzij de uitgebalanceerde proporties en de vloeiende belijning.
“Het Kia KOUP studiemodel vertegenwoordigt de toekomst van het merk Kia en onze dynamische modellen die onze merkwaarden tot uiting brengen,” legt Tom Kearns, chief designer van Kia Motors America (KMA), uit. “Kia ontwerpt auto’s om te appelleren aan de emotie van autoliefhebbers die uit zijn op avontuur en alvast een kijkje willen nemen in de toekomst. Dankzij een stijlvol voorkomen en geavanceerde techniek komt de KOUP geheel aan die wens tegemoet.”
Maximale aantrekkingskracht bij de eerste oogopslag
Aan de basis van de aantrekkelijke uitstraling van de KOUP liggen zijn uitgebalanceerde afmetingen en het vloeiende ontwerp. Dankzij de doelgerichte vorm van de grille en de pragmatische, hightech koplampen heeft de voorzijde van de auto een brutaal en agressief voorkomen gekregen.Kenmerkend voor de KOUP is het dynamische wigvormprofiel dat ontspringt aan de LED-lenzen in de met koolstofvezel en zwartchroom afgewerkte lichtunits. Hoewel de KOUP verder strak vormgegeven is, zorgt een opvallende lijn tussen de A- en C-stijl, die vervolgens doorloopt tot in het kofferdeksel, voor een kenmerkend designstatement. Aan de achterzijde worden die flanklijnen met elkaar verbonden door een oplopende rand in het kofferdeksel. De dorpels aan de zijkant hebben een opvallend ontwerp gekregen en samen met de prominente bollingen in de wielkasten geven ze de KOUP een gespierde houding. De korte overhangen en het brede uiterlijk versterken het uitgebelanceerde en geprononceerde karakter.
Wat design betreft ontbreekt het de KOUP conceptcar aan niets, wat onder andere blijkt uit het geïntegreerde glazen panoramadak met de twee panelen die doorlopen van de voorruit tot aan de achterruit. Omdat ze ogen als twee paralel geplaatste glazen delen doen ze denken aan de cockpit van een straaljager. In het interieur worden de glazen panelen van elkaar gescheiden door sfeerverlichting die over de gehele lengte van het dak doorloopt.
Om de gespierde uitstraling nog verder te versterken met sportieve elegantie, is de KOUP voorzien van koolstofvezelaccenten in de voorspoiler, koplampbehuizing, motorkap, buitenspiegels, achterbumper en de diffuser onder de achterkant. De flitsende lichtmetalen wielen met dubbel vijfspaaks ontwerp zijn eveneens voorzien van koolstofvezeldetails, waarbij de Brembo® remklauwen en grote geperforeerde, geventileerde remschijven duidelijk zichtbaar zijn.
Bestuurdergeoriënteerd dashboard en interieur
Het interieur van de KOUP komt tegemoet aan de wensen van autoliefhebbers. Zo is het dashboard naar de bestuurder toe gebogen en is het instrumentarium voorzien van een Supervision paneel dat de sportieve rijervaring nog verder versterkt. Daarnaast beschikt de KOUP over een speciaal ontworpen, sportief ogend stuurwiel, waarachter een instrumentenpaneel met drie klokken schuil gaat. Koolstofvezelaccenten op de tunnel rondom de versnellingspook en op het stoelverstellingmechanisme benadrukken de sportieve aspiraties nog eens extra.De KOUP is uitgerust met een geavanceerd audiosysteem met acht speakers, waarvan er twee grote in de hoedenplank zijn gemonteerd. Een geïntegreerd navigatiesysteem met Map On Demand (MOD) en Bluetooth vormt slechts het begin van de telematicaservices, met onder andere tips voor een veilige rijstijl, onderhoudsvoorzieningen en noodhulp.
De KOUP kent een praktisch interieurontwerp waarin kwalitatief hoogwaardige materialen zijn verwerkt. De kleurstelling van de voorstoelen wijkt af van die van de achterstoelen dankzij contrasterende kleuren en ontwerpen. Bovendien zorgen de horizontale, opgvulde stroken in de rugleuningen voor extra comfort. Verder zijn hightech details in het interieur verwerkt, waaronder een startknop en een zestraps automatische versnellingsbak met paddles aan de stuurkolom voor het handmatig kiezen van de versnellingen.
Topprestaties dankzij Turbo Power
De KOUP levert indrukwekkende prestaties dankzij een geavanceerde 2.0-liter Theta II turbomotor met een GDI (Gasoline Direct Injection) tweekanaals turbocharger voor extra veel vermogen en efficiency. Daarmee is de KOUP goed voor een vermogen van 290 pk en een indrukwekkend koppel van 392 Nm dat tussen 2.000 en 4.000 tpm beschikbaar is. Door de brandstof met behulp van het GDI-systeem van Kia direct onder hoge druk in de cilinders te spuiten, is het brandstofmengsel koeler wat het verbrandingsproces verder optimaliseert. Die verbeterde verbranding zorgt voor een uitstekend brandstofverbruik en lage emissies. De onderste grilleopeningen geleiden extra lucht naar de motor voor nog meer vermogen.Het chassis van de voorwielaangedreven KOUP is uitgerust met schroefveren en stabilisatorstangen als onderdeel van de onafhankelijke voorwielophanging met MacPherson veerpoten. Achter is een onafhankelijke dual-link ophanging gemonteerd. Samen zorgen ze voor een optimale balans tussen rijcomfort en handlingprestaties. Een snelheidsafhankelijke, bekrachtigde stuurinrichting staat garant voor extra stuurprecisie. Verder draagt het Continuous Damping Control (CDC) systeem zorg voor snelle reacties op chassisbewegingen en commando’s van de bestuurder, voor maximale grip tijdens sportieve uitspattingen.
Uitgebreide veiligheidsuitrusting
Het KOUP studiemodel is uitgerust met alle standaard veiligheidsvoorzieningen die op de meeste van Kia’s productiemodellen worden geleverd, waaronder zes airbags, een bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) en Electronic Stability Control (ESC) in combinatie met het CDC-systeem. Adaptieve verlichting en cruise control maken eveneens deel uit van het geavanceerde veiligheidspakket van de KOUP. De grote 245/40 ZR19 banden voltooien het onderstel en de indrukwekkende aandrijflijn van de KOUP.
rikkon zegt
Ziet erg lekker uit: Japans met Ford-saus.
Omar Pasha zegt
mooi, veel beter dan de soul
rikkon zegt
…door een Koreaanse kok
DAT zegt
Wel een beetje saai. Behoorlijk wat staal ronde de heupen maar verder klopt het wel.
jan aka pueblo zegt
honda civic front iemand?
Marijn zegt
De voorkant lijkt wel op een Civic:
En de achterkant op de nieuwe Lancer:
Ziet er niet slecht uit, maar het lijkt iets teveel op bekende modellen…
pancake zegt
idd voorkant deed me direct denken aan de civic. ook dat stuurtje heeft veel weg van dit uit de civic
bramwillemse zegt
goh, kek bakkie. Heel goed gejat idd.
Interieur ziet er nog wel grappig uit, beetje teveel van het goeie. Zou beter net wat strakker kunnen zoals het exterieur. Maar dan nog. Best tof.
Sander zegt
Ja! hij deed mij ook meteen denken aan de civic, alleen is deze kia toch een stuk mooier.
FFFBBB zegt
Is het gek dat hij mij doet denken aan een Volkswagen Eos?
Tom# zegt
eerste indruk was een Civic, maar wel mooi!
vinny zegt
lijkt ook wel de nieuwe ford taurus maar dan zonder chroom
DennieFR zegt
Waarom nou nog geen plannen?
Zowel van binnen als buiten is ie mooi,dus waar zijn ze bang voor?
Solstice zegt
Weer een mooie Kia (na de Kee). Ik kan die nieuwe designrichting daar wel waarderen, al heeft hij zo hier en daar wel iets van een bestaand model weg (Honda Civic, de nieuwe Camaro). Mooi gespierd design, goede proporties. Stiekem ziet dit er beter uit dan de nieuwe VW Scirocco vind ik… En mooi rood is niet lelijk! :-)
AppieFlappie zegt
Ben ik de enige die niet gelooft dat Kia dit model niet gaat produceren? Kijk eens naar de uitwerking van het concept. Deze coupe kan je meteen (met kleine aanpassingen) uitbrengen.
Roy zegt
Marijn was me net voor, maar inderdaad dit is de nieuwe Honda Lancer, of Mitsubshi Civic.
Koenie zegt
Mijn eerste reactie was ook ‘hé lijkt op eos’ verder vin ik m n stuk vetter dan die hyundai. Maar toch zou nooit iets kopen waar kia op staat dat zou toch knagen op een of andere manier..
nicoow zegt
VHET !!! 290 pk … Nice ! Me like ;-) Betaalbare sportcoupe met toch ballen aan het lijf !?! Nu afwachten wat de productieversie onder de motorkap zal krijgen.
Prob. heel wat minder :-(((((
victor zegt
ford klaag ze aan voor 10.000.000 euro wat een jat werk ik eis het gewoon laat ze aub falliet gaan nu haat ik koreanen en chinezen ohh verschrikkelijk gewoon hoop dat de donderdag avond caption cotest leuk is ander is mijn autoblog dag verpest!
ertje88 zegt
mag DIRECT in productie van mij
interieur is trouwens prachtig
ertje88 zegt
instrumentarium!!!
Mardec zegt
De lampen aan de voorkant doen me denken aan de camaro :D
Ben zegt
Netjes! achterkant mocht wel wat dikker.
Jagers L. zegt
Deze laat de hyundai verbleken. Mooie strake lijn.
monk zegt
ja hij lijkt op een civic, maar dat stoort me totaal niet. Ik vind em er behoorlijk goed uitzien.
sjaak zegt
waar gaat het heen met kia?
lincoln zegt
elegante volwassen kar .. heel mooi werk van KIA ..
anoniem zegt
eerste indruk: civic coupé
naja autofabriekanten blijven alsmaar auto’s van elkaar overnemen. Als ze nou eens zelf met een nieuw explosief design komen. Maar nee, ze kopieren alleen maar zoals gezegt. Laat ze aub failliet gaan.
Wollie zegt
Aziaten begrijpen eigenlijk niks van onze cultuur, dus lopen ze wat rond op Europese autobeurzen en kopiëren elementen van goedverkopende auto’s. Zo krijg je een amalgaam dat altijd de grootste gemene deler is, maar nooit een écht design met karakter.
Voor écht design moet je nog steeds naar Italië. En daarom heb ik ook zo’n bewondering voor Italiaanse wagens. Ze zijn gemaakt met het hart, en niet met het verstand. En zo hoort een wagen ook te zijn. Een grote brok passie en eigenzinnigheid. Daarmee verleg je grenzen.
Jan C. zegt
@Wollie vergat ff dat de Hyundai Getz Italiaans design is. Sterker nog, zelfs de Espero…
Jan C. zegt
Het design heeft idd wat van andere wagens, maar eerlijk is eerlijk, het ziet er strak uit.
westy B zegt
Veel “concept” van KIA de laatste tijd en wanneer komt er iets nieuws?
DJD zegt
de achterkant lijkt wel op een camaro, lekker… ;)
wies zegt
De achterkant van een camaro (de nieuwe) en de voorkant van een civic…
Eikichi zegt
Nee nee de achterkant van een Acura RSX. En die zou ik ook onmiddellijk importeren als ik euromillions win ^_^
http://images.automotive.com/cob/factory_automotive/images/Features/auto_shows/2006_LAAS/2006_Acura_RSX_Type%20S_rear.jpg
Rick dos zegt
Goh, das volgens mij de meest realistische interieur die ik ooit op een concept hebt gezien.
Voor de rest een mooie auto.
Skyline.. zegt
Hoezo civic? Hoezo ford?
Rick dos zegt
@Skyline..
Ik zou het niet weten. Ik weet ook niet wat ze gedaan hebben, maaruh waarom vraag je dat aan ons? Waarom vraag je dat niet aan civic en ford? Zij zullen zelf toch wel de reden weten? :)
CSL zegt
WOW, Eerst de Hundai Coupe en nu dit. Goed gedaan Hyundai.
Citrofiel evil twin zegt
@CSL;
Het is een KIA en geen Hyundai bij mijn weten. ;) :)
Iedereen zit hier te zagen over die honda neus terwijl die eigenlijk van de Kia KND4 concept komt (vind ik).
JH zegt
KIA en Hyundai is 1 firma; KIA is het sportievere “broertje” zeg maar.Interieur lijkt wel wat op het KIA Ceed broertje van Hyundai, de I30:
CSL zegt
@Citrofiel evil twin
KIA is Hyundai.
XytraS zegt
Wow^^, ik zeg dit niet snel, maar dit lijkt een rare mengeling tss een Honda Civic en een Infinity….
Ik ben er nog niet aan uit of ik het ok of aartslelijk vind :)
volvoaight zegt
eindelijk weer een mooie kia heeft lang geduurd
mashell zegt
Als dit een hint is hoe Kia’s er in de toekomst gaan uitzien dan hebben de Europese en Japanse auto industrie nog wel een groter probleem dan CO2 uitstoot te pakken.
JD zegt
Mooie wagen. Ziet er erg netjes uit.
six trey zegt
Dit doet mij denken aan die vliegende bol waar Jommeke in vliegt
six trey zegt
CSL zegt
check dat carbon tussen de velgen!!!
Citrofiel zegt
Ziet er goed uit! Goed gejat zeg, beter dan het origineel. Ik ben al een beetje uitgekeken op de Civic. (nadeel van een bijzonder ontwerp)
@ evil twin; Het was toch echt de Hyundai coupé… Ik neem aan dat het over deze ging? http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/20/officieel-hyundai-genesis-coupe Of over de kleine coupé? http://blogs.edmunds.com/.ee949c6/cmd.233/enclosure..ee949c7
Ik ken iig geen Kia Coupé. Tenzij je deze concept bedoelt: http://www.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_446/car_photo_223065_7.jpg .
phantom zegt
het klinkt misschien vreemd maar in die achterkant zie ik iets van de camaro 08 concept