Wil jij deze strakke sedan bezitten? Jammer, dan had Kia 20 jaar geleden iets groter moeten zijn.
Als normale autokoper is de ontwikkeling van Hyundai en Kia geweldig nieuws. Die ooit zo zoutloze automobielen zijn nu echt prima auto’s, met gedurfde styling en soms zelfs leuke aandrijflijnen. Voor petrolheads zit Kia in een lastig parket. Want zo zoutloos als Kia’s waren, dat is niet leuk. Nu Kia’s niet meer zoutloos zijn, is de druk vanuit de milieuhoek niet leuk. Laten we het zo zeggen: voor de echte petrolheads die geen gevoel krijgen bij een EV, heeft het performance-label N voor Hyundai maar één generatie zin gehad met de i30 N.
Sedans
En wat te denken van het feit dat Kia eigenlijk bijna alleen maar crossovers bouwt, in ieder geval in Europa? Toen we nog konden kiezen uit de Rio, Clarus, Mentor, Magentis, Sephia en Shuma, wilde je ze eigenlijk geen van allen. Nu Kia wél hele gave designs heeft, krijgen wij helemaal geen sedans meer. Een gevalletje ‘wat als’ krijgen we door nieuws van Kia in de VS met de nieuwe K4.
Kia K4
Dit is namelijk alweer Kia’s derde nieuwe sedan sinds ze al hun ‘normale’ auto’s aanduiden met K en een nummertje. De K5 is wat bij ons vroeger de Optima was en de K3 is drie zingende vrouwen wat hier een sedanversie van de Ceed zou zijn. Dat er tussen die twee een gat zit klinkt vergezocht, maar zoals we net zeiden heeft Kia wel vaker een gamma vol sedans gehad. Deze auto beantwoordt dan ook de vraag ‘hoe zou de Kia Mentor er in 2024 uit gezien hebben?’ (die niemand stelde)
Kia hanteert eveneens hun strategie van ‘eerst kijken, dan kopen’. De Kia K4 wordt namelijk getoond aan de hand van beperkt beeldmateriaal. In een later stadium volgen exacte specificaties. Om dat design even te fileren: de K4 is ontworpen volgens de Opposites United-designtaal, waardoor je duidelijk elementen van de Kia EV9 kan herkennen in de compacte sedan. Toch spotten we ook een paar dingetjes die uit het verleden geleend zijn, zoals een deurgreep voor het achterportier in de C-stijl zodat er een bijzondere vouw in de deur kan zitten. In het interieur is het vooral wat meer recht-toe-recht-aan, maar we willen toch even het Kia-logo op het stuur benoemen. Klein en asymmetrisch naar één hoek verplaatst: wanneer zag je dat voor het laatst?
Wij kunnen er dus niet zo veel meer mee doen, maar voor de Amerikaanse markt is de Kia K4 binnenkort een toffe middenklasse sedan.
erce zegt
Ziet er toch niet uit. Verhoudingen zijn volledig zoek.
hotze zegt
En het heeft niets met een sedanvorm te maken.
Dit is een typische liftbackvorm, kofferbak of 5e deur, dat maakt niet uit voor de naamkeuze.
beetec zegt
Das een beste overhang. Lijkt wel een Picanto platform oid met een te grote sedan body.
Jansen zegt
er is veel mis met deze auto, maar wat mij het meest opvalt is dat de achterwielen te klein zijn, of dat er te veel blik boven de achterwielen zit…. Kan allebei.
mashell zegt
Klopt en dat effect wordt ook nog eens versterk door de zwarte velgen, door het ontbrekende contrast met de band lijkt het wiel daardoor kleiner dan het is.
mashell zegt
Het groene interieur is wel erg fraai. Beloofd veel goeds voor de EV4.
driver79 zegt
Zijn alle goede designers met pensioen?
erik911 zegt
De 70’er-jaren Opel Manta is er niks bij…
potjak zegt
Moderne Citroen GS, Opel Vectra, Toyota Camry, Nissan Primera uhm VW ID7… Niet mijn ding, de VW vind ik dan vele malen beter gelukt.