Beide Zuid-Koreaanse autofabrikanten gaan een nieuwe samenwerking aan.
De Kia e-Niro en de Hyundai KONA Electric zijn door de twee automerken in een samenwerking tot stand gekomen. Dat is echter niet het enige wat de twee samen doen op het gebied van elektrische auto’s.
Kia en Hyundai hebben bekendgemaakt in een partnerschap met Arrival elektrische bedrijfsauto’s te willen gaan maken. Arrival is een Britse start-up die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van EV’s. Het bedrijf werd opgericht in 2015 en heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Duitsland, Singapore, Rusland en natuurlijk het Verenigd Koninkrijk.
De kersverse samenwerking brengt een investering van 100 miljoen euro met zich mee. Doelstelling is om een nieuwe generatie kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagen te bouwen. De auto’s moeten ingezet worden voor onder meer deelautobedrijven en shuttlediensten.
Hyundai brengt 80 miljoen euro op tafel en Kia is voor 20 miljoen euro betrokken bij het project. Door de samenwerking aan te gaan met Arrival hopen de Koreanen een voorsprong te hebben. Men hoeft immers niet vanaf de grond een aandrijflijn of ontwerp te verzinnen. Arrival heeft al een modulair platform ontwikkeld dat gebruikt kan worden voor meerdere soorten voertuigen. Het is nog niet bekend wanneer de eerste elektrische bedrijfswagen uit deze nieuwe samenwerking gereed zal zijn.
fanboy zegt
Ik ben benieuwd of we nu weer veel “forward control” busjes met de elektrische aandrijving.
Zoals de Japanse busjes altijd waren. Dat wilde op een gegeven moment niet lekker meer, ik geloof ook vanwege de veiligheid. Maar het is wel de grootste laadruimte in de kleinste buitenmaten.
Met de motor in de neus gooi je zo een halve tot hele meter weg.
Robert zegt
@fanboy: dat forward control ontwerp was in de jaren vijftig van de vorige eeuw de facto al het standaard ontwerp – ook om de simpele reden dat dit een erg goedkope bouwvorm was (achterwielaandrijving + motor vóór de achteras is niet alleen voorbehouden aan supersportwagens). Maar je zegt het zelf al; de enige kreukelzone van de bestuurder in dezen was vaak z’n eigen benen.
Die nieuwe generatie EV’s heeft natuurlijk een soort van boxed platform, waarin de accucellen vooral in de bodem zijn gestopt. Maar er zal ongetwijfeld een vorm van kreukelzone nodig zijn in de neus van de cabine. Ik stel me zo voor dat dit een soort van panelen met honingraat structuur zijn die de kinetische energie van een aanrijding kunnen absorberen.
tortuga zegt
@RRRobert: je gaat een vrachtwagen efect moeten hebben in zon busjes en dus een hogere zitpositie maar natuurlijk nooit even veilig als een personenwagen met kreukelzone
skid zegt
Hyundai en Kia hebben een hele duidelijke invulling gegeven aan het woord broodbus.
Brabantia had het niet beter kunnen ontwerpen.
nietcreatief zegt
In ff meer dan 4 jaar als opstart firma vestigingen hebben wereldwijd. Knap.
nissanfairladyz zegt
Eerlijk is eerlijk. Als je kijkt in de wereld van elektrische auto’s. Dan doet Hyundai het heel goed. Daar weten ze tenminste dat range belangrijk is.
Duitsers kunnen alleen maar kankeren dat de range van elektrische auto’s onvoldoende is. En dan komen de Duitsers met elektrische auto’s… wat hebben die? ONVOLDOENDE.. (range)
Duitsers kunnen er HELEMAAL NIKS VAN. Doe er iets aan volkswagen? Je brengt ons ten schande in Europa tegenover de rest van de wereld. SCHAAMTE keiharde SCHAAMTE dat wij hier in Europa geen fatsoenlijke elektrische auto’s kunnen maken.
KEV9 zegt
@nissanfairladyz: je moet je de ogen uit je kop schamen om het K woord dat je gebruikt, en je capslock hapert.
lekbak zegt
@Soulmaster: ik ben het met je boodschap eens hoor.
Maar “k woord”? Wat is dat voor een slap gedoe? Typ dan gewoon kanker, want iedereen weet dat je dat je bedoelt. Dit is hypocriet en vooral zwak politiek correct gedoe.
Je mag in Nederland schrijven wat je wilt, doe dat dan ook gewoon want door dit soort gedrag verliest de maatschappij z’n tolerantie en mogen we straks niks meer typen of zeggen.
toniominestrone zegt
@lekbak: Dat is nu precies wat er mis is met Nederland, de meeste van ons kunnen niet met deze ” vrijheid” omgaan, heeft verder niets met politieke correctheid te maken maar met goed fatsoen.
lekbak zegt
@toniominestrone: als hij nou had gezegd “met ziektes hoor je niet te schelden” of “kanker is niet om mee te spotten” dan was het heel anders geweest.
Hij gebruikt het woord gewoon, maar dan toch ook niet. Het is nep. Door dat soort neppe gedoe creëer je alleen maar overgevoeligheid. Zeg het, of zeg het niet.
KEV9 zegt
En toch vind ik dit stiekem wel een kekke karretje. :)
Dutchdriftking zegt
Hoe sneller de busjes in de binnenstad geen uitstoot meer hebben, hoe beter het is voor de luchtkwaliteit. Ook wordt er niemand gelukkig van het geluid van een nagelende diesel. Ik hoop dat we nog heel lang op fossiele brandstof mogen rijden, maar diverse takken van vervoer mogen van mij gisteren nog elektrisch.
lekbak zegt
@dutchdriftking: ik word blij van een nagelende diesel. Die saaie common rail diesels van tegenwoordig is niks meer aan, tenzij ze hele grote cilinders hebben.
henkp1 zegt
@dutchdriftking: Ik vind bijna alles aan een diesel leuk, inclusief het geluid, behalve de uitstoot van schadelijke stoffen.
sabrerator zegt
@henkp1: stop je er blauwe diesel in, is dat ook weer opgelost.
henkp1 zegt
Samenwerken?? Hyundai is eigenaar van Kia, is gewoon één bedrijf.
lekbak zegt
@henkp1: niet helemaal. Het is een beetje zoals Renault en Nissan. Ze hebben aandelen in elkaar, waarbij Hyundai veel meer aandelen van Kia heeft dan andersom.
Esprit_de_Flandre zegt
@henkp1: Hyundai is deels eigenaar van Kia. Dat maakt een groot verschil. Hyundai kocht destijds 51%, deels onder druk van de staat, om Ford buiten te houden. Momenteel ongeveer een derde van de aandelen in handen, en omgekeerd heeft Kia een pak aandelen van Hyundai.
Beetje als de Renault-Nissan Alliantie dus…
henkp1 zegt
Renault heeft ook zoiets: de EZ-Pro, met volledig autonoom rijdende modules. Ook interessant.
utregcity zegt
Wat een gaaf ding! ?