*Al is het wel een gedeelde eerste plaats.
Kia is heel erg lekker bezig in Nederland, want het bestverkochte merk van het afgelopen jaar was… Kia. Nederlanders weten de Kia-dealer dus wel te vinden, maar de Koreanen komen nu nog met een extra prikkel: nóg langere fabrieksgarantie!
Kia was al nooit karig met fabrieksgarantie. Sterker nog: jarenlang was de lange fabrieksgarantie een USP van het merk. Met 7 jaar boden ze langere garantie dan welk merk ook. Totdat Lexus in 2021 met 10 jaar fabrieksgarantie kwam, gevolgd door Toyota zelf in 2022.
Het heeft even geduurd, maar Kia kon het toch niet op zich laten zitten en verlengt de fabrieksgarantie nu ook naar 10 jaar. Het maximum aantal kilometers is 150.000. Dat betekent wel dat je gemiddeld slechts 15.000 per jaar moet rijden, wil je 10 jaar garantie hebben. Toyota en Lexus gaan op dat punt verder, met een maximum van 200.000 km.
De garantie geldt niet alleen als je nu een nieuwe Kia koopt, maar ook met terugwerkende kracht voor oudere Kia’s. Dus als je 7 jaar garantie eigenlijk verlopen was, krijg je er nu nog 3 jaar bij. De auto moet wel jonger dan 10 jaar zijn.
Uiteraard zijn er kleine lettertjes. De auto moet aantoonbaar volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden zijn, zoals gewoonlijk bij fabrieksgarantie. Verder moet het laatste onderhoud uitgevoerd zijn bij een dealer, om in aanmerking te komen voor de verlengde garantie. In de praktijk kan de verlengde garantie dus nog wel wat voeten in de aarde hebben, maar het is in ieder geval een mooi gebaar.
THSD zegt
Titel klopt dan niet wat betreft langste.Het is eerder even lang als lexus/toyota maar dan wel met minder km’s.
DeWitteCondor zegt
De titel klopt ook qua lengte niet. Lexus biedt 15 jaar/1mln kms op de accu en hybride componenten en 10 jr/200k kms op de rest. Dus ook in dat opzicht niet door Kia geëvenaard. Maar het is geen wedstrijd ver plassen natuurlijk …
Rokende Wielen zegt
Het is een mooie clickbait titel… Heb echter geen kleine schade met je Kia (of Hyundai) want als er een bumper af moet voor een klein herstel is de kans zeer groot dat de montage punten scheuren… I.p.v. even wat bijwerken op een verder prima bumper kan maar zo een heel nieuw bumpertje worden. Daar doen Toyota en Lexus het toch wat beter op, aldus de schadehersteller.
schuimbekje3 zegt
de oude kia’s en hyundai’s, zeker de sportage/sorento had je niets aan die garantie omdat de dealers niet wisten wat er mis was… na weken in de garage kreeg je dan je auto weer terug met dezelfde of meer problemen.
garantie bij Lexus/Toyota is op alle gebieden niet te vergelijken.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Ik heb van alles gereden, ook Duits premium en een Jaaaagg, maar ik ga qua gezinsauto nooit meer weg bij Lexus. Het design zie ik dan door de vingers.
herve11f zegt
Dat klopt niet; op mijn nieuwe Lexus heb ik 15 jaar garantie gekregen.
DeWitteCondor zegt
Volgens mij geeft Lexus 10 jaar/200k kms en op accu/hybride componenten 15 jaar/1mln kms. Geen idee of ze anderszins nog extended warranties bieden maar met deze garantietermijnen lijkt me daar weinig vraag naar.
Ultimora zegt
Volgens mij is het toch anders bij Toyota en Lexus: je hebt 3 jaar of 100k km fabrieksgarantie en er is enige aanvullende garantie op het accupakket. Als je de auto bij de Toyota of Lexus dealer laat onderhouden wordt deze verlengd met een jaar totdat de auto 10 jaar of 200.000km gereden heeft. De beurten zijn sinds deze invoering fors duurder geworden dus je betaalt er min of meer voor dat je een stuk gemoedsrust krijgt. Stel dat je de zelfde auto vervolgens naar de Duitse Toyota collega’s zal brengen heb je zelfs tot 15 jaar garantie, maar de maximale kilometrage daarvan is mij onbekend.
DeWitteCondor zegt
Nee. Dat is dus precies hetzelfde. Ook bij Kia moet je de auto bij de dealer onderhouden voor deze lange garantie.
De beurten zijn niet fors duurder geworden. Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Ze zitten gewoon op het prijsniveau van de Duitse drie. Dat is logisch, want zelfde segment en prijsstelling. Alleen krijg je daar niet deze garantieregeling. Wij hebben zowel een MB (en daarvoor BMW) als een Lexus, beide dealeronderhouden dus heb er wel redelijk zicht op.
Ultimora zegt
Sorry, er zit wel degelijk een groot verschil in: Bij Kia moet je het onderhoud doen volgens fabrieksvoorschiften met materiaal wat naar een KIA standaard is. Dat betekent dat een garage buiten het dealernetwerk ook het onderhoud mag plegen, en mits aantoonbaar juist uitgevoerd jij aanspraak mag doen op de garantie bij KIA. Dit is conform de wet Monti.
(De Wet Monti in het kort: Jij mag jouw auto buiten een dealernetwerk onderhouden en kan blijvend aanspraak doen op fabrieksgarantie mits dat onderhoud aantoonbaar goed en conform fabrieksspecificaties is uitgevoerd.)
Bij Toyota heb je na het verstrijken van de 3 jaar of 100k fabrieksgarantie de keuze om of: Naar een bedrijf te gaan buiten de toyota organisatie waarbij de garantie voor dan ophoudt of ergens binnen de 10 jaar het onderhoud te doen bij een Toyota dealer waarbij na één maand na uitvoering van de beurt er een jaar garantie wordt afgegeven. De tarieven zijn gestandaardiseerd en er is misschien bij jouw dealer niet zo’n verschil tussen het oude en nieuwe tarief, maar dat is zeker niet bij elke dealer het geval. Er zijn meerdere dealers welke forse verhogingen hebben door moeten voeren van wat zij eerder een redelijk tarief in hun regio voor hun diensten vonden en wat ze nu moeten berekenen.
Rokende Wielen zegt
Jij kunt prima een of andere wet aanhalen, maar dat geldt voor fabrieksgarantie. Dat is dit niet. Dit is een garantie die door dealers i.s.m. de importeur per land geregeld wordt. En om gebruik te maken van die verlengde Kia-garantie na het 7e jaar bijvoorbeeld moet de afgelopen beurt wel bij een Kia-dealer zijn uitgevoerd, aldus de tekst in dit artikel.
En om een +1 te geven op het antwoord van @DeWitteCondor: nee, de onderhoudsprijzen bij Lexus zijn niet zoveel meer duurder geworden om die 10 jaar garantie te kunnen waarborgen. Dat is gewoon inflatie en mogelijk wat hoger om personeelstekort terug te dringen door hogere salarissen maar dat zal voor elk dealer-merk gelden. Dit zal dus ook een verklaring kunnen zijn voor jouw constatering dat dealers onderling verschillende verhogingen hebben doorgevoerd. De een zit in een wat groter concurrentie-gebied dan de ander en moet dan wat hogere salarissen bieden om personeel te behouden dan wel aan te trekken. Maar dat Toyota/Lexus volgens jou de onderhoudsbeurten fors duurder heeft gemaakt om die 10 jaar garantie te geven is jouw interpretatie/mening. Ik rij al meer dan 10 jaar Lexus en heb de verschillende PDF bestanden bewaard met vaste onderhoudstarieven. Daar is geen opvallende stijging in te zien.
Ultimora zegt
Ik was er aan voorbij gegaan dat de wet inderdaad voor fabrieksgarantie geldt. Dit zijn aanvullende garanties voor als die voorbij is. Dank voor de correctie.
Het vaste onderhoudsprijzenbeleid is door de jaren heen allicht niet fors gestegen, maar je kan je voorstellen dat met name de dealerbedrijven welke op plaatsen gevestigd zijn waar grond en loonprijzen lager liggen niet de voorgeschreven prijzen aan konden houden omdat het verschil met andere bedrijven binnen de regio dan te groot werden waardoor klanten voor alternatieven kozen om hun onderhoud te laten doen. Bij deze bedrijven zijn de verschillen tussen de prijzen van toen (voor de extra garantie) en nu (het hele pakket) wel degelijk groot. Wat overigens daarbij opgemerkt moet worden is dat heel veel klanten de zekerheid van de extra garantie goed waarderen en de meerprijs er van voor lief nemen.