Kia is een wereldmerk. Dat wil zeggen dat ze over de gehele aardkloot actief zijn met het verkopen van allerhande waar op vier wielen. In Europa hebben ze furore gemaakt met hun Peter Schreyer modellen. Je weet wel, Kia’s die er ineens keurig uitzagen. Maar Kia heeft dat niet alleen voor de Europese modellen gedaan, natuurlijk. En voor sommige modellen is het tijd voor een facelift.
Kia Cadenza
Ook de Kia’s die niet in Nederland (of Europa) worden geleverd, drijven mee op de succesvolle designtaal. Zoals de Kia Cadenza. Deze auto met een heerlijk Zuid-Koreaanse naam is een rechtstreekse concurrent voor de Toyota Camry. Dus boven de Optima, maar onder de Stinger. De huidige Kia Cadenza liep alweer een tijdje mee, dus was het hoog tijd voor een opfrisbeurt.
Flinke facelift
Het gehele front is nieuw, bijvoorbeeld. Niet alleen de koplampen en de grille zijn opnieuw vorm gegeven, ook de motorkap is helemaal vers geperst voor de nieuwe Cadenza. Meestal laten merken het na om de achterkant ook op te frissen bij een facelift. Kia is dit overduidelijk niet vergeten. De achterzijde van de Kia Cadenza krijgt geheel volgens de heersende mode een gigantische strip met daarin de complete lampenwinkel voor de achterlichten. Ook helemaal nieuw zijn de velgen. Standaard krijg je 18″ mee, optioneel is 19″ mogelijk op de Cadenza.
Interieur
Als we kijken naar het binnenste van de Kia Cadenza, valt op dat ook hier Kia mee gaat met zijn tijd. De Cadenza heeft twee nieuwe schermen. Eentje is 4.2 inch groot tussen de meters in het instrumentencluster. De tweede is een touchscreen en meet maar liefst 12,3 inch. Deze is uiteraard voor de infotainment-functies. Een ander primeurtje voor deze Cadenza is Kia’s Drive Wise. Een verzamelnaam voor allerlei actieve veiligheidssystemen, zoals actieve cruise control, lane-assist en collision damage control.
Techniek
Op technisch vlak veranderd er minder. Goed nieuws voor de puristen onder ons, want deze Kia heeft namelijk een 3.3 liter grote V6. Deze is geheel atmosferisch en levert 290 pk aan vermogen en 343 Nm aan trekkracht. Deze krachten worden via een achttraps automaat overgebracht aan de voorwielen. Dat wil niet zeggen dat de techniek onaangeroerd is gebleven. Zo zijn er nieuwe subframes en achterdempers. Alles om ervoor te zorgen dat de Kia Cadenza facelift leidt tot een stillere, meer comfortabele en trillingsvrije auto is dan voorheen.
De Kia Cadenza facelift wordt halverwege dit jaar leverbaar in de Verenigde Staten. In Zuid-Korea is de auto leverbaar als Kia K7. Vooralsnog zijn er geen plannen bekend om de grote sedan naar Nederland te halen.
Meer lezen? Dit zijn 13 zeer coole en onbekende limo’s.
Dutchdriftking zegt
Niet zo dik als de Stinger, maar wel een heel mooi apparaat.
skinny058 zegt
@dutchdriftking: Ik vind hem juist veel mooier qua design dan het rommelige, dikke en drukke design v.d. Stinger.
skinny058 zegt
Plak er een BMW logo op en het is net een BMW…
iannuzi zegt
@skinny058: of een Lexus
bierbuik zegt
@skinny058: grill is veel te klein daarvoor!
potjak zegt
@skinny058: ik krijg er meer een Ford Mondeo gevoel bij.
skinny058 zegt
@potjak: Kun je nagaan?
viezefreddyw zegt
Toch gewoon een hele keurige wagen? Ziet er echt heel netjes uit. Fraaie neus en dito interieur. Zou in Nederland een leuke toevoeging zijn ondanks de hoge BPM.
marinepower zegt
Van opzij een mooi silhouet, en de neus went ook wel, maar van die achterkant hebben ze wel een zootje gemaakt.
Design_Driven zegt
@marinepower: ik vind de achterkant wel goed gelukt, alleen het rode stukje tussen de achterlichten hadden ze wel weg kunnen laten. Die kijkt er een beetje met de haren bijgesleept omdat het nu hip is.
Design_Driven zegt
Gewoon heel netjes, stuk mooier dan de Camry in elk geval. Helaas geen markt voor hier in Europa maar ik zou hem zeker overwegen.
emping zegt
@sketcher: van de Camry in Sportivo uitvoering valt best iets mooiers van te maken: https://www.autojunk.nl/2019/10/hele-lekkere-camry-sportivo
baklava zegt
Nice, atmosferisch ook gewoon. Zoals het heurt.
mundus zegt
@ skinny058 geen woord aan gelogen
toyotafortuner zegt
Knappe wagen hoor!
tinusss zegt
@autoblog
Hoeveel grote schermen?!?
E550 zegt
Deze auto staat onder de Stinger? De Cadenza heeft een iets hogere vanaf prijs dan de Stinger ($10 verschil).
Voor $33k zou deze auto goed verkopen in Nederland. Helaas hebben wij hier BPM.