Kia introduceert een nieuwe instapper voor de EV9 en daarmee wordt de Kia EV9 maar liefst 8.000 euro goedkoper.
Kia lijkt met de EV9 goud in huis te hebben. Het is een enorme volledig elektrische zevenzitter die de ene na de andere internationale prijs binnensleept. Klein nadeeltje, de vanafprijs: 67.995 euro. Tot nu dan.
Kia EV9 goedkoper
Kia breidt het aanbod van de EV9 aan de onderkant uit met een nieuwe instapper. Die is voorzien van een kleiner batterijpakket en dat pakt, logischerwijs, goed uit voor de prijs. De goedkoopste Kia EV9 heeft namelijk in plaats van de 99,8 kWh batterij een 76,1 kWh batterijpakket.
Ook de elektromotor is anders. Het nieuwe achterwielaangedreven instapmodel heeft niet de 204 pk sterke elektromotor van de afgeloste instapper, maar een 217 pk sterk exemplaar. De actieradius komt daarmee op een nette 443 kilometer WLTP.
De exemplaren met het grotere batterijpakket hebben een rijbereik van 505 kilometer voor de Dual Motor GT-Line tot 563 kilometer voor de achterwielaangedreven Air en Plus uitvoering.
Wat kost dat dan?
De nieuwe instapper van de Kia EV9 is er op dit moment alleen als First Edition en kost je minimaal 59.995 euro. Zo’n 8.000 euro goedkoper dus dan de Kia EV9 Air, de volgende op de uitrustingsladder.
Voor dat bedrag zit je er helemaal niet bescheten bij hoor. Standaard krijg je zaken als elektrisch verstel-, verwarm- en ventileerbare voorstoelen, parkeersensoren rondom, de Digital Key 2.0, LED-koplampen met intelligente bochtverlichting, een elektrisch bedienbare achterklep met handsfree functie, snelwegassistentie, dodehoekassistentie en vegan lederen stoelbekleding. Ook batterijverwarming inclusief preconditioning en de warmtepomp zitten erop.
Verder staat de goedkoper geworden Kia EV9 op 19 inch lichtmetalen wielen en is de standaardkleur Flare Red. Tegen een meerprijs van 995 euro kun je nog kiezen uit vijf andere kleurtjes.
Bestellen kan per direct en dan staat de nieuwe Kia EV9 instapper in april 2025 bij jou thuis aan de lader.
Nieuwsgierig wat wij vonden van de auto? Hier vind je onze rijtest of kijk gewoon even lekker naar de video hieronder.
DeWitteCondor zegt
Alsnog 60k te veel. Wat een hondslelijk hok is dit. In het echt is ie zo mogelijk nog lelijker dan op de foto’s.
rollingstoned zegt
Er staat er eentje in de buurt hier, en ja, in het echt is dat ding nog lelijker dan op de foto’s…
Donstil zegt
“ Alsnog vind ik 60k te veel. Wat een hondslelijk hok vind ik dit. In het echt vind ik hem zo mogelijk nog lelijker dan op de foto’s.”
IFTFY
DeWitteCondor zegt
Ah de blogpolitie.
Nee hoor, dit is objectief een lelijke auto.
utregcity zegt
Helemaal mee eens. 🤮
flatsix010 zegt
Kan me niet voorstellen dat je €60.000 uitgeeft voor een auto waarmee je effectief maar 350-400km mee kan rijden.
Voor een klein beetje meer vind ik de nieuwe Santa Fe een beter optie. Ook een apart design waarvan je moet houden, maar ik vind hem stiekem erg gaaf.
antoonniels zegt
Die vlieger gaat alleen op als je i.p.v. elektrisch ook hybrid wilt / mag rijden. Ik gok dat de meeste EV9’s geleast zullen worden, aangezien de baas vind dat je elektrisch moet rijden. Dan is de Santa Fe ( die inderdaad best gaaf is voor het type auto ) geen optie.
DeWitteCondor zegt
Er is niemand die vrijwillig een EV9 rijdt lijkt mij, dus ja, zal allemaal wel lease zijn.
rwdftw zegt
En toch hebben 1200 mensen dat inmiddels gedaan. Dat is een dermate groot aantal dat minstens één van de autoblog reaguurders er eentje voor de deur heeft staan. De twee vragen zijn dan wie en waarom?
Het apparaat is ook een soort contradictio in teminis. Ten eerste neem je hem denk ik omdat hij electrisch is en ergens “moet dat” of “voelt het goed”. Dat het zuipt als een zeecontainer, doesn’t matter, het is een EV. De tweede reden is als als je een hele schare koters hebt gefabriceerd. Maar dat zijn er dan zoveel dat dat op zich al een milieudelict is.
blogie zegt
Zou het ook kunnen dan het best een aardige value for money biedt? Uiterlijk is discutabel maar range, laadsnelheid, opties en bovenal ruimte zijn uniek in zijn klasse. Een EX90, als ie komt, is veel duurder en op heel veel vlakken minder. Heel veel meer elektrische concurrenten heb je simpelweg niet in dit segment.
mashell zegt
Je kunt niet “effectief maar 350-400km rijden”, je kunt zover rijden tussen laadstops. En als je met een gezin onderweg bent is er na 250km altijd wel iemand die moet plassen. Eigenlijk is een range van 400km het optimum voor een EV, meer is alleen maar om de beroemde range anxiety te sussen en vergt een grotere en dus duurdere batterij.
escort77 zegt
“Vegan lederen bekleding” noemden we vroegâh gewoon sky-lederen bekleding, oftewel kunststof.
blogie zegt
Is idd vaak kunststof maar hoeft zeker niet. Je hebt meerdere alternatieven voor leer wat niet op kunststof basis is.
Otua zegt
Zoals?
mashell zegt
Niet sky maar skai! En wat had kleine mashell een hekel om daar met de korte broek op te zitten in de zomer in de Ascona zonder airco. Zitten ging nog wel maar de vastgeplakte beentjes weer losmaken bij het uitstappen was erg pijnlijk.
lpgbarrel zegt
Toch ideaal dit ding! Stel nou voor dat je als corporate manager verder wil met je assistent. En ja de je assistent heeft ook twee kido’s.. Toch een dikke bingo dit ding!
007 zegt
Tjonge, wat een Autoweek- en topfan reacties hierboven.
Heb ook een EV9. Prettige auto, ruim, praktisch, stil, comfortabel, laadt snel en geen klachten meer van de 4 kids achterin. Afgelopen maand 2x met de hele familie op-en-neer naar Denemarken geweest (familieomstandigheden). Zo’n 800km. Onderweg eenmaal snelladen tijdens McDonalds-stop, later nog tijdens een uitgebreide plaspauze.
Met de huidige 99.8 kWh batterij is de auto voor langere reizen perfect in balans. Ik vrees dat de kleinere accu de reiservaring hier toch wat minder maakt.
vaakbenjetebang zegt
Grappig. Ik heb geen gezin, geen specifieke interesse in crossovers of EV’s, maar deze vind ik eigenlijk wel leuk. Beetje Tonka- design, kan een flinke kar trekken, zal waarschijnlijk best betrouwbaar zijn. Denk dat ik hier prima mee van en naar circuits kan rijden met de kar er achter; vanuit Eindhoven lijken me Assen, Zandvoort, Zolder, Spa en de ‘Ring prima aan te rijden. Geen reden om dit te haten en een willekeurige andere crossover met ICE te kopen, toch?
ivanzoomski zegt
Grappig, ik heb precies dat gedaan. Met mijn, ik vind hem wel mooi, EV9 van Den Bosch naar Assen met een auto aanhanger met race BMW erop. Lekker dagje circuit rijden om vervolgens op een nabij gelegen camping te overnachten in de auto. Want ook dat kan prima met de aanwezige ‘camper modus’.
Aan trekkracht geen gebrek en een heerlijk comfortabele reisauto.