We hebben ze, de Nederlandse prijzen van de Kia EV9.
Naar een elektrische MPV kun je lang zoeken, maar de Kia EV9 komt aardig in de buurt. Het is uiteraard een cross-over, maar wel eentje met een zee van ruimte en zeven (of zes) zitplaatsen. Dit is dus hoe een refocontainer er anno 2023 uitziet.
De Kia EV9 oogt nog steeds als een concept car, maar je kunt ‘m toch echt zo kopen. Vanaf vandaag om precies te zijn, want Kia opent nu de orderboeken. Dat betekent dat we ook de prijs van de Kia EV9 kunnen melden.
Komt ‘ie: je hebt een Kia EV9 vanaf €71.495. Ja, dat is een hoop geld voor een Kia, maar we praten wel over een auto van ruim 5 meter, met een wielbasis van 3,1 meter. Dat is natuurlijk niet niks.
De actieradius is ook niet verkeerd, dankzij een joekel van een accu, met een capaciteit van 99,8 kWh. Daarmee heb je een range van 541 km. Daarbij moet opgetekend worden dat dit nog een schatting is en niet de officiële WLTP-meting.
Het vermogen is wat minder indrukwekkend. De EV9 Single Motor heeft 204 pk, wat niet enorm veel is voor hedendaagse begrippen. Zeker als je hiermee 2.400 kg van z’n plek moet krijgen. Maar goed, een zevenzitter koop je natuurlijk niet om te scheuren. Alhoewel er wel een EV9 GT in pijplijn zit.
Naast de Single Motor kun je ook de Kia EV9 GT-Line Dual Motor bestellen, met twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Ondanks het extra gewicht is deze een stuk vlotter, dankzij 384 pk en 700 Nm koppel. Je hebt wel wat minder range (450 km). Deze uitvoering is er vanaf €78.895.
In beide gevallen gaat het om de Launch Edition, dus je hoeft in principe weinig opties meer aan te vinken. De Single Motor heeft onder meer een head-up display, massagefunctie op de bestuurdersstoel, verwarmde en geventileerde stoelen op de eerste én tweede zitrij en een audiosysteem met 14 speakers.
De Dual Motor is in eerste instantie alleen als GT-Line te bestellen, met nog meer toeters en bellen. Bij deze versie krijg je ook een parkeerassistent met afstandbediening, een groot schuif-/kanteldak en full LED Matrix-koplampen. Mocht je dit allemaal overbodige luxe vinden, dan komen er op termijn natuurlijk nog kalere en goedkopere versies.
We vergelijken ook altijd even de prijzen met die van de concurrentie. Daarmee bedoelen we in dit geval EV’s met een derde zitrij:
- Mercedes EQB 250 (190 pk, 496 km range): €59.917
- Kia EV9 Single Motor (204 pk, 541 km range): €71.495
- BYD Tang (517 pk, 400 km range): €73.300
- Hongqi E-HS9 (435 pk, 380 km range): €81.995
- Vinfast VF9 (408 pk, 438 km range): €83.600
- Volvo EX90 (517 pk, 585 km range): €99.195
De Mercedes EQB is dus enige elektrische zevenzitter die goedkoper is, maar die is ook een stuk compacter. De meest directe concurrenten komen uit het Verre Oosten. De BYD Tang is ongeveer even duur. Deze auto is een stuk sneller, maar wel kleiner.
Vergeleken met de alternatieven is de prijs van de Kia EV9 dus helemaal zo gek, zeker als je bedenkt dat we het hebben over de rijk uitgeruste Launch Edition. Er komen ongetwijfeld nog versies die minder dan €71.495 kosten. Al blijft de vraag hoe groot de doelgroep is voor een zevenzits Kia die 60 á 70 mille kost.
atrak zegt
Krijg je die TomTom aan je deur er gratis bij?
Flutterbear zegt
Nee, prijzige optie.
karhengst zegt
Dat dat maar lang zo mag blijven. Typisch zo’n “omdat het kan” optie die in de praktijk geen enkele meerwaarde biedt.
dree16v zegt
Welk merk gaat nou de eerste betaalbare EV leveren? Die grote bakken kennen we nou wel en zijn voor een normaal mens niet te betalen. Schiet de wereld niet zoveel mee op…
audirs3 zegt
@dree16v Ligt er aan hoe je het bekijkt. Zijn er überhaupt nog wel betaalbare ICE auto’s?
mashell zegt
Dat merk heet Volkswagen, die hebben bergen eUp! verkocht. Of Renault, die hebben de Zoë. Ook Peugeot en Opel hebben niet al te dure EV’s.
En als normaal mens zeg ik, deze Kia is voor deze prijs een goede aanbieding en eigenlijk best betaalbaar.
Flutterbear zegt
Onze eGolf van 35k bevalt uitstekend, maar die is al drie jaar oud. Nederland kent genoeg snelladers, je hoeft geen tien duizenden euro’s uit te geven om wat verder te komen.
Svenska II zegt
BYD komt met een elektrische c segmenter voor 12k binnenkort.
gregorius zegt
Ik vind m echt ‘vet’.
Maar ik vind de EX9 ook vet.
Dus als die EV9 GT nou ook even snel komt.
Dan kan ik over een jaar of 3 vrouw-lief met het kroost in de EV-refomobiel zetten. En dan zijn we nog groen bezig enzo ook.
rollingstoned zegt
Groen bezig? Deze zware en lompe hokken produceren juist veel meer fijnstof. Of bedoelde je het sarcastisch (gezien je refomobiel-referentie)?
Flutterbear zegt
Meer fijnstof dan wat? Een beetje 7 zitter met brandstofmotor weegt praktisch hetzelfde en verslijt ook nog een remmen.
rollingstoned zegt
Weet niet of je onder een steen geleefd hebt de laatste tijd? Wat leesvoer:
https://www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/id/30057/elektrische-suvs-produceren-meer-fijnstof-dan-benzine-en-dieselautos
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10428651/oeso-elektrische-suv-s-schadelijker-dan-normale-auto#
https://auto55.mobi/nieuws/34290-nuluitstoot-elektrische-auto-veroorzaakt-bijna-evenveel-fijnstof
Enzovoorts…
Habanero zegt
Lijkt regelrecht uit Blade Runner te komen. Wat een lelijke auto!
audirs3 zegt
Waarom niet vergelijking met de EQE SUV of een Model X?
machielvdd zegt
De EQE SUV is niet met derde zitrij te krijgen. De Model X is qua prijs (€120k met 7 zitplaatsen) niet echt een concurrent te noemen. De EQS SUV idem dito.
cdlop01 zegt
Dit zijn wagens voor de lease niet verkoop. Leaseprijs zal scherp zijn. Sterke aanbieding, erg groot en zeer zwaar ook weer, voor mij is dat laatste een aflnapper, ook bij de Volvo, die 2800kg weegt. Gaat nergens over, vind de Kia wel veel en veel leuker gestileerd dan de Volvo en zeker betere bouwkwaliteit en afwerking.
Habanero zegt
Dat geloof ik direct. Ik denk dat je dan nog nooit in Volvo gezeten heb. En als deze Kia met z’n interne Nintendo spiegel-schermpjes een leuker gedesignde auto is, dan ben ik een kroket.
cdlop01 zegt
Mora?
cdlop01 zegt
Jaren Volvo gereden en nu Lexus ES. Volvo youngtimer recent aan liefhebber in bewaring gegeven. Weet echt wel wat Volvo kwaliteit inhield. De 760, oerdegelijk, lakwerk als emaille, waardeloze V6 Douvrin motor, stuiterende achteras en loshangende plafondbekleding en eschwuren in dashboard. Verder voor die tijd absoluut premium en inmiddels 36 jaar oud en roestvrij. Heb ook ervaring met meer recente Volvo’s, onder Ford regie. Waardeloos, complete ellende. Over Geely Volvo’s zullen we het maar niet hebben, uitsluitend voor de lease gemaakt, 5 a 6 jaar. Zet een xc90 of 60 maar eens op de brug, roest anno nu zullen we maar zeggen. Dus inderdaad, zou elke Kia, Honda, Suzuki, Toyota, zeker Genesis en Lexus verkiezen boven Europese ” rommel”.
audirs3 zegt
@cdlop01 Ik ben het met je eens over dat gewicht van de EX90, maar de EV9 valt nog mee met 2550kg. Een XC90 doet 2320kg, relatief klein verschil dan.
canon4ever zegt
Waarom kunnen de Aziaten tegenwoordig zo beter ontwerpen dan die van BMW en Mercedes Benz?
karhengst zegt
Hoog Kia Soul gehalte, maar dan enigszins zielloos.