Twee dezelfde elektrische auto’s met toch een heel ander uiterlijk, maar welke is de leukste in deze Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest?
Kia en Hyundai zijn ontzettend slim geweest om de handen ineen te slaan. Ze hebben nu beiden een elektrische auto in de markt staan met een zeer sterk concept. Kijk bijvoorbeeld naar het snelladen. Dat zit op het niveau van de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT, maar dan op een veel lager prijspunt.
Zowel de Kia EV6 als de Hyundai IONIQ 5 staan op het E-GMP platform. Beide elektrische auto’s hebben in de basis achterwielaandrijving, maar zijn ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Het is vooral een kwestie van smaak welke Koreaan jou het meest bevalt. Maar dat de auto’s zo aan elkaar gewaagd zijn betekent niet dat ze identiek zijn qua rijeigenschappen. Kia heeft de EV6 duidelijk sportiever in de markt gezet in vergelijking met de Hyundai IONIQ 5. Dat maakt de EV6 net een tandje leuker. Zoek je juist meer comfort, dan heb je aan de IONIQ 5 weer een hele goede auto.
Wat de Koreanen ook dik voor elkaar hebben is de levertijd. Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat op 1 januari de bijtelling weer omhoog gaat. Des te belangrijker is het dat de auto nog voor het nieuwe jaar op kenteken gezet kan worden. In het geval van onze partner Mobility Service, waar we deze auto’s tegenover elkaar hebben gezet, kunnen zowel de EV6 als de IONIQ 5 uit voorraad geleverd worden. Hoe de Kia EV6 en de Hyundai IONIQ 5 verschillen van elkaar zie je in deze rijtest!
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
bernoulli zegt
Jammere van de EV6 zijn de matige stoelen die te hoog staan en het kartonnen stuur. Ziet er wel uit als leer, die geryclede colaflessen, maar het gevoel is heel raar. En vrij veel rijgeluiden aan boord. Jammer dat dat niet wordt genoemd in dit reclamefilmpje.
Verder qua uitrusting helemaal top. Niet intuïtief, maar dat is een kwestie van wennen. Als het je smaak is qua uiterlijk, dan heb je er een prima auto aan.
Dat vehicle-2-load komt in elk filmpje terug met de meest debiele toepassingen, maar dat gebruik je natuurlijk nooit.
erics zegt
U rijdt een EV6 ? Bijzondere uitspraken….
De stoelen…tja, iets te hoog wellicht, maar matig? Ik ken ‘premium’ automerk autostoelen die slechter zitten… en dan een kartonnen stuur? Hoezo? Omdat er een spaak mist ? is gewoon degelijk en solide. Maar dan de rijgeluiden…gek he…het is de op een na stilste EV van het moment….welke rijgeluiden zijn dan vrij veel ? Ik hoor ze niet.
Oh ja…ik rijd al ruim 2 weken dagelijks in de EV6…er staan al 2300 km op de teller….
bernoulli zegt
Nee, ik rijd geen EV6. Een proefrit van een uur heeft me ervan overtuigd dat het niet ‘mijn’ auto is. Wel dat het een goede EV is. Voel je vooral niet persoonlijk aangevallen.
Dat kartonnen stuur leg ik uit in de reactie. Het materiaal op het stuur ziet eruit als leer, maar voelt heel gek. Alsof het van karton is gemaakt. Heel licht.
hooesi zegt
@erics: hebben we nu ook al Kia-fanboys…chill, de man (aanname) heeft een mening! Ps. Wat is de stilste EV in deze klasse en wie heeft dat bepaald? (Oprechte vraag)
van zoom zegt
een terechte opmerking dat je maakt. de stoelen van de EV6 zitten prima in vergelijking met de Ionic5 of zelfs de Audo Q4 etron. rijgeluiden(band-weg geluid) lijkt mij het enige wat je hoort want geen motorgeluid. interieur is zeer modern te noemen en het stuur…. wat is daar mis mee. misschien is schrijver Bernoulli nog niet rijp genoeg voor een EV voertuig. ik moet op deze wagen nog wachten tot mei 2022 maar geduld wordt dan wel meer dan genoeg beloont. grtjs
PunicaOase zegt
Vind die Hyundai wel gaaf om te zien, beetje wat die kleine Honda had moeten worden qua uitstraling. Over de Kia vond ik Wouter verrassend positief, maar ik kan niet zo wennen aan het design..
camber24 zegt
Die KIA zag ik laatst rijden. Wat een deceptie, qua design… Op de plaatjes vond ik hem nog best oké, vooral de achterkant vond ik gaaf. Maar wat viel dat ding in het echt tegen zeg. Brrrrrrr. Hyundai zou ik nooit nemen, interieur ziet eruit alsof het recht uit een jaren ‘80 auto is geplukt. Met name het stuur en de graflelijke kleuren combinatie.