We gingen eindelijk rijden met de Kia EV6 voor een rijtest. Wat blijkt, het is de leukste Kia in jaren!
De EV6 is het belangrijkste model voor de Zuid-Koreaanse autofabrikant in een lange tijd. Met deze auto begint Kia het elektrische offensief. Ze pakken het meteen goed aan. Een uniek vormgegeven elektrische auto op een nieuw platform. Met laadmogelijkheden die op het niveau liggen van Porsche en Audi. Kijk, dat is nog eens binnenkomen.
Inmiddels kennen we de EV6 al een tijdje. Maar van rijden was het nog niet gekomen. Ook niet onbelangrijk natuurlijk. Wouter en Martijn reisden daarom af naar Spanje om de Kia EV6 aan een rijtest te onderwerpen.
Van de elektrische auto komen allerlei varianten. Het begint bij 170 pk en loopt op tot maximaal 585 pk. Achterwielaandrijving is de basis, maar vierwielaandrijving is ook mogelijk. Zo is er voor ieder wat wils.
Prijzen beginnen bij € 44.595 voor de Kia EV6. Mobility Service rekent een vanafprijs van 528 euro per maand op basis van 60 maanden of 10.000 kilometer. De bijtelling komt dan neer op 172 euro per maand in schijf 1, of 230 euro per maand in schijf 2. Dat zijn de prijzen voor 2021. Het goede nieuws is dat Kia de EV6 dit jaar kan leveren, waardoor je dus nog profiteert van de lagere bijtelling.
bernoulli zegt
Wat houdt levering dit jaar in volgens KIA, want onze wagenparkbeheerder vertelt heel andere verhalen als ze bestellingen proberen te plaatsen.
michaelras zegt
bestellingen bij de leasemaatschappij of bij KIA….
bernoulli zegt
Dealer gaf aan dat het alleen lukt via de leasemaatschappij van de KIA-dealer. Anders is het gewoon 2022.
PunicaOase zegt
Ben niet zo van de EV’s, maar dit klinkt wel goed zeg.. Ga een keer testrijden..
frank2b zegt
Het wordt leuk op de EV-markt!
Sanitarium zegt
@frank2b Lol. ‘Het wordt leuk op de EV markt’ na introductie van een Kia.
1000bochten zegt
Dit zegt wel wat @Wouter. Meestal heb je een aantal kritische noten bij de testauto’s, omdat de fabrikant dan toch nog een steek heeft laten vallen bij het interieur, het onderstel, de aandrijving of de navi bediening. Dit filmpje was echter vrijwel overwegend positief. Leek haast op zo’n gesponsord filmpje zoals vroeger in de autoprogramma’s van RTL te zien was; waarin elke augurk op wielen een lyrische beoordeling kreeg. Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe auto, zou ik zeker gaan proefrijden na het zien van dit filmpje.
superfunky zegt
@1000bochten: precies dit! Wouter die als een sales-boy over een EV tekeer gaat. Ik haak af, app deleten en klaar ermee. Kom wel terug als auto’s weer leuk zijn. Jaartje of 5 denk ik, dan zijn we klaar met dat gekke EV gedoe en rijden we gewoon e-fuel.
1000bochten zegt
@superfunky: dan heb jij het filmpje toch anders geïnterpreteerd dan ik; ik heb sterk de indruk gekregen dat dit ook daadwerkelijk leuk is.
SimonMc zegt
@superfunky: ja tuuuurlijk. Zowat iedere autofabrikant investeert momenteel 10-tallen miljarden Euro’s in elektrische auto’s…om dan binnen 5 jaar gewoon weer effe over te schakelen naar verbrandingsmotoren.
superfunky zegt
@simonmc: als je vak is 5-10 jaar vooruit kijken ipv van wat de waan van de dag is …..
Ik geef je een hint:
https://www.siemens-energy.com/global/en/news/magazine/2020/fuel-from-wind-and-sun.html
Porsche, ja Charles, Porsche! heeft al aangekondigd dit in 2022 beschikbaar te maken.
Maar als je iets verder zoekt en kijkt wat de grote partijen aan het ontwikkelen zijn in de energievoorziening, dan wordt rondrijden met loodzware batterijen al heel snel een lachertje.
En om je uit de droom te helpen, waarom investeert men miljarden in EV (of zegt dat te zullen gaan doen)?:
– de business case: door de enorme stimulering met o.a. jouw belastinggeld, is er nu heel veel geld te verdienen met EV’s;
– de beurskoers: roep EV en je waarde stijgt. Jouw pensioenfonds maakt graag goede sier met hun “groene investeringen”. Van jouw geld;
– er is een sustainable case voor hoogvolume EV’s: de 2e kleinere auto van het gezin, de deel auto’s voor dichtbevolkte gebieden, taxi vervoer. Ongeveer 5-10% van de auto markt.
Er is geen sustainable case voor het grootschalig omschakelen naar EV omdat:
– in 90% van de wereld er geen groene energieproductie en infrastructuur is die dat zinvol of überhaupt technisch mogelijk maakt. Alleen in NL zijn de problemen al gigantisch, bel ff met Tennet en hoor de horror-verhalen;
– het omschakelen naar EV een additionele vraag naar stroom van 30% genereert. Die behoefte moet groen. Het lukt al niet om de huidige productie te vergroenen in een paar decennia, laat staan de extra output. Groot inzetten op EV vervoer is een typisch gevalletje: paard achter de wagen spannen. Bewijs: alle grijze of gitzwarte energie voorziening draait momenteel op de hoogste productie ooit gezien. Allemaal om jouw EV van stroom te kunnen voorzien en ondertussen zijn de black-outs inmiddels even gewoon geworden als een regenbui in de herfst.
– zolang er geen nieuwe batterij techniek bestaat, is de voorraad grondstoffen toereikend voor maximaal 20% van het wereldwijde wagenpark. Al schijnt Elon op Mars onuitputtelijke voorraden te hebben ontdekt.
En tenslotte, waarom is er WEL een sustainable case voor e-fuels:
– e-fuels kunnen zonder of met kleine aanpassingen in huidige verbrandingsmotoren. Dat is niet alleen een triljarden winst in vermeden afschrijvingen, maar de winst is: snelheid. Dit grootschalig aan de gang krijgen verkleint de transitie naar schoon vervoer enorm;
– de energiereuzen zetten hier op in omdat ze daarmee de triljarden afschrijving van hun distributienetwerk kunnen vermijden. Groene brandstof (niet te verwarren met waterstof) kan in potentie met de huidige tankers vervoerd worden;
– de onafhankelijkheid van locatie. Groene stroom uit wind, zon, water of atoom moet je produceren in de buurt van de plaats waar je gebruikt. Stroom verplaatsen met kabels vanuit de Sahara is zinloos want je distributieverlies is enorm. De wereld is vol met onbewoonbare plaatsen die je allemaal vol kunt bouwen met zonnepanelen, atoomcentrales, getijde centrales, whatever. Als je op die productie locaties de e-fuels produceert die je met het huidige distributienetwerk van tankers verdeelt ….
– en last but not least: de Arabieren. Was vorige week nog in Dubai en Quatar. Waar zijn die gasten mee bezig? Nadenken over hun nieuwe business model als vervanging van de olie wanneer vanaf 2035 de vraag gaat dalen. Waar hebben zij natte dromen van? Van oneindige, uitgestrekte woestijnvlaktes vol zonnepanelen, de rest kun je zelf wel invullen.
Dus ….., blijf vooral net als de rest van de AB EV freakies kijken naar de waan van de dag en blijf geloven dat NL exemplarisch is voor de rest van de wereld. Ik knalde eergisteren nacht vanuit Amsterdam terug naar huis, en ik kan je melden: echt waar, na Venlo ziet de wereld er heel, heel anders uit en dat op elkaar gekruip van door fiscale voordelen gedreven leaserijders zoals in het overvolle Nederland met jullie “100 km/h, maar volslagen irrelevant, want je staat toch overal vast”-beleid, zie je echt helemaal nergens behalve in de Baustelles rond Keulen.
En begrijp mij niet verkeerd. Ik ben voor groen, ik ben voor schoon en ik ben ook voor fantastische blafbakken met bloemetjes uit de uitlaat. Het enige dat ik zeg is dat als je verder kijkt dan de headlines, je gaat zien dat de toekomst zit in schone(re) brandstof, betere motoren en een groene energievoorziening en niet in loodzware batterijen met een gitzwarte milieu footprint.
Goed weekend!
lekkerlinksrijden zegt
@superfunky: interessant, bedankt voor de link
karhengst zegt
De leukste Kia in jaren is toch eigenlijk wel de Stinger.
Dat deze meer PK’s heeft zal weinig afdoen aan dat pretpakket.
heckblende zegt
€ 89.200 = niet leuk
Bastiaan Williams zegt
Mooie auto en Kia kennende prima bouwkwaliteit en betrouwbare techniek.
Wij hebben een model X sinds dit jaar maar ik rij zelf nog steeds in meestal in een diesel. Ik begin mij aardig te schamen. Dit is een auto die mooi zou passen in ons wagenpark. Kia is goed bezig.
mat1980 zegt
Ik vind hem goed ook qua exterieur! Ander kleurtje als dat eeuwige grijs en hij is af!
tjorque zegt
Ik ga hem begin 2023 zeker testen als er tegen dan niet nog leukere dingen te op de markt zijn…
Echt mooi vind in hem niet, maar dat kan je van mijn Octavia ook niet zeggen.
Ik wil ruimte, range en “oempf” voor een redelijke prijs en dat lijkt bij deze Kia wel te lukken.
superuniti zegt
Wat ik jammer vind is dat alle velgen exact gelijk zijn. En omdat ze asymmetrisch zijn draaien ze aan de linkerkant van de auto andersom dan aan de rechterkant. Zelf zou ik het logisch vinden als ze gespiegeld zouden zijn.
Hoe is dat bij andere merken? Viel me bij deze auto i.i.g. meteen op.
schreute01 zegt
@superuniti: dit is bij de meeste andere automerken ook zo. Daarom vind ik alleen symmetrische velgen mooi
vondick zegt
Je ziet nooit allebei de kanten tegelijk. Dus dat zie je niet.
goodvibrations zegt
Klinkt als een goed onderstel voor een Alfa Romeo jas 🙂. Maar ook als KIA echt wel goed te pruimen zeg! Vind het beduidend meer auto dan een model Y om te zien.. Van binnen & buiten.. Ook een goed alternatief voor de i4.. Al zou ik die liever hebben… Maar niet liever betalen…
lekkerlinksrijden zegt
Kijk wat ze hebben bereikt in pak m beet 20 jaar, qua totaalpakket gewoon 1 van de beste op de huidige markt. Exterieur kun je over twisten, maar alles zit goed in elkaar en werkt gewoon goed en prettig. Worden steeds moeilijkere gesprekken met vrouwlief over een nieuwe auto.
erics zegt
Super gave EV…heb 2 x proefrit gedaan en de Plus besteld in kleur Glacier metallic (mix van wit, grijs groen…)
Charles Taycan 4S zegt
Mooie 800 V accu techniek, goede afwerking en kwaliteit en verpakt in een fraai ontworpen jas… zoals al eerder gezegd, dit wordt een succes!👌
bernoulli zegt
Bij AutoVisie hebben de de RWD-versie gereden tijdens deze intro. Hij wil zelfs driften! Zonder de zekering te wippen.