Het is een koopje! Tenminste, als je kijkt naar de uitrusting en het prestatiepotentieel van de Kia EV6 GT.
Het zal jullie niet ontgaan zijn, de Kia EV6 is in Nederland een populaire auto. In korte tijd zijn er al meer dan 2.200 van verkocht. En het is dat Kia ze niet sneller kán leveren, anders waren het er een hoop meer. De orders stapelen zich op. Met recht een succesnummer dus.
Dat niet alleen, ook jullie aller @wouter was er erg mee in zijn nopjes. Hij wist het Zuid-Koreanse succesnummer zelfs tot een subtiel driftje te verleiden. Nou, dan zit je bij onze eminence grise wel goed! Het enige dat Wouter graag wilde, was een snelle topuitvoering. Die was reeds aangekondigd, maar nog niet leverbaar. Welnu, daar is nu verandering in gekomen! De Kia EV6 GT is nu namelijk officieel leverbaar én we hebben een Nederlandse prijs voor je.
Prijs Kia EV6 GT
En weet je, laten we daarmee beginnen. De Kia EV6 GT kost namelijk… 64.195 euro! Dat is in absolute zin heel erg veel geld, maar in relatieve zin is het gewoon een koopje. De value for money lijkt namelijk bizar goed. De elektrische motoren leveren gezamenlijk namelijk 585 pk en 740 Nm.
Daarmee knal je in 3,5 seconden naar de 100 km/u. In veel gevallen is de topsnelheid bij elektrische auto’s dramatisch (want begrensd), maar hier valt het mee. De Kia EV6 GT kan namelijk een topsnelheid halen van 260 km/u! De actieradius is dankzij de 74 kWh-batterij 424 km volgens de WLTP. Dan moet je niet in koud weer 260 km/u proberen te halen.
Dikker
Volgens Kia is de EV6 GT ook afwijkend qua uiterlijk. Het topmodel krijgt namelijk een andere voorbumper, een afwijkende diffusor en een flinke achterspoiler. De velgen zijn 21 inch in diameter en daarachter kun je de neon-kleurige remklauwen (voor met 380mm schijven, achter alsnog 360 mm) zien zitten.
In principe ziet de Kia EV6 GT er ook dikker uit, maar het had van ons dikker gemogen. Daarmee bedoelen we in de letterlijke zin. Er zijn namelijk geen wielkastverbreders ofzo. Dat is toch iets wat een performance-model zo gaaf maakt. We weten het, dat is slecht voor de range, maar een beetje breder mag wel.
De Kia EV6 GT is vanaf heden te bestellen, de prijslijst kun je hier bekijken. De eerste exemplaren komen eind 2022 naar ons land toe.
Concurrentie
Uiteraard kijken we ook eventjes wat je kwijt bent bij de concurrentie. Er is nog niet echt een directe concurrent, maar de EV6 GT lijkt een gunstige aanbieding. De BMW is kaler, maar heeft een fraaier interieur. De Tesla is efficiënter en de Mustang heeft een grotere accu.
- Kia EV6 GT (74 kWh / 585 pk) | € 64.195
- Tesla Model Y Performance (75 kWh / 462 pk) | € 71.005
- BMW i4 M50 eDrive | € 73.430 (83 kWh / 544 pk) | 73.430
- Ford Mustang Mach-E GT | (98 kWh / 487 pk) | € 78.690
Meer lezen? Dit zijn de snelste EV’s die je nu kunt kopen!
cossiekiller zegt
Dit zou mijn keuze nu zijn mocht ik het budget hebben.
tortuga zegt
@cossiekiller: de EQS lijkt me betere keuze deze zijn leuk voor het vermogen, maar rijbereik is ver te zoeken (keuzes) deze oogt wel mooi in het echt
goodvibrations zegt
Erg goede aanbieding… Beste keuze in dit segment.. Vind de i4 wat mooier qua looks en de mustang misschien ook.. maar denk dat je hier veruit het meeste waar krijgt voor je geld.
b088y zegt
@goodvibrations: I4 40 is met 340pk ook prima, achterwielaandrijving ipv van 4-wheel. Nog wat extra budget voor opties ;-)
harrie zegt
Hopelijk komt er ook een Ioniq 5 GT
Robert zegt
@harrie: die vind ik ook fraaier dan dit ‘halfbroertje’.
Ik snap trouwens niet goed wat de lol is van de opgegeven acceleratie cijfers en topsnelheid, behalve dan op verjaardagen rond te bazuinen. Bestuurders die dit soort getallen opdreunen menen er meestal ook gelijk hun netto bijtelling bij te moeten vermelden, en dan haak ik direct af.
michiel_vandelft zegt
@RRRobert: Dus als je goed geïnformeerd bent over wat je rijd, haak je af, waarom?
mashell zegt
Terwijl die netto bijtelling juist de grap is, zoveel auto voor zo weinig bijtelling. Iedereen roept “ach en wee autorijden is zo duur” maar jij rijdt voor weinig geld een gave auto.
audirs3 zegt
@harrie: die lijkt er wel te komen, de IONIQ 5 N. Ik vind die echt veel mooier dan de EV6, die laatste is in het echt een beetje lomp.
mashell zegt
Grappig, op foto’s vond ik de EV6 een beetje raar en de IONIQ5 veel mooier. Die laatste is zeker mooi maar juist ook een tikkie lomp, de EV6 heeft juist een vreemde jaren 70 elegante sportwagen uitstraling. Opmerkelijk hoe de Koreanen zowel qua techniek als design tegenwoordig de benchmark zijn.
sizedoesmatter zegt
@mashell: Huh? Benchmark design?? Die achterkant van de Kia is echt spectaculair lelijk! Daar kunnen ze bij (het eveneens Koreaanse) Ssang Young niet eens tegenop….
mashell zegt
Mooi of lelijk is geen criterium of een design de benchmark is, ze hebben daar wel iets origineels gedaan. Dikke spoiler op een originele manier geïntegreerd, auto herkenbaar uit duizenden. Het is gewoon goed design, dat ik ook wel mooi vindt. Een stuk beter dan de achterkant van de ID.3 wat gewoon een zwart vlak is.
bernoulli zegt
Als totaalpakket een werelddeal. Als ie nu toch eens niet zo lelijk was.
karhengst zegt
Tof model en indrukwekkende cijfers!
Ik ben wel benieuwd in hoeverre het zich met de i4 en Model 3 kan meten. Het blijft immers een
crossover.
flatsix010 zegt
Blij dat mijn leasevoorwaarden behalve een maximale CO2 gr/km geen maximaal vermogen includeerd.
Specht zegt
Lelijk tostieapparaat… Al kreeg ik geld toe dan ging ik er niet mee rijden. 😏
Dutchdriftking zegt
Het is vast een hele goede auto, maar ik vind hem gewoon niet zo mooi….
rs6avant zegt
Maar wat is ie lelijk hé…
De EV6 en de Ioniq 5 zien er uit als karikaturen van hatchbacks. KIA en Hyundai waren tijdens hun renaissance een hele tijd fraaie auto’s aan het tekenen, maar plots was men blijkbaar van mening dat het volledig moest doorslaan. Zo zonde.
tommycooker zegt
WLTP 424 km. Daar blijft praktisch ongeveer 300 van over en als het koud weer is en/of je gaat een beetje doorrijden mag je blij zijn als je 200 km range haalt. No thanks.
Variomatic zegt
@tommycooker: en dat is allemaal gebaseerd op 100km/h rijden. Gs je gewoon 130 rijden dan is die actieradius nog eens fors lager. Kansloos..
goodvibrations zegt
EV’s zijn vooralsnog geen autobahn monsters.. Zal ook niet snel gebeuren.. Ik zou dik tevreden zijn met deze specs.. Komt zelden voor dat ik meer dan 400km op een dag rij.. En 1x per jaar misschien 1000 op een dag.. Dat zal dus ff anders moeten… (Meer geduld of een Phev).
Rij je echt veel lange afstanden en graag snel dan is diesel nog steeds het meest interessant.
madmarky zegt
Qua prijs en prestaties vrijwel gelijk aan een Tesla Model 3 Performance. Waarbij je in het geval van de Kia een ruimere auto hebt met een betere bouwkwaliteit.
inflatable zegt
Voor 585PK en 740Nm is het inderdaad voor Nederlandse begrippen spotgoedkoop.. Maar het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking als vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor een enorme extra BPM heffing krijgen, van vele tienduizenden euro’s.. Een BMW M3 Competition koop je in de VS voor een vergelijkbaar bedrag van rond de €65.000,-, dat kan je hier door de 21% BTW en BPM wel vergeten.. Dan ben je ongeveer het dubbele kwijt..