De vernieuwde Kia EV6 GT is hier.
Het was toch wel een vrij baanbrekende auto in 2021: de Kia EV6. Met deze auto liet Kia de Europeanen zien hoe het moet in plaats van andersom. Ook was er een topversie met maar liefst 585 pk. In een Kia.
Er was werkelijk niemand die 585 pk in een Kia EV6 te weinig vond, maar met de facelift heeft Kia nu toch besloten om de EV6 GT nóg meer vermogen te geven. Op de LA Auto Show presenteren ze naast de nieuwe EV9 GT ook de vernieuwde EV6 GT.
De Kia EV6 GT levert nu maar liefst 650 pk en 770 Nm aan koppel. De sprinttijd wordt nog niet vermeld, maar reken op 0-100 km/u in 3,4 seconden. Daarvoor moet je wel de GT-modus activeren, standaard levert de auto 609 pk en 739 Nm aan koppel. Dit is allemaal niet nodig, maar ook wel weer logisch. De EV6 GT heeft nu namelijk net zo veel vermogen als de Ioniq 5 N.
Dat is niet de enige overeenkomst met de Ioniq 5 N: de Kia EV6 GT krijgt nu ook de Virtual Gear Shift. Dat betekent dus dat de sensaties van schakelen gesimuleerd worden, inclusief motorgeluid en schokken. Heel fake allemaal, maar stiekem toch wel leuk.
De auto op de plaatjes is overigens een gewone EV6 met GT-Line, maar afgaande op de pre-facelift zal de EV6 GT er niet veel anders uitzien. De aanpassingen aan het exterieur en interieur kennen we verder al, want de facelift van de standaard EV6 werd in mei al onthuld. De EV6 GT is dus vrij laat. Aangezien de EV6 GT nu in de VS onthuld is, moeten we nog even afwachten op de Nederlandse prijs.
kniesoor zegt
Tsssk, 650 peekaa, boeie. Hebben mijn oto’s ook. Nou ja, bij elkaar opgeteld dan 🙂
KEV9 zegt
Nu de EV9 nog. Al is die 379 pk die ik nu heb ruim voldoende.
KEV9 zegt
kan niet editen, kom er nu net achter dat dus de EV9 GT er nu ook is :)
DeWitteCondor zegt
Er was een tijd dat Kia nog wel een aardige designtaal had ontwikkeld. De EV6 en 9 laten wel zien dat daar weinig meer van over is. Allemachtig lelijk.
viezefreddyw zegt
Eens, alhoewel ik de nieuwe Sorento best een mooie auto vind.
a_buis zegt
Kia is cool is niet meer nee
maussieknip zegt
Smaken verschillen denk ik, vind juist dat ze een zeer gedurfde, herkenbare en gave designtaal zijn ingeslagen en zou hem graag voor mijn deur willen hebben staan.
DeWitteCondor zegt
Het is eigenlijk niet eens echt een designtaal. De EV9, geen idee hoe ik die eigenlijk moet omschrijven (wannabe defender eco zeecontainer cq kidsbusje?), hebben ze met een deegroller bewerkt en daar is dan de EV6 uit gekomen. Echter wel totaal verschillend. De Sorento lijkt ook helemaal weer niet op die andere twee. Er is geen familiegezicht. Ratjetoe van elementen en veel te veel lijnen.
Specht zegt
Ik heb al een aantal dagen buikgriep, en ik moet zeggen dat die grijze KN toch wel verdacht veel lijkt op de drollen die ik al de hele week in de wc laat ketsen.
vetnek zegt
Zou mooi een 5N pakken, dan kun je nog iets met die 650pk.
piebepost zegt
“Virtual Gear Shift”, echt… En krijg je dan ook broemgeluidjes door je luidsprekers? Of moet je dan een kaartje tussen de spaken bevestigen?
Onehp zegt
Ja broem broem broooooem. En in tegenstelling tot mijn drie laatste rookautos is alvast de 5N wel goed gedaan, en veel veel leukeer dan alle andere EVs… Benieuwd wat voor geluid de EV6 krijgt….