De prijzen van de Kia EV3 zijn bekend en die vallen niet tegen.
Kia doet de laatste jaren hele goede zaken in Nederland en het ziet er niet naar uit dat dit gaat minderen. De EV3 is namelijk een hele interessant nieuwkomer van Kia. Deze compacte EV heeft de potentie om een bestseller te worden. Mits de prijs goed is natuurlijk.
Daar kunnen we nu uitsluitsel over geven, want Kia maakt de prijzen van de EV3 bekend. Voordat we die noemen is het goed om eerst even te weten waar je de EV3 moet plaatsen. Met een lengte van 4,3 meter is het een B-segment cross-over, die de strijd aan kan gaan met de vele Stellantis-modellen.
De prijzen van de Kia EV3 beginnen bij €36.995. Voor dat bedrag krijg je de 58,3 kWh accu. De range van die versie was nog niet bekend, maar dat kunnen we nu wel melden: 429 km. Dat is al meer dan de Stellantis-modellen.
429 km range is al prima voor dit segment, maar er is ook nog een versie met maar liefst 600 km range. Dat is aanzienlijk meer dan de concurrentie. Voor deze variant met een 81,4 kWh accu betaal je €41.495. Daarmee is het de goedkoopste EV met 600 km range. Het vermogen is overigens voor alle versies gelijk: 204 pk.
Concurrentie
De concurrentie is moordend in dit segment, dus hoe goedkoop is de Kia EV3 in vergelijking met de concurrentie? We zetten de belangrijkste rivalen even op een rijtje:
- Citroën ë-C3 Aircross (113 pk, 300 km range): €27.390
- Opel Frontera Electric (113 pk, 300 km range): €30.499
- MG ZS EV (177 pk, 320 km range): €35.885
- Fiat 600e (155 pk, 408 km range): €35.990
- Kia EV3 (204 pk, 425 km range): €36.995
- Opel Mokka Electric (136 pk, 338 km range): €36.999
- Volvo EX30 (272 pk, 337 km range): €38.495
- Jeep Avenger (156 pk, 399 km range): €38.500
- Peugeot e-2008 (136 pk, 342 km range): €39.270
Er zijn dus goedkopere auto’s in dit segment, maar… als je kijkt naar de specificaties is de Kia EV3 zeker geen slechte deal. De ë-C3 Aircross en de Frontera zijn heel goedkoop, maar hebben ook beduidend mindere specs. De Fiat 600e is nog het meest vergelijkbaar qua prijs en range, maar die is wel wat minder ruim. En als je nog even doorspaart heb je de Kia EV3 met 600 km range, wat eigenlijk een uniek aanbod is.
De EV3 is nu te bestellen en staat als het goed is in november bij de dealers.
pignon zegt
Leuke auto. Bijna net zo aantrekkelijk als de nieuwe R5 die niet in het overzicht staat maar er wel thuishoort. Die heeft mijn voorkeur
Edge zegt
De R5 is ook aantrekkelijk, maar hoort in mijn ogen niet in dit rijtje thuis aangezien dat een hatchback is, terwijl dit lijstje alleen crossovers benoemt. Anders hadden de E208, Corsa E en ID.3 ook in dit rijtje gemoeten.
kilum zegt
Hoe verhoud dit zich tegen over Kia E-Niro? Is de Niro groter of kleiner? Want de e-Niro heeft ook rond de 400 km range. En kost ook ongeveer het zelfde. Dus is de EV 3 de vervanger van de Niro EV?
machielvdd zegt
Goede vraag, de Niro is een maatje groter (al zal het qua binnenruimte misschien niet veel schelen) en ze worden gewoon naast elkaar verkocht
kilum zegt
Misschien kan Wouter een Duo test doen als de eerste EV3 bij de dealer staat. Waarin de Niro en de EV 3 naast elkaar worden gezet. Ben oprecht wel benieuwd naar de verschillen.
tommycooker zegt
In september 2025 ben ik aan andere auto toe. Gaat een interessante shortlist worden.
audirs3 zegt
Dit is toch gewoon C segment? Hij is langer dan een ID3 . Ik vind de vergelijking met een 500e echt niet op gaan.
machielvdd zegt
Daarom maken we ook de vergelijking met de 600e ;)
gregorius zegt
Hoe zou dit er over 3-5 jaar uitzien? Nu vind ik m best geslaagd. Goede proporties, goede mix van zwarte accenten vs body kleur; weinig accenten die ik moeilijk vind.
Dus tja, zo is ie best leuk; en zeker ‘leuker’ dan de concurrenten uit de lijst.
wimof zegt
En wat kost een koplamp, 30% van de auto zoals bij de EV6?
Beschamend
fanboy zegt
Volgens mij wel een goede deal, en leuker + betere specs dan de rest.
marcomanta zegt
En over 5 jaar geen drol meer waard, het valt mij op dat de 2e hands EV markt helemaal instort v.w.b. verkoopprijzen, auto’s van destijds 40k plus, zie je nu voor rond de 15k. Subsidies vallen weg en de MRB op kilo’s komen eraan. Wel jammer, want blijkbaar gaat het niet om het milieu.
supermouse zegt
Hoort de BYD Atto 3 ook niet in het rijtje met 204 pk en 420 km range voor 37K? Dat is ook een directe concurrent voor de EV3.
Marf zegt
Er is vrijwel geen progressie geboekt in efficiency
Mijn id3 first heeft een vergelijkbaar accu grootte en vergelijkbare range. Dat is alweer 4 jaar geleden.
Ze halen alleen meer range door een grotere accu in de auto te stoppen.
Dus zo spectaculair is het niet als deze auto meer range heeft dan vergelijkbare modellen.
Marf zegt
Bij brandstof auto’s wordt wel gekeken naar verbruik en bij ev kijken we alleen naar range.
Je kijkt toch ook niet hoeveel liter inhoud de brandstof tank heeft.