De 57-jarige Duitse auto-ontwerper Peter Schreyer was ooit ontwerper bij Audi en verantwoordelijk voor modellen als de A3, A4, A6 en de TT. Sinds 2006 is hij als designbaas werkzaam bij Kia. Zes maanden geleden was hij nog heel stellig dat hij (lees: Kia) niet denkt aan een lichtgewicht MX-5-achtige cabrio, maar zo stellig is hij inmiddels niet meer.
Toen hem tijdens de persdagen van de Autosalon van Parijs werd gevraagd hoeveel vorderingen Kia had gemaakt bij bij de ontwikkeling van een programma voor sportauto’s, luidde zijn antwoord:“Don’t ask me so difficult questions”. Toen de mensen van Drive door bleven zeuren over een mogelijke MX-5 killer, werd hij toch iets meer concreet:
“I think it would be great, a car like that. I think the MX-5 has done a lot for Mazda. There are MX-5 enthusiast clubs and racing and it is an important part of Mazda.”
Aan Schreyer zal het niet liggen, want hij ziet het dus wel zitten en heeft immers al een dakloze Kia op zijn naam staan, de ex_cee’d concept. Nu alleen nog even de hoge heren in Korea overtuigen.
Bart zegt
Wie niet. Elke ontwerper wil wel zoiets maken. Vraag is: kan Kia het ook verkopen?
Alex zegt
“ontwerper bij Audi en verantwoordelijk voor modellen als de A3, A4, A6 en de TT”. Die is dan wel goed met een kopieerapparaat zeg!:P Sorry kon het niet laten. Maar die cee’d cabrio concept is zeker niet lelijk. En een mx-5 concurent mag er altijd komen.
Niels zegt
@Alex: Schreyer ontwierp de allereerste TT, een ontwerp dat radicaal anders was dan alle andere Audi’s. Daarbij leken de A3, A4 en A6 nog niet zo sterk op elkaar als nu.
Jipp zegt
@Niels: je zegt het goed, ze lijken op elkaar, maar het is onzin dat ze als 2 druppels water het zelfde zijn. Kijk naar BMW, kia, VW, Opel, Toyota etc, allemaal familie trekjes, en alleen audi word er mee geassocieerd…
Citrofiel zegt
@Niels: Volgens mij leken ze toen anders nog sterker op elkaar…
Linkador zegt
Als ze de “kopiëren en verbeteren” filosofie hoog houden, ooit (lang geleden) de sterkte van Japan, dan zal het zeker de moeite zijn.
the-budel-guy zegt
hij moet wel een stoffe kapje krijgen
bpc zegt
als hij rwd krijgt kan ik het alleen toejuichen
faf zegt
niet verkeerd, maar had liever een hyundai coupe killer gezien !
DTB zegt
Kans lijkt mij klein dat het een MX-5 killer word.
Velen hebben reeds de MX-5 proberen te evenaren. Echter zijn ze allen ten onder gegaan. Maargoed, zoals de MX-5 zelf bij zijn introductie in ’89 ook al duidelijk maakte; de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Een leuke betaalbare RWD auto’s kunnen er natuurlijk nooit genoeg van zijn. Dus laat maar komen…
MarkieS zegt
Een lichtgewicht sportieve cabrio is ook niet geheel nieuw voor Kia.
Jipp zegt
misschien de enige kia die ik zal kopen, mist ze eerst goed testen met het dak ed! verder zou ik de cee’d niet zo in producit nemen, met name de achterkant is niet mooi, maar er een 2 zitter van, of iets langer.
Frankypanky zegt
Hopelijk neemt Kia de handschoen op!
Gewoon doen wat Mazda ook deed; een sportwagentje bouwen op basis van bestaande onderdelen.
Dat lukte oa. Ford (Mustang), Mazda met de MX5. Dus waarom niet?
floc zegt
Ja tuurlijk kan ‘ie tenminste een spannende auto maken.
potver7 zegt
Tsja, qua design zie het ze nog wel doen, maar of ze dan ook zo lekker zullen rijden….
minimarcos zegt
laat nu de mx5 een opvolger zijn voor de lotus elan,
en die lotus elan is ooit in licentie gebouwd door kia…
Kia had de hele productielijn opgekocht van lotus inclusief techneuten om de koreanen op te leiden…
Frankypanky zegt
@minimarcos:
Hm, Kia?
Of Proton?
Esprit_de_Flandre zegt
@FrankypankyV8: Kia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Elan#Korean_reintroduction
Citrofiel zegt
Als ze hem simpel en echt goedkoop kunnen maken zouden ze een kans hebben imo.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk, maar de MX5 is een apart ding. Het is geliefd en heeft idd clubs, maar dat is omdat het ding uniek was toen het gelanceerd werd. Het was zowat de enige lichte, betaalbare, goed uitziende, relatief zuinige, vrij pure, roadster. Op dat moment.
Als je met een MX5-‘killer’ (wat een stomme uitdrukking toch) komt, wordt dat sowieso een na-aper, een wannabe. Als Kia clubs en echte enthousiastelingen wil, moeten ze met iets komen dat op dit moment niet te krijgen is tegen een betaalbare prijs. En aangezien alle merken alle niche-markten willen aanspreken tegenwoordig, wordt dat niet gemakkelijk.
Atenza zegt
@Esprit_de_Flandre: hij is nog altijd uniek. De enige MX-5 killer is een nieuwe MX-5 ;) Heb het genoegen om met de huidige te rijden 1.8 Roadster en 2.0 Roadster-Coupe en kan je vertellen dat elke bocht een feest is. Dat ding is qua rijeigenschappen geweldig. De beperkte ruimte en niet erg goeie isolatie moet je maar voor lief nemen :P
de sjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Toch wel hoor een 205 GTI opvolger, licht, licht, licht.
Niet zo’n overvoerde elktronisch geregelde klapzak GTI
maar een echte ouwerwetse hardcore.
Atenza zegt
@de sjonnies: sinds wanneer is dat een roadster..?
de sjonnies zegt
@Atenza:
De MX 5 is niet te vervangen simpel, dus zit niemand op een nieuwe MX 5 te wachten.
Atenza zegt
@de sjonnies: wat een logica..
MRStephan zegt
@Esprit_de_Flandre: De Toyota MR2 was er eerder. 1985 vs 1989 (aldus wiki). Denk alleen dat de MR2 net iets te onpraktisch was met kofferruimte om zo geliefd te worden bij een breed publiek zoals de MX-5 wel is.
Atenza zegt
@MRStephan: jongen lees nou eens.. hij heeft het over een ROADSTER. Dat was de eerste MR2 ook al niet
MRStephan zegt
@Atenza: Jongen.. als je dan bijdehand gaat doen, snap dan ook dat een MX-5 geen roadster is in de oorspronkelijke zin van het woord.
Atenza zegt
@MRStephan: dan zeg je nergens. Enige wat je doet is de MR2 benoemen terwijl hij het over ‘het was zowat de enige lichte, betaalbare, goed uitziende, relatief zuinige, vrij pure, roadster’ heeft. En de MX-5 is wel een roadster zoals men dat tegenwoordig ziet
MRStephan zegt
@Atenza: De aanduiding roadster is juist door de introductie van de MX-5 zo in gebruik genomen. Toyota had de MR2 tijdens de introductie dus net zo goed roadster kunnen noemen. Ik voeg alleen aan Esprit_de_Flandre zijn reactie toe dat Toyota als een van de weinigen een directe concurrent had. Alleen is die waarschijnlijk minder aangeslagen bij het grote publiek omdat die onpraktischer was en zoals jij aangeeft waarschijnlijk ook omdat het geen volledig cabriodak had.
Atenza zegt
@MRStephan: Roadster is een Noord-Amerikaanse benaming voor een type auto met twee zitplaatsen zonder een permanent dak en oorspronkelijk ook zonder zijramen. Een cabriolet heeft daarentegen wel vaste ramen die geopend kunnen worden. De voorruit is doorgaans op de carrosserie bevestigd in plaats van erin geïntegreerd. Zelfs met een lichtgewicht dak (top) en doorzichtige plastic ramen zijn de inzittenden toch nog enigszins aan de elementen blootgesteld. (..) De naam roadster beleefde een renaissance in 1990 met de introductie van de Mazda MX-5. Hoewel het geen roadster was in de oorspronkelijke zin van het woord, sloeg deze benaming snel aan.
.
Je hebt enigzins gelijk. Maar zie geen reden dat Toyota de MR2 ook roadster had kunnen noemen want de eerste kwam niet in de buurt van zoiets puurs als de MX-5. De laatste MR2 was dan wel weer echt zo’n cabrio/roadster
MRStephan zegt
@Atenza: Jups, ze moesten het beestje tenslotte een naam geven hé. Maar ja wat is puur, de MR2 heeft een middenmotor, qua sportiviteit wel puur. Geen volledig cabriodak, maar targa. Keuzes keuzes. En de MR2 wordt niet meer gemaakt (ik heb zo’n laatste generatie model), dus eigenlijk is Mazda nu nog de enige met een kleine sportieve achterwielaangedreven cabrio. Succes van die wagen is gewoon niet te evenaren als je kijkt hoe lang die al meedraait en de aantallen waarin het verkocht is! Aan de andere kant, Kia’s gaan er ook steeds beter uitzien en voor het aanbod zou het best leuk zijn als er weer kleine sportieve auto’s op de markt zouden komen!
Corsa 1.3 CDTI zegt
Zal eerder een cabrio van de Kee worden denk ik, erg mooie concept:
Griffin zegt
De man is verantwoordelijk voor o.a. de A3, ook de rijdende badkuip a.k.a. A3 cabrio? Dan wens ik ze veel succes bij KIA :D
sonett zegt
Wat ben je met een mooie auto (MX-5 killer) als het dealer net (en zelfs de inporteurs) geen info over de auto willen of kunnen geven.
KaCh1ng zegt
kvind dat kia mooier wordt, maar het zal nooit iets voor mij worden, ik stoor mij aan de badge :)
Atenza zegt
@KaCh1ng: zielig..
KaCh1ng zegt
@Atenza: het is nu eenmaal zo :)
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: *als europeaan koop ik liever europese auto’s :)
Atenza zegt
@KaCh1ng: stel je vind de nieuwe Optima de mooiste in zijn klasse. En dan blijkt ie goed te rijden e.d. Ga je dan alsnog voor een Europese concurrent omdat je het logo niks vind? :S
Mart zegt
@KaCh1ng: Je bevind je in de verkeerde sectie hier… Heb je jouw petje trouwens wel op?