“Kia dealers 24 maanden garantie? Dan ook de onafhankelijke autobedrijven 24 maanden garantie.” Dat was de insteek van de Bovag, op het in haar ogen discriminatoire garantiebeleid van de Koreanen in Nederland. En het is ze gelukt, want Kia is overstag.
Wettelijk is vastgelegd dat concurreren met de garantievoorwaarden niet is toegestaan, en dus kreeg Kia de belangenorganisatie op zijn nek. In een reactie meldt Kia dat het verschil in garantie nog uit het verleden stamt en abusievelijk in de jongste garantieboekjes is blijven staan. Maar natuurlijk.
De garantieperiode wordt nu met terugwerkende kracht ook voor losverkochte onderdelen naar 24 maanden opgekrikt, en de garantieboekjes worden aangepast, aldus Kia. Netjes.
En Kia, nu je toch in een toegeeflijke bui bent: kan je alsjeblieft die schijtirritante Rio-reclame met die pussy bankovervallers van de buis halen? Bedankt alvast.
HTJ zegt
1 voor de BOVAG. Dealers worden sowieso veel te veel verheerlijkt boven de universelen.
911GT2 zegt
@HTJ: Ik ga liever naar de dealer dan naar een patjepeeër op de hoek. Die weten toch net wat meer, of hebben in ieder geval meer recources tot hun beschikking. De garage op de hoek is leuk voor je 15 jaar oude barrel.
pallut zegt
Weet iemand ook aantallen of bedragen?
Esprit_de_Flandre zegt
“Wettelijk is vastgelegd dat concurreren met de garantievoorwaarden niet is toegestaan.”
Waarom houdt niemand zich daar dan aan? Alle andere merken doen het ook. Alleen staat het dan misschien niet op papier, maar ze verkopen je leugentjes om (hun) bestwil…
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Linkje naar die irritante reclame? Heb het nog niet gezien geloof ik…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre:
alsjeblief
http://www.youtube.com/watch?v=Sit_5e6do8w&feature=related
(en hier de making off:)
http://www.youtube.com/watch?v=GSYO5g2_ZtI
Esprit_de_Flandre zegt
@bigcar: Merci. Flauw filmpje idd, maar best mooi, die nieuwe Rio…
kaasboerin zegt
Goed zo, aanpakken dat tuig :lol:
Dat laatste regeltje = epic, +100.
ericc zegt
In België krijg je bij KIA 7 jaar en Toyota 5 jaar garantie. 2 jaar is dus niet veel!!!
kaasboerin zegt
@ericc: Als je het linkje even leest, wat ook in de tekst stond: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/05/bovag-garantiebeleid-kia-is-strafbaar
dennisr zegt
nou idd! die onnozele reclame als eerste van tv!
rechercheur zegt
Hahahahaha, wat ik al dacht, stelletje oplichters daar bij Kia.
Of wat vind jij @speedlimit …. ;-)
Kunnen ze bij de BOVAG ook meteen even een mailtje naar Kia Motors Nederland sturen dat Kia mondiaal bij een groot aantal recente modellen (benzine) een service-interval hanteert van 20.000 km, en Kia Motors Nederland dat eigenhandig omlaag heeft bijgesteld naar 15.000 km. Pure geldklopperij, oplichting! Vlegels, doerakken, dat zijn het ….
norge zegt
@rechercheur: ooit van ” of 1 keer per jaar” gehoord? zoals alle merken dat hebben.
rechercheur zegt
@norge:
Jammer, je leest (of begrijpt) weer eens niet wat er staat ….
… “15.000 km of 1 keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt”. Je geeft maar weer halve info, om je verhaaltje recht proberen te lullen.
Kia Motors Nederland (KMN) heeft immers de service-intervallen voor de Nederlandse markt verlaagd naar 15.000 km, terwijl Kia vanuit de fabriek 20.000 km voorschrijft. Als je even de moeite zou nemen om het Kia forum te lezen, dan zul je zien dat er tientallen klachten zijn over het eigenhandig aanpassen van de service-intervallen door Kia Motors Nederland.
Als reden geeft Kia op dat ze de intervallen omlaag hebben gebracht, omdat de meeste mensen niet meer dan 15.000 km/jaar rijden, dus makkelijker te onthouden (u bent klant, u bent dom, wij melken u financieel uit). Daarom zijn een aantal leden van de Kiaclub.nl een procedure gestart en zijn hierover met KMN in gesprek.
Net zoals bij dat garantiegeneuzel, naait ook hier Kia haar klanten .. :-)
norge zegt
@rechercheur: Ligt er maar aan hoe je het bekijkt ,mijn Caddy is het eerste jaar door de dealer van een service interval van 25000 terug gezet naar 15000 omdat ik niet genoeg zou rijden en daarvoor de tijd tussen de service te lang zou duren .Na een klacht van mij is dat weer terug gezet.Probeerde de dealer mij te naaien ? Of handelde hij naar mijn auto’s beste? Ik ga er vanuit (en mijn dealer ook) dat een auto 1 keer per jaar op service moet .Kia Nederland lijkt mij hetzelfde te doen.Kia Noorwegen doet dit overigens niet.Als de klant het hier niet mee eens is moeten ze een klacht naar Kia Europa sturen.
kaasboerin zegt
@norge: Lekker geregeld daar bij Cadillac NL (Nefkens?)
norge zegt
@kaasboerin: Nope ,Møller .N in Noorwegen en het is een VW Caddy
kaasboerin zegt
@norge: Aha.. Ik hou me stil vanaf heden. :lol:
w0o0dy zegt
@norge: trap je een BMW flink op z’n staart dan mag ie ook heel wat vaker naar de dealer dan als je heel rustig en beheerst rijdt… maar daar wil onze Rechercheur natuurlijk niet aan…
rechercheur zegt
@norge:
Lul er maar een heel end omheen, brengt je echter nergens. Duidelijk is in ieder geval dat Kia de klanten naait door de service-intervallen van de fabriek niet te honoreren.
Als je zo’n 19.500 km per jaar rijdt, dan dwingt KMN je door het verlagen van de service-intervallen, vaker naar de dealer te moeten voor onderhoud, dan noodzakelijk volgens de intervallen die de fabriek hanteert.
Kia Motors Nederland heeft deze ‘dubieuze’ wijze van handelen ondertussen ook erkent, en geeft aan dat ze garantie moeten verlenen, indien een klant besluit z’n auto iedere 20.000 km voor reguliere service aan te bieden.
Dus, nu niet meer kletsen …
norge zegt
@rechercheur: Aha flexibel onderhoud dus, net zoals VW hier doet bij mijn (VW)Caddy ;)Mooi toch ?
rechercheur zegt
@norge:
Hier lul jij jezelf niet meer uit …
norge zegt
@rechercheur: Ik zie het probleem niet dus ik hoef me nergens uit te lullen.
rechercheur zegt
@norge:
Gelukkig zien enkele tientallen gedupeerden het probleem wel, en hebben zij volkomen terecht een collectieve klacht bij KMN neergelegd ….
norge zegt
@rechercheur: Mooi ook om te zien dat Kia voor verschillende modellen ook gewoon 20000 of zelfs 30000 als interval heeft staan ,alleen voor diesels natuurlijk.Maar lijkt me ook logisch dat veelrijders dan ook dieselrijders zijn .
Dus nogmaals ik zie het probleem niet ,gewoon lekker 7 jaar garantie.
rechercheur zegt
@norge:
Het financiële omslagpunt om diesel te gaan rijden is (in Nederland) zo’n 35.000 km, dus ook dit argument brengt je nergens. Zit je onder de 30.000 km / jaar, dan is benzine een logischere keuze, en wordt je ‘genaaid’ door Kia Motors Nederland ….
w0o0dy zegt
As usual is onze “vriend” Rechercheur weer heel hard aan het schreeuwen voor aandacht…
Het gemiddelde voor ALLE personenauto’s in NL over 3 jaar gemeten is volgens het CBS ongeveer 17000km….
jaja, dan wordt je wel hard genaaid als je iedere 15000km OF ieder jaar een onderhoudsbeurtje moet laten doen.
Rij je zelf 30k per jaar, ja dan gaat het wel extra geld kosten…. de gemiddelde nederlander merkt er weinig van.
rechercheur zegt
@w0o0dy:
Doe jij maar weer lekker kletsen, joh.
Kia is terecht door de BOVAG op de vingers getikt inzake het dubieuze garantiebeleid. Ondertussen is Kia ook door een belangenvereniging vanuit Kiaclub Nederland aangesproken op het afwijkende beleid ten aanzien van de service-intervallen, en heeft Kia Motors Nederland ook daar eieren voor hun geld gekozen.
In beide gevallen gaat Kia Motors Nederland terecht door de knieën, en passen ze vervolgens het beleid aan. Lijkt me redelijk onzinnig en volkomen kansloos dat jij dan toch een poging onderneemt om dit recht te kletsen …
w0o0dy zegt
@rechercheur: de klacht van Bovag ging UITSLUITEND over garantie op originele onderdelen die door universele garages werden gemonteerd. Dus niet het garantiebeleid mbt onderhoud maar op ONDERDELEN. Over kletsen gesproken, je verdraait weer van alles. 1keer per jaar is regel ook bij andere merken en gezien het gemiddelde aantal km’s dat mensen in NL rijden is 15interva niet zo afwijkend. Dat er een grote groep mensen zo gek is op rijden met hun Kia dat ze meer rijden dat had Kia moeten voorzien. Voor die groep pakt de 15k regel slecht en voila daar wordt nog naar geluisterd ook!
Overigens krijgt die &*%#@ Vag diesel van me (believe me not my choice) ook iedere 15000km onderhoud omdat ie anders waarschijnlijk uit elkaar valt….
rechercheur zegt
@w0o0dy:
bladiebladiebla …
BOVAG moet Kia Motors Nederland op de vingers tikken inzake het garantiebeleid. De Kiaclub Nederland heeft Kia Motors Nederland op de vingers getikt inzake de verlaging van de service-intervallen. In beide gevallen gaat Kia nat, en halen ze bakzeil.
Bij de vele gevallen van een gebroken krukas in de Picanto, moest er “Tros Radar” aan te pas komen om de benadeelde consumenten schadeloos te stellen. Lekkere importeur, dat Kia Motors Nederland …
Als jij niet snapt (of wil snappen) dat de verlaging van de service-intervallen is gedaan om meer inkomsten te genereren in de werkplaats .. prima joh, gewoon lekker stug volhouden!
norge zegt
@rechercheur: Google zoek op Klachtten BmW Nederland gaf 1,3 miljoen resultaten,wat wil je nou met dat krukasje zucht?
rechercheur zegt
@norge:
Als ik google op “Klachtten BmW Nederland”, dan zegt google vervolgens: “bedoelde u: Klachten BMW Nederland” ….
;-)
norge zegt
@rechercheur: De mijne zei,mener du klage BMW Nederland :D
kaasboerin zegt
@norge: Jij rijdt persoonlijk dan ook liever een Kia ipv een BMW? Eerlijk zijn nu.. :)
norge zegt
@kaasboerin:Vind persoonlijk het prettiger om voorwielaandrijving te hebben in een bergachtig land met minstens een half jaar winter per jaar. Een X BMW zou wel lekker zijn maar BMW leverde niet een auto in de grootte die ik wou hebben .Volgende auto wordt een SUV ,en dan overweeg ik zeker de X van BMW. Maar ben bang dat die net iets te klein is voor mij.Ben 195 lang dus interieur ruimte is heel erg bepalend voor mijn automobiele koopgedrag.
rechercheur zegt
@norge:
Mhahahahaha, keep on dreaming …. gewoon weer lekker een Koreaans of Japans koekblikje, auto’s zijn immers duuuur in Noorwegen.
;-)
norge zegt
@rechercheur: Nee hoor de X1 en de I35 overlappen elkaar met zo,n 15000 Euro hier wat prijs betreft ,dus als ik genoeg binnenruimte zou hebben in de X zou het zomaar kunnen.De I35 vind ik daareentegen wel heel erg mooi.
Maar nu hebben nagenoeg alle merken hier 5 jaar garantie gekregen(waar zouden ze dat nou vandaan hebben) dus twijfel slaat toe .Een Audi SUV zou ik echter nooit kopen .
We willen wel kwaliteit he.
rechercheur zegt
Wel opvallend dat vriend @speedlimit nu in geen velden of wegen te bekennen is, terwijl hij juist zo’n groot voorstander is van de Kia garantie. Snap natuurlijk wel waarom hij deze discussie mijdt …
;-)