Deze Keyvany RS6 verlegt de grenzen van de goede smaak.
Wie de Audi RS6 in het echt heeft mogen aanschouwen, zal het zijn opgevallen. Het apparaat is immens groot en bijna cartoonesk. De gekke skirts, bizarre uitlaatpijpen, 22 inch wielen, extreem gapende grille en ga zo maar door. Het is allemaal over de top.
Tuners
Dat is dan nog voordat je alle opties gaat aanvinken om het apparaat nog aparter te maken. Hiermee haalt Audi wat wind uit de zeilen van de tuners, want normaliter was dat hun specialiteit. Gek genoeg zijn het vooral tuners met drie letters die alsnog spulletjes in de aanbieding hebben voor de Audi RS6: APR, ABT, TVW en MTM bijvoorbeeld. Gelukkig zijn Wheelsandmore en Mansory er ook nog. Maar er is nóg een tuner die zich om de Audi RS6 bekommert: Keyvany.
Keyvany RS6 Avant
Keyvany GmbH is een relatief nieuwe tuner met een zeer bijzondere naam die alleen maar uit Lelystad afkomstig kan zijn. Of Duitsland, wat ook het geval is. We zagen ze al voorbij komen met deze kitscherige G-Klasse. Van de Keyvany RS6 hoef je geen elegantie te verwachten. Het is lekker fout en blubberdik. We beginnen met de uiterlijke wijzigingen. De motorkap van de RS6 springt meteen in het oog, die heeft namelijk meer gaten voor meer koeling en is opgetrokken uit koolstofvezel. Ook de gigantische achterspoiler springt in het oog.
KW onderstel
Maar er is nog meer koolstofvezel. Audi had die gekke skirt op de achterbumper. Bij de Keyvany RS6 is deze skirt nóg groter én dubbel! De onderste lijn loopt over in een soort diffusor-achtig dinges-geval. Ze hebben de stance van de RS6 wel even aangepast. Dat hebben e gedaan middels een KW Variant 1 onderstel, alhoewel een KW Variant 3 ook mogelijk is. Aangezien je bij Audi kunt kiezen uit 22 inch wielen, is er nog geen tuner geweest die daarover heen ging.
Keyvany RS6 interieur
Keyvany bewandelt de andere weg. De Keyvany RS6 staat achter op 22 inch wielen, voor meten ze 21 inch. Althans, dat zeggen ze zelf. Op de afbeelding lijkt het toch echt een 22 inch wiel te zijn. Of het mooi is laten we in het midden, het is in elk geval origineel. Dat commentaar hebben we ook voor de voorzijde, want de hoeveelheid rode strepen en koolstofvezel is gewoon te veel van het goede.
Motortuning
Dan de techniek. Want al deze uiterlijke verfraaiingen suggereren een snellere auto. Is deze dat ook? Jazeker! Je kan kiezen uit twee niveaus voor de Keyvany RS6: stage I en Stage II. De Stage I is goed voor 750 pk, met Stage II haal je 900 pk. Wat ze precies modificeren, zegt Keyvany niet. Echter, dergelijke upgrades hebben we vaker voorbij zien komen. Verwacht Stage I een ECU-kuur te zijn met een paar milde modificaties (uitlaat, downpipe, intake) en Stage II een setje hybride turbo’s. Precies zoals alle andere tuners ook doen.
Wat veel andere tuners niet doen is het interieur aanpakken. Bij Keyvany kun je zelfs opteren voor een dakhemel vol met lichtjes, net als bij een Rolls-Royce. Vind je dat overdreven , dan kun je ook kiezen voor een par LED-lampjes en vloetmatten. Ook kunnen ze het interieur opnieuw moet (mooier) leer bekleden.
Marc zegt
Mooi ding, alleen voor 21 en achter 22 betekent dat ze niets van quattro weten dus rest techniek? is geen BMW
bbfix zegt
@Marc: als de afrolomtrek redelijk gelijk is dan maakt het niet uit..
Dutchdriftking zegt
@bbfix: Omtrek is de grootste factor, maar als de voorwielen smaller zijn, of een hogere band hebben dan zal de weerstand alsnog anders zijn toch? En wellicht kan Quattro hier mee omgaan, bij Porsche kan het tenslotte ook op de 911, maar ik zou er inderdaad op z’n minst vragen over stellen.
bbfix zegt
@dutchdriftking: zoals hieronder staat is het wss een foutje, en is het ook bijzonder onhandig. En vragen stellen mag, ik loop er aan voorbij… mss ook wel niet helemaal genoeg centjes voor🤭
Marc zegt
Je laat je vrouw toch ook niet op 2 hakken van verschillende lengte lopen, zo moet je je quattro ook verwennen bandenprofiel verschil 1.5 mm, der quattro spürt es.
utregter26 zegt
@Marc: is geen probleem zolang de omtrek maar hetzelfde blijft.
tortuga zegt
@Marc: zoals in het artikel staat en op de band zelf staat er 22 onder. Als je de foto van het voorwiel bekijkt
leko zegt
@Marc: ondanks verschil in velgdiameter kan de band omtrek voor en achter wel gelijk zijn, andere bandenmaat.
michiel_vandelft zegt
@Marc: Oh, gaat quattro over de flos van verschillende velgmaten? Dat wist ik niet!
bbfix zegt
@michiel_vandelft: aardig kieskeurig hoor, die gasten in Ingolstadt…😂 Duits trekje..
monsieurleloure zegt
Als je voor veel geld voor lul wilt rijden is dit de ultieme auto.
De normale Audi RS6 is al over de top
Dit is toch vele malen mooier?
https://static.autoblog.nl/images/wp2018/audi-rs6-plus-avant-blue-rear-side-2004-750.jpg
Dutchdriftking zegt
@monsieurleloure: fijne keuze, maar liever deze : https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-groene-audi-rs6-occasion-is-voor-de-sportlife-fanaat-165366
The Stig NL zegt
@dutchdriftking: Wel even een interieur make-over graag…
alpina007 zegt
Deze is zelfs nog erger dan die van mansory 🙄
sr20det zegt
Staat ook gewoon op de band dat het ‘n 22 is..
Dutchdriftking zegt
Grote griebels wat een spookhuis. Nee, doe mij er maar eentje in Audi Exclusive trim. Verdant green pearl lak, aluminium wielen en spiegelkappen, chromen raamlijsten en dakrails. En om het af te maken een mooi wit lederen interieur.
willeme zegt
@dutchdriftking: Nice! Erg chic!👌
Dutchdriftking zegt
@willeme: Nu iedereen voor een shadowline gaat IPV een chique uitvoering is dit een extra reden om juist voor iets smaakvols te gaan. Mocht 600pk te weinig zijn bied MTM uitkomst.
posthumus zegt
Weet je nog, dat de Audi RS2 al bijna “over the top” was? Weinig meer over van die ingetogen Autobahnsleepers
vacano zegt
Over smaak valt niet te twisten maar dit is nog erger dan Mansory
Minderspotter zegt
Damn boy
dhrr zegt
Wanstaltig monster👎😣
AEDmaster zegt
Wel een mooie wagen
mashell zegt
Soms ben je blij dat je geen profvoetballer bent.
vacano zegt
Is profvoetballer en goede smaak onmogelijk?
rotarypowah zegt
Dikke wielen, jammer van de rode velgrand. En de rest van de rode details.