Ondanks dat het nog ongeveer een jaar moet duren voordat de volgende M5 wordt onthuld, is BMW niet meer bang hem mee naar buiten te nemen. Vergezeld van een M3 en X5M werd deze nieuwe M5 in Zweden gefotografeerd (Arvidsjaur).
De M5 lijkt de piepschuim-fase ruimschoots voorbij. Er wordt alleen nog een hypnotiserend behangetje gebruikt om spotters in de war te brengen. Als een walvis schuift de M5 door zijn nieuwe voorbumper de lucht naar binnen. Natuurlijk om de 4.4 V8 met twee turbo’s van genoeg zuurstof te voorzien.
Het grootste vraagteken bij de M5 blijft het geluid. De X5M en X6M maken amper geluid, maar op de spyvideo lijkt de sterkere versie van de zelfde V8 in de M5 het beter te doen. BMW moet ook wel, ze hebben een naam hoog te houden wat betreft snelle sedans. Want als het niet lekker klinkt, maakt het ook niet uit hoe hard het gaat. Dan kopen we wel een E63.
In de M5 levert de 4.4 V8 waarschijnlijk een vermogen van 570-580 pk. Met allerhande brandstof besparende maatregelen moet de CO2 een stuk lager uitkomen dan voorheen. De uitstoot zou met zo’n 20% moeten worden teruggedrongen.
Met dank aan Pul voor de foto’s!
Freude_am_Fahren zegt
in de sneeuw? dat wordt moeilijk denk ik
Pordon zegt
ik zie het wel als die er uiteindelijk staat, vind de 5 in normale kleertjes eigenlijk behoorlijk saai en tam, voor 60+ publiek. Zoals ik dit nu zie wordt er weinig extra aan toegevoegd. Hopelijk geeft de motor in de M5 geen 4 cilinder geluid.
Freude_am_Fahren zegt
Dat geluid, daar zorgt bmw wel voor. Ze kunne het niet maken dat hij klinkt als een viercilinder ofzo.
autoblogger zegt
@Freude_am_Fahren: hoe verklaar je dan het geluid van de X6M?
petrolman zegt
ik denk dat dit wel goedkomt, en als je een auto als dit kunt kopen, kun je ook shoppen voor een goede aftermarket uitlaat.
Dos Santos zegt
Alvast Dag RS6
jah zegt
@Dos Santos: haha you wish! ;)
Dimglor zegt
@jah: Inderdaad..
Voor het moment zou ik nog altijd voor de Rs6 gaan…
De E63 is niet zo heel mooi en de 5 vind ik ook niet echt prachtig… Misschien de m5, maar hier kun je nog niet veel uit opmaken…
JamesBond007 zegt
@jah:
m5 gaat lichter worden dan de rs6 en met ongeveer hetzelfde aantal pk’s is het bye bye sway sway rs6.
Pordon zegt
ben trouwens ook erg benieuwd hoe de nieuwe 5.5 v8 turbo van AMG gaat klinken. Zal het mooier kunnen klinken dan de heilige 6.2 V8 motor
Sebazzz zegt
Komen nog wel andere velgjes onder hopelijk..
EJS zegt
Ik vraag me idd vooral ook af wat er met ’t geluid ging gebeuren. Persoonlijk was ik ook geen liefhebber van ’t V10 geluid van de vorige M5, maar het was iig karakteristiek, onderscheidend en ’t zorgde voor kippenvel, wat ik tot nu toe van die V8 echter gehoord heb..?
En een E63 zal binnenkort ook een geblazen V8 hebben, dus dan zal die vermoedelijk ook niet zó lekker meer klinken als de huidige. Ik verwacht echter dat die beter gaat klinken dan de M5, dat is misschien namelijk wel de sterkste kant van AMG, het componeren van mechanische- en uitlaatgeluiden^^
roller79 zegt
en als er nu iets is wat ik haat op foto’s dan zijn het wel van die irritante tags à la “autoblog.nl” in t midden van een foto…
beetje jammer autoblog!!
on topic: ben erg benieuwd naar deze nieuwe race-sedan!
Daniel073 zegt
Ik zou eerder XFR kopen de andere vind ik niks.
GOD zegt
Ik heb zon gevoel dat het een dikke tegenvaller word.
GOD zegt
http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=358035
Hier heb je betere foto’s en zie je afdekkingen beter en zie je ook dat ie duidelijk een M3 look voorbumper krijgt.
autoblogger zegt
PS @ Alwood zijn titel: KERSverse? ;)
rwd zegt
Wordt gewoon weer DE benchmark in zijn klasse :-)
rj zegt
amg gebruikt mechanische kompressors….waarbij het uitlaatgeluid niet wordt gedempt door turbo’s…dus met de amg’s zal het wel genot blijven.
Pordon zegt
@rj: Bij de oude 55 AMG motor wel te verstaan ja. De nieuwe motor van AMG heeft toch echt een Turbo.
GOD zegt
@ rwd
Geloof je het zelf.
Let maar op mijn woorden dat ook deze M5 weer kut remmen krijgt.
1 pot zwevend achter en 2 pots zwevend voor.
Te belachelijk voor woorden.
Als je zon auto koopt mag je toch wel op zijn minst fixed 6 pots AP voor de voorkant verwachten.
Bij de M3 is het zelfs nog beroerder.
Die moet het doen met 1 pot zwevend voor en achter.
Zelfs de M3 CSL had van die kut remmen.
als je die upgrade naar een bescheiden AP of brembo setje dan doe je de Nordschleife makkelijk 10+ seconden sneller.
Remmen zijn 1 van de grootste factoren waarom M modellen zo “langzaam” zijn op de Nordschleife.
Het is een lange baan en dan gaat brake fading een grote rol spelen.
Ik weet niet maar ik vind het echt te belachelijk voor woorden.
Tommy2 zegt
De uitlaten zien er erug strak uit, 2 maal dubbelloops jachtgeweer!
Ik denk dat het moeilijk wordt om méér dan die 555 pk uit dat blok te toveren. Komt de betrouwbaarheid ook niet ten goede: 570 pk uit 4,4 liter :P Turbo’s zitten tussen het blok dus het koelsysteem moet echt mega groot zijn om die hitte af te voeren!
AlfaGTV zegt
Al ziet deze 5 serie er wel mooier uit dan de vorige, ik heb nog steeds liever dan die V10. Ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand de oude V10 in deze bak lepelt, in samenwerking met KERS dan.
Hupke zegt
Doe mij toch maar een alpina ipv een m5 ze zijn het verloren.
laulau zegt
heb liever de AMG!
BananaFlip zegt
Het geluid van een atmosferische V10 blijft gewoon onovertroffen. Jammer van de moeite.
bozewolf zegt
Die vage camo blijft tof. Je ziet geen flikker.
Majinstar zegt
Ik denk dat dit eerder een M kitje is. Ik zie namelijk de M kenmerken er niet in.
mc zegt
Toch een saaie bak geworden. De vorige 5 was een stuk vernieuwender. Dit is net zo vernieuwend als de Golf VI tov van de Golf V.
En wat geluid betreft hadden ze beter een compressor erop kunnen schroeven. Een compressor maakt ook een mooier geluid dan een turbo, tenminste ik vind dat veel bruter klinken.
Zelfs een oud type Coopers S (nog met compressor) klinkt 10 keer beter dan de nieuwere versies met turbo.
Freude_am_Fahren zegt
@autoblogger: Ik heb er eigenlijk geen verklaring voor. Maar de X6M kunnen we nu ook niet echt een sportwagen noemen hé… Het is een (overpowered) SUV, geen sportwagen. De M5 wordt wel een sportwagen, dus…
EJS zegt
@Freude_am_Fahren:
Eerlijk gezegd vind ik ’t ook een beetje scheef om een M5 een sportwagen te noemen. Je kan het hooguit een sportieve, overpowered sedan noemen.. Geld overigens net zo goed voor een RS6 en een E63AMG
Freude_am_Fahren zegt
@EJS:
Eigenlijk heb je wel gelijk. Maar de M5 benaderd het woord sportwagen toch al een pak meer dan de X5M en de X6M. Dus zal BMW M er(hopelijk)wel voor zorgen dat het geluid in orde komt en dat de moter niet klinkt zoals een viercilinder. (zoals bij de X5M en de X6M wel het geval is)
EJS zegt
@Freude_am_Fahren:
Misschien dat de M5 qua prestaties in de buurt komt, zelfs op ’t circuit, maar in ervaring zal hij ’t nooit halen;) Meer dan de X5/6M, dat geef ik toe, maar ik zou dit nog geen sportwagen noemen. En ik vrees het ergste voor ’t geluid, eigenlijk:( Maar ik hoop ’t beste, ik hou wel van mooie geluiden op straat!
Jesper zegt
:lol: @ “Dan kopen we wel een E63.”
Met een voorschot op mijn salaris van de komende 20 jaar??
Ik ga het allemaal lekker afwachten. Tot nog toe was de M5 van de Duitsers mijn favoriet, afgezien van het geluid. Ik vind de F10 in ieder geval mooier dan de E, en aparter dan de A6, dus dat komt wel goed. Voor een lekker geluid kan je altijd nog langs Alpina of WALD ofzo.
Kvgorp zegt
het moet toch ook afzien zijn om in zo’n test versie te rijden. volgens mij werkt nog maar de helft wat er in het dashboard zit en lopen de bedrading van al het meetapparatuur omver de vloer tussen de pendalen door.
Lijkt met best vet zo’n baantje als testrijder.
Benz.. zegt
Leuk zo’n verbouwde 3-serie.. Geef mij maar een E63 AMG: Verrweg het mooist geluid en waarschijnlijk stukken goedkoper dan de komende M5 aangezien de huidige al duurder uitvalt dan de huidige E63.
Cantago zegt
Hij oogt niet echt heel spannend he?
Rick dos zegt
Voor het geval dat de M5 te gewoontjes wordt…
Jaap zegt
Netjes MJ!