De nieuwe generatie Porsche 911’s staat voor de deur (september), de 991. Duikt er nu zomaar een gerucht op dat Porsche die hele generatie met ‘hybride’ vol gaat stoppen. De Porsche’s 991 krijgen KERS. Daarom schijnt de nieuwe 911 ook een volle 10 centimeter aan wielbasis te winnen.
Nu is dat heel positief geschreven, winnen, maar het blijven groeien van auto’s is helemaal niet zo mooi. De 991 lijkt hiermee bovendien de grootste stap voor een Porsche 911 ooit te maken.
Van een afstandje blijven de wijzigingen minimaal. Een randje extra hier, een spoilertje daar en natuurlijk de bredere spatborden. Die uitgeklopte spatborden hebben de 997 turbo en Carrera 4(S) nu ook maar op de 991 lijkt het vaste prik. Ga je de 991 van dichtbij bekijken dan blijkt het dus een flink grotere auto. Een 10cm langere wielbasis maar ook wielen die meer op de hoeken van de auto staan. In totaal groeit de 991 7cm in lengte.
De 10 extra centimeters wielbasis zitten voor de achteras. Daar wil Porsche volgens de geruchten een vliegwiel plaatsen tussen motor en bak. Samen met een iets kleinere 3,4 boxer zescilinder moet de nieuwe Porsche 911 daarmee veel sneller rijden en toch minder ‘vuil’ uitstoten. De grotere auto zou bovendien minder moeten wegen.
Hiermee lijkt de milieulobby ook een van de langst levende sportwagens in haar greep te hebben. Zo slecht hoeft het in de praktijk nog niet te zijn. Een beetje extra gewicht voor de achteras doet een 911 geen kwaad. De hybride racer van Porsche is bovendien een stuk sneller dan het KERS-loze stalgenootje. (bron: autoblog.com)
pier zegt
Op de foto’s is al duidelijk te zien dat de auto langer is. Of het een vooruitgang is voor de looks…..eerst maar eens in het echt zien.
Den zegt
[inkopmodus aan] voor 911 fanaten de kers op de taart. [inkopmodus uit]
wel leuk hoor, maar wat levert kers dan op, ben je sneller met je carrera 4kers dan een ferrari 458?
beetje copy-paste / google translate werk dit artikeltje…
Alwood zegt
@Den: daar is natuurlijk nog helemaal niks over te zeggen aangezien het motorvermogen, formaat van het vliegwiel, de precieze uitvoeringen etcetera nog steeds onbekend zijn.
Een 911 Turbo S zal je met je Carrera nog niet voorbij rijden in ieder geval. Aangezien Porsche haar klanten graag te vriend houdt zal er sowieso niet veel meer dan 2 tienden van de acceleratietijden af gesnoept worden.
laurensje zegt
Huidige Boxster/Cayman hebben ook een langere wielbasis als 911.
RuVi zegt
goed dat ze bij Porsche niet stilzitten.
Qua uiterlijk zijn ze niet echt vooruitstrevend maar de techniek van Porsche wel! kijk maar naar de acceleratietijden van een 911 turbo (S), zo rond de 3 sec met launch control. Dat doen weinig andere merken ze na.
Ook dynamische motorsteunen etc….
dawwg zegt
@RudyV: De kracht van Porsche zit ‘m dan ook in bruikbaar vermogen en handling, niet in het max aantal pk-tjes. Vind ‘m persoonlijk met die 10cm tussen de wielen wel wat ‘volwassener’ eruit zien, snoefje meer GT dan een ‘klassieke’ 911.
saba zegt
Mooi, die nieuwe wielbasis komt goed uit want ik stoor me al jaren aan die lange overhang voor en achter in verhouding tot die korte wielbasis,…
Ram-G-maN zegt
@saba: Jij snapt het! Ik had daar ookal last van de kenmerkende overhangen. Gelukkig zal de overhang aan de voorzijde optisch kleiner zijn door schuine naar binnen toe lopende bumpers, kortweg ala Panamera. De achterste overhang zal sowieso kleiner worden vanwege het feit dat de boxermotor wat dichter naar de achteras toe kruipt. Desondanks ben ik nog geen fan van de 911…
huge zegt
@AutomotiveDesigner: misschien is het design van Porsche met opzet zo gekozen waarbij de nadruk op een “zware” achterkant wordt gelegd om te laten zien dat de motor zo ver naar achteren ligt; is tenslotte een stijl-kenmerk van Porsche geworden. Voordeel van de langere wielbasis met kortere overhangen is dat ze de wagen echt een stuk vetter gemaakt hebben van achteren waardoor de nieuwe 11’er een stuk gespierder op de straat staat…
Tqueen zegt
Ik vind het een prachtauto, en het laat ook echt zien wat voor auto de 911 is.
Goed werk Porsche :)
toospee zegt
Dat ze dat nog niet eerder bedacht hebben! Motor achter de achteras slecht? Waarom de motor verplaatsen als je ook gewoon de achteras kunt verplaatsen :D
jack_abarth zegt
Vanwaar eigenlijk de stap naar 991, en niet 998?
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Vraag ik me ook af. Zouden we eens moeten vragen aan nonkel Porsche…
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Maar dan kunnen we ons ook afvragen waarom ze van 964 naar 993 naar 996 gingen. In feite is de overgang 996 naar 997 de enige die wat logisch was…
BananaMan zegt
Geen gek idee hoor. Door de langere wielbasis krijg je een beter onderstel. Met de gewichtsbesparing blijft de auto ook lekker ‘agile’. En die KERS is goed te gebruiken bij een stoplichtsprintje.
Het is wel een ander soort hybride dan een suffe pruis ofzo…
deedrieen zegt
@BananaMan: Licht eraan wat de definitie van beter is, je krijgt er wel een stabieler onderstel van. Alleen verlies je daarmee wel de agility in het betere bochtenwerk. Zie het als proberen te racen met een limo vs een Renault 5 GT Turbo
Langere basis verklein je die mogelijkheid tot snel strak bochtenwerk, je ligt er wel stabieler mee op de weg. Wat ook geen slecht plan is met de motor achter de achteras.
Yeelen zegt
@deedrieen: Dat hangt er natuurlijk weer van af of de auto zelf ook in de lengte groeit. Hier is dat wel zo, dus de handling zal waarschijnlijk iets minder scherp zijn.
DRU zegt
Wat geweldig slim van Porsche. Hybride for fun en more power hur hur hur. Inhaal power boosts, I love it!
The360box zegt
Dit wordt toch gewoon een Mk. 3. Facelift, maar echt geen nieuwert type.
72bug zegt
@The360box:
Nou, dat denk ik wel.. Beetje simpele opmerking van je, is ook nog nooit gemaakt..
roger zegt
Wel leuk, die extra spoiler op het dak !
mrbones zegt
JA!
Paragon zegt
Ik zeg: 911 en cayman samenvoegen. Dus een 911 met de motor VOOR de achteras.
Esprit_de_Flandre zegt
@Paragon: Dan hebben ze geen kleintje meer. En Porsche wil meer modellen, zeker niet minder…
DannyHoff zegt
Op het eerste gezicht dacht ik dat de spoiler en de achterklep een geheel zou worden maar toen kwam ik erachter dat er gaas voorzat. :(
agera zegt
Ik verwacht heel veel van de nieuwe Porsche 911. Ik hoop dat ze nu wel een keer onderscheidend zullen worden onderling, omdat ze dat niet zijn spreekt het merk veel mensen ook niet aan.
Persoonlijk vind ik het design prachtig, want ik raak nooit uitgekeken op het design. Alleen van binnen mag de Porsche wel wat meer emotie tonen. Afwerking en gebruikte materialen en prestaties zullen zoals altijd top zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Heel eenvoudig om dat te weten. Daarvoor moet je niet naar de wielbasis kijken. Er is één onweerlegbare waarheid als het op Porsche aankomt:
Als Porsche het ontkent, dan komt het er zeker…
aschie1 zegt
Die porsches zijn ook allemaal hetzelfde! Andere bumper en dan noemen dsn hebben ze er weer een nieuw model bij. Zegge ze iets van audi
agera zegt
@aschie1: Dat komt omdat Porsche 911 een prachtige auto is om te zien, die zo’n kleine 40 jaar meegaat met hier en dar kleine aanpassingen.
Het design van de 911 is naar mijn mening ook daaroom de meest succesvolle ooit en nog steeds erg gewild en erg populair. Het design gaat blijkbaar niet vervelen bij de potentiele kopers van Porsche en bij bij ook niet. Van mij mag de 911 ook zo blijven. Welke audi zou nou bijna ongewijigd 40 jaar mee kunnen gaan?
aschie1 zegt
@agera: wat jij met porsche hebt heb ik met audi.
agera zegt
@aschie1: Is alleen maar beter, smaken verschillen en ieder zijn eigen mening ik heb daar respect voor. Ik bedoelde het niet negatief, maar is er een Audi die uberhaupt al heel lang meegaat?
Er is een Audi die gewoon gruwelijk vind en dat is de RS6 avant!
agera zegt
dar=daar en de 2e bij moet mij zijn