De kentekenplaat en het gemak waarmee die gestolen wordt weet de gemoederen in de week na het A2 drama flink bezig te houden. Maar waarom zijn die dingen eigenlijk zo makkelijk te stelen, dat moet toch te voorkomen zijn?
De voorzitter van de Belangenvereniging van Onafhankelijke Pomphouders, Ewout Klok, doet ook een duit in het zakje. “Een nieuwe auto krijgt een kenteken […] dus bevestig ze dan zodanig dat het criminelen bijna onmogelijk wordt gemaakt ze te stelen” zegt hij. En hij heeft eigenlijk wel een goed punt. Waarom is het zo kinderlijk eenvoudig om een kentekenplaat te stelen? Waarom zitten die dingen niet gewoon vast gelast aan de auto waar ze bij horen? Wat is eigenlijk het nut van een losse plaat?
Klok is van mening dat met een moeilijk te stelen kentekenplaat de diefstal van benzine bijvoorbeeld makkelijker tegen kan worden gegaan. Overigens beloont de belangenvereniging het aanhouden van benzinedieven door omstanders (zoals gisteren bijvoorbeeld gebeurde) met een gratis volle tank brandstof. Men drukt u daarbij wel op het hart dat er geen onnodige risico’s genomen dienen te worden en dat er niet voor eigen rechter gespeeld moet worden. Hoe moeilijk dat ook mag zijn met benzinedieven.
[UPDATE 10:33] Lezer Jasper Verweij weet overigens te melden dat onze overheid de introductie van diefstal bestendige plastic kentekenplaten onderzoekt, iets waar pomphouders al langer om vragen. Meer daarover is hier te lezen.
Foto op Autojunk, dank Stannl43.
label89 zegt
Bij dit soort gevallen moeten ze de straffen vele malen hoger maken! Je moet het probleem verwijderen, niet de gedupeerde iets opleggen!
gregorius zegt
@label89: wat zou de boete zijn? Voorkomen, 1000 euro boete en 3 maanden voorwaardelijk voor Fraude met voertuigen-blabla.
Wat trouwens ook kan: openbare database van alle kentekens. Kenteken gestolen betekent nieuw kenteken krijgen en in de database wordt de oude als gestolen gezet. Camera-met-herkenning systeem bij het inrijden van een pompstation. Dan moeten ze binnen 30 seconden een ja of en nee hebben en kan die pomp stilgezet worden. Gelijk politie laten komen en voila.
mashell zegt
@label89: het probleem moet voorkomen worden. Kentekens als prijskaartjes die desintegreren als je ze verwijderd zou best een oplossing kunnen zijn. Door het aanhoudende gezeur om zwaardere straffen is Nederland inmiddels een land met relatief zware straffen. Zware straffen helpen niet maar kosten de maatschappij veel geld (gevangenis = duur). In een systeem zoals gregorius voorstelt zie ik veel meer dan doorslaan naar de heiloze weg van 20 jaar gevangenis straf voor benzine diefstal, dat kan je namelijk ook gewoon overkomen als je eens een verstrooide dag hebt.
fransefinesse zegt
@mashell: wat ik vorige x ook al zei slagbomen bij de pomp ben ik in Luxemburg ook eens tegengekomen werkt super. Krijg je een soort tolkantoor waar je door rijdt.
jack_abarth zegt
Achja, dan komen ze straks gewoon tanken met een gestolen auto.
Lijkt me niet dat een pomphouder een lijst heeft met alle gestolen auto’s van Nederland.
meneersander zegt
@jack_abarth: vast wel, golf (grijs, Golf (grijs), Golf (grijs) :p ga zo maar door:p
Jansen zegt
Ik heb wel eens gehoord dat er in Engeland platen op de auto’s zitten die gewoon in stukken breken als ze van de auto worden afgehaald… als dat niet zo is; van kunststof zou zoiets toe te maken moeten zijn en dan is je probleem toch ook opgelost?
E34M5Touring zegt
In Engeland hebben ze daar een goed systeem voor. Daar is de text op een soort sticker gedrukt. wil je de plaat stelen, dan knapt de plaat kapot en trek je alleen de sticker met de text eraf. Hierdoor heb je of een blanco plaat of een onbruikbare sticker. Is ook niet eens zo duur.
sdk16420 zegt
@E34M5Touring: Zie ook mijn reactie hieronder: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/28/kentekenplaten-waarom-zijn-die-makkelijk-te-stelen#comment-2799289
betonstaal zegt
@sdk16420: YouTube still says No.
betonstaal zegt
@E34M5Touring: het mooie van stickers is dat je die ook veel fraaier op neuzen van sportwagens kan plakken.
E34M5Touring zegt
@betonstaal: Snap je punt maar er zitten wel stukken kentekenplaat aan dus dat gaat niet meer.
desjonnies zegt
@E34M5Touring:
Zelfs van mijn Brits-geregistreerde wagen, kreeg ik ze met weinig moeite los.
Die zijn idd van een transparante kunststof, waaronder de geel/zwarte letter combi zit als folie.
Maar met geduld en geluk kreeg ik ze ook los.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Oh dat zal zeker. Wel cool dat je er gewoon ervaring mee hebt. Helaas staat geduld vaak gelijk aan tijd en dat hebben ze (meestal) niet als ze je plaat willen stelen. Hoe dan ook vind ik het een beter systeem dan hier.
masterstig zegt
@E34M5Touring: Is vast een super systeem!, invoeren maar…
marcus zegt
@E34M5Touring: Tja, kapot gaan ze idd. Bij mij gaan ze zelfs na een jaar of twee al afbladeren door de hogedrukspuit! Enige probleem is dat je bij elke garage op de hoek platen krijgen kunt, dus eigenlijk is die kentekenplaat die breekt gewoon een wassen neus en hebben we in de UK ook veel last van auto’s met valse platen…
Dev zegt
Wat ik nou niet snap, elk lullig officieel papiertje is ondertussen vervangen door iets met een chip. Verwerk een chip in de kentekenplaat zodat ergens een alarmbelletje gaat rinkelen als hij gestolen wordt/op de verkeerde auto zit.
Buiten dat is een kentekenplaat ook nog peanuts om na te maken.
sdk16420 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=5yAmaSfBO1M#t=119s
En dan op 2:00
betonstaal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
betonstaal zegt
een paar zelftappers en je bent ook klaar
bobb zegt
Vastlassen op plastic? Die grote bumpers trekken ze er trouwens ook zo af mochten ze je platen echt willen.
desjonnies zegt
@bobb:
Dat dacht ik nou ook.
escort77 zegt
@desjonnies: je zult fraude nooit helemaal kunnen voorkomen, maar je kunt het de boefjes natuurlijk wel een heel stuk moeilijker maken. Dit is dan een van de mogelijkheden, niet meer dan dat.
desjonnies zegt
Het enige wat je kunt doen is ontmoedigen :
– Popnagels
– Ruitenkit van 3M of SicaFlex
– Veel, heel veel schroeven erdoor
Dan gaan de dieven- hopelijk- op zoek naar een voertuig waar de plaat in zo’n zwart dealer-frame zit geklemd.
Want dat is appeltje-eitje.
bobb zegt
Het is trouwens: “Kentekenplaten waarom te stelen”? Geef maar hogere straffen als je met een gestolen of valse plaat rondrijdt.
Robbert89 zegt
“vastgelast” Maar dat terzijde.
Ze hebben in Engeland toch een kenteken dat stukbreekt als je hem van de auto trekt toch? Kunnen we hier ook wel doen.
euro95 zegt
Daarom moet je ook zo iets hebben:
http://www.dumpert.nl/mediabase/23325/eb66c474/kenteken_draaien.html
Normaal gesproken link ik niet door en zekers niet naar dumpertje, maar nu is het gemakzucht ;)
Jullie weten gemakzucht dient de mens :D
DennisS65B40 zegt
Liever niet, als er lelijke platen op zitten dan is het een beetje moeilijk om die te vervangen voor een nieuwe plaat met opgelegde letters als ie zit vastgelast aan een bumper. Sticker op voorbumper daarentegen ben ik wel voor maar liever Amerikaans systeem met helemaal niets voorop. Trouwens NL heeft naar mijn idee de lelijkste platen van de wereld. Ik ben er alleen aan gewend geraakt, maar eigenlijk is het f-ing lelijk!!
kilum zegt
laten we gewoon allemaal zonder kenteken plaat gaan rijden dat lijkt me nog beter :D
jasperverweij zegt
Dit onderwerp heeft al eerder de aandacht van onze overheid gekregen. In mei van dit jaar hebben de ministerie I&M en Justitie als onderdeel van een brief over verkeersveiligheid hierover al iets geschreven:
Diefstalbestendige kentekenplaten
Ik heb het verzoek gekregen van een Engelse fabrikant van diefstalbestendige
kunststof kentekenplaten voor het toelaten van dergelijke kentekenplaten op de
Nederlandse markt. Dit is voor mij aanleiding geweest de RDW om een
uitvoeringstoets te verzoeken. Hierin wordt onder andere getoetst in hoeverre er
gevolgen zullen zijn voor de opsporing en de handhaving. De uitvoeringstoets is
overigens uitgebreid met het onderwerp toelaten van diefstalbestendige
aluminium kentekenplaten.
Verder heeft de branche mij aangeboden mij te adviseren over mogelijkheden om
het verlies en de diefstal van kentekenplaten tegen te gaan. Ik heb de branche
laten weten een dergelijk advies op prijs te stellen. Op basis van de
uitvoeringstoets van de RDW en het advies van de branche, verwacht ik in het
najaar te kunnen beslissen over een mogelijk vervolg.
Volledige brief is hier te vinden: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/05/11/verzamelbrief-verkeersveiligheid/verzamelbrief-verkeersveiligheid.pdf
Voor zover ik kan nagaan, is deze uitvoeringstoets nog niet openbaar toegankelijk verschenen…
CasperH zegt
@jasperverweij: thanks, staat erbij nu!
Larick zegt
@jasperverweij: Aanvragen via WOB? Dan weet je gelijk of het er al is.
towi1989 zegt
Waarom niet alleen maar onbemande tankstations? Eerst pas, dan tanken.
meneersander zegt
@towi1989: of legitimatie laten zien, als ik in de zomer met me snorscooter ga tanken moet ik vaak ook eerst me rijbewijs en bij sommige ook me kenteken of verzekeringspapieren laten zien….
BJ zegt
@towi1989:
Of gewoon meer pinnen aan de pomp… Snap uberhaupt niet waarom mensen nog naar binnen willen lopen en in de rij staan om te betalen. Ik wil meer pinnen aan de pomp!
mashell zegt
@BJ: punten! Na het salaris, de hyptheekrenteaftrek zijn de benzine spaarpunten de 3e inkomsten bron voor mij als leaserijder. Ook vind ik die onbemande stations maar onhandig (probeer eens een bonnetje te krijgen) en irritant, bij Tango begint er als je bijna klaar bent met tanken opeens zo’n stem uit een overbodig beeldscherm tegen je te schreeuwen.
jack_abarth zegt
@towi1989:
Op de terugweg van Frankrijk dit jaar net voorbij Antwerpen moest ik tanken. Dus ik stoppen bij de Total en daar moest ik vooraf betalen en dan pas tanken.
Dus dan betaal je bijvoorbeeld eerst 50 euro en het verschil wordt dan alsnog verrekend.
Vond het maar een raar systeem.
wimmm zegt
@jack_abarth: Was van de zomer in canada. Daar gaat het precies zo. Vind het eigenlijk wel een goed systeem, voorkomt zeker brandstof diefstal. Moest alleen wel even uitzoeken hoeveel r nou precies in die tank ging :P
BeQuietAndDrive zegt
Als je kentekenplaten niet meer kunt stelen, en je wilt toch benzine stelen, dan plak je toch zelf een nagemaakte kentekenplaat op de auto? Volgens mij lost het het probleem slechts ten dele op.
Beter is, zoals hierboven ook al aangegeven, vooraf pinnen en dan pas tanken. Pomphouders willen hier niet snel aan omdat er minder mensen dan in de winkel komen, maar ook daar is wel een oplossing voor te vinden. Bijvoorbeeld door bij de pomp de pintransactie te starten en daarna bij de kassa af te ronden. Rij je toch weg zonder die laatste stap, dan wordt de pintransactie onvrijwillig afgerond op 1500 euro ;)
bobb zegt
@BeQuietAndDrive: Zouden mensen die wegrijden wel 1500 euro op hun rekening hebben?
JvT zegt
@bobb:
Maakt niet uit. Dan krijgen ze later wel een acceptgirotje. Aanmaning, enz.
Wat BeQuietAndDrive hierboven zegt maakt wel sense. EERST identificeren DAN tanken. Dan is er natuurlijk wel weer meer kans op identiteitsfraude / bankpassen stelen, maar dat maakt t voor een eventuele dief wel flink ngewikkelder.
bobb zegt
@JvT: Tsja ik kom daar als klant gewoon tanken en afrekenen net als de meeste mensen het moet ook niet te ingewikkeld worden.
sandervzanten zegt
Als medewerker van een autodealer bieden wij de klant altijd de mogelijkheid om de platen vast te ‘poppen’ met popnagels. Hiermee zijn de platen een heel stuk moeilijker te stelen/verwijderen.
Ook bestaan er boutjes die je er met speciaal gereedschap in of uit moet draaien. Dan zal een dief jou auto echt wel overslaan.
Als berijder bestaan er genoeg mogelijkheden om dit te voorkomen.
Design_Driven zegt
@sandervzanten: Popnagels zijn met een boormachine juist sneller lost te maken dan schroeven. Maakt wel meer geluid natuurlijk.
Ik heb de mijne vast geplakt met dubbelzijdig tape (ook om rammelen te voorkomen) en de schroef kop kapot geboord zodat een schroevendraaier er geen vat meer op heeft.
panzerknacker zegt
Vastlassen? Benne gij gek? Vastmaken aan mij auto? Mooi niet. Is al godsgeklaagd dat dat leulijke ding zowel voor als achter op mijn auto moet, en dan willen ze hem nog vast gaan zetten ook, mooi niet.
Gewoon helemaal afschaffen die kentekenplaten, laat die pomphouders zelf maar wat er aan doen als ze willen dat hun benzine niet gestolen wordt. En anders zoeken ze maar een andere baan, komen er minder tankstations en wordt er geen benzine meer verkocht, mischien dat de oliemaatschappijen dan een keer inzien dat de prijs omlaag moet.
Design_Driven zegt
@panzerknacker: Dus volgens jouw is het zo dat als er minder stations (minder aanbod) zijn er ook minder benzine en diesel verkocht wordt? Want mensen moeten dat ook minder rijden of hoe had je dat gezien? En iedereen weet dat met minder aanbod de prijs omlaag gaat…………juist ja.
JvT zegt
Volgens mij moet er helemaal niet geconcentreerd worden op de kentekenplaten. Stel dat die dingen op een gegeven moment 100% niet meer te stelen zijn, dan gaan de Handige Harry’s ze gewoon namaken. Niks aan t handje.
Design_Driven zegt
Als we toch een andere kentekenplaat moeten die niet te stelen valt. Mag hij dan ook gelijk in een fatsoenlijke kleur i.p.v. dat lelijke geel!
jack_abarth zegt
*kuch* slagbomen *kuch*
Meest eenvoudig oplossing in mijn ogen.
mashell zegt
@jack_abarth: zouden be benzine dieven niet zover verdorven zijn dat ze er lol in hebben ook de slagbomen eraf te rijden?
Larick zegt
@mashell: Daar zijn oplossingen voor. Kijk maar eens bij grensovergangen.
x7phenom zegt
Wittekentekenplaat kun je ze zo laten maken. Je hoef ze niet een te stelen
bempi zegt
Kenteken platen worden op kleine schaal gestolen. Tegenwoordig zijn er bedrijven die ze zelf na maken & produceren en verkopen voor elk voertuig.
Mijn buurjongetje rijdt met een originele kenteken platen op z’n skelter.
sebastos zegt
Met de technologie van tegenwoordig, is een kentekenplaat toch eigenlijk hopeloos ouderwets? Mijn oplossing is op meerdere plaatsen een RIFD chip te plaatsen in de auto waar het kentekennummer in staat opgeslagen. Het kenteken wordt vervolgens persoonsgebonden ipv autogebonden en zodra je gaat tanken wordt de chip gechecked. Klaar.
Heeft ook voordeel voor wegcontroles, flitspalen etc. Allemaal niet meer nodig en voorkomt dat een of andere gek jouw kentekenplaten laat namaken en vervolgens allerlei capriolen uit gaat halen (benzine stelen, te hard rijden etc).
RickB zegt
Koop gewoon een setje Plateslock, nergens last van!
mout zegt
@RickB: Dan zit ie goed vast – aan je houdertje van gammel kunststof.
RickB zegt
@mout: Lul jij nou debiel jo?!
mout zegt
@RickB: Op het promotiefilmpje van Platslock zitten de platen stevig vastgeplakt met strips. Alleen kan je zien, zowel in het filmpje als bij de gebruiksaanwijzing, dat je die strips elk met 1 schroefje aan het plastic houdertje vastmaakt. Nou, dan sloop je toch het houdertje?
RickB zegt
@mout: Daar zit je nummerplaat overheen, blinde vink!
Tommy2 zegt
Als dieven het ze willen stelen krijgen ze ze toch wel los. Of je moet de nummers in je kofferbak perforeren oid.
Citrofiel zegt
Ik heb ze maar lekker gepopnageld. Kentekenplaathouders vind ik toch lelijk…
benzinehoofd zegt
Liever dat ze m’n platen stelen, dan m’n auto slopen!!! Het poppen lassen of anderszins duurzaam met de carrosserie verenigen van die lelijke gele flappen zou nog wel eens tot corrosie kunnen leiden…
mout zegt
@benzinehoofd: Kunststof roest niet hard, hoor.
lincoln zegt
Sikaflex ..
Benz65 zegt
In het noorden van België moet je eerst vooraf betalen en dan kun je pas tanken. De pomp slaat dan automatisch af bij 30 euro. Nog niet overal maar je ziet het steeds vaker.
jaapiyo zegt
In veel landen hoort de kentekenplaat niet bij de auto zoals in Nederland, maar bij de bestuurder. Dat zou dus een beetje lastig worden bij het kopen van een nieuwe auto als je kentekenplaten vastgeketend zijn aan je auto, vooral ook voor de volgende eigenaar. Ook in Nederland zouden tweedehands auto’s die geïmporteerd worden last hebben van dat probleem.
Daarbij; de mensen die echt willen hebben zoals boven vermeld zo een nagemaakt kentekenplaatje in handen. Kentekenplaten van een andere auto jatten is alleen voor de echte lamtakken/lowlifes die zelfs als ze iets crimineels doen nog voor de makkelijkste (maar niet slimste) weg kiezen.
midasracer zegt
Die van mij zitten met popnagels vast. Je kunt ook 1-toerige schroeven gebruiken. Kun je alleen maar indraaien. Als je vervolgens ook nog de kop insmeert met 2-komp lijm zijn ze bijna niet uit te boren. Het is niet zaligmakend, maar werkt wel vertragend zodat dieven meestal een andere auto uitzoeken.
norge zegt
Gewoon de platen op de auto’s schilderen :P
petermb zegt
Venderbosch werkt veel met studenten en ander jong personeel.
Volgens mij is dit de (ex)auto van (ex)eigenaar van deze Porsche, http://www.venderbosch.nl/
620henk zegt
gewoon stikkers.
da is tog veel makkelijker?
krijg je er ook niet af.
bigcar zegt
kijk, op zo’n moment bied de streepjescode van steven jobs een oplossing… zeker niemand die hier gehoor aan zal geven :(
bigcar zegt
*steven > steve
doba95 zegt
Doe maar stickers. Het liefst van die supermarkt dingen, in sterk verbeterde vorm. Zijn ze nog moeilijker te verwijderen en/of ze breken af.
Zijn we ook gelijk van die lelijke plaatsbepalers op de auto af.
Esprit_de_Flandre zegt
Ok, laten we dat eens doen. Een plastieken plaat, die breekt als je ze eraf haalt…
Denk je dat criminelen niet in staat zijn om een plastieken plaat na te maken? Je zal dan misschien, als je goed kijkt, wel zien dat het een nepplaat is, maar op de autostrade gaan de mensen er niet op letten, en op camera-beelden wordt het helemaal niet te onderscheiden. Dus ipv je plaat te stelen, noteren ze gewoon je nummer en maken ze achter. Als ze de jouwe dan ook nog kiezen omdat je dezelfde auto hebt als zij, krijg je behoorlijk moeilijkheden om te bewijzen dat jij het niet was.
Het gaat dus niets oplossen. Dieven zijn creatiever dan flikken, en gaan dat ook altijd blijven…
norge zegt
Veel ideeën ,kenteken achter de voorruit?(en achterruit?)
rechercheur zegt
@norge:
lijkt me werkelijk een geniaal idee. Dan tikken ze er een ruitje uit, en heb je nog meer schade ….
norge zegt
Een nieuw ruitje kost niet veel op de sloop voor die oude BMW van je :)
bobvegter zegt
In reactie tot de invoer van diefstal bestendigde plastic kentekenplaten uit Engeland;
Dit is NIET de oplossing; deze vlakke (zonder reliëf geperste)kentekenplaten creëren een veel groter probleem namelijk vervalsingen; De toelating van vlakke kunststof kentekenplaten zou een stap terug in de tijd zijn; in minder dan 5% van de wereld wordt gebruik gemaakt van kunststof kentekenplaten en in deze landen hebben ze veel problemen met handhaving en vervalsingen. Nb: in veel van deze landen (bv Zuid Afrika) stapt men nu over naar aluminium relief kentekenplaten om dit probleem onder controle te krijgen.
De aanpak dient zich te richten op versterking van het huidige bevestigings systeem; er zou een bevestigings voorschrift moeten komen die via apk gecontroleerd zou kunnen worden. Kentekenplaten zouden minimaal met een schroef, popnagel, of lijmverbinding (www.plateslock.nl) met de auto verbonden moeten worden. Het enkel vastklikken in een kentekenplaat houder zou verboden moeten worden; hiermee zou 90% van de problemen al opgelost worden.
Daarnaast is het zou dat de huidige aluminium kentekenplaten ook uitgevoerd kunnen worden met de zogenaamde breeklijnen waardoor de kentekenplaat breekt wanneer deze door middel van kracht van de auto afgehaald wordt.
Deze mogelijkheid wordt momenteel ook onderzocht door de minister.
Bob Vegter, Van Dorp kentekenplaten