Je kunt in elk geval wel op je vingers natellen wie deze bijzondere kar heeft laten bouwen.
Inderdaad, het is de Sultan van Brunei. De beste man had goeie contacten bij Pininfarina én natuurlijk hele diepe zakken. Wie met een speciaal verzoekje en de benodigde zak met geld aankomt bij de gemiddelde koetsenbouwer is verzekerd van bijzondere creaties en daar valt de Ferrari 456 GT Venice Estate absoluut onder. Deze stationcar op basis van de gewone 456 is nog aardig smaakvol vormgegeven. De proporties kloppen en het ding ziet er niet uit alsof Pininfarina simpelweg een dakkapel achterop de vierzits GT geplakt.
Ferrari 456GT Venice Estate
Of dat bij de 456 GT Venice Sedan (zie gallery) ook het geval is? Mwoh, we laten je op deze kalme zondag lekker zelf een oordeel vellen. Verschillende bronnen op internet stellen dat de Sultan twee van deze sedans heeft laten bouwen. Het feit dat foto’s van drie verschillende exemplaren te vinden zijn suggereert dat hij er meer heeft óf er is nog een eigenaar van zo’n sedan.
Met wat fantasie zou je kunnen stellen dat de auto’s veel weghebben van de 400 en de 412. Desalniettemin is de C-stijl wel erg hoekig wat ervoor zorgt dat er van de elegantie van de 456 niet zoveel meer over is. Want het origineel is ontegenzeggelijk een fraaie auto. Het donkergroene exemplaar van Prins Bernhard trok afgelopen zondag op Zandvoort nog een hoop bekijks, om maar even aan te geven hoe het zit.
Naast de Estate en de Sedan zijn speciaal voor de Sultan (en misschien ook nog een paar andere gefortuneerde klanten) ook nog enkele cabrio’s op basis van de Ferrari 456 gebouwd. Ook andere bedrijven konden van een standaard 456 een cabrio maken, kijk maar. Veelzijdig model, kun je wel zeggen!
granlusso zegt
Ach, het heeft wel wat eigenlijk. Ik krijg bij vierdeurs Ferrari one-offs altijd een Maserati Quattroporte-associatie en dat is geen belediging.
alloallo zegt
Klop! Ik had gelijk een flashback naar de quattroporte van gandini. Daarom vind ik deze Ferrari ook top @granlusso:
thomassnelweg zegt
Zonde van zo’n mooie 456!
lincoln zegt
Laat dat designen maar aan de Italianen over ..
torsen zegt
@lincoln: Dat dachten ze bij Daewoo ook.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/DAEWOOTacuma-Rezzo-133_5.jpg
danmar zegt
@torsen: Als ze het nou het lef hadden gehad om deze op de markt te brengen:
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/daewoo_tacuma_style_concept_1.jpg
http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/daewoo_tacuma_style_concept_2.jpg
torsen zegt
@danmar: Dat had de pijn wel een klein beetje verzacht inderdaad.
FieRo zegt
Koop dan een Peugeot 406 en ga daarmee kutten. Maar alles kan dus dit..
Dizono zegt
@fiero: een Peugeot 406 coupe met vier deuren, briljant idee. Dat Peugeot daar niet aan gedacht heeft..
Loek zegt
@dizono: daar kun je dan ook nog een stationcar van maken… het zou nog verkocht worden misschien!
toyotaprius zegt
Wanneer komt de hybride versie met trekhaak?
Jochempie zegt
Er stond hier in de buurt zo’n 456 cabrio, bij een voertuig testcentrum. Een rode. Niet heel fraai.
Rohrl-fan zegt
Heb ooit gelezen dat men in Brunei standaard 6 stuks van zo’n special bestelde, elk in een andere kleur.
Deze sedan is niet mis, maar de estate blijft met afstand wel de mooiste.
etronabt zegt
Ik vind het dus niet zo heel fraai. Origineel is beter. Volgens mij zou het wel kunnen om er een mooie 4 deurs van te maken. Die zilvergrijze gaat nog wel, maar de rest is toch een beetje vage styling? Nee rare gozer die sultan van Brunei
roeldriesvink zegt
Prachtig. Ook de stationcar variant overigens.
jeroenwz zegt
Ik vind de 456 GT mooier, veel mooier.
En van deze vierdeurs Ferrari is het echt, oprecht jammer dat hij nooit in productie is gegaan:
http://i.wheelsage.org/pictures/ferrari/pinin_concept/autowp.ru_ferrari_pinin_concept_28.jpg
rrk147 zegt
Die sedan kan mij niet echt bekoren. De station al vaker gezien en blijft wel erg gaaf, die klopt gewoon en oogt niet als iets zelfbouw achtig iets.
Die cabriolet is ook mooi trouwens, was onbekend voor mij. Maar erg dik zo met die kont.
esprit84 zegt
Estoque waar blijf je
autodrome zegt
Ja
juniorclk zegt
De zilveren lijkt een beetje op een Nissan GT-R op de achterlichten na
toyotafortuner zegt
De Venice is toch wel mooier
Dutchdriftking zegt
Het is echt net een Maserati Quattroporte. Niet erg, maar ik weet bijna zeker dat de c-stijl en achterruit daar vandaan komen.
kaeser zegt
Je moet het in de juiste tijdsgeest plaats denk ik. In die periode had je geen Grancoupe/CLS/CC. Dan is het toch een aardige auto geworden!
apriliarsv zegt
Oef wat lelijk, koop dan een Quattroporte en lepel er een Ferrari V12 in