Dat ging mis. En niet een beetje ook.
Maar liefst 600 miljoen euro werd gepompt in het filevrij maken van de A4. Dat gebeurde middels de aanleg van een hoofdrijbaan van twee rijstroken plus een parallelbaan richting Amsterdam. Helaas liep een en ander niet zoals gepland, want de filedruk op het traject verdubbelde helaas aldus de VID.
Een eerdere tijdelijke oplossing werkte overigens wél. In 2012 werd gepoogd het lokale filemonster aan te pakken met drie smallere rijstroken in een “verdiepte ligging”. Dat resulteerde in 92% minder files richting Delft. Voor de richting Amsterdam gold bovendien een percentage van 58%.
Foto: @diederik888 via Autojunk
viezefreddyw zegt
Gisteren vloekend en tierend er in gestaan daaro. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het allemaal geen zin heeft. We zijn gewoon met te veel, er moeten te veel mensen elke dag die kant op. Daar kan nog geen 600 miljoen tegenop.
De beste oplossing? Geen idee.. Misschien voor de bedrijven het aantrekkelijker maken om gespreid in het land te gaan zitten?
lekbak zegt
@viezefreddyw: er is dus wel een oplossing. Domweg een extra rijbaan erbij. 92% minder file noem ik namelijk best wel een oplossing!
erwh zegt
@lekbak: inderdaad, ten tijde van de werkzaamheden was de filedruk aanzienlijk lager omdat er toen drie doorgaande banen waren zoals in het artikel staat. Een of ander licht heeft echter bedacht dat in de uiteindelijke situatie twee doorgaande rijstroken voldoende zijn voor een stuk van 2,5 km bij Zoeterwoude omdat er op de parallelrijbaan een extra stook is. Naar nu blijkt absoluut een kapitale fout, zeker omdat de ruimte er gewoon is. Het voordeel is dat die 3e strook relatief makkelijk aan te leggen is, maar dan moeten we eerst weer 40 jaar door de bureaucratische molen.
camber24 zegt
@viezefreddyw: oplossing is; als je erin staat, niet vloeken en tieren, en rustig blijven. Op dat moment kan je er niks aan veranderen. Vergelijk Nederland dan eens met een apenland als belgie, waar de infrastructuur veel minder goed geregeld is, en daarmee een puinhoop, en je krijgt die glimlach vanzelf weer. Komt wel goed schatje ;-)
viezefreddyw zegt
@camber24: Ik weet het vriend, het is ook allemaal niet nodig om boos te doen. Een citaat van @desjonnies: Kwaad worden is menselijk, kwaad blijven is duivels.
En inderdaad, in Nederland is het infrastructuur opperbest! Nu nog wat goedkoper maken..
camber24 zegt
@viezefreddyw: ja dat ben ik met je eens, in Nederland wordt er een hoge prijs voor betaald, voor de infrastructuur. Mijn file frustratie nam overigens ook af toen ik automaat ben gaan rijden, met ACC. Vooral dat continue schakelen vond ik bloedirritant in de file.
lekbak zegt
@viezefreddyw: goedkoper hoeft van mij niet persee, eerlijker mag het echter wel.
awesome zegt
@viezefreddyw:
*kuch*
Prijsafspraken/kartelvorming
*kuch*
donvinnie zegt
@camber24: ik lach mij anders aardig kapot als ik zie hoeveel verkeerstaks jullie betalen in Holland…
pomoek zegt
@donvinnie: maar begrijp je nu dan ook waarom we zoveel betalen?
donvinnie zegt
@pomoek: blijkbaar in het bovenstaande artikel om nog langer in de file te kunnen staan… En ja leuk super gladde wegen, maar ik geef liever mijn geld uit aan iets wat ook van mij is.
camber24 zegt
@donvinnie: is relatief. In Belgie betaal je in bepaalde situaties (dikke motor bv) flink meer dan in Nederland. Ik woon overigens in Belgie. Heerlijk land, maar ik mis de Nederlandse infrastructuur wel echt enorm.
donvinnie zegt
@camber24: dan heb je het wel over een hele dikke motor. Een 3L 6 cilinder is bijvoorbeeld nog steeds goedkoper in België dan in Nederland..
depsycholoog zegt
@donvinnie: kunnen jullie in België tenminste ook nog ergens om lachen
crusader zegt
@donvinnie: ik lach me nog meer kapot als ik zie dat die hollanders tol mogen betalen om op die wegen in dat apenland te rijden ???
boenderaar zegt
@crusader: Dat zou echt een ramp zijn inderdaad. Rij wekelijks via Antwerpen naar mijn werk, omdat de Nederlandse infrastructuur tussen Breda en Eindhoven zo ‘geweldig’ is.
pomoek zegt
@boenderaar: Serieus? Ik heb ook wel eens Eindhoven over Antwerpen gedaan, maar dat viel toch vies tegen. Reed wel eens via middelbeers, wel een aardige route en scheelde me in ieder geval een file. Hoe dan ook, ze gaan de A58 toch aanpakken?
boenderaar zegt
@pomoek: Klopt, in 2020… Kom zelf vanuit Zeeland, dus dan rijd ik via de a4, a12, e34 naar Eindhoven ;) Een bijkomend voordeel is dat ik onderweg ook nog goedkoop kan tanken, want ook de brandstof is fijner geprijsd in het ‘apenland’.
oranje123456789 zegt
@camber24: goh, Belgie is toch aangener wonen, die filles, tjah, wie gaat er nu gaan werken wanneer iedereen gaat gaan werken? :p
lincoln zegt
Nee @viezefreddyw: ..
Je stond niet in de file ..
Je was de file ..
viezefreddyw zegt
@lincoln: Kuddeschapen, ik zag het meteen.
kilum zegt
@lincoln: Wow ik heb nog nooit zo’n Filesofiese (Pun intended) uitspraak gehoord/ gelezen over file rijden. En het was nog waar ook. +1 ik moest lachen
faalhaas zegt
@viezefreddyw:
75 jaar geleden was er een oplossing voor, in de huidige tijd politiek onverantwoord.
lincoln zegt
@faalhaas:
Yep ..
Dat was een prima snelwegen aanlegger ..
Die kerel had tenminste een plan ..
mashell zegt
@lincoln: Die man wou iedereen aan de Volkswagen, dat ligt hier wat gevoelig op autoblog.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Dat was jij dus.
Ik stond er berustend in, even later gebeurde er iets veel en veel leuker !
De linkerbuis van de Beneluxtunnel werd afgesloten en dat werd aangegeven dmv RODE KRUIZEN.
Iedereen reed door
IEDEREEN
Behalve ik zei de gek en een meneer in een klein leuk Japans autootje.
Ik begreep ineens dat nieuwe verkeersbord wat zegt dat je bij een rood kruis NIET op die baan mag rijden
mashell zegt
@desjonnies: Het probleem is niet het negeren van het rode kruis, het probleem is het afkruisen.
beefcake zegt
@viezefreddyw: een structurele oplossing ligt inderdaad niet in extra wegen, maar zorgen dat al die mensen niet op hetzelfde tijdstip naar dezelfde plek moeten. Veel mensen zouden, evt. met wat aanpassingen, (een groot deel van) hun werk vanuit huis kunnen doen bijvoorbeeld, of je moet inderdaad kantoren spreiden.
mart144 zegt
Het geld moet toch ergens naartoe ?
gt500eleanor zegt
Das pech, snel weg
bwssoldya zegt
@gt500eleanor: Juist niet, der staat ja dat er nog veel file’s staan :P
Cabrioot zegt
Misschien als de automobilisten eens leren om gewoon te rijden zoals je geleerd heb en rechts gaan rijden op een 4 of 5 baans weg en niet met 110 op middelste baan blijven rijden dan heb je meer doorstroom want dan worden ook daadwerkelijk alle banen gebruikt ipv 2,3 banen zoals nu het geval is
lekbak zegt
@cabrioot: hier zijn tegenwoordig dus maar twee banen. Die banen worden in de praktijk ook goed gebruikt.
Voor de rest ben ik het met je eens. Rechts is eigenlijk altijd het rustigste baantje van de weg.
mrrallycross zegt
Ben er inmiddels wel achter dat je met twee rijbanen alleen maar meer files krijgt. Zeker wanneer je er ook vrachtauto’s laat rijden.
Dutchdriftking zegt
@mrrallycross: neem van mij aan dat auto’s de oorzaak zijn. Niet de vrachtauto’s. Bij Rotterdam hebben ze een apparte rijbaan puur voor vrachtwagens. Dan rij je in je truck altijd de file voorbij!
mrrallycross zegt
@dutchdriftking: ik doelde op dat mensen niet achter een vrachtwagen gaan rijden en daardoor onnodig links blijven rijden. Zo kunnen de mensen die sneller willen rijden er niet langs.
wpgt zegt
@mrrallycross: De meeste drukte op de snelweg is inderdaad om vrachtwagens gecentreerd. Mensen moeten inderdaad meer naar rechts en eens gas durven geven als ze ergens voorbij willen..
lekbak zegt
@wpgt: vooral dat laatste. En dan kan je je auto er ook best voor gooien, je hebt immers van tevoren al je snelheid gelijk gemaakt. En dan daarna ook snel weer naar rechts.
Maar dat alles vereist inzicht en anticiperen. En dat kunnen ze niet.
wpgt zegt
@lekbak: Inderdaad, klein beetje inzicht in relatieve snelheid zou enorm behulpzaam kunnen zijn. Ik ben sowieso voorstander van veel strengere eisen voor het rijbewijs en APKs. Waarschijnlijk meteen het fileprobleem opgelost. Voeg daarbij een strengere APK toe waarbij de remafstand en bochtensnelheid gekeurd worden. Maximumsnelheid omhoog. Misschien naast de piraten en dierenpartij maar eens een partij voor de auto beginnen.
Dutchdriftking zegt
@mrrallycross: Op die manier, ja daar heb je zeker een punt. Onnodig linksrijdend volk. En dan een beetje paniek remmen. Voor je het weet heb je file.
poes zegt
@dutchdriftking:
Hij geeft de vrachtwagens ook niet de schuld. Hij trekt enkel de (juiste) constatering dat auto’s niet graag tussen de vrachtauto’s willen zitten en dus massaal links gaan rijden op een 2-baans snelweg. En dan krijg je een heel irritant verkeersbeeld.
mrrallycross zegt
@poes: precies
flutterby zegt
@dutchdriftking: bedoel je op de a20 bij het samenvoegen bij van de a16? Want daar ben ik als automobilist heel blij mee. Anders moeten die vrachtwagens 3 rijstroken opschuiven op een plek waar zelfs zonder vrachtwagen het altijd al dichtslibt.
berlinetta zegt
@mrrallycross: Ik denk eerder dat die linkse snelheidsridders de files veroorzaken met hun constant optrekken en afremmen en mensen naar rechts dwingen.
budha zegt
@berlinetta: Je plaats op de weg is rechts, dus als iemand je naar rechts ‘dwingt’, dan zat je blijkbaar onnodig links.
berlinetta zegt
@budha: Nee, dat geldt niet in alle gevallen. Soms rijdt er rechts een hele stoet vrachtwagens en dan is het je goed recht om deze in te halen met een normale snelheid. Dat deze snelheid niet lager mag zijn van de maximum snelheid, dat ben ik wel met je eens. Maar je hoeft niet als een gek te gaan rijden, omdat er van die opgefokte leaseridders achter je zitten te duwen. Die mensen moeten gewoon eens normaal doen. Het lokt een hoop irritatie uit.
awesome zegt
@mrrallycross:
“Oh kijk! Een kilometer verder rijd een vrachtwagen op de rechterbaan. Laat ik dan maar links blijven rijden, wel 110 max want anders gaat het allemaal te hard”
revv2869 zegt
Er is ook geen 3-baansweg gemaakt, maar een 2+0. De derde strook staat altijd vast omdat afslag Leiden. Dus het gaat van 3-baans naar 2-baans. Tja, dan krijg je dus opstoppingen. Tijdens de bouw inderdaad tijdelijk echt 3-baans (versmald) en presto, veel minder files (rij het traject inmiddels 15 jaar bijna dagelijks). Welke planoloog heeft dit verzonnen achter zijn pc?
pomoek zegt
@revv2869: verkeerskundige, een planoloog doet hier weinig mee. Doet ie dat wel dan krijg je de janboel die het nu blijkbaar is….
davelepeef zegt
@revv2869: überhaupt die weg Leiden in, daar moeten ze eens wat aan doen. Wat een ellende daar altijd
lincoln zegt
@davelepeef:
Whahaha .. Over de huidige verbreding is al 40 jaar gedaan ..
VEERTIG JAAR ..
De kneuzen ..
Dutchdriftking zegt
Ik ga altijd een half uurtje later naar huis. Dan gaat t prima.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik een half uurtje eerder, ook wel lekker!
sanderm3 zegt
@viezefreddyw: Let me guess…stropdassen?
viezefreddyw zegt
@sanderm3: Ik rij geen BMW dus nee..
sanderm3 zegt
@viezefreddyw: that makes 2 of us.
wimpster zegt
Die hele constructie met parallelbanen is typisch zo’n geval waar theorie en praktijk mijlenver uit elkaar liggen. De theorie is dat in/uitvoegend verkeer gescheiden wordt, waardoor de doorstroming verbetert. De praktijk is dat er een extra flessenhals wordt gecreëerd en mensen niet goed zijn in in -en uitvoegen.
Toen de tijdelijke constructie er lag stroomde het prima door. De oplossing lijkt me dan ook simpel: parallelbaan bij Leiden weer samenvoegen met de hoofdrijbaan. Idem bij Hoofddorp.
oxje zegt
Zelfs bij Hoofddorp is het tegenwoordig iedere dag raak. Door de nieuwe parallelrijbaan vanaf waar je moet ritsen wordt er zo’n chaos gecreëerd dat de verderopgelegen splitsing A4/A44 een bottleneck wordt omdat er teveel van rijstrook gewisseld moet worden. Gevolg: mensen gaan al 2km van tevoren op de ‘juiste’ rijstrook rijden met als gevolg meer file. Het gevolg daarvan is dat mensen 3km van tevoren alvast op de ‘juiste’ rijstrook gaan rijden met als gevolg meer file… begin je em al een beetje te voelen?
lincoln zegt
Kinderziektes .. Logisch ..
Tis nml de eerste snelweg ter wereld ..
lekkerlinksrijden zegt
Doet mij denken aan die carpoolstrook bij Muiden van onze minister Hanja Maiweggen. Voor dat geld hadden ze aan beide kanten 2 extra banen kunnen neerleggen toen. Maar zij moest haar stempel drukken met dat dure project wat uiteindelijk een fiscale werd. Dus er zal wel iemand nu ook weer met een harde plassen op het ministerie zitten. En misschien stiekem de zakken gevuld of 10 jaar gratis vakantie
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
Er zijn altijd een hoop mensen blij als er een vrouw op die post zit ..
Liefst een dommig huisvrouwtje die altijd ambtenaartje is geweest ..
lekkerlinksrijden zegt
@lincoln: waarschijnlijk om de zakken te vullen
flik2punt0 zegt
Dit is ook waarom ik de spits mijd! Buiten dat het een stuk rustgevender is ook een stuk fijner voor het gebruik en dus ook voor de portomonee. Want als je rolt dat gaat t wel maar de eeuwige optrekken en remmen klinkt mooi hoor dat optrekken maar dan wel lekker door tot 100km/h en niet to 10km/h
jochempie zegt
Een weg is zo breed als de smalste doorgang. De doorstroming wordt alleen geholpen door mensen zo snel mogelijk de snelweg af te krijgen, niet door de capaciteit van de “wachtrijen” te vergroten.
markie123 zegt
Net zo’n goede oplossing als dat ritsen. Dat werkt ook zo goed op de A4 als je van het prins clausplein naar A’dam rijdt. En op de A12 bij zoetermeer vanuit Utrecht. En op de A12 bij Gauda vanaf Den Haag. Daar staat regelmatig kilometerslangs file omdat een aantal idioten altijd tot het verdrijvingsvlak wil doorknallen om te ritsen en de hele boel totaal vast loopt.
Overigens zou ik ook niet goed weten hoe dit op te lossen. Het is van alle tijden dat mensen naar steden toe trekken en dat trekt ook weer bedrijven aan. Ik zou ook niet in de middle of shit willen wonen.
poes zegt
@markie123:
Je bedoelt dat die mensen het juist goed doen, door gewoon maximaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte? In plaats van panisch een plekje te zoeken al km’s voor het ritsvlak.
Ritsen zorgt pertinent voor files op het moment dat alle rijstroken vol zitten met auto’s. Daar valt echt niets aan te doen (behalve er voor zorgen dat de weg niet van 3 naar 2 banen gaat).
markie123 zegt
@poes: Nee, ik bedoel die mensen die doorrijden tot het stuk waar het asfalt al compleet verzadigd en knetterdruk is. Die aso’s die geen gebruik maken van eerdere mogelijkheden om naar rechts te komen, daar waar ruimte is en waardoor je een geleiderijkere verdeling van verkeer en dus vlottere doorstroming zou krijgen. Als iedereen alleen maar tot het laatste metertje doorrijdt krijg je daar een enorme bottleneck, als mensen over ~400 meter geleidelijk invoegen dan verdeelt het zich veel gelijkmatiger en krijg je dus minder verstopping.
Bijkomend probleem is dat dat ook een harmonicawerking heeft. Doordat iedereen aan het einde van het ritsvlak elke keer moet remmen om zo’n doordrampauper ertussen te laten, moet iedereen daarachter dat ook, en krijg je ook weer minder ruimte voor anderen om eerder te ritsen.
Als een persoon het doet, werkt het prima, maar stelselmatig zijn het de BMW’s en XC90’s e.d. die allemaal geen geduld hebben en in de volste overtuiging zijn dat als ze de rest maar voorbij zijn, ze minder lang onderweg zijn, en daarom geen rekening houden met de situatie. Ik rijd het stuk A12 DH-Utrecht al jaren dagelijks en zie het ook dagelijks…
Jochempie zegt
@markie123: Het bottleneckprobleem wordt misschien verergerd door auto’s die op het laatste moment invoegen, het wordt echter veroorzaakt doordat de wegcapaciteit afneemt. Een goede snelwegontwerper zorgt ervoor dat de afvoer van de snelweg meer capaciteit heeft dan de aanvoer. Dan is er NOOIT een file door de drukte.
wijsneus zegt
@poes: Als ze het goed deden wel ja..
Meestal rijden ze de laatste par honderd meter plankgas om vervolgens vol in de ankers een gaatje in te duiken. Het verkeer daar achter moet remmen en de file is geboren. De persoon die de ritser geen ruimte is evengoed een aso maar zie ik duidelijk minder vaak gebeuren.
lekbak zegt
@markie123: lol, die persoon die doorrijdt tot aan het verdrijvingsvlak doet het dus goed. Er zijn zelfs reclamecampagnes geweest daarvoor.
Nee, als er al een groep verkeerd bezig is met ritsen is dat de groep die anderen er niet tussen laat. Veelal omdat er dus iemand tot het einde door rijdt en die bumperklever dat tegen de regels in al 2 km van tevoren heeft gedaan, en hierdoor niemand ertussen wil laten.
markie123 zegt
@lekbak: Zoals ik zeg… Als een enkeling het doet werkt dat inderdaad prima, dan verdeel je de druk zo geleidelijk mogelijk. Maar het werkt in praktijk niet. Te veel mensen willen allemaal dat laatste stukje meepakken en daardoor moet de rest in de ankers, kan niemand er meer tussen, rijden er nog meer helemaal naar voren, moet er nog meer geremd worden totdat het uiteindelijk stil staat.
archiebald zegt
@markie123: Je draait het een beetje om. Het asfalt ligt er om te gebruiken. Mensen die dus doorrijden tot het einde doen het goed. Het probleem ligt een strookje meer naar rechts. De mensen die weigeren die andere ertussen te laten. Gaatje dichtrijden noemen we dat. DIE veroorzaken de file. Niet degene die keurig doorrijdt over het beschikbare asfalt.
Verder klopt je theorie natuurlijk wel, als er 300m ervoor een gaatje/gat is ga ik daar ook gewoon lekker in naar rechts. Ik stress me niet meer, maar als iedereen dat doet dan heb je straks 1km ongebruikt asfalt liggen en dat is niet alleen zonde van de ruimte, maar ook van het geld.
Want:
Een capaciteits weter gebruikt de capaciteit beter!
markie123 zegt
@Archiebald: Kip ei verhaal denk ik. Ik rits op het ritsvlak als er ruimte is, niet zenuwachtig een km van tevoren maar gewoon met de stroom mee. Maar het gebeurt te veel dat ik dan nog even ingehaald moet worden zodat iemand er nog even een auto eerder voor kan proppen waar eigenlijk geen ruimte meer is, waardoor het systeem niet meer werkt.
Jochempie zegt
@Archiebald: Als je langzamer komt aanrijden, zijn de mensen voor je alweer weg voordat je er bent. Conclusie: verkeerscapaciteit is direct gerelateerd aan de gereden snelheid.
timmehh zegt
Een van de redenen dat ik mn (goede) baan heb opgezegd in Amsterdam. Sad but true…
kjgvdm zegt
Kijkend naar de gehele A4 vanaf Rotterdam naar Amsterdam, maar ook terug, is dit een weg waar je constant moet ritsen en waar ook meteen de files beginnen. Het is toch bijzonder dat de ‘knappe’ koppen de hele problematiek van het ritsen vergeten (ook al is het jaren bekend) en toch vol blijven houden dat het werkt.
En het voorstel van Rijkswaterstaat bij Leiden: “we gaan de belijning aanpassen”???
arii zegt
Snelheid opkrikken naar 140. Mensen die niet kunnen rijden gaan crashen (=minder autos in de spits) en de rest kan lekker doortuffen en zo het filevorming uitstellen
Edge zegt
@arii: Die mensen die niet kunnen rijden en crashen zorgen dan ook voor files. Of denk je dat zo’n auto crasht en magisch in het niets verdwijnt?
rydodrive zegt
Het ligt aan de snelheid. Als je harder mag rijden, ben je sneller van die snelweg af. – Johan Cruijf
pinut187 zegt
@rydodrive: ja moest ik ook al denken!
Jochempie zegt
@rydodrive: Zo werkt het niet. Iedereen moet afremmen voor de afrit, waar meestal stoplichten staan. Als iedereen daarachter 130 mag rijden, ben je eerder bij de file, maar de file concentreert zich meer. Als iedereen op de snelweg de snelheid zou houden waarmee je de snelweg weer afrijdt (50-80), zou er nooit file staan.
rydodrive zegt
@Jochempie: zo werkt het wel. Het is gewoon de doorstroom. Je bent gewoon eerder van de snelweg af. Als mensen zich aan 100km/h moeten houden dan krijg je opstoppingen omdat iedereen niet harder wil/mag. Als het veel harder zou zijn, is de snelheid van de doorstroom veel beter. Heeft trouwens niks met stoplichten te maken, die staan er toch wel. Als je dus sneller mag, kom je ook sneller bij de stoplichten aan en ben je daar ook eerder weg. Nu jij weer, Ruttekusser
Jochempie zegt
@rydodrive: Je snapt er echt geen hol van, sorry. Er is niet “gewoon de doorstroom”. Zet je hersenen eens even aan en analyseer het probleem voordat je met “ruttekusser” of zo gaat smijten.
Als je overal 100 mag rijden, komen er minder auto’s per seconde langs een bepaald punt dan wanneer je 130 mag rijden. Dit zorgt voor een spreiding van de druk: ja, je rijdt langzamer, maar je blijft rijden, omdat de afritten, splitsingen en rijstrookafnames minder te verduren hebben.
De voorwaarde voor het voorkomen van file op de snelweg is dat de afritten, splitsingen en rijstrookafnames minstens net zo veel verkeersdruk aankunnen als dat er op de snelweg ontstaat. Als je 130 mag rijden, voer je de druk op. Het verkeer wordt heftiger opgehouden door de afritten, splitsingen en rijstrookafnames. Als je 100 mag rijden, is het verschil in capaciteit tussen de snelweg en de afritten, splitsingen en rijstrookafnames minder groot, waardoor de files minder heftig worden.
Het verbreden van een snelweg is een wassen neus: bij hetzelfde aantal auto’s op de snelweg worden de files korter in lengte, maar ook breder. Het hangt allemaal af van de capaciteit van de afritten, splitsingen en rijstrookafnames. Als daar niets aan wordt gedaan, heeft het verbreden van de snelweg geen enkel effect. Tenzij je…. inderdaad…. de maximum snelheid op de snelweg verlaagt.
De A4 heeft nog nooit zo goed doorgestroomd als toen je er 80 mocht.
Tenck zegt
Echt wat een faling. En dat terwijl het tijdens de bouw lekker doorrijden was.
De VID had al van te voren gezien dat het weer een zooitje zou worden en geeft aan dat er wel wat aan gedaan gaat worden qua belijning: https://vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.070.01
Het valt mij ook op dat er veel ongelukken gebeuren in de tunnel/verdieping zelf en niet bij het ritsen. Het is, voor mijn gevoel, wel elke week een keer raak in de spits.
z4coupe30si zegt
Ik ga tegenwoordig dagelijks met de intercity direct van/naar werk. Van Rotterdam naar Amsterdam (en vice versa) rijden is niet te doen in de spits.
Ondanks dat ik een echte autoliefhebber ben, zit ik dan liever in de trein. Mede omdat filerijden niks met liefhebberij te maken heeft, laat staan genieten van de autorit.
Jochempie zegt
@z4coupe30si: Precies! Filerijden heeft alleen te maken met je eigen privé-coupé hebben, niets met lekker autorijden. Daarom is een autonome auto een fantastisch idee: het is je eigen trein-coupé!
Nog een beter idee overigens is om 5 minuten lopen van je werk af te wonen.
rydodrive zegt
@Jochempie: succes bij groenlinks
Jochempie zegt
@rydodrive: Wat is je probleem? Het is toch niet te ontkennen? Stop eens met logica te zien als politiek getint, druif!
davelepeef zegt
@Jochempie: al sta ik in de file, hoe irritant ook, ik heb dan nog altijd geen kans op stinkende of luidruchtige mensen om me heen, en kan zelf lekker met de radio spelen…
Jochempie zegt
@davelepeef: Ja, da’s toch fijn? Dat ben ik ook met je eens. Maar da’s geen autorijden, da’s in je eigen bubbeltje zitten en wachten tot het weer rijdt. Dat kan beter in een autonome auto: filmpje kijken, op de laptop zitten, Xbox in de auto plaatsen en aansluiten op je stuur en je pedalen… Zoveel mogelijkheden!
Edge zegt
@rydodrive: Nou moet je mij, met jouw uitstekende observatie van andermans politieke voorkeur, toch even op weg helpen. Eerst roep je dat @jaapiyo een “ruttekusser” is. Rutte is een rechtse politicus, dus met die term impliceer je dat hij een rechtse politieke voorkeur heeft. Immers, waarom zou hij anders Rutte kussen?
Vervolgens wens je hem in een andere comment veel succes bij GroenLinks. Zoals de naam al zegt, zijn dat linkse jongens. Wat is het nou? Heb je ook maar enig idee wat zich binnen de Nederlandse politiek afspeelt of roep je maar gewoon wat termen die je in het journaal hebt gehoord?
Edge zegt
@Edge: Oeps, ik had even last van een brainfart en haalde @jaapiyo en @Jochempie door elkaar. Excuus!
vinox zegt
Ik sta er elke dag in. Het bizarre is dat deze files helemaal niet structureel zijn. De ene keer doe je een half uur over het stuk De Hoek – splitsing A4-A44, de andere keer een kwartiertje, de ene keer sta je onwijs lang stil, de andere keer is het accordeonfile. En dit telkens op exact hetzelfde tijdstip. Ik nam onlangs die parallelrijbaan eens, dat voelde nog trager aan, dat doen we dus niet meer. Ach, muziekje op, beetje rond je kijken, en als je echt ergens moet zijn, vertrek je gewoon wat vroeger zodat je geen file hebt.
Om alles even te relativeren jongens, ik deed elke dag zes jaar lang Antwerpen Brussel Antwerpen. Als je denkt dat Den Haag Amsterdam Den Haag erger is, neem even een “zjatsje koffie” en relativeer ff.
eklasse zegt
Wegen zijn breed zat. Files worden veroorzaakt door mensen. Elke weggebruiker zal zijn eigen belang boven het groepsbelang plaatsen. De keuzes die door elk individu gemaakt worden sluiten dus niet op elkaar aan. (Zie alle reacties hierboven)
Oplossing op termijn is zelf rijdende auto’s. Die computers kunnen wel geprogrammeerd worden.
De rekenkracht van een doorsnee automobilist is nou eenmaal niet bijster hoog.
Jochempie zegt
@eklasse: klopt, je ziet het aan wat bijvoorbeeld @vinox hierboven beschrijft als “accordeonfile”. Die heb ik nooit, omdat ik rustig een gat laat vallen als degenen voor me weer beginnen gas te geven. Een minuut later staan ze toch weer stil, terwijl de mensen achter me lekker constant hetzelfde tempo kunnen rijden. Lekker uit laten rollen, geen vuiltje aan de lucht, daar houd ik van. Als iedereen degene voor ‘m nou zou zien als teamgenoot in plaats van sta-in-de-weg, zou filerijden een stuk ontspannender zijn.
Maar ja, neem het heft in handen, zorg ervoor dat je óf thuis werkt, óf 5 minuten bij je werk vandaan woont (welke van de twee moet verhuizen is aan jezelf).
Dat ge-forens is fucking zonde van je leven. Je hebt maar 80-90 jaar hopelijk, waarom zou je het nog pikken dat je in de file staat? Wandel lekker naar je werk, neem evt. een plu mee voor de slechtere dagen.. Je bent op tijd weer thuis en je kunt langer slapen.
rydodrive zegt
@Jochempie: je koopt toch geen auto om het vervolgens “je treincoupe” te noemen? Idioot man. Ouwe rugtoerist jij
Jochempie zegt
@rydodrive: Jij wordt teveel gestuurd door je emoties en ingebakken vooroordelen, je lijkt het niet te durven om dat allemaal even te laten en eerlijk naar het probleem te kijken. Ik reageer niet meer op je.
Edge zegt
@rydodrive: Waarom niet? Lekker goedkoop/makkelijk met het OV je woon-werkverkeer doen, en in het weekend met de auto een leuk potje sturen. Moet kunnen, toch?
lekbak zegt
@Jochempie: hoewel er tegenwoordig veel teveel stropdassen dan gezond zijn voor de economie rondlopen, zijn er nog daadwerkelijk mensen die iets maken. Dat kan dus niet thuis. Evenals de mensen die vervoeren. Dat kan ook niet thuis.
Jochempie zegt
@lekbak: Ja, en er zijn mensen die op een boorplatform werken, dat kan ook niet thuis. Dat was ook niet mijn punt. Als je jezelf alleen maar verplaatst om ergens anders weer achter een bureautje plaats te nemen, doe het niet. Laat de weg vrij als het mogelijk is. Je bent als bureaurat zelf de oorzaak van de file waar je jezelf zo aan ergert.
vinox zegt
@Jochempie: Ben ik met je eens man, ik doe dat ook. Ik maak er een sport van zo weinig mogelijk te remmen en houd behoorlijk wat afstand. Heel vaak staan ze voor mij opeens weer stil maar zijn ze weer vertrokken tegen dat ik eraan kom. Ik ben behoorlijk ontspannen geworden daarin. Het enige waar ik me nog druk in durf te maken is van die mensen die constant van links naar rechts naar links naar rechts liggen te kappen om “de snellere rij” te hebben. Bullshit meestal, want dat scheelt em dan twee auto’s, big woop. Laat ze maar doen, ik tsjokkel wel voort in het middenvak :)
sjonnie82 zegt
Bron?
freezzr zegt
Ik las de titel van dit bericht en hoopte dat Audi een grapje had gemaakt met het ontwerp van de laatste A…
Edge zegt
Eigenlijk vind ik het knap. Je hebt een oplossing die getest en bewezen is, en dan ga je alsnog iets totaal anders doen. Wat ook nog eens 600 miljoen eypo/ekkermannen/euri/ballen* kost.
*kies de benaming van uw keuze
metal zegt
Misschien is het ook is handig als we kijken wat er nu echt moet rijden op de wegen. Ben zelf elektricien en ik zie aannemers uit Amsterdam richting Rotterdam rijden en aannemers uit Rotterdam richting Amsterdam rijden… Het gaat nergens over…