Deze occasion is niet bepaald van een oud vrouwtje geweest.
De Gymkhana-video’s van Ken Block mogen dan één grote marketingstunt zijn, het maakt de video’s niet minder episch. We hebben inmiddels al aardig wat afleveringen voorbij zien komen, maar het verveelt nooit. Er is nu goed nieuws voor de liefhebbers: je kunt zelf de Ken Block uit gaan hangen, want zijn Focus RS gaat binnenkort onder de hamer.
Gymkhana 9
De Focus RS in kwestie was te zien in Gymkhana 9, die alleen op YouTube al meer dan 45 miljoen keer is bekeken. Dan tellen we de views op Autojunk dus nog niet eens mee. Dit zou dus zomaar eens de bekendste Ford Focus ter wereld kunnen zijn. Omdat Ken Block goede connecties heeft, hoefde hij dit apparaat niet zelf in zijn garage in elkaar te knutselen. De auto is tot stand gekomen met medewerking van Ford Performance en het Britse motorsportbedrijf M-Sport (niet te verwarren met BMW’s sportdivisie).
Ecoboost
De auto heeft dan ook weinig meer te maken met een reguliere Focus RS. Zo is Ken Block’s Focus RS bijvoorbeeld voorzien van een 2.0 Ecoboost viercilinder in plaats van een 2.3 Ecoboost viercilinder. Dat klinkt misschien niet zo indrukwekkend, tot je de specificaties hoort. Het vermogen is namelijk gestegen naar 600 pk en het koppel naar 895 Nm. Daarmee zou 0-60 mph (0-96 km/u) in minder dan 2 seconden mogelijk moeten zijn.
Aanpassingen
De auto heeft ook een uitgebouwde body gekregen, inclusief taartschep, die ontworpen is door M-Sport. Binnenin vind je onder meer een rolkooi en Recaro-stoelen. De ophanging van dit rallymonster is afkomstig van Reiger, terwijl de versnellingsbak en het sperdifferentieel afkomstig zijn van Sadev. Witte Fifteen52-velgen maken het geheel af.
Veiling
Ken Block’s Focus RS zal tussen 22 en 24 oktober geveild worden. Dan vindt de veiling van Barrett Jackson plaats waar deze auto onder de hamer zal gaan. Van de prijs is nog geen schatting gemaakt. De koper hoeft zich niet bezwaard te voelen met zijn aankoop, want de volledige opbrengst gaat naar Team Rubicon, een organisatie die zich inzet voor slachtoffers van rampen.
Een promotievideo hoeft er in ieder geval niet opgenomen te worden voor deze auto, want wat is er nu betere reclame dan een epische driftvideo? Hieronder kun je Gymkhana 9, waarin deze Ford Focus RS de hoofdrol speelde, nog eens terugkijken:
fmgarcia zegt
Don’t be fooled by the rocks that I got I’m still, I’m still Kenny from the block.
sntial zegt
@fmgarcia: ok?
fmgarcia zegt
@sntial: lekker gewoon blijven met je fiësta. Leg m nog wel een keertje uit!
okdoei zegt
@sntial: In 2002 zong ene Jennifer Lynn Lopez, a.k.a. J.Lo, de tekst: “Don’t be fooled by the rocks that I got I’m still, I’m still Jenny from the block”
Hier wordt, door de songtekst aan te passen d.m.v. een letter te veranderen, een ludieke draai gegeven aan de songtekst door de desbetreffende oude coureur van de te koop staande automobiel erin te verwerken.
sntial zegt
@okdoei: thank you Captain Obvious. Ik begreep de link met de post niet. Maar nu besef ik dat zijn achternaam Block is. It all makes sense now.
okdoei zegt
@sntial: U heeft gelijk. Mijn opmerking is voor velen een “captain obvious” bericht.
Het feit dat u mijn reactie nodig heeft om de eerdere reactie te snappen betekent dat mijn opmerking dus voor u juist geen “captain obvious” bericht is.
Wat er uit uw reactie ook blijkt is dat u wellicht een enkeltje Hans Anders kunt gebruiken want de naam van de desbetreffende oud-coureur van deze automobiel staat boven in de titel.
Bij deze laat ik mijn microfoon op de grond vallen.
sntial zegt
@okdoei: ok. Ik ken J.LO (zeker haar booty) en volg KB al jaren. Ik zocht eerst een link tussen het nummer en de Ford, dus dacht ik niet na over zijn naam. Niks mis met mijn ogen en mijn mic ligt al op de grond ?
shalomleon zegt
@sntial: als je de grap moet uitleggen is het niet meer grappig
quze zegt
Reiger..neerlands trots.. Nooit geweten dat zij betrokken waren.?
ponnie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jarnobakker zegt
Ik vraag me af wat die versnellingsbak kost. Mijn S-max heeft ook een 2.0 ecoboost alleen met een powershift. Kan een leuk project worden?
gandini zegt
Ik zou dan toch eerder die Fiesta willen hebben. Op één of andere manier klopt deze auto gewoon niet qua verhoudingen.
zesinlijn zegt
Is dit ook een Collectable?
Kvgorp zegt
Toch wel makkelijk zo’n hydraulische handrem.
ecknine zegt
Gewicht en versnellingsbak. Daarmee is die 0-100 onder de 2 seconden te krijgen. Want met z’n 600pk knalt hij alsnog bij 180km/u (ergens, gok ik) in de limiter.