Zoals het Ken Block en Ford betaamt eindigt het echter niet zonder een epische video.
Net iets meer dan tien jaar geleden maakte de wereld kennis met Ken Block. De eigenaar c.q. oprichter van DC Shoes blijkt ook van autoracen en rallyrijden te houden. Dat laatste zorgt voor een rallydebuut in 2005 wat hij – rallycross incluis – nog lang heeft gedaan en nog doet.
Gymkhana
Block is echter veel bekender van dingen die weinig met autosport te maken hebben. Gymkhana is een autosport in de VS, maar vooral de oefenterreinen hiervoor zijn bekend geworden door Ken Block en de Gymkhana-serie. Dit is waarmee Block veelal in de publiciteit is gekomen. Zonder competitief aspect is het gewoon Ken Block, meestal in een Ford, die de meest bizarre stunts doet. Dit wordt vervolgens professioneel gefilmd en in een epische video uitgebracht.
Partners
Dat is niet Ken Block die als vlogger de producties maakt. Integendeel: er komt een hoop productie met partners bij kijken. Eén van de partners van Ken Block is Ford, die meestal de auto aanleveren. Bijna alle Gymkhana video’s zijn gemaakt met een Ford Fiesta RX, Ford Focus RS of de krankzinnige ‘Hoonicorn’, een Ford Mustang uit 1965 die bepaald niet standaard meer is. Hoe dan ook veel Ford, Ken Block is nauw verbonden met The Blue Oval.
Einde verhaal
Het is je wellicht opgevallen dat Gymkhana 2020 niet Ken Block in een Ford was, maar oude kennis van Block Travis Pastrana in een Subaru. Dat maakt het niet minder gaaf, maar je verwacht toch Ken Block in een Ford te zien bij Gymkhana. Helaas is dat niet meer de definitie. Ken Block en Ford hebben hun partnerschap verbroken na 10 jaar. Het ligt niet aan één van de twee partijen, Block laat weten dat hij “de mogelijkheid om met ander speelgoed te spelen leuk vindt.”
Om toch de samenwerking goed af te sluiten, mocht de Hoonicorn nogmaals uit de schuur komen. Om terug te blikken, maar ook voor Block om de 1.400 pk sterke Mustang nog eens op zijn staart te trappen.
sr20det zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jajeroenja zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ritchie zegt
Jammer dat we de hoonicorn niet meer kunnen zien
borrelnoot zegt
Filmpjes werken nog steeds niet in de Android app. Wat is dat toch? Dan kan ik de app er net zo goed af halen en de site in de browser benaderen.
michaelras zegt
De app wordt op dit moment onder handen genomen, binnenkort een nieuwe versie.
spartannl zegt
@michaelras: +1. Maar dit lezen we ook alweer een tijdje… enig idee wanneer het wordt uitgerold? Incl. like optie in iOS 😉
willeme zegt
@spartannl: Binnenkort ;-). Autoblog is een enorme site met heel erg veel content. Zo’n migratie uitrollen is niet in een dag gedaan. Sowieso functioneert de site naar behoren en kun je ook de mobiele website bezoeken met je smartphone. Ongeveer 90-95 procent bezoekt Autoblog via de site. Dus dat heeft de grootste prioriteit ;-).
spartannl zegt
@willeme: dat realiseer ik me geheel en toegegeven, de site werkt echt OK, maar ik loop de blogs en fora vooral af op mijn iPad… succes met de uitrol in elk geval 👍🏻
burninrubber zegt
De eerste Gymkhanas waren ook met Subaru
kevdutchie zegt
@burninrubber: Ja, ondanks dat de meeste video’s met Fords geproduceerd zijn, denk ik toch nog steeds aan Subaru als ik aan Gymkhaana video’s denk.
kminne zegt
Wellicht dat hij, in tegenstelling tot Vaughn Gittin Jr, weigert zich door Ford voor het Fake Mustang Mach-E promotiekarretje te laten spannen.
speedster72 zegt
Volgens mij vond Ken dat best leuk, mede vanwege de instelbare verdeling van vermogen richting voor- en achterkant.
https://youtu.be/4-7jBLqSlzg
theblazerunner zegt
Het was een goeie samenwerking in elk geval, die mooi spul heeft opgeleverd.
Beter dan de samenwerking van René Froger en die opticien
slickrick zegt
Gaaf filmpje ! Zal wel niet 1 take geweest zijn maar desalniettemin cool, vooral langs de trein
fmgarcia zegt
Komt wel goed, dat paard van mij viel ook als een block voor een ander.