Met de Kelly-Moss Willy heb je een van de vele 911 restomods. Met deze kun je volgas door een nieuwbouwwijk in Woerden onveilig maken.
Het is de grote rage van nu: restomodden. Sterker nog, ga maar wennen aan dit verschijnsel. Auto’s worden telkens stiller, karakterlozer, vormlozer en alleen dingen als bumperpakketten en infotainment lijken te tellen. Audi quattro’s met voorwielaandrijving, BMW’s met voorwielaandrijving, Lamborghini logo’s op Audi’s en natuurlijk de grootste dooddoener voor de petrolhead: elektrificatie.
Restomod
Op zich valt er wat te zeggen voor de power van een elektromotor, maar het gewicht van alle accu’s verpest het feestje. Althans, voor sportieve auto’s Voor een dikke sedan of SUV maakt het minder uit. Het voordeel van een restomod is dat je gedeeltelijk terug gaat in de tijd: lichtere auto’s, meer geluid, meer interactie, meer beleving, meer lol. Maar met zo’n restomod weet je wel dat je auto ‘fabrieksnieuw’ is.
Kelly-Moss
Dus een gezonde motor, nieuwe lak gereviseerde aandrijflijn en schoongemaakte wielkasten waarbij kunt voelen dat ze schoon zijn. Maar dan in 40 jaar oude auto. Een restomod hoeft niet altijd goed uit te pakken. Deze Kelly-Moss Willy is daar een goed voorbeeld van. Kelly-Moss is een Amerikaanse restomodder c.q. tuner die er een handje van heeft om 911’s te verhogen in plaats van te verlagen.
Kelly-Moss Willy
De auto werd gekocht door de directeur van Kelly-Moss. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de auto een paar kleine modificaties zou krijgen. Het liep echter uit op een complete ombouw. De tot Kelly-Moss Willy omgedoopte auto werd helemaal gestript. Alle onderdelen werden vernieuwd of vervangen voor iets beters.
BF Goodrich AT
De Kelly-Moss Willy staat een stuk hoger dan nogmaal en is voorzien van 17 inch velgen. Om deze wielen zitten flinke 245/65 R17 BF Goodrich AT-banden. Op het dak zijn we de verplichte LED-verlichtingsbar, natuurlijk. Aan de voorzijde is deze 40 inch breed, aan de achterzijde vind je er eentje van 30 inch.
Exe-TC
Het chassis is uiteraard ook onder handen genomen. De dempers komen van de firma Exe-TC en zijn verstelbaar. Exe-TC is overigens topsspul. Als je een heel dure sportwagen hebt, is Exe-TC een upgrade die de moeite waard is. Verder zijn er Eibach veren en Kelly-Moss Racing voorwielophaning.
100 pk per liter
Dan de motor. Geen elektrisch blok of ander soort heiligschennis. Gewoon een een heelrijke fauchende, atmosferische 3.4 liter grote boxermotor. De auto is voorzien van elektrische injectie, Mahle-zuigers, nieuwe nokkenassen en een MoTeC ecu om te zorgen dat alles lekker met elkaar samenwerkt. Het resultaat is een maximum vermogen van 340 pk. Precies 100 pk per liter, dus. Dit vermogen wordt op de achteras losgelaten, via een handbak en sperdifferentieel.
MOMO stuurwiel
In het interieur zien we een serieuze set sportkuipen, raceharnas gordels en MOMO stuurwiel en een rolkooi. Aan de andere kant is de Kelly-Moss Willy een stuk moderner dankzij het Porsche navigatiesysteem en het Motec-instrumentencluster.
Gekke LED-balken
Wat je vind van het resultaat moet je zelf bepalen. Het is en blijft smaak afhankelijk. Het lijkt eigenlijk voornamelijk fout te gaan met de off-road conversie en de kleur. Haal die gekke LED-balken van het dak zet de auto op een normale hoogte met normale banden. Dat is ook het mooie van restomodden: het resultaat mag je zelf bepalen, mits je voldoende geld meeneemt.
Robert zegt
Als het aankomt op de combi Porsche en offroad, gaat er wat mij betreft niets boven het origineel:
https://youtu.be/W9tTjR-XiKY
brammetjedeb zegt
@RRRobert: zat een 911 rally voor toch?
Tonnie zegt
Bij mij gaat vooral de kleur fout. Een camouflage groen of okergeel achtige kleur zou mooi passen bij deze off road Porsche.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Heiligschennis, maar goed… Murica… wat had je verwacht?
mpgc zegt
Zonde van zo’n klassieke 911. Echt iets voor mensen met een klein reproductief orgaan.
moveyourmind zegt
Dat wat Singer doet kan ik wel waarderen. En wat Rauhwelt doet eveneens.
Ook al is en blijft een origineel exemplaar altijd nog het allermooiste. Maar bij Singer en Rauhwelt straalt het er tenminste nog aan alle kanten vanaf dat er passie voor het merk en voor het model in zit. Net zoals Arden dat met Jaguar heeft en Novitec één van de weinige tuners is die de ziel van een Italiaanse auto begrijpt.
Maar dit, dit is gewoon omgebouwd tot een ordinair rijkelui’s speeltje, waarbij de charme van de 911 totaal verloren is gegaan. Deze 911 is verworden tot niets meer of minder dan een podium dat dient om de eigenaar zichzelf in de spotlights te kunnen laten zetten.
Poulusma zegt
“Met deze kun je volgas door een nieuwbouwwijk in Woerden onveilig maken.” Nice……………………
tenaci zegt
Sorry, maar ik graaf hem wel….
nout zegt
Prima ding. Er zijn zat originele 911’s, en weinig Safari’s. Zou idd een ander kleurtje pakken, maar ieder zijn ding.