Een 911 GT3 in een kekke kleur…Hebb0n!1!! Hebb000000n!!1!!!!!!!
Als dino heb je het zwaar tegenwoordig in de autowereld. Alles heeft een turbo, of nog erger, is elektrisch. Als er nog een verbrandingsmotor in het vooronder ligt, dan is die modulair opgebouwd en liefst samen ontwikkeld met een ander concern. Er zijn geen Opel Corsa’s meer met een 1.0, 1.2, 1.4 en 1.6. Er zijn ook geen 3-Serie’s meer met een 2.2, 2.5 en 3.0. Bij BMW is bij de driepitters tot de zespitters elke cilinder even groot. Exoten als de Busso V6 en de Wankelmotoren van Mazda zijn vermoord door uitstootnormen.
Alles ziet er ook een beetje hetzelfde uit. De vormgeving van auto’s mét verbrandingsmotor wordt gedomineerd door voetgangersveiligheid wetten. Die dicteren dat de motorkap centimeters boven de motor moeten hangen. Daarom hebben alle C-segment hatchbacks dezelfde bolle toet. Bij EV’s dicteert de aerodynamica de vorm. Want zonder een goede Cw-waarde, is de actieradius stiekem vaak knaak. Daarom lijken al die elektrogebakjes op een tweede generatie Prius, of, zoals ik het pleeg te zien, op een teek die zich volgezogen heeft met bloed.
Het is, kortom, kommer en kwel. Maar gelukkig, hoeven wij ons nog net niet per se te beperken tot jaren ’80 klassiekers en jaren ’90 BMW’s. Er zijn namelijk nog een aantal laatsten der Mohikanen op de markt. De Mazda MX-5 bijvoorbeeld en de ‘Rari 812. Hoewel je bij de Ferrari ook al de flappy-pedal-gearbox door de vingers moet zien. Dat doe je echter met liefde voor de grande Italiaanse belezza. Doch misschien wel de gaafste nieuwe dino op de markt, is de Porsche 911 GT3.
We waren er namelijk even bang voor, maar Porsche heeft er toch voor gekozen de nieuwe GT3 ‘gewoon’ weer een atmosferische motor mee te geven. Met een inhoud van 4.0 liter schreeuwt het blok er (helaas wel door een Otto Partikel Filter) ruim 500 pk uit hoog in de toerenrange. Als je wil stuur je die pk’s via een ouderwets derde pedaal en pook naar de achterwielen. Als ik het geld zou hebben, zou de enige vraag nog zijn in welke kleur ik wilde bestellen…
Beter gezegd, in welke Paint-To-Sample kleur ik wilde bestellen. Dit kleurige fenomeen is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Lucratiever ook voor Porsche, want de prijs van zo’n apart likje verf is inmiddels fors duurder dan voorheen. Volgens de Porsche-fora moet je er een dikke 10.000 Ekkermannen voor neerleggen. Maar in mijn ogen is het alsnog een no-brainer. Als je dan toch zo’n gave auto koopt, maak ‘m dan ook een tikje extra uniek. Porsche GT-honcho Andreas Preuninger gaf laatst al het goede voorbeeld.
Champion Porsche uit het kleurrijke Florida helpt vast een beetje met de keuze. Zij hebben de nieuwe GT3 namelijk gerenderd in een aantal Paint-to-Sample kleurtjes, te weten Arena Red, Oak Green Metallic, Mintgreen en San Marino Blue. Zelf ben ik redelijk overtuigd van Arena Red. Doe mai die moahhhh. Welke kleur wil jij hebb0n? Laat het weten, in de comments!
bernoulli zegt
Ha, die kleur rood nam je opa vroeger op zijn Daihatsu Sirion.
karhengst zegt
Daarmee had opa duidelijk meer smaak dan het gros van z’n leeftijdsgenoten.
davelepeef zegt
@bernoulli: maar zie het op een 993 Turbo en het nadert perfectie!
Edge zegt
Doe mij die Mintgreen maar. Een GT3 is een beetje race-y, dus daar mag best een hip kleurtje op. Dat Arenared en Oak Green Metallic vind ik ook prachtig, maar zijn in mijn ogen kleuren die beter passen op wat sjiekere Carrera (S) of Turbo (S) met zilverkleurige velgen
kniesoor zegt
@Edge: Ben het volledig met je eens. Tenzij het zo’n Touring Package is, dan kan een gedekte kleur als Arenarood of Oak Groen ook wel vinnik. Met zilvergrijze velgen.
cheatah zegt
Donkergroen!
Charles Taycan 4S zegt
San Marino , schitterende kleur!
jippie zegt
@Charles Taycan 4S: dat is geen kleur, dat is een land.
zlover zegt
@jippie: Zoek maar op, San Marino Bmw M4 CS
Charles Taycan 4S zegt
Ook goed!😜👍
ericd zegt
Bij Porsche zijn juist de modellen zonder opsmuk de cleanste en dus de mooiste. Laat dat nou een basismodel Carrera zijn. Peekaas zat. Niet zo snel als de 911 die je hier ziet, maar dan duurt de rit ook iets langer.
berlinetta zegt
Eens. De 911 met z’n vloeiende lijnen leent zich niet echt voor vleugels, splitters en luchthappers vind ik.
moveyourmind zegt
Dat groen is wel heel erg gaaf, maar dan wel met zilvergrijze velgen en rode remblokken. Dan is hij helemaal perfect.
iphonistvongates zegt
Portimao Na’Vi Blue 👍
eaudi zegt
Wat is er mis met zwart?
Maar als je dan kleurtje doet ben ik wel voor iets bijzonders. Dus logisch dat Porsche daar de hoofdprijs voor vraagt.
sportabgasanlage zegt
Miami blue alstublieft 🤤
atrak zegt
Simpel wit vind ik ook prima.
rollingstoned zegt
Oak Green Metallic graag, alleen dan wel met zilverkleurige velgen.
rfocus zegt
Doe mij deze maar : https://youtu.be/_XuewE7Oz-k
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar een gele.
jippie zegt
Bruin metallic graag.
The Stig NL zegt
Haha die tweede is ideaal voor Jimmy Broadbent (ook wel bekend als de man die een R32 en R35 heeft maar wel in een schuurtje in z’n moeders achtertuin woont…) 😆
alfaman zegt
GT3 Touring in Oakgrün metallic en houndstooth bekleding alstublieft
padoempats zegt
Dat is ook groen toch?
coupedriver zegt
Arena red met de antraciete velgen en gouden remklauwen en binnen met cognac kleurig leer en Alcantara! Kwijl…
alvankerk zegt
Doe voor mij maar … Atacama Yellow ! Een lekker oranjegeel kleurtje op de Z4 van zo ’n tien jaar terug ! Deze kleur dan samen met de Neodyme velgen vind ik alvast gáááááfff !!!
cossiekiller zegt
In die kameleonkleur zoals van de Golf IV van kevin hier om de hoek.