Elke babyboomer die een beetje zijn best heeft gedaan kocht bij zijn pensionering op zijn 55’ste een huis aan de Rivièra, maar aangezien u als jongere nu krom ligt voor diens pensioen kan een eigen tweede huis er niet af. Daarom komt Fiat met een alternatief dat iets zachter is voor de portemonee.
De Fiat 500 Rivièra Maison is een speciaaltje dat in een oplage van 100 stuks wordt geproduceerd. Voor je € 18.495 zuurverdiende euro’s krijg je een 500 Lounge (het hoogste uitrustingsniveau) waar een paar hippe teksten op gekalkt zijn. Van binnen zwelg je in zwart leer van Frau, met een panoramisch glazen zonnedak boven je en een 7-inch TFT-kleurendisplay voor je.
Liefhebbers van wit plastic kunnen hun lol op me het ‘Ambiance Ivoor’-interieur, de buitenkant is ‘Bianco Gelato’ – minus de chromen spiegelkappen. De 0.9 TwinAir levert 80 pk-bangers.
Bekijken kan de komende 4 weken in Den Haag, Rotterdam Alexandrium, Laren, Heemstede, Hoofddorp en/of Amsterdam Gelderlandplein, en als je geen bezwaar hebt tegen een model dat uit 2007 stamt op de oprit terwijl er al een facelift is aangekondigd, dan kan je je slag slaan bij de dealer.
In Fiats defence – het is een model dat een stuk beter oud is geworden dan menig concurrent.
lexaudi zegt
Met bijbehorende chemische Intratuin luchtjes mag ik hoop toch? Ook een beetje jammer dat de stoeltjes niet van gevlochten riet zijn met een los wit kussen op zitting.
olivier420 zegt
@lexaudi: En dan uiteraard kussentje verkleurd, rieten stoel gescheurd en weer een illusie rijker.
Nee, ik ben geen fan van mijn vriendin’s voorkeur voor Riviera Maison.
nielsnl1 zegt
Ze kennen de doelgroep wel. Op die blauwe kaart staat ‘parallel parking instructions’ hahaha
Esprit_de_Flandre zegt
@nielsnl1: Vrouwen met gevoel voor humor, bedoel je?
Hmm, wordt nog lastig om er 100 kwijt te raken dan…
clarkson zegt
Oke stickers, een paraplu, een mapje, een sleutelhanger en een parkeerkaart? Goed bedacht.
dsdh zegt
Wat een humor heb jij, ik kom niet meer bij!
mashell zegt
Een parkeerinstructie op een parkeerschijf bij een Fiat 500 is wel erg denigrerend. Verder is het maar een raar ding. Een willekeurig Afrikaans land erop? Dat ambiance Ivoor komt uit Togo, want waarom zou je anders Togo op de zijkant zetten? En twee keer Vroom maar geen Dreesmann? Ik snap het niet.
sir_smokalot zegt
Net zoals die winkeliers hier in de binnenstad die 2x per jaar groots adverteren dat hun winkel vies/smerig is, vaak met gekke percentages ernaast.
Ik snap wel meer dingen niet.
e1000bmw zegt
Niet bij de Rivièra Maison in Nijmegen? Balen.
Dutchdriftking zegt
Ik kan me toch niet voorstellen dat dit serieus gaat verkopen….
freezzr zegt
@dutchdriftking: die gedachte heb ik ook bij de nieuwe Alfa…
Carreza zegt
@dutchdriftking: het gaat dan ook om een oplage van slechts 100 stuks…
toniominestrone zegt
Leuk maar voor mij een iets teveel “vrouwending”.
gwnbmw zegt
@toniominestrone: heb jij ooit een man een 500 zien kopen zonder een vrouw ernaast?
clarkson zegt
@gwnbmw: Bijna dagelijks (zonder grappen).
sydney zegt
@gwnbmw: Ja.
toniominestrone zegt
@gwnbmw: Nou, ik spuug niet op een leuke Abarth hoor!
gtwillem zegt
Leer moet zijn: Poltrona Frau. Zelfde keer als in de chique Lancia’s van weleer…
100 stuks is best optimistisch. En voor de helft van het geld heb je ook een jong gebruikte 500 en zwarte markeerstift om hippe leuzen te schrijven.
jaapiyo zegt
@gtwillem: En zoals in de Brera (optioneel) en de nieuwe Ghibli en nog een heleboel ander voornamelijk Italiaans spul.
clarkson zegt
@jaapiyo: Klopt maar het is ook geen goedkoop lapje leer. Van de frau kwaliteit kunnen veel premium merken wat van leren.
moveyourmind zegt
Ze hadden er ook héééél groot ‘Ik ben een Milf’ op kunnen plakken.
Maar dat bekt niet zo lekker als Rivièra Maison.
Hoewel….
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: dat kan je dus alsnog doen met de stift van @gtwillem
awesome zegt
@moveyourmind: of ‘ik ben een huisvrouw met kort pittig kapsel’
postzegel zegt
Rivièra Maison.. De zelfde toei als bij de blokker, maar dan met een tekst erop gekalkt.
Een doos met ‘Stuff’ een trapmandje met ’take me upstairs’ en een BBQ met ‘With Friends’. kots kots kots.
jaapiyo zegt
@postzegel: Is een toei iets of is dat een spelvout?
stamp zegt
@jaapiyo: Ginnen Brabo? Toei: rommel. spullekes. zooi. dingen.
jaapiyo zegt
@stamp: Wel, maar kennelijk niet brabo genoeg. Zit ook niet in de genen. Maar met deze nieuwe kennis kan ik nog wat beter inburgeren.
bmwpowerm5 zegt
@stamp: hier in Brabant noemen ze het toelie
awesome zegt
@postzegel: die borden van de Action met leuzen er op, die zijn net zo tranentrekkend…
Als ik die bij iemand aan de muur zie krijg ik spontaan jeuk.
postzegel zegt
Ho-Ly-Fuck
Die foto van de buitenkant, met die overduidelijke fotoshop skills van Sir Smokalot.. Damn.. dat is dus géén grap..
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10306778_855940017753935_119527983927939768_n.jpg?oh=c8c3f498e0b3805ce504149553f681be&oe=561802BB
Rob zegt
@postzegel:
Lol!!!
Precies voor mensen die teksten als “home” en “life your live” op de muren van hun huis schrijven.
*Naschrift: “life your live” was een bewussie, hold your horses taalnazi’s*
norge zegt
Klein handtasje zeg..
tinustiguan zegt
Rivièra Maison. Hopeloos triest merk voor mensen zonder smaak die graag teveel betalen.
Imitatie broquante bagger. Werkt alsvolgt: neem een hoop goedkoop hout, geef het een whitewash finish en kalk er een paar volstrekt onbeduidende teksten op en voorzie het van een winstmarge van minimaal 400%. Oh ja, en laat het vooral in lage-lonen landen produceren, liefst door kinderen waarschijnlijk. Vreselijke winkels. Eigenaar heeft geluk gehad dat eea in de goede tijd nog verkocht werd ook….De man voelt zich nu een soort Piet Boon / Jan des Bouvrie -achtige designer…..terwijl-ie van oorsprong bloemenverkoper is, en die heren wèl ergens voor hebben geleerd en echt mooie dingen maken. Tja. Maar gelukkig heeft-ie van auto’s meer verstand kennelijk, en mogen we al dat moois nu ook op de weg begroeten. Als je dit koopt ben je zo dom dat je niet beter verdient dan bedot te worden. Henkie Theunissen (eigenaar Rivièra Maison) is degene die het laatst lacht: dankzij alle meuk die die man de wereld in heeft geslingerd reed-ie jaren terug al een vette Audi A8, dat dan weer wel…..and guess what? Daar is geen enkele domme Rivièra Maison tekst op te vinden…. :)
jaapiyo zegt
@tinustiguan: A8 is ook smakeloos. Daarmee zeg je ook ik heb stijlvollere opties als de 7, S, XJ en QP laten staan en ben in plaats daarvan voor de dikke VW gegaan.
tinustiguan zegt
@jaapiyo: Yup, helemaal eens.
Is nog soort van gerechtigheid…..zou pas echt erg zijn als de man in een Maserati Gran Turismo Sport oid zou rondkarren……is nu gewoon een sneu gevalletje van “veel geld, zonder smaak”.
Die A8 zou ook een van de laatste zijn op mijn lijst als ik ‘m kon betalen…..
gtwillem zegt
@jaapiyo: Beetje onzin wat je verkondigt ;-).
Mijn ouwe heeft er diverse gehad, en heeft er nu ook weer eentje om een paar redenen: vlot, comfortabel, fantastisch voor de wintersport en het valt niet zo op. En vooral dat laatste was altijd erg prettig. De S is ‘stijlvol’, maar mijn pa is nog geen 80, het is geen Jag man en de Quattroporte is leuk, maar te krap en de bouwkwalitiet is niet denderend. Dus blijven de 7-serie en A8 over: prima auto’s voor mensen die wel het extra comfort waarderen, maar die dat niet altijd willen etaleren ;-).
En een ‘grote’ VW is het zeker niet, naast de A8’s heeft hij ook twee keer een Phaeton gehad, en dat is duidelijk een andere auto, met name qua rijden.
jaapiyo zegt
@gtwillem: tsjah ach…vraag:
Is de reden dat Audi’s in de basis FWD zijn, inclusief de grote modellen, met de ongunstige gewichtsbalans en de meganeuzen et cetera als gevolg een bewuste ideologische keuze van de VAG engineers?
Of (en dat is mijn punt) komt die keuze voort uit het feit dat ze zo voort kunnen borduren op VW techniek en kosten kunnen besparen. Een technisch compromis om de bonen tellers blij te maken verpakt onder een dikke laag marketing.
Anders gezegd als je de engineers uit Ingolstadt 1 miljard geeft en de opdracht from scratch een nieuwe A6/8 te bouwen met volledig nieuwe techniek, komen ze dan met een RWD limo op de proppen of een FWD gebakje?
Even los van apologisten geneuzel als ‘90% merkt het verschil niet’, ‘onderstuur is veilig’, ‘niet iedereen wil driften’ en dat soort argumenten.
gtwillem zegt
@jaapiyo: ik begrijp je punt, en de motor voor de vooras is niet ideaal voor de gewichtsverdeling en balans. Toptijden op de Nordschleife zul je er ook niet mee halen.
Maar de motor voor de vooras biedt wel een paar voordelen, zo is het interieur erg ruim. Qua rijden is er nog een voordeel: als je met 200 plus over de Autobahn gaat, is het een zeer prettige setup. De A8 is op hoge snelheid door de lange bochten waanzinnig stabiel. Op de Nordschleife zul je geen toptijden neerzetten, maar op de Autobahn werkt het absoluut. Vergeleken met mijn Impreza en 325i is de A8 veel prettiger om hard mee te rijden. De 325 word wat licht op hoge snelheid, zeker als je door het zuiden van Duitsland rijdt, waar er veel lange bochten zijn. De A8 vreet ze op, bij de BMW moet ik hem tactisch ‘zetten’, en dan is het inspannender dan in de Audi.
Daarbij werkt de quattro aandrijving op besneeuwde bergwegen. De A8 kun je op het gas laten over en ondersturen, precies hoe je het wilt. Niet spannend, wel erg effectief. Met de Impreza over dezelfde wegen is wel spectaculairder, de achterkant komt mooi om bij volgas. Mijn lease BMW heeft weliswaar een ideale gewichtsverdeling, maar in de sneeuw is het hopeloos.
Daarbij is een A8 qua basis dusdanig anders dan andere VW’s en Audi’s dat het niet zozeer besparing van kosten is om een 4wd limo met motor voor/op de vooras te komen, het is een bewuste keuze.
Ik weet dat je het niet wilt horen, maar het is ook nog eens veilig. Daarbij is de afstemming van het onderstel ook erg belangrijk. (een 911 heeft de motor ook op de verkeerde plaats en dat hebben ze ook onder de knie gekregen ;-)). Een A8 is geen grote A6, de A8 heeft een heel behoorlijke wegligging, strakker dan een 7-serie of S-klase.
jaapiyo zegt
@gtwillem: “Daarbij is een A8 qua basis dusdanig anders dan andere VW’s en Audi’s dat het niet zozeer besparing van kosten is om een 4wd limo met motor voor/op de vooras te komen, het is een bewuste keuze. ”
1) leg uit
2) het is in de basis een FWD auto, geen 4WD. Ja ik weet dat ‘ie momenteel alleen nog als quattro geleverd wordt maar ook het huidige model is als hybrid en als 3.0 TDI geleverd met FWD.
gtwillem zegt
@jaapiyo: ‘leg uit’ gebiedende wijs is niet echt netjes, jongeman.
De A8 is een vierwielaangedreven auto, ook als dusdanig is ontwikkeld. Voor de onderkant van de markt is er een FWD versie van geweest, maar meer dan 90 procent van alle gebouwde A8’en heeft vierwielaandrijving. Dus om het in basis een voorwielaandrijver te noemen kan, maar het is eigenlijk andersom.
De bewuste keuze die ik voor jou moet uitleggen staat al in bovengenoemde tekst. Het biedt voordelen voor de ruimte. Ook is het een ideale setup voor 4wd. Daarbij draagt het bij aan de stabiliteit. Vooral dat laatste stukje is erg belangrijk.
Audi maakt de A8 niet voor reaguurders die alleen maar willen driften, maar voor de wat oudere persoon die andere prioriteiten stelt. Het feit dat BMW, Mercedes en Jaguar telkens meer vierwielaangedreven uitvoeringen leveren voor de 7, S en XJ is het bewijs dat de klant het op prijs stelt ;-).
Daarbij is het ook de afstelling die van belang is, alleen maar hameren op waar het motorblok ligt is een beetje kortzichtig. De A8 is een stukje strakker dan de 7 en de S, en reageert ook directer en alerter. Nogmaals, voor een circuitauto zou je het blok verder naar achter willen, maar dat is de A8 nooit geweest.
jaapiyo zegt
@gtwillem: “De A8 is een vierwielaangedreven auto, ook als dusdanig is ontwikkeld. Voor de onderkant van de markt is er een FWD versie van geweest, maar meer dan 90 procent van alle gebouwde A8’en heeft vierwielaandrijving. Dus om het in basis een voorwielaandrijver te noemen kan, maar het is eigenlijk andersom.”
Je poneert hier iets maar dat onderschrijf ik niet en je komt niet met een feitelijke onderbouwing. Als je kijkt naar de A8 en de plaatsing van het voorwiel, de frontoverhang et cetera dan schreeuwt dat voorwielaangedreven auto. Dat is de basis. Vraag: als de A8 geconcipeerd is als een 4WD auto…waarom is de tweewielaangedreven variant in dit segment dan FWD ipv RWD? Ik zal ‘m zelf even inkoppen; omdat het basis platform als FWD is ontworpen net als alle andere Audi’s muv de R8.
Dat die setup vervolgens ook wat voordelen heeft (alleen die stabiliteit rechtdoor is eigenlijk echt belangrijk IMO, maar is ook weer een direct gevolg van dat de neus helemaal niet naar links of recht wil dus ja dan ga je lekker rechtuit) soit, maar dat is dus het beste maken van een suboptimale situatie opgedrongen door de bonen tellers uit Wolfsburg en geen ideologische keuze.
En dat alles is ok als het eindproduct werkt voor je, maar ikzelf hecht waarde aan het idee dat als ik iets zou kopen met name in die prijsklasse dat ze een product bouwen met zo min mogelijk compromissen, zeker niet degene die ingegeven worden doordat de fabrikant geld wil sparen want daar geef ik mijn ekkermannen niet voor. En verder zit er ook een beetje irritatie bij dat de Audiboys (niet dat ik jou daar direct onder schaar…hoewel…;)) gewoon de duidelijke realiteit niet willen onderkennen. Als je zo blij bent met je wagen waarom moet die verwantschap met VW dan zo hardnekkig bevochten worden? Gaat het dan toch alleen om de baaaaadge die niet bevlekt mag worden met de burgerlijke Volkswagen schaduw?
gtwillem zegt
@jaapiyo: Audi heeft een wat andere ideologie dan Mercedes en met name BMW.
Qua opbouw van hoe een auto hoort te zijn, is Audi er al jarenlang van overtuigd dat een motor, in lengterichting, op/vóór de vooras, met vierwielaandrijving via een torsendifferentieel. Kijk naar de quattro, RS2, RS4 en alle andere Audi’s. Daarom hebben de Audi’s de motor in lengterichting: voor de quattro aandrijving.
Op die manier hebben de auto’s een veilig weggedrag, veel grip en zijn ze foolproof. Daarbij biedt de bouwwijze grote voordelen betreft de ruimteindeling.
Ik geef toe, het is geen spannende ideologie, maar het is er wel degelijk een. En eentje die flink geld kost, want qua centjes kun je beter een dwarsgeplaatste motor hebben, op de vooras, en 4wd via een Haldex koppeling. Zoals bij de Passat, Golf, A3 en TT.
Ik ben geen fanboy van een merk gelukkig, maar wel onder de indruk van de Audi A8. Die van mijn vader is nu al weer negen jaar oud (A8 L 3.0 TDI, voor de winter) en het is een genot om in te rijden, fijner dan zijn A7.
Leuk dat AB: artikel over leuzen op een gare Fiat en het bestaansrecht van de ideologie van Audi word besproken ;-).
DAT zegt
@tinustiguan: Hahaha. Inderdaad, vreeeeselijke troep daar. Maar 400%, ik denk wel dat die meuk wel 10 tot 15 keer over de kop gaat. Dus deze Fiat is het eerste Rivièra Maison product met waar voor je geld compleet met imbiciele teksten.
mrrallycross zegt
Nee bedankt!
bmwpowerm5 zegt
schaam me kapot zie net dat er in de tuin een paar van die rieten stoelen staan van die oplichter ;)