Dit jaar mogen we een nieuwe Audi RS3 verwelkomen: zo veel pk krijgt ‘ie!
2020 was voor Audi onder meer het jaar van de A3. Het nieuwe MQB-platform van VAG biedt vier nieuwe middenklassers en de A3 is daar één van. De gloednieuwe A3 was meer dan welkom, want het oude model was al zo bejaard als het maar kan.
RS3
Dat geldt dus ook voor de RS3, de heetste hatchback van Audi. De motor is bejaard op een manier, maar ook weer niet. De 2.5 liter grote TFSI ligt al in de RS3 sinds deze in 2011 op de markt kwam, met uiteraard updates tussendoor. Het begon bij 340 pk voor de eerste generatie Audi RS3 (8PA). De generatie erna (8V, 2015-2020) begon bij 367 pk uit diezelfde 2.5, maar eindigde bij de facelift in 2017 met 400 pk. Dat maakte de RS3 de sterkste hete hatchback van zijn tijd.
Sweet spot
Het gaat echter om meer dan cijfertjes. Wat de Audi RS3 naast die 400 pk erg lekker maakt is dat de 2.5 TFSI een vijfcilinder is, en niet een viercilinder zoals al zijn concurrenten. Dat maakt van de RS3 toch wel de sweet spot van de hete hatchbacks. Er zijn dus mensen die de 421 pk van de Mercedes-AMG A45 S koud laten omdat de RS3 beter klinkt. Keuzes die je maakt.
Voortzetting van succes
In een interview geweest met Frank Michl, die voor Audi Sport GmbH de verkopen en marketing doet. Die wil van de RS3 een ‘voortzetting van het succes maken’. De RS3 is volgens Audi al een icoon. De nieuwe RS3 moet dat omarmen en wat we al wisten: de 2.5 TFSI wordt niet in de ban gedaan. Dat zou makkelijk zijn vanuit een kostenperspectief: dezelfde motor als de Golf R, Leon Cupra of Octavia VRS erin leggen is simpel zat, maar maakt de RS3 minder uniek.
Pk-oorlog
Even terug naar de vergelijking met de AMG A45 S: meer pk dan de Audi RS3 hoeft geen argument meer te zijn. Er zijn namelijk ook cijfers genoemd. Bevestigd is een groot woord, maar dichter bij de bron kom je momenteel niet. De aankomende Audi RS3 krijgt 415 bhp en 500 Nm. Een snelle berekening van die genoemde brake horse power naar pk geeft ons een getal van 420,9: afgerond 421 pk dus. Hoe veel pk heeft de A45 S ook alweer? Juist: 421. Zo competitief zijn de RS3 en A45 nog nooit geweest.
De RS3 is bijna onder ons. Hij wordt beschikbaar als vijfdeurs hatchback (Sportback) en vierdeurs sedan (Limousine). Het enige nadeel ten opzichte van de A45 S? De extra cilinder maakt hem waarschijnlijk duur. Kijkend naar de prijzen van de gelijkwaardige RS Q3 met minder pk kan deze prijs wel eens bij de 100.000 euro gaan liggen. Dat is even slikken… (via AutoExpress)
Image-credit: een RS3 in camouflagepyjama, gespot door @spotcrewda op Autojunk.
Johanneke zegt
Die achterkant van die witte a3 is goed lelijk zeg. Rare verdrukte lampen, en, oja, daar zijn ze weer. Plastic zwarte honingraat stukken in de achterbumper waarvan de functie volledig onbekend is. Welke designer doet zoiets. Zou echt gevangenisstraf op moeten staan. Ik heb auto’s in pimp my ride gezien die minder nep overkwamen.
dtwo zegt
Naar verluidt zitten die roosters in de achterbumper omdat er aan de voorkant geen plek meer voor was.
dalmore zegt
Wat was technisch ook al weer het verschil tussen bhp en pk?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
https://www.autoblog.nl/het-verschil-tussen-pk-bhp-kw-en-waarom-het-zo-verwarrend-is
Richmond zegt
@dalmore: https://www.autoblog.nl/het-verschil-tussen-pk-bhp-kw-en-waarom-het-zo-verwarrend-is
nicolasr zegt
@dalmore: https://www.autoblog.nl/het-verschil-tussen-pk-bhp-kw-en-waarom-het-zo-verwarrend-is
atrak zegt
Zalige kar maar in NL toch onbetaalbaar. Een ton voor een A3 is erover. Over een jaar of 4 waarschijnlijk pas interessant om in te voeren vanuit DE. Ik vrees alleen dat 90% daarvan behoorlijk is afgetrapt.
Ot92 zegt
@atrak Hoezo? Zolang er met warme motor constant hard is gereden, dan heb ik er weinig moeite mee.
Een auto waarmee vaker hard is gereden is zelfs beter ingereden dan een auto waarmee dagelijks max 100km/h wordt gereden, zoals hier in NL.
atrak zegt
@Ot92: Warm rijden is tegenwoordig een vaag begrip. In elke binnenstad komen ze met knalletjes de parkeergarage uit.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! Gisteren toevallig mij zelf even lekker gemaakt met deze advertentie : https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1643426096-audi-rs3-sportback-2-5-t-pro-line-s-340-pk-recaro-schaalst.html?previousPage=lr Ik zou zo graag een exemplaar voor de deur zetten! Maar ja, die remproblemen he….
ghost zegt
@atrak: bij een RS3 komt, bij de facelift (2017-2020), in ieder geval altijd een melding in beeld in de vorm van een heel
Lampje als je hem koud start, iets met houd hem onder 5500 toeren per minuut en ga niet planken. Denk dat de meeste eigenaren daar goed mee om gaan
maotje zegt
@Ot92: ingereden?
RiKe zegt
Het is wel begrijpelijk waarom men die plofkraken doen, anders kunnen ze nooit in dit soort wagens rijden! Man man man wat een verschrikkelijk dure kar is het weer in Nederland! Een ton voor een snellere A3, ja je krijgt betere uitrusting etc, maar het is nog steeds een A3 (formaat)
mashell zegt
Maar om voor echt sportief rijgedrag moet het ook eigenlijk niet groter zijn dat dit.
coupedriver zegt
Hulde voor die prachtige vijf cilinder!!!! Genieten zolang het kan…
toyotafortuner zegt
*maakt blije pinautomaat en lachgas geluiden*
iphonistvongates zegt
Ruim een ton voor een Audi RS3 terwijl een basisversie van de 2021 Nissan GT-R rond de €118k zal gaan kosten……… ohhh wat een eenvoudig dilemma zeg!
Dutchdriftking zegt
@iphonistvongates: Ik gok dat je de BPM vergeten bent. De GT-R kost bijna 180k : https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/gt-r.html
garp zegt
En dan geeft Henk van de boekhouding een dotje accelerator bij het stoplicht. En dan kan je ‘m niet eens afschudden in z’n nieuwe Ioniq 5.
ghost zegt
@garp: gelieve geen EV’s met ICE’s vergelijken. Gaat niet op.
por100 zegt
Ik vind dat 0-100 tijden van ice’s met automaat wel mogen worden vergeleken met ev’s. Bij beiden is de handeling hetzelfde, stuur recht houden snel reactievermogen en gedecideerd de accelerator intrappen.
boomhauwer zegt
Ik zweer het, EV rijders zijn de nieuwe veganisten aan het worden…Overal te onpas moeten ze toch weer vermelden dat EV ‘beter’ is.
cossiekiller zegt
Toevallig is mijn zoon net een sociaal experiment aan het doen. Hij heeft een t-shirt aangetrokken waar opstaat ‘ik ben vegan’ om te kijken hoe mensen erop reageren. Tot nu toe is hij uitgemaakt, geschopt, bespuwt en er is zelfs al een fles naar hem gegooid.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als hij de eerste keer ermee buiten komt. ☝
jeroenm83 zegt
Ach jochie toch…..misschien mag je wel even met Henk van de boekhouding mee als je zijn potloden even slijpt vanmiddag.
dijan zegt
Prijzen liggen gelijk aan de Mercedes 45 s . Dan heb ik toch liever de RS3. Je kunt ook een S3 voor 66.000 kopen ,ook geen armoede.
por100 zegt
Zo wat een geld, een m340i met weliswaar maar 376 pferden is 80K, maar dan heb je wel een 6 in lijn. Natuurlijk minder scherp dan een rs3, maar toch ga je vergelijken. Zeker omdat je voor 100K ook een m2 kan uitkiezen. Tsja dan kijk ik voor praktische kant toch eerder naar een touring en voor de fun kant eerder naar een m2.