We trekken vast alle conclusies na het testen zodat jij dit jaar geen F1 hoeft te kijken.
Jaja, kom maar door met die comments. Wintertests zeggen niks, yada yada. Toegegeven, misschien klopt dat dit jaar wel meer dan ooit ook. Na slechts zes daagjes testen in plaats van acht is het nóg moeilijker dan het vorig jaar al was om keiharde conclusies te trekken over de machtsverhoudingen. Toch gaan we dat stiekem wel doen, want het is nou eenmaal een traditie en die staan immers nooit ter discussie. Daarbij: vorig jaar hadden we van twee teams de juiste positie voorspeld. Dat kan bijna alleen maar beter worden zou je zeggen. Een bloemlezing.
De toppers
Mercedes gaat natuurlijk gewoon kampioen worden. Met DAS, zonder DAS, het maakt niet uit. Team zilver is in dit hybride-tijdperk een onneembare burcht vesting. In tegenstelling tot vorig jaar had Mercedes dit jaar geen zin in zandzakken, dus beëindigde het de test fier bovenaan de tijdlijst. Dat deed het overigens met Bottas, maar we weten dat Hamilton de titel pakt. Het enige heel kleine smetje op Mercedes’ winter was dat er af en toe een motor in rook opging. Het zou ons echter niet eens verbazen als dat ook in scène gezet is.
Red Bull Racing wordt dit jaar de tweede macht. De RB16 lijkt lekker door de bochten heen te snijden. De snelle bochten op het circuit de Catalunya na start finish zijn het favoriete domein van Newey’s nieuwste. Dat is een teken van een auto met veel downforce en een goede wegligging. Wel een beetje zorgwekkend: zowel Albon en Verstappen spinden in rappe rondjes van de baan. Sommigen speculeren daardoor dat de RB16 op de limiet nog een beetje gemeen is. Verstappen heeft echter al aangegeven dat hij zich geen zorgen maakt. Sprekende over Max; de Nederlander beschadigde in week 1 ook een keer de auto op een kerbstone. Maar goed, dat kan de besten overkomen.
Zetten we Ferrari toch maar bij de toppers? Nou ja vooruit dan. Ferrari was het enige team dat géén snellere ronde reed dan vorig jaar tijdens de wintertest. Nou waren ze vorig jaar dan ook de snelste en hebben ze dit jaar niet het achterste van hun tong laten zien. Althans, volgens Mercedes en hun slimme tracking systeem reden de Fezza’s op half gas in de rondte. Desalniettemin: er zit op het oog niet echt iets gaafs op de Ferrari dat heel anders is dan vorig jaar. En dan is er ook nog dat gedoe met die motor…Nee wij verwachten niet al teveel van de rode brigade dit seizoen.
Het middenveld
In het middenveld heeft Racing Point qua aandacht de wintertest gewonnen. De nieuwe aanwinst van papa Stroll kwam opeens de pitbox uit met een roze Mercedes. De auto lijkt sprekend op de bolide waarmee Mercedes vorig jaar uitkwam. Niet gek, daar Racing Point toch al vele onderdelen van Mercedes koopt. Waarom dan niet de rest van de auto er ook maar op afstemmen. Snelle tijden en breed lachende gezichten van Stroll junior en Perez doen vermoeden dat de roze Merc écht snel is. Nou gaat Stroll natuurlijk potentieel wat punten kosten, maar wij zetten Racing Point toch op P4.
Op P5 vinden we Alpha Tauri terug. Nog één keer geven we ze het voordeel van de twijfel. In potentie moet Alpha Tauri met hun nieuwe auto die veel van Red Bull leent en ervaren coureurs enigszins in de buurt kunnen blijven van het ‘grote’ Red Bull Racing. Vaak komt het er (toen het team nog Toro Rosso heette) dan toch uiteindelijk niet helemaal uit. Maar goed, dit jaar dan. En anders zetten we ze volgend jaar wat er ook gebeurt op P8 of lager.
Dan zijn we alweer aanbeland bij de tweede helft van de top-10. Het team dat het ‘rechterrijtje’ aan gaat voeren is vermoedelijk Renault. Wat, niet McLaren? Neen! Onze hypothese is namelijk dat McLaren vorig jaar al extreem veel uit hun pakket heeft gehaald en dat er dit jaar niet veel meer bijkomt. Renault daarentegen kan en mag zich niet meer blameren met Ricciardo en Ocon achter het stuur. Probleem voor de Fransen: ze zijn nog steeds Renault. Halverwege het jaar gaat Cyril zeggen dat ze zich volledig focussen op 2021. Veel meer dan P6 zit er dus niet in. McLaren gaat achter het fabrieksteam aan voor P7.
De rode lantaarn
Dan de teams die gaan lijden onder de malaise bij Ferrari: Alfa Romeo en Haas F1. Zij rijden ook met die krachtbron. We vermoeden dat ze vorig jaar niet het ultieme voordeel van de motor gehad hebben wat Ferrari had, dus dat scheelt dan weer in de te verwachten terugval. Maar feit blijft dat Ferrari nu een hele nieuwe motor ontwikkeld heeft en dat die tot op heden niet mega hard loopt. Zonder bijzondere vindingen op de auto’s wordt het daarom weer zwoegen voor puntjes voor deze twee teams, waarbij we Alfa Romeo nét wat hoger inschatten dan Haas F1. Nee wacht…weet je wat…Haas F1 wordt achtste, Alfa negende. Ja zo gaat het zijn.
En dan nog Williams. Ja, haten is makkelijk. Natuurlijk is Williams dit jaar sneller dan vorig jaar, dat kon ook bijna niet anders. Niemand verwacht echter dat het team opeens de wereld in brand zet. Bovendien heeft het team met Latifi iemand in huis waardoor het adagium ‘er zijn geen matige coureurs in de F1’ weer even heroverwogen moet worden.
Dus dat zijn onze keiharde conclusies na deze F1 testweken. Is er een team waarvan jij denkt dat ze weleens kunnen verrassen? Ben je het super oneens met bovenstaande? Laat het weten, in de comments!
shibby zegt
Ik denk dat Ferrari verstoppertje speelt…
tvklarenbosch zegt
@shibby: dat dacht ik ook, tot de FIA met dat statement kwam vrijdag. Ze zijn echt niet trager dan Racing Point, maar ik denk wel het 3e team. Gaan het zien in Melbourne
toniominestrone zegt
@tvklarenbosch: Ik denk dat racing point de grote verassing van 2020 gaat worden, hebben de kampioenschap wagen van 2019 in handen.
vroaaaaaaaaaar zegt
@shibby: zijn ze goed in, vooral met fuelflowmeters en signaalkabels…
mrcabdrivert zegt
Mooi verhaal maar, helaas, voor 99% uit de lucht gegrepen.
Rick-dos zegt
Mercedes en RBR/ Verstappen en Hamilton gaan het dit jaar met elkaar uitvechten. Het is overduidelijk dat die twee auto’s aan elkaar gewaagd zijn. Denk dat Racing Point in Australië zal strijden met de tweede rijders van Merc en RBR en de Ferrari’s. Niet omdat ze zo’n fantastische auto hebben gemaakt maar omdat het de Merc van vorig jaar is. In de loop van het seizoen zullen ze wat achterop raken in de ontwikkelingsstrijd. Denk dat McLaren een grote stap naar voren zet maar dat ze het zelfde probleem hebben als dat RBR jaren heeft gehad en dat is de desinteresse van Renault. Alpha Tauri zal ook leuk doen in het middenveld dit jaar gok ik.
maferick74 zegt
Max word wereldkampioen
wif1 zegt
Mercedes heeft het DAS systeem
enkele malen actief gebruikt tijdens de test, maar dit was zeker niet tijdens de al best snelle long runs van het team. Wanneer het aanpassen van de toespoor gedurende de race gebruikt gaat worden, zullen ze dit jaar echt alles gaan winnen. De aanpassing van op het eerste oog alleen toespoor heeft, door de ingenieuze waarop de ophanging geconstrueerd is, ook invloed op de rijhoogte en aerodynamica van de auto. Dit brengt samen met het makkelijker managen van de bandenslijtage dermate veel voordeel, dat wanneer anderen teams dit niet kunnen implementeren in hun auto er dit jaar voor plaats 1 en 2 niet veel gevochten gaat worden: kortom weer een saai seizoen.
gjvp zegt
@wif1: dit heeft rbr ook kwa hoogte. Check hoe de auto zakt naarmate er meer stuuruitslag komt
560pk zegt
We hoev
560pk zegt
Sorry, per ongeluk versturen ingetikt.
Wat ik zeggen wilde: goed dat jullie de ranglijst voor 2020 alvast opmaken, want er gaan zo goed als geen races komen om de strijd op het circuit te beslechten; Australië gaat misschien nog lukken, daarna heeeel lang niets.
560pk zegt
Tenzij we met z’n allen realiseren dat er eigenlijk niet veel meer aan de hand is dan een seizoens griepje en/of verkoudheid, en gewoon, als verstandige mensen, overgaan tot de orde van de dag
barendbotje zegt
Stuur anders nog een bericht
flow82 zegt
@560pk: tenzij covid-19 gaat muteren. En dan raakt de ? de ventilator pas echt goed. Het gaat daarom nu niet zozeer om de huidige status van het virus. Het gaat om de besmettelijkheid daarvan en de kans op (dodelijke) mutaties.
flow82 zegt
@flow82: blijkbaar kan je je reactie nog niet wijzigen in de ios-app.
Kleine toevoeging. In Italië en Duitsland zijn patient-0 nog niet eens gevonden, wat het extreem moeilijk maakt de uitbraak te controleren. Men is daarom terecht bezorgd vanwege de hoge besmettelijkheid van het virus. Je kan nu al zien hoe “makkelijk” het virus zich kan verspreiden. Combineer dat met mutaties van het virus en je hebt vrij snel een onbeheersbare situatie.
Design_Driven zegt
ios app werkt de edit knop bij mij wel, als je hem update dan tenminste.
vonklausenburg zegt
Mercedes gaat winnen, RBR maakt het ze soms moeilijk en komt op P2. Bij Fezza komt na 3 races LeClerc als eerste coureur en door de frustratie van Vettel missen ze punten waardoor Racing Point dichtbij komt. AlphaTauri rijdt met een RB16 en zal het McLaren als P5 moeilijk maken. Renault heeft een snelle PU maar komt op aero tekort waardoor RIC en OCO vechten om wisselgeld met Alfa Romeo, daarachter zitten Haas en Williams te bakkeleien waarbij die laatste aan het langste eind gaat trekken omdat LAT een enorme groei zal meemaken.
Honda ziet P1 in 2021 al en zal voor Spa aangeven door te gaan met F1 als Honda RB Racing. Haas krijgt van Gene nog een laatste seizoen om zich te bewijzen waarna het in de verkoop gaat. McLaren en Renault zeggen in Hongarije zich te richten op 2021. RIC zoekt een stoeltje bij een ander team vanwege teleurstelling op teleurstelling. RAI stuurt signalen dat hij gaat stoppen en na Abu Dhabi komt de mededeling dat Schumi Jr naar Alfa gaat.
Albon doet het prima als tweede viool en krijgt soms een podium cadeau omwille van het verdedigen van VER in andere GP’s (het Bottas-effect).
VET gaat opzoek naar een ander stoeltje voor 2021 en probeert bij RBR en AT iets te versieren.
Zoiets. Glazenbol uit.
Design_Driven zegt
Ik geef je voorspelling wel een kans. +1
gjvp zegt
Mercedes eindigde fier bovenaan? Heb je wel gekeken?
pa045 zegt
Uit de testen die ik meegekregen heb concludeer ik keihard dat Mercedes een probleem met de PU heeft. De rest is afwachten en hopen dat Max wereldkampioen wordt (dat ga ik in ieder geval hopen)
Richmond zegt
Ik denk dat McLaren met Racing Point om P4 strijd en aan het einde wint. Alleen een auto kopiëren is niet genoeg, je moet hem ook begrijpen. Plus Duo Stroll en Ocon is kwalitatief minder dan duo Sainz en Norris. Voor de rest kan ik mij best vinden in deze voorspelling.
Dutchdriftking zegt
Heerlijke luchtfietserij, persoonlijk hoop ik op Mclaren boven Ferrari.
w0o0dy zegt
Op basis van het harde remmen vlak voor de streep door Verstappen ga ik er vanuit dat de auto van Redbull nog niet echt heeft laten zien hoe snel deze is. Ik verwacht dat Bottas vaak het onderspit zal delven tegenover Max en dat de 1e plekken vooral naar Max en Lewis gaan. Ferrari snapt het pakket nog niet genoeg dus die doen de eerste paar races niet echt mee.
Richmond zegt
@w0o0dy: hetzelfde kan gezegd worden over Ferrari en Mercedes. Niemand gaat tijdens de tests laten zien hoe snel ze zijn. Wel kun je letten op hoe de auto’s zich gedragen in de bochten en dat geeft een indruk van de stabiliteit. Daar wordt door experts op andere sites op gelet.
autopetje zegt
Ik denk dat Corona het van Heineken gaat winnen. M.a.w. Met de snelheid van de ontwikkelingen omtrent dit virus zie ik dat er dit jaar helemaal geen races worden gereden. Ten eerste vallen er een aantal Italiaanse teams af waardoor het speelveld te klein word. En ten tweede vallen er heel veel races weg waardoor het niet de moeite waard is om de rest van de races wel te rijden. “If you drive, never drink.” Ik denk dat het “ if you’re sick never drive “ gaat worden.
jcjc zegt
Het zou me niets verbazen als Ferrari een ‘Mercje’ doet. Zandzakken, onder de radar blijven en stiekem heel wat snelheid in de rechterschoen hebben.
87sandyd zegt
Het enige wat ik echt hoop is dat Renault weer compleet door de mand valt. Wat vind ik die Abiteboul een zielig figuur zeg…
beetec zegt
@87sandyd: dit ja, en Ocon erbij
87sandyd zegt
@beetec: Die gast komt echt over als een mega hielenlikker…
ericd zegt
Sjittes, Ham weer F1 kampioen doordat Merc superieur is. M.a.w. Max mag blij zijn als ie Bottas passeert.
rickthestig zegt
Max en Hamilton vechten bom de titel. Doordat Albon nog niet optimaal presteert wordt RB het Tweede team. Ferrari is een beetje het Red Bull van de afgelopen jaren en eindigt als derde. Het middenveld zit nog dichter op elkaar. Racing point begint sterk maar zwakt af. Dankzij Stroll jr zullen zij plek 4 moeten afstaan aan Renault. Riccardo is wel duidelijk de betere dan Ocon (wens is de vader van de gedachte). McLaren volgt kort daarop op de 6e plek. Alpha Tauri wordt 7e, Alfa Romeo 8e, Haas 9e en Williams 10e doordat Latifi geen punten haalt. Russell wordt de doorbraak van het seizoen door regelmatig voor de beide Haas bolides en Alfa’s te finishen. Doordat er weinig auto’s stuk gaan levert dit slechts een handvol punten op.