Waan je Esteban Ocon of Pierre Gasly in de keihard aangepakte Renault Captur, dus je nu ook als Alpine kunt bestellen.
Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, lijkt het. We hebben het niet over populistische partijen die niet kunnen formeren. Nee, het gaat om auto’s die meerdere facelifts krijgen. Vroeger was zoiets echt voor sportwagens of andere dure auto’s die in lage aantallen gebouwd worden en lange tijd mee moeten gaan. De basis van de huidige Porsche 911 is gewoon de 991 uit 2012, bijvoorbeeld.
Maar we zien dat fabrikanten het ook nu veel doen bij reguliere auto’s. We noemden net Porsche dat bijvoorbeeld de andermaal grondig vernieuwde Panamera voor de tweede keer heeft gefacelift. Deze week deed Suzuki het met de Vitara en nu Renault dus met een keihard aangepakte Captur.
De tweede generatie Renault Captur kwam in 2019 op de markt, uiteraard hebben wij daarover geschreven. Vervolgens kwam er een facelift in 2021, confrére @RubenPriest vertelt je er alles over in dit artikel.
Keihard aangepakte Renault Captur
Maar we zijn nu drie jaar verder en dus is het rijd voor een nieuw model? Nee, dat is nog te vroeg. Een looptijd van vijf jaar is wel erg kort voor een model. Bij sommige Aziatische merken is het zes jaar, bij de meeste Europese merken is het zeven.
De facelift voor de Renault Captur is niet een subtiele, integendeel. Het is een opfrisbeurt die zich laat omschrijven als rigoureus. De Captur was nog gestoeld op de oude designtaal, maar nu dus nu niet meer. Dat betekent een hoekiger voorkomen met meer rechte lijnen en vouwen. Voor het front werkt dat uitstekend, overigens.
Het is ‘en profil’ waar je duidelijk nog de wulpse ronde vormen ziet. Ook aan de achterzijde is duidelijk nog verwantschap met de originele Captur te zien. Het is zeker geen lelijke auto geworden, maar het lijkt alsof twee designers aan de slag zijn gegaan (wat eigenlijk dus ook het geval is).
Esprit Alpine
Helemaal nieuw is de ‘Esprit Alpine’-uitvoering. Dat is niet zozeer een snellere Renault Captur, dan wel een sportiever aangeklede variant. Je zou het min of meer kunnen zien als de opvolger van wat vroeger de ‘R.S.-Line’ was.
De Esprit Alpine heeft afwijkende bumpers, velgen en uiteraard een hoogglans zwarte details. Verder krijg je een sportiever aangekleed interieur en kun je die toffe blauwe kleur kiezen.
De keihard aangepakte Renault Captur kun je krijgen met vier motoren, afhankelijk waar je huis woont. Het begint met de TCe90, een eenvoudige benzinemotor met 90 pk. Dan is er een TCe100 op LPG.
Voor de Captur-rijders met caravan, is de krachtigere TCe160 aan te rijden. Dat is een milde hybride. Wil je een volledige hybride, dan kan dat ook. Die heeft 145 pk. Renault Nederland bevestigt dat de keihard aangepakte Renault Captur nog voor de zomer op de markt verschijnt.
Motomoto zegt
De achterkant past m.i. niet meer bij de voorkant. Beetje rommelig geheel zo.
Johanneke zegt
Vind heel veel auto’s zeer rommelig tegenwoordig. Reed vanochtend achter een Audi Q3. Wie daar de achterbumper van gedesigned heeft zal de red bull wel injecteren in zijn aderen ofzo. I mean, kijk zelf, wat gebeurt daar allemaal:
https://archibalds.co.nz/wp-content/uploads/2022/08/audi-q3-suv-white-rear.jpg
mjpamsterdam zegt
Iedereen boven de 75 in colonne naar de dealer van Renault. Lijkt me namelijk nog steeds de doelgroep voor deze auto.
mashell zegt
“Renault Captur nu ook als Alpine” was een heel goede 1 april grap geweest, gemiste kans van Renault.
rgee zegt
Inderdaad! Hoe breek je een prachtig merk als Alpine af, met stickers en kleuren. Zet er dan ook de 1.8 l 252 pk motor uit de A110 in, en dan nog…… Een Captur is en blijft een Renault (ongeacht de leeftijd van de bestuurder/ster) en geen Alpine. Zo gaat BMW helaas ook het merk Alpina afbreken en heeft MB het merk AMG al ge-down-sized met AMG uitvoeringen, AMG stickers etc ( bij Temu vanaf eur 3,10 )
potver7 zegt
Dit is precies hetzelfde als wat Audi al sinds jaar en dag doet met de S-line, BMW met z’n //M uitvoeringen, Ford met ST-line, Volkswagen met R-line, Mercedes-Benz nu ook met AMG-line. En die plakken die labels ook allemaal op SUV’s en cross-overs.
Feit is dat het gewoon werkt, en het géén afbreuk doet aan het merk – hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.
melcon zegt
Die labels werken inderdaad maar ze doen wel degelijk afbreuk aan het merk waar ze van afgeleid worden. Zoek maar eens op AMG op marktplaats en zie hoe vele auto verkopers de terminologie door elkaar gooien met e-tron aangeboden als zijnde amg of een rs6 amg line…
mashell zegt
Alpina en AMG waren nooit echte merken, dat zijn vooral aangepaste BMW’s respectievelijk Mercedessen geweest. Maar Alpine had vroeger en nu vooral eigen modellen, dat degraderen tot labeltje vind ik een stuk onbegrijpelijker dan van Alpina of AMG een labeltje maken.
ralfast zegt
ik vind de Alpine versie wel een waardige in de geest van de prestaties binnen de F1 trouwens. Achteraan op de linkerbaan…