Ook binnen de geldverslindende Formule 1 moeten ze op de centjes letten.
Nog voor de dood van Ayrton Senna werd de active suspension een verboden techniek in de stofzuigerklasse koningsklasse. Maar in 2017 zou dat verleden tijd kunnen zijn en dat is puur een centenkwestie. Jean Todt wilde eerder al een budgetplafond, maar dat plan werd afgeketst. De terugkeer van de actieve ophanging is een nieuw initiatief om de kosten te drukken.
De mechanische variant is een behoorlijk complex geval en bovendien niet makkelijk om te finetunen. Een elektronische ‘FIA standard active suspension’ daarentegen maakt het voor de sleutelboys in de pitstraat een stuk eenvoudiger werken.
Mocht het voorstel zoals het er nu ligt de eindstreep halen, dan kan iedere auto aan de startgrid in 2017 uitgerust zijn met een dergelijk systeem. Voor teams zou dat betekenen dat er minder monteurs/poppetjes nodig zijn bij GP’s.
Downsizing, penisauto’s, techniek uit de tijd van Senna, legale donuts en stofzuigergeluiden. De veranderingen om de hoogste klasse binnen de racerij volgen elkaar in rap tempo op. Wat vinden jullie ervan? (Via WCF)
snodaard zegt
Ik heb sinds 1998 geen race gemist. Maar ik ben helemaal klaar met de formule 1.
Edge zegt
Als het FIA-standard ophanging wordt mogen ze het van mij lekker achterwege laten. Zoveel mogelijk aan de teams zelf overlaten aub. Als ik auto’s met vrijwel dezelfde mechanica wil zien ga ik wel Indycar kijken
hammerman zegt
@Edge: Ja, en laat Indycar toevallig wél spannend zijn, in tegenstelling tot Formule1 die eigenlijk maar een saaie optocht is met elke tien seconden (gemiddeld) een auto die voorbij rijdt…
n54coupe zegt
@Edge: Alle F1 motoren hebben tegenwoordig al een door de FIA verstrekte ECU.
Waarom zou dit een probleem zijn als de FIA de electronica levert voor active suspension?
Zolang de FIA niet ook de geometrie van de wielophangingen bepaalt, en de schokbrekers levert, betekent het alleen maar dat er loopholes in de aansturingssoftware van de electronica worden vermeden.
Overigens iedereen hier die roept dat F1 saai geworden is de afgelopen tijd, probeer de laatste race eens ergens terug te kijken.
Het is gewoon niet meer zo, het hele veld is meer naar elkaar gekomen en er wordt meer ingehaald.
de grootste truc tegenwoordig is bijna om een zender te vinden waar je nog live naar F1 kijken kunt.
RTL+ als je Duits commentaar kunt verdragen…
sudsprint zegt
Het wordt tijd, dat een paar grote teams er mee gaan stoppen. Niet vanuit financieel belang, maar puur door dit soort regels. Als ze zo door gaan, rijdt de gp2 over een paar jaar snellere rondetijden dan de f1.
mrrallycross zegt
@sudsprint: door active ophanging zullen de auto’s alleen maar sneller worden hoor
sudsprint zegt
@mrrallycross: klopt, maar daar staan geheid 10 andere regels tegenover, welke de snelheid er weer drastisch uit gaan halen.
arjontje zegt
@sudsprint: De GP2 is al sneller dan het deel van het F1 veld. Wel met race snelheid, kwa kwalificatie is de f1 nog wel sneller.
rob5nismo zegt
Als de sport erbij gebaat is ga je gang leef je uit doe wat je niet laten kunt
Stefan-Venema zegt
Wat een bullshit zeg, het is Formule 1 ….. als er sponsoren gek genoeg zijn om bakken geld ertegenaan te gooien moeten ze dat toch zelf weten. Verdeel dan het geld wat de teams elk jaar van F1 zelf krijgen onder de teams met minder financiële middelen.
Net als het verplichten van de nieuwe V6 met alle reglementen die eraan vast hangen. Geef dan alleen een brandstoflimiet en laat de knappe koppen van Ferrari, Renault en Mercedes zelf iets verzinnen.
str8six zegt
Man, man, man, laat ze maar gewoon de atmosferische motoren terugbrengen met minimaal een V8. Dan zien we wel weer verder..
timberleek zegt
@str8six:
ain’t gonna happen.
En als ze zo gek zijn stapt oa ferrari er direct uit. Die wilde er al uit stappen, maar toen kwamen de nieuwe regels.
ongeblazen V8’s hebben de fabrikanten helemaal niks aan.
reistje zegt
En de reden waarom het banned werd dan? Die geldt toch nog steeds.
ABS + Traction control + active suspension maakte het niet echt leuker….
norge zegt
Nou moet ik zeggen dat mijn stofzuiger steeds omvalt wanneer ik aan die slang trek.Zou een voordeel zijn om daar actieve ophanging op te krijgen.
arii zegt
Het heet niet voor niks ‘de konings klasse’. Ik snap wel dat met lagere kosten meer teams mee kunnen doen maar dit hoort toch wel de snelste autoklasse zijn met de snelste autos ter wereld en de beste coureurs, en als er bakken met geld uitgegeven moeten worden om de snelste auto te bouwen die je maar kan dan moet dat maar
nomar zegt
doe mij maar NASCAR, daar rijden ze zo goed als elke week, spanning verzekerd, prachtige en professionele commentaar. Heerlijk!
F1 is gewoon zielig met gedownsizede ecomeuk op artificiele omlopen van oliebaronnen gaan rondjesrijden zonder te mogen tanken? Ga toch gewoon weg!
toniominestrone zegt
In de jaren 70 reden ze gewoon 5 seizoenen lang met dezelfde bolide, kan ik mij nu niets meer bij voorstellen.
Lennaert zegt
Wordt het niet gewoon tijd om de FIA te dumpen.
Hupke zegt
Actieve ophaning, zit tegenwoordig op weg-auto’s dus langst de ene kant waarop niet op de F1, langst de andere kant, het is al redelijk op punt waarom wel in de F1 toepassen?