Zin om je vrijdag met wat hyperbolische supercarclaims te beginnen? In dat geval: welkom bij de presentatie van de nieuwe Keating, waar u ‘The Bolt’ tegen mag zeggen.
Het kleine supercarmerk Keating, onder leiding van dr. Anthony Keating, kennen we inmiddels van drie modellen. De SKR, de TKR en ZKR. Deze Britten stromen niet over van origineel en baanbrekend design, maar de prestaties die ze doorgaans neerzetten mogen er wezen.
Hun nieuwste creatie is The Bolt. Hij geeft een beetje een Spyker-achtige vibe af, maar onder de kap van deze knaap ligt wél een V8 van GM, iets dat ze in Zeewolde niet snel zullen proberen. Het blok van dienst is een 7.0-liter LS7 V8, gekoppeld aan een versnellingsbak tussen de achterwielen met zes verzetten.
Deze achtcilinder kun je met verschillende vermogens bestellen. Standaard putten ze er zo’n 640 pk uit, kies je voor een twin-turbo configuratie, dan varieert dit van 1000 tot 2500 pk. Alsof het niets is. Met de supercharger-optie zou dit 750 pk moeten zijn.
Maar eigenlijk kunnen ze er alles van maken, en is uit de specificaties niet wijs te worden. Zo ondervond ook Autocar, die bij de presentatie van The Bolt was. We quoten:
What was equally alarming was the lack of clarity surrounding the car. Virtually everything relating to it quoted different figures and specifications, while asking the people involved usually presented you with yet another different set of figures. Consequently you didn’t know which way was up, nor what to take as a legitimate quote.
Die onduidelijkheid wordt doorgetrokken naar de prijsstelling, want dit bouwsel zou wel even £750.000, oftewel €890.000 moeten kosten. Waar echter geen onduidelijkheid over bestond, was de recordpoging die ze volgende maand zullen ondernemen. In een opgepompte versie zullen ze een niet misselijke 547 km/u proberen aan te tikken. Niet per luchtfiets, maar per Bolt. (En nee, die auto is niet vernoemt naar die vlotte Jamaicaan, maar naar een uni die heeft meegebouwd).
Oh, en is dit nou weer zo’n exemplarisch voorbeeld van Britse afwerking? Get it togehter, Keating!
StijnB zegt
De eerste beelden van GTA VI zijn er al zie ik!
Gaat even naar het nummer acceptable in the 80s luisteren…
sjamp zegt
@StijnB: ook in de eighties zag je zulke ventilatie-roostertjes niet zo lelijk passen,… Probeer eerder 60’s,.. Maar tja, dáár is geen liedje van :-)
Styling: meh!
kimi100 zegt
@StijnB: haha dat is een goeie
porsche928 zegt
Die afwerking is idd om te janken.
pleiades zegt
@porsche928: Zelfs een Dacia Logan zit nog netter in elkaar!
tt123 zegt
Zo zal hij bij 100km/u al uit elkaar vallen
thomcarspotter zegt
whahahah daar ga je toch geen miljoen voor neerleggen!!!
wat een bagger afwerking voor 2013…
te slecht voor woorden.
bilscobar zegt
dat je zon ding durft te presenteren
papa zegt
Onvoorstelbaar, dat interieur ook… het ziet er uit alsof een achtien jarige zijn opel corsa aan het pimpen is geweest met een spuitbusje. Die deurgreepjes ook, manmanman…
tupperware zegt
Als ze die claim waar willen maken dan mogen ze de neus wel wat lager leggen, zo stijgt hij bij 250 op.
De afwerking, zoals hierboven al aangehaald, haalt het niveau van de gemiddelde Engelse kitcar nog niet een. Abführen maar.
stephano zegt
Dat gedrocht gaat 500 KM/h halen? Volgens mij verliest hij voor de 200 KM/H al vitale onderdelen! Ik heb knutselprojecten gezien die er beter uitzagen!
munich zegt
Mijn god….wat een aanfluiting. Die afwerking lijkt op die van Chop Shop. Sterker nog, zelfs hun lukt het beter dan deze poging. Bij 80 km/h zou me het zweet al uitbreken.
motoragent zegt
Flinke ballen als je hier 547km/u mee durft te rijden. 400km/u in de veyron is al heel wat, en daar zijn echt miljoenen ontwikkelingskosten in gaan zitten inclusief speciaal ontwikkelde banden. Dit lijkt meer op een creatief hobbyproject uit een schuurtje dat bij stilstand al moeite heeft om niet uit elkaar te vallen… nee, dank u vriendelijk.
ar156sw zegt
Binnenkort in het rijtje “kleine automerken die recent failliet zijn gegaan”?
Mijn god, wat een crappy afwerking… Laat ik ze het voordeel van de twijfel geven en aannemen dat het interieur eigenlijk nog niet ontworpen is en ze er dus maar wat ingeplempt hebben voor de show… dan nog, hadden ze het beter leeg kunnen laten, had er beter uit gezien. Of desnoods het interieur van een 15 jaar oude Daewoo erin, dat zou nog beter zijn :P
Buitenkant is ronduit “meh”. Het enige indrukwekkende is de motor, maar daar hebben ze dan zelf weer niks mee te maken.
Alfarobert zegt
Met een Veyron kun je niet langer als 15 minuten 400+rijden anders begeven de banden het.Stel dat ze inderdaad de 547 zouden kunnen halen.Zijn er wel banden voor dan?
motoragent zegt
@Alfarobert: Zitten banden op van categorie W, wat betekend max. 270km/u….
MAB zegt
500+ km/h hahahha komt helemaal goed dit.
bierbuik zegt
@MAB: ik hoop dat Patty Brard de recordpoging zal doen!
MAB zegt
@bierbuik: of de presentator van pauw witteman (de jonge gozer)
woot zegt
Ben benieuwd, dat ding ziet er uit alsof hij met 200 km/u uit elkaar dondert.
Zou wat zijn als ze echt over de 500 komen en hij flikkert uit elkaar, dan ben je mooi de sjaak.
turboturbo zegt
@woot: Bij 200 of meer gaat ie omhoog flippen à la Mercedes CLK-GTR haha. Dat ding staat gewoon vóór tientallen millimeters hoger dan achter.
MLTB zegt
Hahah wat een flutproject :’)
motoragent zegt
@MLTB: Maar ze doen het wel, daar is ook iets van te zeggen ;)
MLTB zegt
@motoragent: Beter van niet.
Jochempie zegt
Lijkt wel een primeur op een achteraf-beurs uit 1998..
franktank zegt
Weer een auto voor de doel groep die elke week nieuw speelgoed moet verzamelen voor hun garage up to date te houden
JaxDryke zegt
Ik ga jullie allemaal uitlachen als ze dit inderdaad behalen :)
E34M5Touring zegt
Nooit aërodynamisch genoeg. En als je graag met 2500pk rondrijdt, Nelson Racing Engines, 100k ben je klaar. Heb je nog 8-900k om de rest uit te zoeken. Dan kan je volgens mij redelijk leuk uitpakken.
Bwlian zegt
Gratis extra hype en promotie.
De mega pk-claims van de MG XPower SV toentertijd bleken ook maar voor extra aandacht gedaan te zijn.
ericc zegt
Lijkt wel een uitgerekte Noble maar dan slecht afgewerkt. Benieuwd welke piloot het aandurft om met dit ding +500 te rijden.
ikkee zegt
waar gaan ze dit uberhaupt ooi proberen? Koenigsegg kan toch ook geen fatsoenlijke plek vinden.
p924 zegt
Grappig autootje, lijkt wel wat op de VW Bonito.
lamborgfan zegt
Mede mogelijk gemaakt door het TopGear trio?
And we call it “the Bolt”
Edge zegt
Mijn god die deurgrepen en dat stuur. Ik ga stuk :’)
baasbas zegt
Nog eens 1 april dit jaar
Hupke zegt
En waar gaan ze die 550km/u gaan doen? Pendine sands, salt lake city.
Ben je helemaal niets mee, al zijn ze daar precies nog niet achter gekomen.
sjamp zegt
Ik ben er achter: 547 kmh is de snelheid equivalent aan 340 mph..
Ze bedoelden echter dat ’t ding 340 kmh (211 mph ) zou moeten halen
(die snelheid is minder absurd, maar nog steeds redelijk snel voor het ding dat we op de foto’s zien).
torsen zegt
@sjamp: Nee ze lijken het toch echt bij het juiste eind te hebben.
Ze willen de 340 mph gaan halen. Of de 0.5 Mach zoals ze het zelf aangeven.
bron: http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-keating-bolt-supercar-guns-340mph
Ot92 zegt
Zag op een andere website een foto van de banden, hier stond snelheids code W op… dus max 270km/h, veel geluk met het behalen van 547km/h mannen!
erce zegt
Als de twee heren op de foto nou plaats nemen in dat barrel tijdens die recordrit, zijn we gelijk van deze rommel af.
ropbp zegt
Als je niet in aanmerking komt voor een vlucht naar Mars, kun je je altijd nog aanmelden als chauffeur om hiermee de 500+km/u mee te rijden. In beide gevallen kom je niet meer terug………
extuned zegt
Mooi dit… had al een tijdje niet zo gelachen op autoblog.
baseone zegt
Een grap. En een bar slechte ook.
ohoogeveen zegt
Presenteer je je auto voor de eerste keer, vergeet je de transportblokken er nog onderuit te halen!!