Hartstikke gaaf klassieke naked bikes, maar die looks met moderne techniek is wellicht toch beter.
Nee, natuurlijk is een echte klassieker niet aan iedereen besteed. Kwijlen over klassieke lijnen van die posterauto of motor aan de muur is 1 ding. Op een koude dag een niet startende motor of auto terwijl je echt ergens moet zijn is vaak de harde realiteit.
En daarom bestaan er neo-retro’s, wel de looks van destijds maar ook de techniek van nu. Eén van de smaakmakers van de seventies van de vorige eeuw was de Kawasaki Z900. Daar heeft Kawasaki met haar Z900RS al een hedendaagse versie van gemaakt. Maar nu was het tijd voor een kleiner broertje. Voila, de Kawasaki Z650RS. Wij mochten er een paar dagen mee op stap in regenachtig (en dan bedoelen we REGENACHTIG!) Zuid-Frankrijk. Hierboven mijn rijindruk van Kawa’s nieuwste.
Maar als je het liever wilt lezen, zie onder.
Kawasaki Z650RS
De Ducati Scrambler liet in 2014 als eerste zien dat een het niet altijd 100% retro looks moeten zijn (Moto Guzzi V7 iemand?). Maar dat er ook een mix tussen oud en nieuw mogelijk is. Zoals de geslaagde New MINI. Goed voorbeeld doet echter goed volgen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/kawasaki-z650rs-010.jpg)
De Z650RS is gebaseerd op de Kawasaki Z650. De toevoeging van de letters RS maken er echter wel een volledig andere motorfiets van. Waar de Z650 echt probeert een eigentijdse naked te zijn gaat de RS voor tijdloos. Dat laatste is wellicht gewilder over 10 jaar op Marktplaats..
Niet verrassend dat de prestaties van beide versies wel met elkaar overeen komen: Z650: 187kg, 68pk, 64Nm. Prima waardes! Minder prima waren de weersomstandigheden van deze rijtest. In de ochtend kwam het met bakken uit de hemel. In de middag klaarde het gelukkig op.
![kawasaki z650rs](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/kawasaki-z650rs-012.jpg)
Laten we de meest belangrijke zaken even langsgaan.
- erg vlot schakelende versnellingsbak
- soepele gasrespons
- ruime en neutrale zithouding (prima geschikt voor beginner / tour rijder / stadsrijder
- rijgedrag is super wendbaar, motor voelt nooit zwaar aan
- ook met minder lange benen kan je goed bij de grond.
- Soundtrack is erg subtiel (aftermarket uitlaat!?)
- voldoende koppel vanaf laag in de toeren
- rond 110-120 km/u op de snelweg wat trillingen in het stuur en voetsteunen
- muggenziften: stickers op de ducktail kont hadden onder de lak mogen zitten
- analoge tellerpartij, dus geen high-tech fratsen
- prijs € 8.999 in NL (€ 8.299 in BE)
![](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/kawasaki-z650rs-011.jpg)
En dus? Kawasaki Z650RS echt retro?
Als je de video hebt gekeken dan is je vast opgevallen dat de Kawasaki me goed beviel. De regen kon daar geen verandering in brengen. Zeker ook hier voor het geld is het een sterk propositie. Voor rond hetzelfde bedrag kun je ook bij Yamaha gaan shoppen voor een XSR 700. Ook een sterk aanbod. De vraag zal dan voornamelijk zijn of je ’team green’ of ’team gekruiste stemvorken’ bent.
![kawasaki z650rs](https://www.autoblog.nl/files/2021/11/kawasaki-z650rs-013.jpg)
Wat viel positief op?
- De retro stijl is onmiskenbaar goed doorgevoerd
- Het chassis valt positief op
- De prijs is competitief
Wat mocht beter zijn?
- Toch wat trillingen in het stuur
- Kleine details mochten net iets fraaier afgewerkt zijn
tekst + foto’s: Arno Jaspers / Maxxmoto.be (waar je nog meer rijtests aantreft ;-) )
En weer zoals met alles hier in Nederland net een paar honderd euro duurder he. Voordeel van een 40jaar oude motor is geen wegenbelasting.Dat moet je hier wel voor betalen. Vezekering voor een oudje is ook voordeliger.
@Alfarobert: dat is een tientje in de maand. Niet echt spannend
@alfarobert
Ga lekker in België wonen dan. Altijd maar dat geklaag dat alles hier zo duur is. Nederlanders zijn (gemiddeld) ook rijker dan Belgen. Het inkomen ligt hier hoger (een NL’er verdient gemiddeld 29.933 per jaar, een Belg gemiddeld 20.716), ons BNP is hoger, en geloof het of niet, onze totale belastingdruk is lager dan die in België of Duitsland.
Altijd veel geklaag over motorblog, maar ik vind het leuk! Rijd zelf een nieuwerwetse Z900, maar dit is toch ook wel echt leuk. Goed artikel, leuk geschreven, en inhoudelijk goed, mag van mij langer hoor.
Eens, leuk die artikelen over motoren. Sowieso 10x interessanter dan die ‘domme’ crash filmpjes..
Ziet er best wel cool uit zo, zal eens kijken of ik hem kan testen en vergelijken met mijn Z750.
En van dit soort testen mogen er zeker meer van komen, de azijnzeikers die dit niet willen lezen/kijken moeten het gewoon niet lezen/kijken.
Kan iemand me uitleggen waarom het zo moeilijk is om een motorfiets onder de 100kg te maken? 186kg is echt wel een blok ijzer om door de bocht te krijgen.
Neem aan, dat dat technisch mogelijk is, maar dan wordt de kostprijs van zo’n ding waarschijnlijk zo astrologisch hoog, dat-ie niet meer te verkopen is (in de stukstallen, die het een commercieel haalbaar project maken).
Crossers zitten daar rond (of vroeger toch), maar een te laag gewicht geeft dan weer enorm veel instabiliteit. En ja er wordt veel ijzer gebruikt om denk ik de kosten laag te houden. Had vroeger een RSV1000R en die zat ook “maar” rond de 180kg, door gebruik van veel alu (frame en achterbrug = duur), magnesium (deel blok = duur) en plastiek (tank).
@janjansen Lichte materialen zijn duur. En motoren bevatten tegenwoordig net als auto’s veel meer electronica en veiligheidssystemen die ook extra gewicht toevoegen.
De kleine en goedkope motoren van minimaal 500cc wegen zo tussen de 150kg en 200kg. Echte grote, zware motoren gaan dik boven de 200kg. Dat gewicht voel je vooral als je stilstaat en bij hele lage snelheid. Als je eenmaal rijdt, merk je daar veel minder van. Ik heb zelf een Triumph Explorer 1200XC gehad, die woog ongeveer 265kg. Die was prima de bocht om te krijgen, en op bochtige weggetjes was ik zelfs regelmatig sneller dan racers met meer macho-ego dan rij-ervaring.
@b00st je kunt een wegmotor natuurlijk niet direct vergelijken met een crossmotor. Een crossmotor heeft doorgaans veel minder electronica aan boord, comfort is minder belangrijk, de motoren zijn kleiner en dus lichter (meestal 1-cilinders met beperkte inhoud), er zit veel plastic op, brandstoftanks zijn kleiner, etc.
Klopt helemaal, was om maar om aan te geven dat die zelfs niet onder de 100kg zitten.
Heb nu een S1000XR van rond de 240kg en die gaat prima bochten om. Alleen stilstaand manoevreren is wat lastig (mede door de zithoogte).
Ik rij zelf op een XSR700 van 180 kilo en die is licht zat. Laatst reed ik op een KTM 690 en die voelde meteen een stuk lichter aan en was een stuk kleiner.
Niet dus. Hij woog exact hetzelfde en had dezelfde wielbasis. Blijkbaar hadden ze iets anders in de hoek waarop het voorwiel stond, of andere banden, waardoor het zoveel kleiner en lichter aanvoelde.
180 kilo is voor een 500-700 een normaal gewicht, en dan zijn ze voor het gevoel prima te handelen
Mijn oldtimer VW heb ik nog nooit niet weten starten op de 10 jaar dat ik hem heb staan. Bij vries temperaturen start hij beter dan mijn Renault die ik als daily gebruik. Ik geef het maar mee.
n=1
Wat betekent “neo retro” ?
Dat staat er : “de looks van destijds maar de techniek van nu”.
@amghans Dat is retro. Wat is dan neo retro?
Wat een heerlijk fietsje. Deze of een royal enfield continental, lastige keuze.
Leuk ding, maar voor die centen een Royal Enfield Continental GT met chromen tank. Wat een superding is dat toch, zeg.
Kan de gedachte die RE er als 4e motor bij te zetten moeilijk van me af krijgen.
Een z650 retro fiets maken en er dan een 2 pittertje onder hangen :-(
Een 4 in lijn zoals weleer had beter gepast.