Dankzij een introductiekoers van 52 USD wordt de Italiaanse automaker op bijna 10 miljard dollar gewaardeerd. Een behoorlijke smak geld, maar wie zo’n stukje ‘RACE‘ wil hebben krijgt het nog moeilijk.
Vorige week meldden we reeds dat Ferrari met zijn aanstaande IPO mikt op een aandelenprijs van 48 tot 52 USD, ongeveer gelijk aan vijf bezoekjes aan de Penske Wynn-dealer of een grammetje voor Lapo, en nu is het hoge woord er uit: Ferrari blaakt van het vertrouwen en gaat vol bovenaan de bandbreedte zitten: wie een aandeel RACE wil hebben moet hier 52 USD voor neertellen.
Aangezien slechts 17,2 miljoen stukken – 9% van het totaal – voor het gepeupel beschikbaar komen vertaalt dit zich naar een totale beurswaarde van 9,8 miljard USD, zo’n 9 miljard euro. ‘Veel te duur’, zegt menig analist, maar dat zeiden ze ook van Tesla toen de koers begon te exploderen, en inmiddels is dat veel kleinere bedrijf (ook al kreeg het gisteren na slechte waarderingen van consumentenorganisaties een flinke knauw) dat in zijn leven nog nauwelijks winst maakte veel meer dan het dubbele hiervan waard.
De berichten zijn voorlopig in het voordeel van Ferrari; volgens insiders is de emissie overtekend, wat betekent dat er meer vraag dan aanbod is. Dit is geen garantie dat de koers niet een World Online’tje gaat doen, maar we hebben het hier wel over Ferrari, een instituut, en nog steeds één van de sterkste merken ter wereld.
Foto: Sergio Marchionne, Mr. Moneybanks
scottishcarspotter2000 zegt
Ik ben geen economie-kenner, maar als de vraag het aanbod overstijgt zal de prijs wel flink stijgen lijkt me
gtwillem zegt
“Of een grammetje voor Lapo”…
De dag weer begonnen met koffie uit mijn neus…, thanks @sir_smokalot!!
boltiev6 zegt
@gtwillem: ik snap dat grammetje voor Lapo niet…kun je uitleggen?
harrie zegt
@boltiev6: Die kan Wendy van Dijk je wel uitleggen.
rhellema zegt
@harrie: Quote heeft al aan de rechter uit mogen leggen waarom ze het verhaal verzonnen hadden en ni mogen ze dat middels een rectificatie kenbaar maken aan heel Nederland. Ik ben absoluut geen fan van Wendy van Dijk maar nog minder een fan verzinsels.
boltiev6 zegt
@harrie: Ik snap wel dat het om een grammetje coke gaat, maar Lapo niet. Is dat haar koosnaampje ofzo?
harrie zegt
@boltiev6:
http://www.autoblog.nl/archive/tag/lapo-elkann
martinus zegt
Dan is het nu wachten op de SUV van het sportmerk. Porsche, Jaguar en Bentlet gingen Ferrari al voor.
roppp zegt
@martinus: vooral die Bentlet :-))
gtwillem zegt
@martinus: dat zie ik zelf niet zo snel gebeuren. Ferrari heeft tot nu toe bijna alleen maar GT’s, sportwagens en supercars gemaakt. Op een verdwaalde 456 Venice en 412 geen eens sedans.
Bij Jaguar Singer vrij logisch: dat concurreert met Mercedes-Benz en BMW: dan moet je gewoon een SUV hebben in het gamma.
Bij Bentley is het minder raar, gezien het feit dat ze altijd al een soort van SUV’s verkochten, maar dan laag op de wielen (groot, zwaar, lomp, dorstig en opzichtig). De Bemtayga is gewoon een Conti GT op stelten.
Porsche had een money maker nodig, vergeet niet dat het merk halverwege de jaren bijna kopje onder ging. Porsche heeft moeite met het verkopen van sportwagens die geen 911 zijn (968, 928 en Cayman zijn geen cashcows geweest, de Bocster werd gelukkig wel een succes). En ze hadden het voordeel dat VW ook een SUV wilde, de Touareg. Deze zijn gezamenlijk ontwikkeld (achterbank en deuren bijvoorbeeld kun je gewoon uitwisselen). Daarbij is Porsche van ‘fabrikant van sportauto’s’ gegaan naar ‘fabrikanten van sportieve auto’s’.
Als er een Italiaans voorbeeld kan nemen aan Porsche, is et eerder Maserati dan Ferrari.
Kortom: die SUV komt er echt niet. Wil je een SUV van Ferrari: koop een FF, dichterbij ga je echt niet komen. Ome Sergio ziet heus wel in dat Ferrari an sich erg goed gaat en er in principe niet heel veel veranderd hoeft te worden. In tegenstelling tot Alfa Romeo en Maserati: waar de situatie schrijnender is en de toekomst veel minder rooskleurig.
sir_smokalot zegt
Juist, bovendien hebben ze de Dino nog in het vat als extra zakcentopleveraar.
Wel leuk om te zien hoe de aandelenkoers in de voorgaande weken lekker voorgemasseerd werd met goed nieuws (productie naar 9.000 stuks, meer pretparken enz). Je zou haast denken dat er een slimme boekhouder aan het roer staat.
gtwillem zegt
Excuses voor de vele typo’s. Autocorrect in combinatie met koffie in mijn neus…
berlinetta zegt
@gtwillem: Je had beter dat grammetje van Lapo je neus in kunnen jagen. Werd je lekker scherp van.
berlinetta zegt
@gtwillem: Laten we hopen dat je gelijk hebt. De feiten die jij noemt, wijzen er inderdaad op dat Ferrari geen SUV nodig heeft. Ze draaien als een tierelier en hopelijk ziet Marchionne dat ook in.
Aan de andere kant hebben ze wel dat 4wd systeem ontwikkelt. Blijven ze dat alleen gebruiken voor de FF? Het lijkt me dat ze die kosten willen terug verdienen en willen aanbieden op meerdere modellen. Dat kan met een SUV, maar het kan ook met een ‘goedkopere’ variant van de FF, door bijv. Die V8 erin te lepelen. Hopelijk kiezen ze voor dat laatste. Een FF met 4wd en 755 Nm is niet mals.
gokartmozart zegt
@berlinetta: Ferrari hoeft niks terug te verdienen. De kas is voller dan vol. Op elke auto wordt een vette marge gemaakt. Meer vraag als aanbod . Een van de enkele merken die trouw blijven aan hun roots en laat dat nou heel succesvol zijn
toeter11 zegt
Ik dacht dat Ferrari al lang op de beurs was.
potjak zegt
De analist, die is emotieloos en technisch. Ferrari is meer en zal dan ook de verwachting van de analist overschrijden.
KEV9 zegt
Aan de ferrari eigenaren hier.. een paar milimeter van jouw verhicle is straks van mij.. dus wees er zuinig op :)
schoen85 zegt
@Soulmaster: je deed m’n mondhoeken omhoog krullen, chapeau! ;-)
clarkson zegt
Ik wist wel dat Sergio gelijk had. Hij heeft altijd gelijk! Maar Ferrari is ook gewoon een belachelijk sterke merknaam. Ik weet niet of het een goeie investering zal zijn aangezien hij niet veel zal stijgen. Maar leuk zal het wel zijn als je een stukje Ferrari koopt.
spykerboy zegt
Toch wil ik weten hoe ik ze kan kopen…. Kan ik me toch een ferrari eigenaar noemen ? ow en geld eraan verdiennen uiteraard
carfreakjim zegt
@spykerboy: Ik wil dat inderdaad ook wel weten, iemand die ons dat kan vertellen?
Freewarefreak zegt
@carfreakjim: Probeer eens: “Ik wil aandelen kopen hoe werkt dat?” in Google?
KEV9 zegt
@spykerboy: via je eigen bank, vaak al online kan je inschrijven op aandelen. Hou er wel rekening mee dat er vaak een minimum aan het aantal aandelen zit dat je koopt. die van ferrari zal rond de 1000 zijn.
spykerboy zegt
@Soulmaster: heb ik al gekeken inderdaad, maar daar zijn ze bij alex niet zo duidelijk in helaas, en minimaal inleg is prima zolang ik het heb liggen uiteraard