Aalmoes m’neer?
Volgens Automotive News gaan er zeer binnenkort gesprekken plaatsvinden tussen VAG en diverse banken om een overbruggingskapitaal à 20 miljard euro’s rond te krijgen. Momenteel zou het concern financieel gezien nog wel even vooruit moeten kunnen, maar de Duitsers houden rekening met dat wat mogelijk nog komen gaat. Verstandig, dunkt ons.
Barclay’s schatte eerder al dat aan dieselgate een prijskaartje gaat hangen van rond de 25 miljard euro in het jaar 2017. Dat bedrag omvat dus alle boetes, claims, reparaties en andere zaken waarmee VAG de komende tijd om de oren wordt geslagen. Of gederfde winst daar ook bij zit weten we niet, maar da’s mogelijk ook nog een factor om rekening mee te houden.
Voor het eerst in tijden draait Volkswagen immers verlies. Dubbele reden dus voor de accountant om toch die cursus mindfulness te overwegen. Je kunt maar voorbereid zijn. Overigens staat er nog steeds 27,8 miljard euro bij Volkswagen op de balans sinds Q3 van dit jaar.
norge zegt
20 miljard ….Dat zijn een hoop nullen….
negen11 zegt
@norge: stuk of 10
norge zegt
@negen11: Zijn ze zo duur?
postzegel zegt
@norge: moet je niet gaan omrekenen in guldens.
MaartenD zegt
opdoeken die handel!
bofkont zegt
@maarten020: Ja daar zijn we mee gebaat,VAG is de grootste werkgever van Duitsland en aanjager van de economie.
Kvgorp zegt
@bofkont: door de zaak te bedriegen weliswaar.
yupyup zegt
@bofkont: op korte termijn zal het grote invloed hebben als VAG omvalt. Op lange termijn valt het wel mee. Immers de markt blijft bestaan, VAG rijders zullen nog steeds een auto kopen. Andere merken zullen dus groeien en de plaats in de arbeidsmarkt innemen.
Maar VAG valt niet om.
clarkson zegt
@bofkont: niet alleen in duitsland. Zo’n groot bedrijf kan maar mag ook biet omvallen.
rufctr01 zegt
@clarkson: dat dachten ze in 2008 ook over Lehman Brothers…ook dit bedrijf bestaat niet meer.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Maar dat waren bookmakers !
Dit, dit is een financiële organisatie die ook nog toevallig autofabrieken heeft !
remcott zegt
Dat zal wat rentekosten opleveren …..
nord zegt
Is een vijandige overname mogelijk..? Nu aandelen nog wel verder zouden kunnen droppen. Of is dat allemaal strategisch ingedekt..
Jipp zegt
@nord: strategisch ingedekt, door constructies met Porsche oa.
mashell zegt
@jipp: en de deelstaat Niedersachsen. Eigenlijk is de beursnotering van VW net zo “nep” als de uitstoot van hun diesels.
norge zegt
@nord: GM of Ford?
nord zegt
@norge: geely?
norge zegt
@nord: Hyundai werd doorgegeven met rooksignalen..
JanC zegt
@nord: Ik meen dat 49% van de aandelen in handen zijn van het Bondsland Nordrhein Westfalen. Daarmee is een vijandige overname vrijwel uitgesloten.
JanC zegt
@JanC: Sorry, Bondsland Niedersachsen
406_v6 zegt
@JanC: Niedersachsen heeft net over de 20%…
JanC zegt
@406_v6: Ik heb me ingelezen: Met die 20% hebben ze via een speciale wet echter wel een vetorecht, waarmee een vijandige overname eigenlijk uitgesloten is.
406_v6 zegt
@nord: dat gaat waarschijnlijk niet lukken, men is bang voor VM…
klaasjevaak zegt
@nord: zal ongetwijfeld ingedekt zijn. Aandelen met stemrecht zullen ongetwijfeld bij de groot aandeelhouders in bezit zijn (oa Porsche)
stino zegt
Jezus wat veel, toch zijn er een handvol mensen in dr wereld die dat wel uit hun eigen zak kunnen betalen
henkhupelschoten zegt
Eeeh, Seat toch doorverkopen?… Eventjes koppen bij elkaar houden vw
enricoleerdam zegt
De kerstbonus valt denk ik ook iets lager uit dit jaar
trustmeiamanengineer zegt
Moeten ze de opties nog duurder maken.
fit4fun zegt
Slecht idee toch van bepaalde overheden om groot aandeelhouder te zijn in zulke luxe bedrijven. Leidt vaak tot corruptie, belangenverstrengeling en nalatigheid ten opzichte van de volksgezondheid en het milieu.
Daarnaast wordt als het slecht gaat de rekening maar al te makkelijk bij de bevolking gelegd….
acizane80 zegt
@fit4fun: een grote voordeel van dergelijke overheden om groot aandeelhouder te zijn is dat zij inspraak hebben over de locatie voor de productie van modellen. Op die manier kunnen ze werkzekerheid waarborgen. Hierdoor kunnen situaties zoals bij Ford Genk, Opel Belgie, Nedcar Bron voorkomen worden.
Capibaro zegt
Ik denk dat VW qua financien wel eentijdje kan overleven. Ze zijn opeens wel heel kwetsbaar als de vraag naar hun producten inzakt. Maar hrootste probleem is dat ze qua techniek eerder achteraan- dan voorop lopen. Juist in deze tijd innoveren bedrijven dan juist niet terwijl dat juist nodig is. Ik hoop dat ze zelf het bedrijf wat meer gaan ontvlechten. Dat lever voor hunzelf minder exposure op over alle merken heen en voor klanten auto’s die zichzelf echt van elkaar onderscheiden (niet alleen qua uiterlijk)
nord zegt
VAG heeft ongetwijfeld met veel scenario’s rekening gehouden, maar dit lijkt toch meer een ‘day to day’ thriller waarin je haast niet kunt voorspellen wat de beste keuzes zijn. Ik denk dat sales en cash flow allerbelangrijkst is op dit moment, dat heeft voorang, je wordt ook doodgegooid in de media met advertorials en ‘goede berichting’ van VAG. De Porsche RS special hier op AB is daar 1 zo een voorbeeld van.
norge zegt
@nord: Hier maken ze alleen nog reclame voor de electrische auto’s van ze.
nord zegt
@norge: elektrische auto’s en Noorwegen.. lijkt me levensgevaarlijk. Een keer per ongeluk verkeerde afslag, je raakt de weg kwijt, je actieradius die al klein was is in winterse omstandigheden nog veel kleiner.. Kilometers uitgestrekt niemandsland… Doe mij maar een diesel met antiklop en extra jerrycan ?
norge zegt
@nord: Je betaalt geen bpm en btw over “el” auto’s en dat maakt ze ongeveer de helft van de normale prijs…Plus je mag gratis over tolwegen en gratis met veerboten…Een Tesla kost net zoveel als een Passat hier…
healey zegt
@nord: Sales gaat natuurlijk ook niets worden wanneer je van de bestlopende modellen uit je programma de verkoop moet stoppen. Daarnaast is de omvang van de schade nog niet bekend en heeft het vertrouwen een flinke klap gehad. Misschien is VW to big to fail, maar ze hebben de hele duitse industrie voor aap gezet. Dus of de duitse staat bijspringt valt nog maar te bezien.
nord zegt
@healey:
Ik vind ’to big to fail’ sowieso een raar gezegde. Sinds de opkomst van de industrie is er zoveel verandert grote industrieën komen en gaan juist. Misschien heeft de Duitse hegemonie zijn beste tijd gehad.
Ik bedoel, was de Franse autoindustrie in jaren 50 to big to fail? Of de italiaanse in de jaren 60/70? fiat was in die tijd qua zeggenswaarde wat VAG nu is..
Nobody is too big to fail.
desalen zegt
@nord: en dat is nou net het punt. VAG is ook niet ’to big to fail’, omvallen kunnen ze.
Alleen het probleem is dat wanneer ze omvallen, er héél erg veel meer aan de hand is dan wat nu aan de hand is. Dan is dit nog wisselgeld.
Ik noem een Lehman Brothers, waar letterlijk overnight door haar conculega’s en de Amerikaandse overheid is besloten om niet bij te springen. Binnen 24 uur van groot bedrijf naar geen bedrijf, duizenden mensen op straat. Toeleveranciers die hun grootste klant verliezend (80/20 regel) daarop besluiten zij te desinvesteren en een ontslag ronde te houden. De aandeelhouders die miljoenen verliezen moeten fors afschrijven, die kosten moeten ook opgevangen worden. Etc, etc etc etc
Resumerend: VAG gaat níet omvallen. Die klap kan Duitsland niet opvangen, en Europa evenmin.Onderdelen afstoten door ze deels naar de beurs te brengen lijkt me realistischer.
speedie zegt
VW heeft de eerder geraamde kosten van 6,7 miljard afgetrokken van de winst in Q3 van 5,3 miljard en dus zogezegd verlies geleden.
terloops: A loophole in European emissions testing laws may have allowed VW to legally fit their cars with ‘defeat device’ software that manipulates emissions in tests. According to the minutes from a 2012 meeting of the EU type approval authorities: “A manufacturer could specify a special setting that is not normally used for everyday driving.”
406_v6 zegt
@speedie: @speedie: In het financiële jaarverslag 2014 is te lezen dat de “Netto-Liquidität” -96.453 miljoen Euro bedraagt, VAG had in 2014 een “Kredit” (feitelijk dus een schuld) van 133.980 miljoen Euro…. Dat plaatst bepaalde zaken in een heel ander perspectief.
remcott zegt
@406_v6: denk dat de meeste bedrijven op de beurs veel schulden hebben, die hebben ze vaak wel nodig om voldoende Return On Investment te halen. Hefboomwerking is noodzakelijk om aandeelhouders tevreden te houden bij relatief lage marges.
mashell zegt
@406_v6: Dat is minder dramatisch dan het lijkt. Op pagina 104 zie je dat de -€96.453.000.000 miljoen is opgebouwd uit -€114.092.000.000 van de Finanzdienstleistungen en uit +€17.639.000.000 van de automobile tak. Het komt er dus op neer dat ze 17 miljard in kas hebben en dat de Volkswagen bank nog heel veel geld tegoed heeft van haar klanten.
joostvd zegt
@406_v6: 133 miljoen schuld en 12 miljard winst. Dan doe je het prima!
gwnbmw zegt
als de vag wil overleven, moeten ze seat, bugatti en eventueel porche te koop zetten. want als ze die 20
miljard aan schulden hebben terug betaald, wat gaan ze dan doen? dan staat er nog steeds 20 miljard open. grapjes als een bug chirone met 4 miljoen verlies per auto kunnen ze zich dan niet meer veroorloven…
remcott zegt
@gwnbmw: zoals hierboven gezegd, de schuld is niet het probleem. Wel zou er onvoldoende cashflow kunnen zijn om aan de verplichtingen te voldoen.
Als dat gebeurt heb je stront aan de knikker.
Wat jij voorstelt zou kunnen, maar alleen als de opbrengste
thomasthomas zegt
Ik zie weer kansen voor Victor Muller
mashell zegt
@thomasthomas: zijn “broer” Matthias Müller is hem al voorgeweest…
redbeams zegt
Bye bye zwaai zwaai en wie z’n billen brandt…
agera zegt
Verkoop Bugatti, Lamborghini en Bentley met alles erbij aan een ander concern, dat moet wel wat opleveren
retsok zegt
Vw maakte vorig jaar nog 2,5miljard winst. Het hele vag concern nog veel meer winst tezamen. Ik betwijfel of deze hele grap 20 miljard gaat kosten. Het lijkt alsof vw het met opzet extra erg wil maken(co2 geneuzel). Aandeel zakt nu, stijgt straks weer en een aantal mensen gaat weer heel rijk worden van dit ge-ouwehoer. En geloof mij maar, de consument gaat niks terugzien van die “20 miljard”.
gwnbmw zegt
@retsok: lamborghini is officieel niet van volkswagen. lambo is van audi, en audi is zusterbedrijf van vw.
mout zegt
Als we nu eens minder somberen over VW ag, en ons hart ophalen aan de voordelen die het kan bieden aan andere merken?
Ford, Opel, Renault, Fiat, Citroën, Peugeot: Allemaal merken die ik op het moment het beste gun.
406_v6 zegt
@mout: amen !!
mazot zegt
Zover ik het kan volgen is de partij die het meeste verlies heeft geleden de QIA(qatar investment authority). De Qia is de derde grootste aandeelhouder met normale en preferente aandelen in VW. Volgens geruchten zijn er mensen boos geworden op de verschillende investeringen van QIA in Azie met name tukije. Die willen graag de centjes van de sjeiks in eigen land zien. Maar ik bemoei niet
maferick74 zegt
En dit alles omdat iemand heeft bedacht dat dit wel een goed idee was… nu snel weg