Toyota kan voor de nieuwe Prius een groot probleem oplossen vanuit de fabriek.
De Toyota Prius is een auto uit de categorie ‘berucht’. Toyota’s nobele idee om de wereld aan de hybride te krijgen werd een grote doorn in het oog van autoliefhebbers. De rest van de wereld (de ruime meerderheid dus) vond de Prius echter een tof ding en een grote stap richting een schonere wereld. Het resultaat was vier generaties lang een aardig suffe auto. Vooral functioneel ontworpen en vooral niet een leuke auto. Toch was het een megasucces en liep het sprookje van de Prius als succesverhaal pas echt af bij de vierde generatie, toen vrijwel elk merk aan de hybride en zelfs EV ging en de Prius zijn grootste USP verloor.
Katalysator Toyota Prius
Priussen die nog rondrijden hebben echter een groter probleem dan een beschadigd imago. Namelijk dat het dievengilde het vaak gemunt heeft op de auto. Tenminste, op de katalysator. Die zijn namelijk best een duit waard voor het feit dat ze relatief makkelijk te stelen zijn. En zo heb je maar twee categorieën mensen die je aankijken in een Prius: mensen die je een sufkut vinden en mensen die je auto zien als een rijdend spaarvarken.
Nieuwe Toyota Prius lost het op
Warempel: beide problemen worden nu opgelost. Zoals we weten is de vijfde generatie Toyota Prius ineens een aardig knappe auto: dat suffe is er echt wel af. Zelfs menig autofanaat is best te spreken over het gloednieuwe design van de Prius. Ook wordt het moeilijker voor potentiële katalysator-pikkers om de Prius als doelwit te pakken. Je kunt de Prius namelijk bestellen met een door Toyota geïnstalleerde kooi voor de katalysator.
Katalysatorkooi
Moeilijker dan dat is het eigenlijk niet: Toyota bevestigt een extra beschermplaat onder de Prius waar de katalysator achter schuilt. Deze zit hermetisch afgesloten, zodat je aardig gespecialiseerd spul nodig hebt om hem los te krijgen. Met een krik en een schroevendraaier kom je dus niet zo ver. Wel zo veilig. Toyota biedt de katalysatorkooi aan voor 140 dollar in de VS. Het systeem komt van MillerCAT, die eenzelfde product al een tijdje aanbiedt voor oudere Priussen en vele andere auto’s. Toyota is echter zo overtuigd van het MillerCAT-systeem dat ze een deal met het bedrijf hebben gesloten en de kooi nu officieel kunnen aanbieden.
Een gaaf ontworpen auto én geen zorgen meer over het jatten van je katalysator? Toyota geeft steeds meer redenen om de Prius gewoon als een absolute topper te bestempelen.
Richmond zegt
Waarom dat als optie aanbieden? Gewoon standaard eronder zetten. Niet alles moet een commerciële gedachte hebben
rulefollower zegt
Niks mis met het ontwerpen een ook een paar leuke zonnecellen in het dak verwerkt voor het greenwashen.
Hubert zegt
Dit was ook het ultieme greenwashen.
Opbrengst van solarpanel was net genoeg om klein ventilatortje op te laten draaien.
Habanero zegt
Op zich lijkt Toyota zich te overtreffen met dit ontwerp. Helaas getuigen de meeste andere modellen van dit merk een soort Manga-ontwerpgruwel. Maar hoe overbodig is een auto zoals dit niet geworden. Misschien zelfs onverkoopbaar. De vorige modellen waren hoofdzakelijk daar voor het groene statement. Met deze auto manoeuvreert Toyota zich in een vis noch vlees-situatie, want groen is plots niet meer groen genoeg. Dus ook qua verkoop zijn hybrides straks niet meer sexy genoeg en ondanks de (financiële) goede wil van de kopers om mee te denken in ecologie, worden ze straks door onze beleidsmakers even zwaar afgestraft als met andere niet-hybride-ICE’s. Kwestie van overdrijven en kortzichtigheid – het is précies dit soort van politiek dat burgers voortdurend frustreert en naar de uitgang van anti-partijen drijft.
outlook zegt
Binnenkort als Uber te zien in Amsterdam
bmwadept zegt
De Prius is lelijk! Maar rijdt wel lekker en is niet stuk te krijgen. Familielid rijdt in 2008 model. De auto heeft meer dan 4k (ex-taxi) op de teller en doet wat het moet doen. Weinig onderhoud.
Abdelaziz zegt
Toch blijven het de irritantste schaffeurs te zijn zeker bij het inhalen op de E19 man man man die auto lijkt echt geen druppel te willen verliezen alles moet juiste meng verhouding verbranden trap je op Prius dan ontploft het denk ik dan maar
madmarky zegt
Waarom kiezen ze niet voor de BMW oplossing?
Bij mijn M54 3.0 hangen de beide kats naast het blok direct aan het uitlaatspruitstuk. Onder de auto vind je alleen nog een lege demper.