Kassa pakt Stellantis aan en het staat op video. We missen alleen een olijke ober.
Nieuwe auto’s, nieuwe technieken, nieuwe uitdagingen. Voordat een automerk een model of motor op de markt brengt, wordt deze zeer uitvoerig getest. Deze moet minimaal de garantieperiode en het liefst de eerste leasetermijn probleemloos doorkomen. In veel gevallen worden die auto’s jong gebruikt nogmaals met dealergarantie verkocht. Dus dat moet wel goed zitten, toch?
Volgens Kassa is dat niet het geval. Zij hebben namelijk een enorme zaak opgebouwd tegen Stellantis. Althans, ze hebben alle mensen met een Stellantis met de 1.2 PureTech-motor opgeroepen om te mailen als ze problemen ondervonden met de distributieriem. En dat waren er nogal wat. Maar liefst twee maal konden ze er een show mee vullen. Reactie van Stellantis bleef uit, tot nu! Want ze hebben gereageerd.
Kassa pakt Stellantis aan
Dat doet Amber in een gesprek met Jeroen Maas, de PR-manager van Stellantis Nederland. Dat zijn uiteraard de leukere cringy gesprekken, alsof je tijdens de eerste date onderweg naar het restaurant net een kat hebt over gereden en je zorgen maakt over je wielkasten.
Kassa moet natuurlijk een leuk item maken en voet bij stuk houden, de PR-manager kan niet ingaan op specifieke gevallen en kan ook niet iedereen gratis een nieuwe auto aanbieden.
Wat volgt is een gesprek waarbij Amber een bekentenis, belofte en beterschap hoopt te krijgen. Die komt er uiteraard niet.
Autoblog Nuance Alinea’s
En dan is het natuurlijk hoognodig tijd voor de nodige Autoblog Nuance-alinea’s. Hebben ze bij Kassa een punt? Moet Stellantis keihard aangepakt worden? Nou, als er volgens de voorschriften aantoonbaar onderhoud is gepleegd en het onderdeel bezwijkt binnen de gestelde termijn, is er recht op coulance c.q. garantie. En eigenlijk is dat wat de PR-manager van Stellantis ook meerdere keren lijkt te zeggen.
Waar we wel een vraagteken bij zetten is hoe men coulance kan aanvragen. Dat moet dan via de dealer gebeuren. Ja, dat is precies de dealer die 1.000 tot 1.500 euro rekende voor een reparatie die helemaal niet nodig mag zijn bij een auto van die leeftijd met die kilometerstand. Wellicht dat het ideetje is om een paar stagiairs een telefoon te geven en alle klachten te ontvangen bij de importeur. Dan kunnen die de situatie helder in kaart brengen.
Cijfers?
Tenslotte missen we wel cijfers. Heel erg veel cijfers. Want de EB-motor van Stellantis wordt namelijk geleverd in onnoemelijk veel verschillende modellen. Het gaat zo om tienduizenden auto’s per jaar in Nederland, als het er niet meer zijn. Stel, Kassa heeft 1.000 gevallen en het gaat om 250.000 auto’s.
Dan is het alsnog naar en heel vervelend voor die consumenten, maar dan is de foutmarge alsnog vrij klein. Heeft Kassa 50.000 mailtjes binnengekregen en zijn er 100.000 auto’s verkocht met die motor, dan is de foutmarge enorm.
Anyway, het automotive equivalent van First Dates kun je hieronder bekijken:
Meer lezen? Dit zijn 13 belangrijke modellen uit Citroëns 100 jarige bestaan!
Johanneke zegt
Ik had wel een beetje medelijden met de mensen die die auto’s kochten. Hoe kan je zo oud zijn en toch zo weinig levenservaring hebben.
rollingstoned zegt
Inderdaad, hoewel er ongetwijfeld ook wel mensen zijn die uit merktrouwheid blind het volgende model kopen…
toyotavenray zegt
-edit: check-
William zegt
Verbijsterend hoe weinig mensen hun huiswerk doen voordat ze zoveel geld over de balk smijten. Ze snappen Google niet eens.
kniesoor zegt
Gemakzucht is een dure karaktertrek . . .
Robert zegt
Niet iedereen heeft de interesse of de kennis om te weten waar ze op moeten letten bij de aanschaf van een auto. Gaat het om een occasion dan is het advies ‘neem iemand mee met verstand van zaken ‘ het eerste wat je ter harte dient te nemen. En voor diegenen die wel die kennis hebben: neem iemand mee die niet die roze bril op de neus heeft staan.
Maar… Bij een nieuwe auto gebeurt dat dus vrijwel nooit. En de roze bril is er een die je als eerste en met alle egards door de verkoper wordt aangereikt.
Tel daarbij op dat die 1.2 Puretech motor in aanleg werd aangeboden met een vervangingsinterval voor de distributieriem van boven de 200dkm, wat Stellantis (of FCA) destijds in stappen heeft verlaagd naar 80.000 km. En zelfs binnen die termijn gaan die riemen soms al kapot. Sorry hoor, maar dan praat je m.i. niet meer over vervallen van garantie of coulance wegens ‘gebrek aan onderhoud volgens voorschrift’, maar gewoon productfalen of constructiefout. En dan zul je als fabrikant of verkoper gewoon op de blaren moeten zitten en de kosten moeten accepteren als leergeld.
Johanneke zegt
Uiteraard is het een productiefout. Maar PSA maakt al 15 jaar drama auto’s. Zowel motorisch als alles er omheen. Mijn ouders hebben gewoon 4 proefritten gedaan. Mazda cx30, zo’ crossover lexus, suzuki s cross, en een bmw x1. Is de mazda geworden. 5 jaar garantie volgensmij, en een prima reputatie.
Allison Burgers zegt
Googlen is ook niet alles hoor. Voor je het weet kom je op AutoBlog en koop je een 159!
Richmond zegt
De compensatie is er, zonder te moeten betalen.. zolang de diagnose wordt vastgesteld door de dealer..die kosten moet de klant betalen. De rest wordt vergoed mits de auto aan de voorwaarden voldoet. Dus onderhoud volgens voorschrift en binnen de gestelde km, storingscode etc. Zo ingewikkeld is het njet. Vanaf een aantal km wordt bij de dealer een visuele controle gedaan van de riem en er zijn zelfs brieven gestuurd naar iedereen met zo’n auto (ook niet klanten) om de riem te laten controleren. Dus stellantis heeft echt al veel gedaan om iedereen gecompenseerd/geholpen te krijgen. Maar het is ook de verantwoordelijkheid van het autobedrijf dat de auto inkoopt om de staat van de riem te controleren en te zorgen dat deze vervangen wordt voordat de auto verkocht wordt. Ipv alles bij de eigenaar neer te leggen.
Stijnson zegt
Heb je de uitzending gezien?
Dan had je kunnen zien dat er geen brieven zijn gestuurd naar de gedupeerden.
Ik ken ook een aantal mensen die dit hebben gehad en zij zijn ook nooit ingelicht.
Op Youtube kan je van Rusland tot Brazilie zien dat deze motoren slecht beoordeed worden. Mij is gezegd dat zolang er in Frankrijk geen ‘grote’ problemen zijn dat er niet veel gaat gebeuren.
In Frankrijk rijdt iedereen voornamelijk diesel, dus daar hebben ze er minder last van.
Richmond zegt
Ik heb bij een Peugeot dealer gewerkt toen de brieven gestuurd werden. Of iedereen ze gekregen heeft? Waarschijnlijk niet. Het kan alleen als de gegevens bekend zijn bij de importeur, dus misschien dat import autos buiten de regels vallen. De nl importeur is alleen verantwoordelijk voor in Nederland verkochte autos. Terugroepacties worden per land geregeld, uiteraard aangestuurd vanuit hoofdkantoor in Frankrijk.
mc96 zegt
Als er binnen 60.000 km een distributieriem stuk gaat moet je als fabrikant niet gaan beginnen over coulance. Het procduct voldoet gewoon niet aan de de vereisten die je er van mag verwachten. Stuitende opstelling van Stellantis. Ook een goede manier om je kopers weg te jagen.
Richmond zegt
Als die binnen 60k stuk gaat, wordt het volledig vergoed tenzij hij niet conform voorschrift onderhouden is. En kopers worden niet weggejaagd afgaande op de verkoopcijfers.
DeWitteCondor zegt
Bij de Alfa TS motoren was het ook 60k kms interval. Was gewoon producteigenschap.
marcomanta zegt
Ze gaan hopelijk VW toch niet achterna
banderas zegt
Zijn ook gewoon rotblokken. Veelal met veel olieverbruik ruim onder de ton. Wat een troep. En dan vinden nog steeds mensen dat EV kut is..
Wolflow zegt
1,2 liter, neem aan dat we het over een kettingzaag of iets dergelijks hebben dan?
wimof zegt
Blijkbaar is E10 brandstof combinatie met kleine tripjes de hoofdoorzaak van het “opvreten” van de riem
Richmond zegt
Deze niet gehoord tijdens mijn Peugeot tijd. Bij de thp werd het wel vaak te gezegd door Monteurs ivm met de vervuiling