Ketjing! Dat is het geluid van de kassa als het gaat om de Fiat 500. Het autootje is niet aan te slepen en is in drie weken voor de rest van het jaar al uitverkocht. Het succes van de 500 overtreft Fiat’s stoutste dromen. De Italiaanse autobouwer had gepland om dit jaar slechts 58.000 exemplaren te bouwen en 120.000 stuks in 2008, maar de markt schreeuwt om meer, veel meer!
Fiat baas Sergio Marchionne heeft al aangegeven de productie volgend jaar te verhogen naar 150.000 exemplaren om aan de vraag te kunnen voldoen. Fiat realiseert zich met de 500 een sterke troef in handen te hebben. Eerder werd al duidelijk dat men plannen heeft voor een cabrio- station- en SUV model op basis van de 500. Als al deze modellen er komen, worden er rond 2010 naar verwachting jaarlijks zo’n 200.000 Fiat 500 auto’s geproduceerd. Nogmaals: Ketjing! (via automotive news)
Racer X zegt
Ik ben blij dat het Fiat weer voor de wind gaat. Ze maken tegenwoordig echt leuke wagens daar.
PieterA zegt
Ik ben het volledig eens met voorgaande post.
JPM zegt
Forza Fiat!
PeterVanHteV zegt
Was van morgen bij m n fiat-dealer, hij zij dat Nederland nog wel 6 maanden moest wachten op excemplaren met als voordeel dat wanneer wij aan de beurt zijn er meer motoren beschikbaar zijn. Mischien verstond ik hem niet goed en zij hij 6 jaren?
P@ zegt
Ik wil er ook een!
niels zegt
Ik was erg bezorgt toen in 2002 de cijfers van Fiat bekend werden.
Maar hoe sterk Fiat is terug gekomen vind ik echt meesterlijk echt heel erg knap met mooie produkten en een sterke marketing.
Maserati en Ferrari draaien ook weer helemaal goed, nu alleen nog Lancia en Alfa Romeo er helemaal doorheen trekken.
De Italianen doen het erg goed en het word de komende jaren alleen maar beter!!!!
Groeten
Niels
lincoln zegt
nou en .. harry potter verkoopt beter.
sacha zegt
Fiat 500 vs. Autoblogger: 2 – 0
PeterVanHteV zegt
@ lincoln
Maar word die troep ook gelezen?
M Freak zegt
@ lincoln
Wil je de 500 met Harry Potter vergelijken? :S
F. zegt
Hadden Mercedes (Smart) en BMW (Mini) ooit gedacht dat ze klappen konden krijgen van Fiat…hoe het tij kan keren, enkele jaren geleden bijna dood en nu wil iedereen een Fiat!
Loki zegt
Leuk voor Fiat!
JR zegt
Ik vind dit een mooi bericht. Het bevestigd dat wanneer je weer produkten maakt die op de markt gericht zijn je dit ook terug vindt in de marktwaardering.
Ga zo door FIAT! Volgend jaar koop ik er ook één :)
Ronin zegt
fiat heeft gewoon een hele goeie slimme auto gemaakt erg leuk hopen dat ze het goed blijven doen
abarth zegt
ik wacht wel op de abarth 500
Rick dos zegt
Ben blij dat het goed gaat met FIAT. Wat ik me alleen, in mijn synische modus, afvraag is; blijft dit wel goed gaan? Als ik de cijfers van FIAT laatst zag, dan viel het me op dat de grote markten als Frankrijk, Duitsland en Spanje allemaal significante dalingen laten zien. Kan nooit goed zijn……
mashell zegt
Je zult nu maar Carlos Ghosn zijn en hebben besloten dat een Twingo zonder guitig neusje beter verkoopt.
Jan zegt
Echt hártverwarmend al die bezorgde Autoblogreageerders hier over het wel en wee van Fiat…! :-D
Ik was eergisteren bij mijn dealer in Goes om mijn ouwe Pindaatje weer goedgekeurd te krijgen en die vertelde dat hij al een wachtlijst had van meer dan 40 klanten die de 500 ongezien wilden kopen. @ PeterVanHteV- Grappig was dat mijn dealer dus zei dat ik zou moeten rekenen op november. Bij de dealers weten ze het dus blijkbaar ook niet meer.
Toen ik vertelde dat ik binnenkort naar Italië ga met mijn koekblikje, verklaarde hij mij eerst voor gek en vroeg me toen heel voorzichtig of ik daar dan niet voor hem enkele Italiaanse folders van de 500 zou kunnen ritselen bij een lokale Fiatdealer, want hij kreeg ze nog niet.
Rick zegt
Ik wacht wel op Volkswagen!
Maar wat leuk om te horen dat ze vooruitgang boeken!!ss
jurrian zegt
Mooi, het is belangrijk dat het goed gaat met fiat, volgens mij is de 500 nog een auto’tje waar meer marge op zit ook, als bijvoorbeeld een panda. Als het maar goed genoeg gaat met fiat kunnen ze van alfa weer het legendarische merk maken wat het was, met achterwielaandrijving en meer raceinvloeden, GTA’s waar de A ook echt staat voor aluminium enzo.
PeterVanHteV zegt
@jan
november is showroom intro, levering van de eerste modellen gaat langer duren, als ik mijn dealer goed begreep?
Us zegt
Leuke karretjes…maar van Fiat word ik niet echt vrolijker..Altijd gekut met die auto’s.
BMW über alles HEHEHEHEHEHE
Ps. die 500 wil ik ook écht wel.
F. zegt
Fiat is in zijn opzet geslaagd! En blijkbaar is iedereen plots Fiat-minded… Sergio Marchionne keek en zag dat het goed was.
Davidov zegt
euh, je weet niet wat je wilt, je lijkt wel een wijf :p
ik zeg sowieso ja tegen een 500 (Y)
Brecht zegt
@ rick: Hoezo wacht je op volkswagen?!
Deze wagen is echt een primeur in zijn sector.
Er zal nooit 2 dezelfde fiat 500tjes langs mekaar staan !!
Er blijft altijd een verschil tussen deze wagentjes, en ze blijven zo schattig :)
Alleen nog (ongeduldig) wachten op de monsterlijke abarth versie :(
Jan C. zegt
@Brecht: Zeg nooit nooit.
Mooi dat Fiat zichzelf zo hyped door te zeggen dat de vraag het aanbod overtreft, waarmee ze meer kopers aanslepen.
Mark zegt
Ik vind het een leuk bakkie en het zal Fiat goed doen, maar ik begin al 500-moe te worden. Misschien ook omdat het nog ff duurt voordat we ‘m hier hebben. En het interieur doet me niet zo veel eigenlijk. Exterieur is – op de 2 extra lampies voor na – top.
Ben benieuwd hoeveel Pandaatjes hierdoor verdrukt worden.
LPJ zegt
De A in GTA staat voor “Allegerita” Jurrian ;-)
Vroeger stond Allegerita (wat “lichter” betekent) dan wel gelijk aan het gebruik van aluminium, tegenwoordig meer carbon.
Rick Dos, waar heb je die cijfers gezien? Want dat zou inderdaad minder zijn, maar als ik dat eens bekijk op http://www.italiaspeed.info/index.php?showtopic=1950&st=20 groeien ook de Duitse, Franse en Spaanse markt nog (lichtjes). Dat zijn dan wel cijfers voor de volledige groep.
Rick dos zegt
@Lennart
Dit is wat ik in het persbericht c.q. 2e kwartaal verslag las.
In Q2 2007, the Western European automobile
market contracted 1.4% from Q2 2006. This
performance was impacted by the sharp
contraction in demand in Germany (-8.4%),
France (-3.7%) and Spain (-2.4%),
http://www.fiatgroup.com/comuni/php/file_get.php?w=1185269824GDJWJFF6HS
citrofiel evil twin zegt
Als de 500 niet goed zou verkopen dan zat ik zelf met de handen in het haar!
sjoerd zegt
Ja is ook best wel een “hip” autootje
Jonas zegt
Zeer zeker terecht, het is een prachtige wagen.
Hopelijk wordt de naam van fiat nu niet meer geassocieerd met lelijke en slechte wagens. Ik zou er zelf zeker eentje durven kopen, het probleem is dat je dan niet meer origineel bent :p
Jan zegt
@ citrofiel evil twin- ” Als de 500 niet goed zou verkopen dan zat ik zelf met de handen in het haar!”
… Euh….- is dat vervelend…? Heb je zulk vet haar of zo wat zeer vervelend voelt? …Kun je dan niet beter je pet op eten of zo…?
;-)
@ Mark- Heel veel moderne auto’s hebben dat vind ik dat de binnenkant van de 500 saai is- Buitenkant is Top maar als je er in zit, dan heb je de slechte deal want dan zit je toch weer in een 10 in 1 dozijn auto. Dat vond ik indertijd ook van de Honda CRX, de Opel Tigra, de New Beetle en nog zo een hele rij- Ze zijn leuk zolang je er als eigenaar interessant doend bij staat op de parkeerplaats, maar er in rijden is net zo nietszeggend als in al die andere koekblikken…
Turbopaultje zegt
Wat is het toch leuk om gelijk te krijgen………….. :-))))))
autoblogger zegt
Vraag me wel af op welke plek de Fiat 500 de gaycar top10 zal binnenkomen.
MrSelected zegt
Hmm.. dat betekent dus zeer lange levertijden (1-2008 bestellen 2-2009 rijklaar?). Moeder heeft nu een Seicento sporting en het ziet er wel naar uit dat dit een waardige (stuk duurdere.. ) opvolger kan gaan worden.
PeterVanHteV zegt
Op 1 natuurlijk.
PeterVanHteV zegt
Maar heel raar toch is ie stoerder dan een TT of alfa spider. Ik koop hem voor mijn vrouw maar ik wil hem eigenlijk voor me zelf!!
Pieter zegt
Erg leuke auto, zeker met die personalisatiemogelijkheden. Helemaal bij de tijd en goed dat FIAT uit het dal kruipt. Voor mijzelf is het niets denk ik. Ik ben 1 meter 88 en dan zoek je niet in de klasse van een 500.
Ewout zegt
Fiasco In AutoTechniek gaat dus niet meer op, begin maar wat anders te verzinnen ;)
smaakversterker zegt
IK HEB ER AL 1 INT ECHT GEZIEN IN RONCQ FRANKRIJK, Sorry caps stond nog aan
Audioot zegt
Op vakantie in Italie zag ik hem in het wild op een parkeerplaats.
Een geweldig leuk ding en toen ik er een tijdje bij stond te kijken waren de
reacties unaniem positief en de vrouwen vonden hem vooral vertederend.
Het is FIAT na al die zure jaren van harte gegund.
j.commandeur zegt
ALS JE MAAR NIET OM DE 3 JAAR EEN DISTRUBITIE RIEM MOET VERVANGEN.
KOSTEN TUSSEN 300 EN 400 EURO
FIAT DOET VAN DIE GEINTJES
Sei zegt
@ j.commandeur
rij je dan zoveel km’s of wordt je keihard door je dealer genaaid? Rij ook Fiat en hier geen last van ;)
hape zegt
@ Rick dos:
Je moet goed lezen wat er in de Fiat press-release staat. De getallen die jij weergeeft slaan op de gehele west europese automobiele markt. Fiat noteerde in die licht dalende europese markt een groter marktaandeel (alleen Polen een lichte teruggang (-0.6%)).
Dat is wel iets anders dan de door jou aangehaalde “significante daling”
In Q2 2007, the WESTERN EUROPEAN AUTOMOBILE
MARKET contracted 1.4% from Q2 2006. This
performance was impacted by the sharp
contraction in demand in Germany (-8.4%),
France (-3.7%) and Spain (-2.4%), while the
market grew in Italy (+8.7%) and Great Britain
(+1.1%). Demand rose 25.6% in Poland and
33.6% in Brazil.
FIAT GROUP AUTOMOBILES continued to gain
market share, reaching 31.5% in Italy (+0.9
percentage point) and 8.2% in Western Europe
(+0.6 percentage point). In key markets outside
of Europe, penetration improved in Brazil
(share of 25.9%, +0.9 percentage point) and
decreased slightly in Poland (share of 10.4%,
-0.6 percentage point).
clio rijder zegt
hele leuke auto en zo. ziet er gelikt uit. maar wat ik dan graag wil weten wat gaat hij kosten.
hoop niet net zo als de mini dat je gelijk de hoofdprijs moet betalen.
Rick Dos zegt
@hape
Mijn woorden:
“Als ik de cijfers van FIAT laatst zag, dan viel het me op dat de grote markten als Frankrijk, Duitsland en Spanje allemaal significante dalingen laten zien.”
Als je in deze markten een krimp hebt van:
Duitsland -8.4%
Frankrijk -3.7%
Spanje -2.4%
Dit zullen heus wel de key markets zijn voor FIAT in west Europa en als je dan meer dan 2,3 en 8 procent krimp laat zien in deze markten dan is dat zéér zeker wel significant.
Lampredi zegt
@Rick Dos: Wat is de “Synische modus”? Is dat het omgekeerde van de Cosinische modus? Gebruik geen woorden die je niet kunt spellen.
Rick Dos zegt
Kusje op je voorhoofd Lampredi kun je weer fijn gaan slapen….
DAT zegt
Cynisch, dus.
DAT zegt
Heel fijn om te merken dat een meer uitgesproken massa-auto zo succesvol kan zijn.
Er is dus hoop voor ons autoliefhebbers.
Beter dan al die voorspelbare, doodgeslagen ontwerpen als gevolg van marktonderzoeken, controlegroepen en bange managers.
Used2B_CDD zegt
Mijn dealer levert doorgaans binnen het uur…
Ernstig : leuk dat Fiat weer wat leuke wagens begint te bouwen idd. Hoewel ik het doorgaans echt niet op van die overdekte rolstoelen heb, kan deze 500 me best wel bekoren. Ziet er best wel leuk en vrolijk uit, en met die motortjes die Fiat tegenwoordig bouwt… Leuk leuk.
jodocus zegt
Leuk, vertederend, fijn, knap, mooi…Yép, Yép, zéker weten.
en dat het wagentje als zoete broodjes verkoopt is allemaal héél aardig voor het reeds jarenlang slabakkende Fiat. Dat gun ik Fiat van harte.
Maar “Origineel” ? zoals zovelen hier op de blog laten noteren ?
Zijn jullie dan vergeten dat het een remake is van de Fiat 500 uit de jaren ’50 – ’60 ? En dat Fiat hier met jaren vertraging op de kar springt om oude succesnummers te restylen naar het hedendaagse design & techniek, na de volkswagen New Beetle, de Chrysler P-cruiser en bmw-Mini…
Een originele trend is dat ook al niet meer, eerder een bewijs van de huidige armoede inzake autodesign
Vincent zegt
Zie mijn vorige post bij Fiat.
Ik ga de nieuwe 500 importeren uit italie voor iedereen die niet kan/wil wachten (zoals ik zelf?). Heb inmiddels 20 adressen in italie waar ze vandaan kunnen komen en de eerste die komt is een witte 1.4 lounge en een zilvere 1.4 sport. Daarnaast volgen er in week 32, 33 meer en vanaf september schijnt er vanuit italie genoeg geleverd te kunnen worden
Birger zegt
Dit maakt mijn dag goed
Apache zegt
Goeie tip: Invoeren naar China! Die zijn daar gek op. En eenmaal Fiat daar zo begint gaat iedereen daar “Fiat” aan “500” linken en wordt het merk Fiat automatisch cool. Ketsjing ketsjing in Bejing ;)
ok zegt
tsjonge wat een lof voor een eenvoudige manier van geld maken door oude successen uit de kast te halen…overigens vind ik het wel een goed geslaagde versie! stukken beter dan die diep diep treurige new beetle.
hape zegt
@ Rick dos,
“Dit zullen heus wel de key markets zijn voor FIAT in west Europa en als je dan meer dan 2,3 en 8 procent krimp laat zien in deze markten dan is dat zéér zeker wel significant.”
Wie laat 2,3% en 8% krimp zien…. de totale autoverkoop, niet de FIAT verkoop. Heus dit zegt helemaal niets, die markten kunnen wel 10% dalen maar FIAT geeft aan dat zij in een licht dalende markt een groter aandeel hebben gerealiseerd. Het zou zelfs kunnen zijn dat ze meer auto´s hebben verkocht dan in 2006! In ieder geval in verhouding meer dan de gemiddelde concurrent. En dat is toch een teken dat het weer beter gaat met die jongens. Je hoeft dus niet cynisch te zijn…
Eric zegt
@Rick dos,
Ik denk inderdaad ook dat jij het verkeerd interpreteert.
Zoals hape al zegt: In het bericht staat dat de Duitse, Franse en Spaanse automarkt ALS GEHEEL – dus de verkopen van alle merken bij elkaar – een krimp laten zien van de genoemde percentages.
Het is NIET zo dat dit de krimpcijfers van FIAT zijn in die markten. Integendeel, FIAT groeit in die markten, tegen de algemene trend in.
hape heeft op dit punt dus helemaal gelijk.
Eric zegt
@jodocus: “En dat Fiat hier met jaren vertraging op de kar springt om oude succesnummers te restylen naar het hedendaagse design & techniek”, na de volkswagen New Beetle, de Chrysler P-cruiser en bmw-Mini…”
Fiat Barchetta gemist zeker, jodocus? Wat je ook van dat model vindt, daarmee gaf Fiat al lang voor de New Beetle, P-cruiser en New Mini invulling aan het begrip “oude succesnummers restylen naar het hedendaagse design & techniek”. De “roots” van de Barchetta ligt natuurlijk heel duidelijk bij succesvolle oudjes als de 124 Spider en andere soortgelijke “Spiders” van (vooral) Italiaanse en Engelse makelij uit de jaren ’50, ’60 en ’70.
mercedesfan zegt
goed nieuws voor Fiat
bmw zegt
Rick dos: je interpreteert die cijfers zoals politici dat doen… Volledig verkeerd! :-) Als alles krimpt, dan is degene die minder krimpt dan het gemiddelde toch beter bezig? En dat alles krimpt is niet door het al of niet succes van auto’s van Fiat, maar gewoon doordat de Europeanen steeds verder uitgezogen worden, auto’s steeds meer gedemoniseerd worden en er steeds meer ongelijkheid komt.
Waarom denk je dat er steeds meer degoutant rijke mensen komen -op wiens auto’s je dan bij de “coole merken” van deze blog kan zitten kwijlen…
bmw zegt
on topic: Fiat is goed bezig en dat is goed voor de markt en voor ons.
nog een discussiepuntje als afsluiter: ik ben er niet van overtuigd dat de Fiat-modellen van de afgelopen tien-vijftien jaar zo slecht waren. Maar ze hadden hun imago niet mee, hé. En daar leeft de massa toch van? :-p
Jan C. zegt
Interpreteren is nooit verkeerd.
j zegt
de prijzen zijn ook al (niet officeel bekend) reken voor de instapversie op een bedrag van 10500 euro en voor de lounge en sport op 14500 euro voor de 1.4 versies, en hij is echt te leuk voor woorden!! ik ga ook een nummertje trekken ;)
woopie zegt
ik werk bij de fiat:)
egtt leuk en jja hea de neiuwe 500 is helemaal leuk:) wat een sgattig autotje:)
maar hij komt pas in November na Nederland ,mensen ff wagten dus nog
Simon zegt
@woopie: Als jij bij Fiat werkt en bijvoorbeeld verkoper bent, dan hoop ik dat er in je offertes minder fouten zitten. :(
travelagent zegt
Wachten wachten…het duurt zo lang.;(
wilma zegt
ik zit helemaal vol van dit gave autootje
kan haast niet wachten
heb al 1 gezien int echt en weer terug gegaan maar was weg
zou graag een testritje maken
ik knap van de nieuwschierigheid
help
H.J. Vaesen zegt
Pikante teksten Wilma ;)
rk zegt
ik zag hem vanochtend rijden over de afslijtdijk rijden
Marco van Wensveen zegt
9 Augustus: wielerronde van Oostvoorne met in de hoofdrol: De 500 met Italiaans
kenteken!!!! Ga dat zien, ga dat zien.
O! Het is al de 14e. Ik loop altijd wat achter.
Q7 zegt
Af-sluit-dijk zou in ieder geval voor Wilma beter werken, haha !
harry van rooy zegt
Heb nu definitief gekozen voor de Fiat 500 1.4 sport rood.
Als ik echt verstandig en op het geld gelet had was de 1.2 een betere optie, scheelt zomaar 2000 euries. Maar ik hou nu eenmaal van een pittig autootje, dus vandaar mijn keuze.
Verdere opties zijn
16 inch velgen,opendak, Schroom pakket. Mist lampen. Stoot lijsten op de deuren met 500 logo. BLue and Me navigatie en usb poort , EPS, traction control, kortom alles wat te wensen is en de auto ook veiliger maakt.
Best een duur bakkie kost ruim 19.000 euries.
Maar als je er in gereden hebt ga je gewoon voor de bijl. Het strakke sturen met op hogere snelheid een stabiliteit van een dikke auto. Het flitsende en felle van een kart. Het comfort door de fantastische stoelen met lange zittingen deze zittingen kunnen ook nog gekanteld worden hierdoor krijg je het idee in een bejaarden fauteuil te zitten. De op kruissnelheid lage geluidsnivo, met in de 6e verstelling een toerental van 3000 p/m. Kortom een auto die geschikt is voor in de stad maar zeker ook voor de lange afstand. Voor 2 personen een zeer comfortabele alles kunner.
Voorin is de ruimte riant, achterin onverwacht veel been ruimte tot 1.80 kun je hier gewoon zitten, ben je wat langer dan moet je wat onderuit zitten. Allemaal best de doen voor de afstanden in nederland. Maar met 4 personen naar zuid Frankrijk moet ik eerlijk gezegd afraden. Maar ja wees eens eerlijk vindt je het echt gezellig om 12 uur met 4 personen in een auto te zitten, dat geeft alleen maar stres. Was voor mij een van de redenen om een kleinere auto te nemen. Ik wil geen vervoers bv zijn voor mijn familie en vrienden.
Ook van het interieur wordt je echt vrolijk heerlijk licht overzichtenlijk je waant je in een vliegtuig cockpit, kortom een prachtig design. Je voelt je hier gelijk thuis.
Kortom deze auto heeft mijn hart gestolen eindelijk weer eens iets anders dan de gemiddelde saaie middenklasser die pretendeert ruim te zijn maar eigenlijk meestel door een of twee personen gevuld wordt.
Trouwens ook mijn garage wordt vrolijk van de 500 ik hou nu echt ruimte over voor een nog grotere werkbank , en nog meer fietsen. Ook het naar binnen rijden van mijn garage is nu een simpele klus vergeleken met mijn vorige dikke midden klasser.
Aan het eind van de loftuiging blijft natuurlijk het besparen op benzine en wegenbelasting. Ik bespaar per maand nu ruim 100 euro en heb meer rij plezier. Dit is absoluut een win win situatie.
Dus ik ben het kabinet een slag voor geweest. Echt schandalig trowens hoe wij als burgers en zeker de middeninkomens gewoon leeggezogen worden. Mooi voorbeeld is de loon gerelateerde premie ziekte kosten deze is van 6.5 naar 7.1 gegaan voor gepensioneerden van 4.4 naar 5.1, daar lees je weinig over maar gaat voor mensen die beneden de 30.000 euries verdienen gewoon veel geld kosten. De jongens met de dikke salarissen blijven buiten schot want de heffing gaat alleen maar tot een salaris van 30.000 euries. Hoezo een sociaal beleid. Wat mij betreft weg met die bende en geef ze een koekje eigen deeg. Ik hoop op een snel aftreden van dit voor onze economie en de modale burger puur slechte kabinet.
Het zijn gewoon setbazen van de gevestigde orde cq het kapitaal.
Waarschuwing:
Ga dit bakkie niet bekijken en of een proefrit maken want dat gaat je geld kosten. Het is zo’n overtuigend leuke auto dat je gegarandeerd voor de bijl gaat.
Dus wees gewaarschuwd
Groeten Harry